AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Vi skal antagelig starte som beredskapshjem, og i følge barnevernsloven er et beredskapshjem innenfor begrepet fosterhjem. Ifølge arbeidsmiljøloven har man krav på foreldrepermisjon i inntil 1 år når man er fosterhjem. Jeg er bare litt usikker på NÅR jeg må søke permisjon fra jobben min. (Vil ha permisjon et halvt år for å se at dette helt sikkert er noe for oss). Det står noe om at man er pliktig å varsle arbeidsgiver når man vet at man skal ha permisjon, og det skal jeg også gjøre så snart alt er avklart med arbeidsgiver (privat barnevernsfirma). Fant forøvrig en sak som omhandler dette, så om noen kan se på den for meg så hadde jeg blitt glad! https://www.sivilombudsmannen.no/ordensstraff-tjenstlig-tilrettevisning/tjenstlig-tilrettevisning-for-brudd-pa-arbeidstidsbestemmelser-article2359-453.html Jeg vet at arb. giveren min ikke kommer til å like dette og kommer til å prøve å sette kjepper i hjulene, så jeg vil ha mitt på det tørre. Jeg er ingen ekspert, men på meg virker det som om det burde være helt innenfor å søke permisjon en måned før vi evt. får barnet hjem til oss. Noen innspill? Her er utdrag av arb. miljøloven: § 12-5.Foreldrepermisjon (1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden. (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. (3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd. (4) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon etter paragrafen her når omsorgen for barnet overtas. Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år. 0 Endret ved lover 21 apr 2006 nr. 10 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 21 apr 2006 nr. 428), 15 juni 2007 nr. 22 (ikr. 15 juni 2007 iflg. res. 15 juni 2007 nr. 629). § 12-6.Delvis permisjon (1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon. (2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig. (3) Delvis permisjon må tas ut innenfor en tidsramme på tre år. § 12-7.Varslingsplikt Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp. Anonymkode: b4303...01a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Som beredskapshjem blir man vel frikjøpt fra jobb av barnevernet. Så det du skal gjøre er vel å søke om ulønnet permisjon. Men alt dette kan barnevernet hjelpe deg med. Anonymkode: 7072c...5b5 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 https://www.bufdir.no/Fosterhjem/betaling/ Anonymkode: 7072c...5b5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 Herremin... Hvor mange tråder skal du lage?? Anonymkode: e616b...e58
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herremin... Hvor mange tråder skal du lage?? Anonymkode: e616b...e58 Får jo aldri noen svar.... Dette er gjennom et privat barnevernsfirma, ikke Bufetat, så man blir ikke frikjøpt fra jobben. Det gjelder forøvrig beredskapshjem generellt. Anonymkode: b4303...01a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.bufdir.no/Fosterhjem/betaling/ Anonymkode: 7072c...5b5 Her står det da ikke noe om det jeg lurer på... men ellers takk! Anonymkode: b4303...01a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Man har IKKE krav på foreldrepermisjon som beredskapshjem, med mindre barnet er under 10 mnd, da tar man over resten av foreldrepermisjonen fra biologiske foreldre. Anonymkode: 7072c...5b5 2
MapleSirup Skrevet 13. oktober 2016 #8 Skrevet 13. oktober 2016 Dette er en jobb på lik linje med en hvilken som helst annen jobb. Altså er det opp til arbeidsgiver å gi deg permisjon - eller ikke. 1
Gjest MissEhrmann Skrevet 13. oktober 2016 #9 Skrevet 13. oktober 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man har IKKE krav på foreldrepermisjon som beredskapshjem, med mindre barnet er under 10 mnd, da tar man over resten av foreldrepermisjonen fra biologiske foreldre. Anonymkode: 7072c...5b5 Hvor står det i lovverket? I loven står det jo at fosterhjem har krav på permisjon såfremt barnet er under 15 år. Og et beredskapshjem ER et fosterhjem (iht. barnevernsloven) med spesiell kompetanse. Husk at det er forskjell på fødselspermisjon (som er med lønn) og foreldrepermisjon (som er uten lønn, men noe man har krav på som foreldre, også som fosterhjem). Endret 13. oktober 2016 av MissEhrmann
Gjest MissEhrmann Skrevet 13. oktober 2016 #10 Skrevet 13. oktober 2016 35 minutter siden, MapleSirup skrev: Dette er en jobb på lik linje med en hvilken som helst annen jobb. Altså er det opp til arbeidsgiver å gi deg permisjon - eller ikke. Men i "en hvilken som helst annen jobb" har man da rett på foreldrepermisjon. En arbeidsgiver kan ikke bestemme seg for å IKKE gi foreldrepermisjon. Det står det jo i arbeidsmiljøloven.
MapleSirup Skrevet 13. oktober 2016 #11 Skrevet 13. oktober 2016 2 minutter siden, Introvertaberta skrev: Men i "en hvilken som helst annen jobb" har man da rett på foreldrepermisjon. En arbeidsgiver kan ikke bestemme seg for å IKKE gi foreldrepermisjon. Det står det jo i arbeidsmiljøloven. Men dette er ikke foreldrepermisjon. TS blir ikke forelder. Hun påtar seg en annen jobb. 1
MapleSirup Skrevet 13. oktober 2016 #12 Skrevet 13. oktober 2016 5 minutter siden, Introvertaberta skrev: Hvor står det i lovverket? I loven står det jo at fosterhjem har krav på permisjon såfremt barnet er under 15 år. Og et beredskapshjem ER et fosterhjem (iht. barnevernsloven) med spesiell kompetanse. Husk at det er forskjell på fødselspermisjon (som er med lønn) og foreldrepermisjon (som er uten lønn, men noe man har krav på som foreldre, også som fosterhjem). Fosterhjem er varig omsorgsplass. Beredskapshjem er midlertidig. Man får ikke foreldrepermisjon for fosterbarn som ikke er babyer heller. Man får evt permisjon fra jobben sin og lønn fra arbeidsgiver (barnevern i kommunen barnet sokner til) 1
Gjest MissEhrmann Skrevet 13. oktober 2016 #13 Skrevet 13. oktober 2016 (endret) 1 time siden, MapleSirup skrev: Fosterhjem er varig omsorgsplass. Beredskapshjem er midlertidig. Man får ikke foreldrepermisjon for fosterbarn som ikke er babyer heller. Man får evt permisjon fra jobben sin og lønn fra arbeidsgiver (barnevern i kommunen barnet sokner til) Jo det får man. Loven er jo til og med sitert rett over her. Der står det frem til de er 15 år. Fosterhjem og beredskapshjem stiller likt, hvor har du kildene dine fra? Hva, av loven nedenfor, er det som er vanskelig å forstå? Er barnet under 15 år har fosterforeldre også rett til foreldrepermisjon fra sitt arbeid i til sammen inntil tre år, jf. arbeidsmiljøloven § 12-5 (4). Her er også definisjonen av et fosterhjem (i følge barnevernloven), det innebærer også beredskapshjem, da beredskapshjem også tar imot barn til oppfostring. § 4-22.Fosterhjem. Med fosterhjem menes i denne lov a) private hjem som tar imot barn til oppfostring på grunnlag av barneverntjenestens beslutning om hjelpetiltak etter § 4-4, eller i samband med omsorgsovertakelse etter § 4-12 eller § 4-8 annet og tredje ledd, b) private hjem som skal godkjennes i henhold til § 4-7. Endret 13. oktober 2016 av MissEhrmann
Gjest MissEhrmann Skrevet 13. oktober 2016 #14 Skrevet 13. oktober 2016 Her er også fra Bufdir sine egne sider om hva et fosterhjem er: 1.5 TILSYN ER FOR ALLE BARN I FOSTERHJEM Barnevernloven definerer fosterhjem som «private hjem som tar imot barn til oppfostring på grunnlag av barneverntjenestens beslutning om hjelpetiltak etter § 4-4, eller i samband med omsorgsovertakelse etter § 4-12 eller § 4-8 annet og tredje ledd». Som fosterhjem regnes også «private hjem som skal godkjennes i henhold til § 4-7»9. Det finnes ulike typer fosterhjem som for eksempel beredskapshjem, familiehjem og ordinære kommunale fosterhjem.
MapleSirup Skrevet 13. oktober 2016 #15 Skrevet 13. oktober 2016 32 minutter siden, Introvertaberta skrev: Jo det får man. Loven er jo til og med sitert rett over her. Der står det frem til de er 15 år. Fosterhjem og beredskapshjem stiller likt, hvor har du kildene dine fra? Hva, av loven nedenfor, er det som er vanskelig å forstå? Er barnet under 15 år har fosterforeldre også rett til foreldrepermisjon fra sitt arbeid i til sammen inntil tre år, jf. arbeidsmiljøloven § 12-5 (4). Her er også definisjonen av et fosterhjem (i følge barnevernloven), det innebærer også beredskapshjem, da beredskapshjem også tar imot barn til oppfostring. § 4-22.Fosterhjem. Med fosterhjem menes i denne lov a) private hjem som tar imot barn til oppfostring på grunnlag av barneverntjenestens beslutning om hjelpetiltak etter § 4-4, eller i samband med omsorgsovertakelse etter § 4-12 eller § 4-8 annet og tredje ledd, b) private hjem som skal godkjennes i henhold til § 4-7. Man har krav på permisjon, men ikke foreldrepenger. Det er jo en forskjell der. Man har ikke krav på foreldrepermisjon i evig tid! Som beredskapshjem blir man ansatt av kommunen. Det vil si at man i perioder går hjemme uten å faktisk ha barn. Da heter det ikke lenger "fosterhjem" eller "foreldrepermisjon". Jeg tror vi snakker litt rundt hverandre her. Jeg kjenner en familie som har vært beredskapshjem i over 20 år. Det sier seg selv at hun ikke har foreldrepermisjon.
Gjest MissEhrmann Skrevet 13. oktober 2016 #16 Skrevet 13. oktober 2016 (endret) 11 minutter siden, MapleSirup skrev: Man har krav på permisjon, men ikke foreldrepenger. Det er jo en forskjell der. Man har ikke krav på foreldrepermisjon i evig tid! Som beredskapshjem blir man ansatt av kommunen. Det vil si at man i perioder går hjemme uten å faktisk ha barn. Da heter det ikke lenger "fosterhjem" eller "foreldrepermisjon". Jeg tror vi snakker litt rundt hverandre her. Jeg kjenner en familie som har vært beredskapshjem i over 20 år. Det sier seg selv at hun ikke har foreldrepermisjon. Selvfølgelig har man ikke krav på foreldrepenger, det sier heller ikke TS noe om. Hun sier heller ikke noe om evig tid, hun snakker om 6 måneder. I følge loven khar man krav på 1 år (dersom fosterbarnet er under 15 år). I dine første innlegg skriver du jo at hun ikke har krav på permisjon...... Spørsmålet var vel heller når hun måtte søke, og i følge loven er det innen 4 uker før, dersom permisjonen skal vare i opptil 1 år (vil jeg tro, utifra loven). Endret 13. oktober 2016 av MissEhrmann
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #17 Skrevet 13. oktober 2016 Svangerskapspermisjon, omsorgspermisjon, fødselspermisjon og delvis permisjon skal varsles arbeidsgiver snarest mulig. Ved fravær ut over to uker må det senest varsles en uke i forveien, og ved fravær ut over tolv uker senest fire uker i forveien. Fravær ut over ett år må varsles senest tolv uker i forveien. Se varslingsplikt (arbeidsmiljøloven § 12-7) https://www.bufdir.no/Kjonnslikestilling/samtaleguide/Rettigheter_og_plikter/ Anonymkode: 7072c...5b5 1
MapleSirup Skrevet 14. oktober 2016 #18 Skrevet 14. oktober 2016 20 timer siden, Introvertaberta skrev: Selvfølgelig har man ikke krav på foreldrepenger, det sier heller ikke TS noe om. Hun sier heller ikke noe om evig tid, hun snakker om 6 måneder. I følge loven khar man krav på 1 år (dersom fosterbarnet er under 15 år). I dine første innlegg skriver du jo at hun ikke har krav på permisjon...... Spørsmålet var vel heller når hun måtte søke, og i følge loven er det innen 4 uker før, dersom permisjonen skal vare i opptil 1 år (vil jeg tro, utifra loven). Nei, hun har ikke nødvendigvis krav på permisjon. Hun skal ikke bli forelder. Hun skal ta en annen jobb via et privat firma. 2
Gjest MissEhrmann Skrevet 14. oktober 2016 #19 Skrevet 14. oktober 2016 1 time siden, MapleSirup skrev: Nei, hun har ikke nødvendigvis krav på permisjon. Hun skal ikke bli forelder. Hun skal ta en annen jobb via et privat firma. Tuller du???? Du kan vel lese loven? Det står jo at fosterhjem har krav på foreldreperm uten lønn i ett år! De skal jobbe som fosterhjem!!! De er likestilt i loven!
MapleSirup Skrevet 14. oktober 2016 #20 Skrevet 14. oktober 2016 7 minutter siden, Introvertaberta skrev: Tuller du???? Du kan vel lese loven? Det står jo at fosterhjem har krav på foreldreperm uten lønn i ett år! De skal jobbe som fosterhjem!!! De er likestilt i loven! Beredskapshjem har ikke nødvendigvis barn! Tror du selv at loven tolkes dithen at man kan få fri kun i perioder man har barn? Altså alt fra tre dager til 8 måneder på 7 timers varsel? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå