AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Oppdaget tidligere i år at samboer har fått mange saker på seg, og bl.a. har krav blitt trekt av lønn. Dette viste seg da jeg skulle kjøpe meg ny bil og banken gjorde meg oppmerksom på flere heftelser på huset. Vi hadde en oppvask og dette skulle vi heretter ha en åpen dialog på (økonomien generelt). Så viser det seg senere at han, som har klagd over dårlig råd i ett års tid, har igjen brukt mange tusen på tulleting og latt kravene renne inn. Gjemt post for meg og skjult alt sammen, igjen. Jeg har dekket mye av mat og diverse og har hatt tillit til at han ordnet med det som han har oversikten over. Kan jo nevne at han tjener tre ganger mer enn meg. Det ble et oppgjør for å si det mildt. Jeg har nå sortert alle krav, samlet alt utestående i en perm og forlangt at han tar tak i det derifra. Klart det rabler når jeg får brev i mitt navn der vi blir truet med tvangssalg! Hva ville dere gjort? Sperret felles konto slik at jeg kan administrere alle faktura derifra? Han føler seg umyndiggjort etter at jeg tok tak i dette, men han hadde aldri klart det selv. Det hadde vokst han over hodet når han har tre kasser med uåpnet post.. Hjelp! Hva er beste måten slik at begge kan ha oversikt over fellesøkonomi?? Anonymkode: 102e2...44b
Anglofil Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Jeg ville aldri i verden hatt felles økonomi med en som ikke klarer å være økonomisk ansvarlig. Jeg ville også krevd fullt innsyn i hans økonomi hvis vi skulle fortsette å være sammen. At han føler seg umyndiggjort får han bare føle, jeg hadde stilt et ultimatum: enten tar du tak eller så går jeg. Ikke at jeg vet om jeg kunne ha vært sammen med en person som faktisk holdt på denne måten. For meg er dette et stort tillitsbrudd. Jeg synes ikke det virker som han egentlig tar det så seriøst når dere har hatt oppgjør, men han fremdeles fortsetter. Da bør du spørre deg selv om det faktisk er verdt det? Jeg reagerer også på at du har fått brev i ditt navn som truer med tvangssalg. Det er jo veldig alvorlig. Har han også kjøpt produkter i ditt navn? Beste måten må jo være at du får det fulle og hele innsyn. Han må selvsagt også få innsyn, men mannen klarer jo ikke å styre egen økonomi, så enten må du være den som kan styre felles økonomi hvis dere absolutt skal ha dette, eller så får dere separere den helt. Mvh Yvonne Endret 13. oktober 2016 av Yvonne 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg synes det er imponerende at du har tatt grep og sortert papirer samt satt alt utestående i en perm. Tre kasser (!) med uåpnet post er ikke noe som er gjort på en-to-tre. Han bør være takknemlig, ikke klage. Har han selv noe forslag til hvordan situasjonen kan ordnes opp i? Anonymkode: 03c86...1d4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg hadde aldri greid å være sammen med noen som gjør sånt. Det å eie noe (bolig) sammen med en som kjører økonomien så massivt ned i grøften, drar jo deg med i dragsuget! Det er ikke bare han det går ut over. Snart kommer det krav om tvangssalg av boligen deres, fordi kreditorene vil ha pengene sine. TRE KASSER med uåpnet post? Her snakker vi om en livsstil, ikke en dårlig periode eller noen uteglemte regninger. Jeg hadde gått. Så mye kan jeg si sikkert. All ære til deg som faktisk prøver å hjelpe en som sannsynligvis aldri vil kunne ha styring på økonomien. Det at han påstår at han føler seg "umyndiggjort" får så bare være, la han bare føle det, for han klarer jo ingen ting "som myndig". Har du lagt sammen de utestående fakturaene og sjekket hva han faktisk skylder? Hvem av dem er det som har tatt pant i huset (heftelsene du nevnte), har du sjekket det? Disse haster mest å få betalt, for neste skritt for dem nå hvis ikke betaling skjer, er å begjære huset solgt så de får dekket kravene sine. Da blir du husløs, takket være slabbedasken din av en samboer. I mange år har jeg selv vært sammen med en idiot når det kommer til økonomi, og jeg kan si deg så mye sikkert; jeg ville ALDRI, ALDRI hatt noen form for felles økonomi eller felles kontoer med en som ikke har stålkontroll på økonomien! Min eks-mann og jeg var gift, men aldri hadde vi felles økonomi. Han hadde aldri innsyn eller tilgang til mine kontoer og motsatt. Jeg nektet å bli dratt med ned i gjørma. Hadde vi hatt det (felles øk.), hadde han kjørt min økonomi ned i grøfta også. Selv skyldte han to hundre tusen i forbruksgjeld. En gang kom han til meg og spurte om jeg kunne kausjonere for et forbrukslån på nesten 100.000 kroner. Jeg sa tvert nei. Han måtte spørre moren sin. Ikke snakk om at jeg kausjonerer for en som ikke betaler regningene sine! (eller for noen) Når det kom vinduskonvolutter, stakk han dem bare ned i en skuff og åpnet dem ikke en gang. Der kunne de ligge i to,tre måneder. Han betalte aldri en regning i tide! Aldri. Dette økonomiske rotet hans var en av hovedårsakene til at jeg mistet både respekt og følelser for han og vi ble til slutt skilt. Aldri igjen om jeg innlater meg med noen som ikke har full oversikt og orden på økonomien! Kjenner jeg har så lyst å be deg pakke sakene dine og flykte fra denne mannen du har. Han høres enda verre ut enn min egen eks, og det gir meg frysninger. Anonymkode: 1a7fc...d11 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 For noen år siden gjorde mannem min (den gang samboer) det samme. Jeg krevde fult innsyn, satt opp faste trekk m.m. Det var det eneste som gjorde at jeg kunnr stole på ham. Jeg tvang ham også til å ringe moren og be om penger slik at det verste kravet forsvant (12 000). Etter 3mnd var kravene vekke og betalingsanmerkningen borte. Etter 6 mnd følte jeg ikke lenger behov for fult innsyn i hans kontoer. Nå går det veldig greit med økonomien. Vi har både hus og bil sammen. Anonymkode: 1fbfe...930
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen år siden gjorde mannem min (den gang samboer) det samme. Jeg krevde fult innsyn, satt opp faste trekk m.m. Det var det eneste som gjorde at jeg kunnr stole på ham. Jeg tvang ham også til å ringe moren og be om penger slik at det verste kravet forsvant (12 000). Etter 3mnd var kravene vekke og betalingsanmerkningen borte. Etter 6 mnd følte jeg ikke lenger behov for fult innsyn i hans kontoer. Nå går det veldig greit med økonomien. Vi har både hus og bil sammen. Anonymkode: 1fbfe...930 Det er ikke akkurat "det samme" som trådstarter, det du beskriver... Etter tre mnd var kravene vekke skriver du. Trådstarters samboer har tre KASSER med krav. Det lar seg ikke løse på 3-6 måneder. Anonymkode: 1a7fc...d11 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Ts her. Takk for alle innspill. Ja, det er en suppe. Nå skal det sies at vi har barn sammen og da er det ikke like lett å bare pakke sammen og dra. Har vurdert å sette opp en felles konto som jeg eller evt begge må godta uttak fra, En konto som fellesutgifter blir trekt fra. Synes det er litt drøyt det også, men det er kanskje det som må til.. Tror jeg fikk brev om varsel om tvangssalg siden jeg eier halve huset og kreditor ikke får kontakt med samboer.Han har nok fått endel brev før den dukka opp. Anonymkode: 102e2...44b
Midnanne Skrevet 13. oktober 2016 #8 Skrevet 13. oktober 2016 herregud for en suppe, skjønner at du er frustrert og lei D: Kan dere kanskje få satt opp slik at du får kontroll på kontoen med lønningene hans, også får han heller 'lommepenger' på en egen brukskonto`? Og føler hans seg umyndiggjort får han vel f*** meg oppføre seg som en ansvarlig voksen. Ikke minst når han risikerer ditt og barnet deres sitt hjem! 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #9 Skrevet 13. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg fikk brev om varsel om tvangssalg siden jeg eier halve huset og kreditor ikke får kontakt med samboer.Han har nok fått endel brev før den dukka opp. Anonymkode: 102e2...44b Oisann! Men hva gjorde du da? Varsel om tvangssalg er jo nummeret før dere blir kastet ut. Fikk dere betalt kravene som var årsaken til varselet? Hva sa samboeren din?? Jeg fatter ikke og begriper ikke at du kan sitte der og låte så rolig i en sånn situasjon. Det er jo regelrett krise å få brev med varsel om tvangssalg! Anonymkode: 1a7fc...d11 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #10 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg hadde samboer i 9 år som hadde samme problem. Fatter ikke at jeg gikk før. Det ble aldri bedre selv om jeg rydda opp gang etter gang og ringte rundt for og finne ut hvor han skyldte penger. Til slutt fant jeg en haug med inkasso saker i en skuff. Han forstod ikke hvorfor jeg var sint! For min egen del måtte jeg gjøre det slutt. Han fikk penger av meg for og betale husleia men de pengene gikk til andre ting. Vi skyldte plutselig huseleie for 6 mnd og var nær med og bli kasta ut. Anonymkode: cf485...c05 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #11 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg hadde gjort nøyaktig det samme som jeg dengang gjorde: Pakket og flyttet. Anonymkode: 12daa...e34 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #12 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg signerer det som vedkommende over her skriver. Jeg hadde også gjort det samme som jeg gjorde den gange jeg var sammen med et luksusfellen-tilfelle. Jeg pakket sakene mine og flyttet. Jeg kommer aldri til å gjøre den tabben igjen. Det ødelegger livet ditt. Og det kommer til å påvirke livet til barnet deres. Du gjør faktisk barnet ditt en tjeneste ved å komme deg til helv*te bort fra han. NÅ!!! Anonymkode: 759b9...5b4 2
Cleopatra. Skrevet 13. oktober 2016 #13 Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Nesten så han burde søke om å få en verge: deg. Slik at du har kontroll på all økonomi, uttak, regninger, osv. Ideen var først å foreslå det som en halvveis spøk, men jammen er det ikke så dumt faktisk! Når man virkelig ikke eier økonomisk sans. Endret 13. oktober 2016 av Fireball Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #14 Skrevet 13. oktober 2016 4 timer siden, Midnanne skrev: herregud for en suppe, skjønner at du er frustrert og lei D: Kan dere kanskje få satt opp slik at du får kontroll på kontoen med lønningene hans, også får han heller 'lommepenger' på en egen brukskonto`? Og føler hans seg umyndiggjort får han vel f*** meg oppføre seg som en ansvarlig voksen. Ikke minst når han risikerer ditt og barnet deres sitt hjem! Klart han blir umyndiggjort når han ikke viser seg økonomisk ansvarlig i det hele tatt. Mannen min hadde vært gjennom en runde med økonomiske problemer før vi var sammen, og han var redd for å rote det til igjen, så han ønsket at jeg skulle ta kontrollen økonomisk. Jeg står som eneste eier på bolig, og da vi hadde felles bil sto naturligvis den også i navnet mitt. Og alt av felles regninger går ut av min konto. Anonymkode: 5de4a...e00
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #15 Skrevet 13. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for alle innspill. Ja, det er en suppe. Nå skal det sies at vi har barn sammen og da er det ikke like lett å bare pakke sammen og dra. Har vurdert å sette opp en felles konto som jeg eller evt begge må godta uttak fra, En konto som fellesutgifter blir trekt fra. Synes det er litt drøyt det også, men det er kanskje det som må til.. Tror jeg fikk brev om varsel om tvangssalg siden jeg eier halve huset og kreditor ikke får kontakt med samboer.Han har nok fått endel brev før den dukka opp. Anonymkode: 102e2...44b Litt drøyt? Det er ikke drøyt, det er et minimum av hva du må kreve. Egentlug burde all hans lønn gå til deg, og du ta deg av all økonomi. Han kan få lommepenger. Anonymkode: 1aaaa...ecf 3
Høna79 Skrevet 13. oktober 2016 #16 Skrevet 13. oktober 2016 7 timer siden, Midnanne skrev: herregud for en suppe, skjønner at du er frustrert og lei D: Kan dere kanskje få satt opp slik at du får kontroll på kontoen med lønningene hans, også får han heller 'lommepenger' på en egen brukskonto`? Og føler hans seg umyndiggjort får han vel f*** meg oppføre seg som en ansvarlig voksen. Ikke minst når han risikerer ditt og barnet deres sitt hjem! Stiller meg bak denne. Jeg hadde stilt ham ultimatum; enten så får du være økonomisk diktator og ha kontroll over familiens økonomi, eller så går du. Han har allerede brutt tilliten din, flere ganger, og denne må han bygge opp igjen før han kan få tilbake kontrollen. Dette kan eksempelvis gjøres som følger: du oppretter regningskonto i ditt navn. Denne får han ikke disposisjonsrett til. Hele hans lønn skal arbeidsgiver utbetale til denne. Du overfører selvfølgelig også din andel av fellesutgifter du oppretter også en egen matkonto i ditt navn. Denne kan dere begge ha kort på. Overfør det månedlige matbudsjettet, så kan dere begge handle mat derfra. Du kan følge med på kontoutskriften - trekker han kortet på denne i XXL har han et forklaringsproblem. du får all kontroll med alle regninger, også hans egne, og betaler de fra regningskonto etter avtalt fordeling han må involveres i å lage familiens budsjett. Ansvarliggjør ham for hvordan han skal gjøre opp i felles krav dere må sammen finne ut hvor mye "lommepenger" han har igjen hver mnd, etter at hans egne og deres felles regninger er betalt. Lommepengene overfører du til ham. og dessuten bør dere komme til bunns i hvordan han har kommet i situasjonen. Er det f eks kredittkjøp og forbrukslån, krev at han klipper alle kredittkort og sørger for å sperre muligheten for å oppta fler. Er det gambling, ta tak i det. Trøsteshopping av en eller annen grunn, ta tak i det. og hvis du kan, vis forståelse for at han kan føle seg umyndiggjort, men dette handler om at du, ham, dere og barna skal ha en fremtid sammen. lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #17 Skrevet 13. oktober 2016 Nå handler det ikke om lommepenger eller om hva han hverken føler eller mener. Følerier får komme senere. Dere har ikke tid til å drive med å føle for mye her og nå. Nå haster det, og det er skyldig beløp til den eller de som har startet prosessen med å inndrive sine krav ved tvangssalg som må ha prioritet 1. Saksgangen er beskrevet her. Anonymkode: 5b240...1bc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #18 Skrevet 13. oktober 2016 Vedrørende tvangssalg; så lenge dere eier 50-50 og det kun er pant i hans halvdel, skal det mye til for å få gjennomført et tvangssalg. Kreditoren med pant kan ikke tvangsselge mer enn halve boligen og hvem vil vel kjøpe en halv bolig? Sånn ellers, få han til å signere en fullmakt og få oversikt over all gjeld (dere kan sende en forespørsel om oversikt via inkasso.no). Sett opp et reelt budsjett og ta kontakt med kreditorer for avtaler. Har dere friverdi i boligen, kan dere sjekke mulighet for refinansiering via f.eks Bank2 (eller banken hvor dere har lånet nå). Krev at hans lønn går inn på en konto kun du disponerer, og gi han lommepenger. Eneste måten å gjøre dette på. Anonymkode: 340b7...c8b
Juniper Skrevet 13. oktober 2016 #19 Skrevet 13. oktober 2016 Det viktigste her er at du IKKE bruker dine penger på å rydde opp i hans rot, TS! IKKE! IKKE! IKKE! Du kan imidlertid i sympati med han leve så billig som mulig, og så setter du alt du sparer på en egen konto. Om alt går bra så er det penger du har senere, som du kan investere eller noe. Om det ikke går bra, da har du det som en startpakke for et nytt liv. Kan ta litt tid å få din del ut av huset. Jeg ville vært beinhard her! Økonomisk utroskap er også utroskap, og denne mannen har brent alle sjansene sine nå! Ulempen med at du tar full kontroll er at du går inn i en "mamma-rolle" ovenfor han, og det kan i seg selv skyte forholdet i fillebiter. Men hvilket valg har du? Tvangssalg? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå