Tauriel Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Hei! Mulig dette høres trivielt ut for mange, men for meg preger det ganske mye av hverdagen min. Mens de fleste har menn som ikke bryr seg om interiør og saker i det hele tatt. Har jeg fått den sjeldne enhjørningen som ELSKER ting, og som setter affeksjonsverdi ned i den minste ting (gamle reisebrosjyrer for å nevne noe). Han har også en stor kjøpetrang, og kommer hjem med greier annenhver dag. Dette stresser meg. Jeg har mye hjemmekontor og sitter rundt i dette rotet veldig mye. Jeg trives enkelt og greit ikke i eget hjem. Vi ble sammen for ca 2,5 år siden, og har bodd sammen i 2 år. Jeg flyttet inn i hans leilighet (han eier). I begynnelsen gjorde jeg ingenting med leiligheten iom at vi hadde vært sammen såpass kort. Jeg følte jeg ikke hadde så mye jeg skulle sagt siden dette er hans leilighet, det eneste jeg krevde var at sofaen skulle byttes ut (han hadde en helt sinnsykt stygg svart OG hvit skinnsofa, dette var så og si alle han også kjente enig i at måtte vekk). Etterhvert som tiden gikk, prøvde jeg å få inn litt av min stil. Ta det gradvis og forsiktig. Nå etter 2 år, føler jeg at jeg ikke har kommet noen vei. Vi har så SYKT forskjellig stil. Han vil ha alt fremme og ting passer ikke sammen. Mens jeg liker ikke ting, og vil helst ha det mer sterilt og moderne. Jeg mener ikke at alle minner og personlige eiendeler må ut, jeg vil bare at alt skal passe sammen. Jeg liker veldig godt interiør og kan se for meg drømmeboet veldig lett. Han NEKTER og kvitte seg med ting. Vi kan krangle så det rister i leiligheten ang. dette. Jeg kommer med idéer og tanker om hvordan vi kunne hatt det, men han klarer ikke se det for seg, og setter bare spørsmålstegn ved hva vi da skal gjøre det med det som allerede er der, når jeg da nevner at vi kan gi det bort eller selge, blir han helt fra seg, og sier det er unødvendig å kjøpe nye ting når vi har. I stuen vår nå vil jeg ha vekk 90% av det som står ute. Vi har kjøpt leilighet (nybygg) sammen nå, og skal flytte om ca ett år. Jeg gru-gleder meg til dette. Jeg tror det kommer til å bli et h uten like om å bli enig om hva som skal kvittes med og hvor ting skal stå. Jeg føler jeg aldri kommer til å sitte med drømmeboet mitt i denne situasjonen. Mulig jeg er for blaut, for jeg ser jo at det ikke kan bare gå en vei. Han også må jo trives i leiligheten. Derfor er jeg kanskje mer forsiktig med å forandre på ting enn jeg burde vært. Noen som har tips? 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg føler med deg. Exen var helt lik, og det ble aldri bedre. Som resultat av samboerforholdet ble jeg enda mer minimalist. Anonymkode: e73f9...23e 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Er på lag med samboeren jeg. Ikke nødvendigvis å ha så mange ting, men å selge/kaste og kjøpe nytt bare fordi det man har ikke passer med moten synes jeg ikke noe om. Hender jeg lurer på hvordan folk kan ha nye moderne klær og ting hele tiden, men er jo fordi de kaster og kvitter seg med ting.... Jeg kan også være lei av spisestuebordet, som er blitt litt ripete og litt skranglete.... Men jeg kjøper da virkelig ikke et nytt bord, jeg har jo! Anonymkode: fb1d5...39f 11
Tvist Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er på lag med samboeren jeg. Ikke nødvendigvis å ha så mange ting, men å selge/kaste og kjøpe nytt bare fordi det man har ikke passer med moten synes jeg ikke noe om. Hender jeg lurer på hvordan folk kan ha nye moderne klær og ting hele tiden, men er jo fordi de kaster og kvitter seg med ting.... Jeg kan også være lei av spisestuebordet, som er blitt litt ripete og litt skranglete.... Men jeg kjøper da virkelig ikke et nytt bord, jeg har jo! Anonymkode: fb1d5...39f Nå er vel problemet ikke at han sparer på det gamle, men at han sparer på mye gammelt og kjøper nytt i tillegg. 16
Tauriel Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er på lag med samboeren jeg. Ikke nødvendigvis å ha så mange ting, men å selge/kaste og kjøpe nytt bare fordi det man har ikke passer med moten synes jeg ikke noe om. Hender jeg lurer på hvordan folk kan ha nye moderne klær og ting hele tiden, men er jo fordi de kaster og kvitter seg med ting.... Jeg kan også være lei av spisestuebordet, som er blitt litt ripete og litt skranglete.... Men jeg kjøper da virkelig ikke et nytt bord, jeg har jo! Anonymkode: fb1d5...39f Vet ikke helt om du forstod innholdet. Hadde du likt å ha et retro bilde på kjøkkenet, f.eks. av en dame med en kaffekopp i hånden hvor det stod en teit tekst om kaffe, kontra et bilde du faktisk likte eller synes var kult? Hadde du likt å ha 100 ting i overalt på hyller og i vitrineskap (hard rock glass!!!) som ikke stod i stil med din stil i det hele tatt? Vi har jo alle forskjellig smak, og måter og trives på. Jeg sier ikke at alt må være helt dønn på moten. Men å ha det sånn jeg synes er fint er derimot noe annet. Det er få ting jeg liker i hjemmet. Greit at jeg har moderne stil. Men det grunnleggende her er jo at vi har forskjellig stil. Det handler om trivsel. Om jeg likte stuebordet som hadde et par riper, hadde jeg jo ikke kjøpt et nytt! Hadde det vært et bord jeg ikke likte derimot... 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 23 minutter siden, Tauriel skrev: Vet ikke helt om du forstod innholdet. Hadde du likt å ha et retro bilde på kjøkkenet, f.eks. av en dame med en kaffekopp i hånden hvor det stod en teit tekst om kaffe, kontra et bilde du faktisk likte eller synes var kult? Hadde du likt å ha 100 ting i overalt på hyller og i vitrineskap (hard rock glass!!!) som ikke stod i stil med din stil i det hele tatt? Vi har jo alle forskjellig smak, og måter og trives på. Jeg sier ikke at alt må være helt dønn på moten. Men å ha det sånn jeg synes er fint er derimot noe annet. Det er få ting jeg liker i hjemmet. Greit at jeg har moderne stil. Men det grunnleggende her er jo at vi har forskjellig stil. Det handler om trivsel. Om jeg likte stuebordet som hadde et par riper, hadde jeg jo ikke kjøpt et nytt! Hadde det vært et bord jeg ikke likte derimot... Jeg har ingen "stil". Møblene har jeg arvet eller fått eller kjøpt, og det er ikke så mye som passer sammen slik du tenker på. Skulle jeg mistet alt i brann f eks, og hatt ubegrenset budsjett for å kjøpe nytt, hadde det nok sett helt annerledes ut. Men jeg vil heller reise på ferie enn å kjøpe ny sofa.... Alltid. Anonymkode: fb1d5...39f 11
Gjest Kālikā Skrevet 14. oktober 2016 #7 Skrevet 14. oktober 2016 Hvorfor trodde du at han skulle forandre seg? Du så stilen hans, du valgte å flytte inn. Skrotnisser forandrer seg aldri, den eneste løsningen for å få din drømmebolig er å flytte ut.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #8 Skrevet 14. oktober 2016 Hjemme hos oss er det ingen spesiell stil, men vi har bare så altfor mye ting. Mannen min samler på alt, og klarer ikke kvitte seg med noe. Hans måte å rydde på, er å flyte alt rotet fra ett rom til et annet, og der blir det liggende i en haug til jeg sorterer det. Anonymkode: aa8ff...77c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #9 Skrevet 14. oktober 2016 22 timer siden, Tauriel skrev: Hei! Mulig dette høres trivielt ut for mange, men for meg preger det ganske mye av hverdagen min. Mens de fleste har menn som ikke bryr seg om interiør og saker i det hele tatt. Har jeg fått den sjeldne enhjørningen som ELSKER ting, og som setter affeksjonsverdi ned i den minste ting (gamle reisebrosjyrer for å nevne noe). Han har også en stor kjøpetrang, og kommer hjem med greier annenhver dag. Dette stresser meg. Jeg har mye hjemmekontor og sitter rundt i dette rotet veldig mye. Jeg trives enkelt og greit ikke i eget hjem. Vi ble sammen for ca 2,5 år siden, og har bodd sammen i 2 år. Jeg flyttet inn i hans leilighet (han eier). I begynnelsen gjorde jeg ingenting med leiligheten iom at vi hadde vært sammen såpass kort. Jeg følte jeg ikke hadde så mye jeg skulle sagt siden dette er hans leilighet, det eneste jeg krevde var at sofaen skulle byttes ut (han hadde en helt sinnsykt stygg svart OG hvit skinnsofa, dette var så og si alle han også kjente enig i at måtte vekk). Etterhvert som tiden gikk, prøvde jeg å få inn litt av min stil. Ta det gradvis og forsiktig. Nå etter 2 år, føler jeg at jeg ikke har kommet noen vei. Vi har så SYKT forskjellig stil. Han vil ha alt fremme og ting passer ikke sammen. Mens jeg liker ikke ting, og vil helst ha det mer sterilt og moderne. Jeg mener ikke at alle minner og personlige eiendeler må ut, jeg vil bare at alt skal passe sammen. Jeg liker veldig godt interiør og kan se for meg drømmeboet veldig lett. Han NEKTER og kvitte seg med ting. Vi kan krangle så det rister i leiligheten ang. dette. Jeg kommer med idéer og tanker om hvordan vi kunne hatt det, men han klarer ikke se det for seg, og setter bare spørsmålstegn ved hva vi da skal gjøre det med det som allerede er der, når jeg da nevner at vi kan gi det bort eller selge, blir han helt fra seg, og sier det er unødvendig å kjøpe nye ting når vi har. I stuen vår nå vil jeg ha vekk 90% av det som står ute. Vi har kjøpt leilighet (nybygg) sammen nå, og skal flytte om ca ett år. Jeg gru-gleder meg til dette. Jeg tror det kommer til å bli et h uten like om å bli enig om hva som skal kvittes med og hvor ting skal stå. Jeg føler jeg aldri kommer til å sitte med drømmeboet mitt i denne situasjonen. Mulig jeg er for blaut, for jeg ser jo at det ikke kan bare gå en vei. Han også må jo trives i leiligheten. Derfor er jeg kanskje mer forsiktig med å forandre på ting enn jeg burde vært. Noen som har tips? Har han mange pyntegjenstander? Kanskje noe av dette kunne settes i høye vitrineskap (evt vitrineskap med glass på alle sider), slik at han kan beundre tingene sine samtidig som tingene ikke er spredt ut over alt? Reisebrosjyrer o.l. kan samles i plastlommer i permer Evt ha et eget rom til mye av tingene? Anonymkode: 372ef...241 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #10 Skrevet 14. oktober 2016 At han kommer hjem med nye ting hver dag er bekymringsverdig. På 3 år har han da tatt inn over 1000 nye ting til bostedet deres... Anonymkode: 372ef...241 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 Samlemani? Annen mani/ annen lidelse som evt trenger å behandles? Anonymkode: 372ef...241 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #12 Skrevet 14. oktober 2016 Er kakaduestatuer blant de tingene han kommer hjem med? Anonymkode: 372ef...241 11
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #13 Skrevet 14. oktober 2016 22 timer siden, Tauriel skrev: Noen som har tips? Finn deg en mann som har samme innredningsstil som deg, dersom det ikke er andre løsninger (se bl.a. forslag om vitrineskap, permer, behandling) Har dere snakket ordentlig sammen om dette som er et problem for deg? Har du sagt at du ikke trives med å ha det slik? Hva sier han da om det? Anonymkode: 372ef...241 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #14 Skrevet 14. oktober 2016 Han bør nok ha et eget rom (kjellerstue/ stue) som han kan innrede som han vil, i tillegg til at dere har vanlig stue. (Jeg har sett flere som har gjort det slik) Faren er da at dere blir sittende i hver deres stue ( i den stuen der dere trives best)... Anonymkode: 372ef...241 5
Gjest canacas Skrevet 14. oktober 2016 #15 Skrevet 14. oktober 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er kakaduestatuer blant de tingene han kommer hjem med? Anonymkode: 372ef...241 Hehe, den tråden husker jeg
Gjest canacas Skrevet 14. oktober 2016 #16 Skrevet 14. oktober 2016 Til TS: slik hadde jeg det i oppveksten. Min stefar er en slags hoarder, og han kaster fortsatt ingenting. Det var så vidt jeg fikk kastet av mine egne ting da de ryddet på loftet. Dette kommer neppe til å endre seg, og dersom det plager deg så mye nå vil det bli et minefelt i fremtiden.
Klink Skrevet 14. oktober 2016 #17 Skrevet 14. oktober 2016 Hvis det er slik at det er samlemani, ingenting kan kastes og hjemmet fylles opp med ting.. så hadde det vært dumpegrunn for min del. Går helt bananas av å ha for mange ting jeg. Ville faktisk satt noen krav til dere flytter inn i det nye. Da er det faktisk ditt hus også. Begynn allerede nå. 1
Tauriel Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter #18 Skrevet 14. oktober 2016 3 timer siden, Kālikā skrev: Hvorfor trodde du at han skulle forandre seg? Du så stilen hans, du valgte å flytte inn. Skrotnisser forandrer seg aldri, den eneste løsningen for å få din drømmebolig er å flytte ut. Tror egentlig at når man først blir sammen drukner mye av dette i forelskelse. :/ jeg reagerte jo, men visste virkelig ikke det skulle bli sånn. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har han mange pyntegjenstander? Kanskje noe av dette kunne settes i høye vitrineskap (evt vitrineskap med glass på alle sider), slik at han kan beundre tingene sine samtidig som tingene ikke er spredt ut over alt? Reisebrosjyrer o.l. kan samles i plastlommer i permer Evt ha et eget rom til mye av tingene? Anonymkode: 372ef...241 Han har veldig mye.. Men vi har allerede ett vitrineskap som er fylt til randen, og det vil jeg ikke fler av Jeg har foreslått for han at vi samler sammen "minneting" i minnebokser osv. brosjyrer, valuta, billetter osv. i en scrapbook osv. Men det skjer ingenting. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At han kommer hjem med nye ting hver dag er bekymringsverdig. På 3 år har han da tatt inn over 1000 nye ting til bostedet deres... Anonymkode: 372ef...241 Hehe, det er jo såklart en liten overdrivelse når jeg sier annenhver dag. Men det er et par nye ting i uken. Alt fra store ting, til bittesmå ting. På et tidspunkt hadde han en bestillingsliste fra aliexpress.com på over 25 ting!! 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samlemani? Annen mani/ annen lidelse som evt trenger å behandles? Anonymkode: 372ef...241 Tror ikke det er alvorlig samlemani. Jeg får han til å kaste ting hvis jeg går hardt mot hardt. Men jeg vil ikke være en masekjerring heller... 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er kakaduestatuer blant de tingene han kommer hjem med? Anonymkode: 372ef...241 Haha, dette har jeg ikke fått med meg. Men heldigvis ikke, nei. haha 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han bør nok ha et eget rom (kjellerstue/ stue) som han kan innrede som han vil, i tillegg til at dere har vanlig stue. (Jeg har sett flere som har gjort det slik) Faren er da at dere blir sittende i hver deres stue ( i den stuen der dere trives best)... Anonymkode: 372ef...241 Ja! Han får seg et midlertidig eget rom i den nye leiligheten. Men det er ikke sånn at vi flytter til en enebolig akkurat. Det går fra 50kvm til 80kvm. Da har vi tre rom, hvor de to andre er relativt små (7kvm). Han får ikke plass til alt han eier og har der. Men han har allerede sagt at tven skal inn der (50tommers) fordi han vil ha ny og større i stuen 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Finn deg en mann som har samme innredningsstil som deg, dersom det ikke er andre løsninger (se bl.a. forslag om vitrineskap, permer, behandling) Har dere snakket ordentlig sammen om dette som er et problem for deg? Har du sagt at du ikke trives med å ha det slik? Hva sier han da om det? Anonymkode: 372ef...241 Han blir fornærmet når jeg sier at jeg ikke liker det. Jeg forstår jo at han også må like leiligheten.. det er jo derfor dette er så vanskelig. Jeg vil ikke akkurat gå fra en person jeg elsker fordi vi har forskjellig innredningstil :/ 2 timer siden, Klink skrev: Hvis det er slik at det er samlemani, ingenting kan kastes og hjemmet fylles opp med ting.. så hadde det vært dumpegrunn for min del. Går helt bananas av å ha for mange ting jeg. Ville faktisk satt noen krav til dere flytter inn i det nye. Da er det faktisk ditt hus også. Begynn allerede nå. Ja men det er akkurat det jeg gjør.. Men jeg klarer ikke gå fra en person bare for den grunnen. Så jeg prøver å se etter alternativer. Av og til tenker jeg at jeg bare skal kjøre på, og prøve å sette foten ned. Men sant skal sies, jeg er nok litt konfliktsky.
SlemUlv Skrevet 14. oktober 2016 #19 Skrevet 14. oktober 2016 19 timer siden, Tauriel skrev: Vet ikke helt om du forstod innholdet. Hadde du likt å ha et retro bilde på kjøkkenet, f.eks. av en dame med en kaffekopp i hånden hvor det stod en teit tekst om kaffe, kontra et bilde du faktisk likte eller synes var kult? Hadde du likt å ha 100 ting i overalt på hyller og i vitrineskap (hard rock glass!!!) som ikke stod i stil med din stil i det hele tatt? Jupp.. syns det høres utrolig hjemmekoselig ut! :D Helst skulle jo hard rock glassene vært fra steder jeg har vært da! hva med å spørre om det kan pakkes forsiktig ned i esker, og settes på lagring? Så har han det fortsatt, og kan eventuelt hente opp ting han virkelig savner?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #20 Skrevet 14. oktober 2016 1 time siden, Tauriel skrev: Tror egentlig at når man først blir sammen drukner mye av dette i forelskelse. :/ jeg reagerte jo, men visste virkelig ikke det skulle bli sånn. Han har veldig mye.. Men vi har allerede ett vitrineskap som er fylt til randen, og det vil jeg ikke fler av Jeg har foreslått for han at vi samler sammen "minneting" i minnebokser osv. brosjyrer, valuta, billetter osv. i en scrapbook osv. Men det skjer ingenting. Hehe, det er jo såklart en liten overdrivelse når jeg sier annenhver dag. Men det er et par nye ting i uken. Alt fra store ting, til bittesmå ting. På et tidspunkt hadde han en bestillingsliste fra aliexpress.com på over 25 ting!! Tror ikke det er alvorlig samlemani. Jeg får han til å kaste ting hvis jeg går hardt mot hardt. Men jeg vil ikke være en masekjerring heller... Haha, dette har jeg ikke fått med meg. Men heldigvis ikke, nei. haha Ja! Han får seg et midlertidig eget rom i den nye leiligheten. Men det er ikke sånn at vi flytter til en enebolig akkurat. Det går fra 50kvm til 80kvm. Da har vi tre rom, hvor de to andre er relativt små (7kvm). Han får ikke plass til alt han eier og har der. Men han har allerede sagt at tven skal inn der (50tommers) fordi han vil ha ny og større i stuen Han blir fornærmet når jeg sier at jeg ikke liker det. Jeg forstår jo at han også må like leiligheten.. det er jo derfor dette er så vanskelig. Jeg vil ikke akkurat gå fra en person jeg elsker fordi vi har forskjellig innredningstil :/ Ja men det er akkurat det jeg gjør.. Men jeg klarer ikke gå fra en person bare for den grunnen. Så jeg prøver å se etter alternativer. Av og til tenker jeg at jeg bare skal kjøre på, og prøve å sette foten ned. Men sant skal sies, jeg er nok litt konfliktsky. Takk for svar! Kanskje han ikke har lyst til å lage scrapbook eller lyst til å ha det i permer. Spør om du får lov til å sortere tingene i merkede esker med lokk for ham hvis han ikke vil gjøre det selv Har dere sengeskuffer (det er ypperlig oppbevaringsplass for diverse esker)? Anonymkode: 372ef...241
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå