AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg har et rimelig dårlig hode for matte, så jeg håper det går greit at jeg spør her. Jeg er en jente på 25 som jobber med å gå ned i vekt og bli i bedre form. Jeg har nettopp begynt å trene og passe på hva jeg spiser, og jeg veier 72 kg og er 170 cm høy. Det jeg gjerne vil kutte ut eller kutte ned på (bortsett fra søtsaker selvfølgelig) er alkohol. I min vennegjeng dreier sosiale ting seg oftest om alkohol - fester, pubturer, middager med mye alkohol, qiuz osv (jeg tror min vektoppgang det siste året har mye å gjøre med at jeg flyttet, og fikk nye venner som drikker mer enn det jeg var vant til før). Jeg vet at vennene mine kommer til å støtte meg med å bli i bedre form, men jeg tror mange av dem vil synes jeg er litt kjip hvis jeg plutselig slutter å drikke eller kutter drastisk ned. Jeg ønsker derfor å vite hvor mye jeg tjener på å slutte å drikke, eller kutte veldig ned. Dersom jeg har et tall i hodet, vil jeg være mer målrettet selv i situasjoner der mine venner oppfordrer meg til å drikke mer. På en gjennomsnittlig uke vil jeg anslå at jeg drikker 2 (kanskje 3) flasker tørr hvitvin, eller noe mindre vin og et par søte drinker istedet. Jeg vil anslå det dreier seg om rundt 15-20 alkoholenheter per uke, men det er litt vanskelig å si - noen uker kan det være mindre og andre uker mer. Hvor mange kalorier vil dere anslå at jeg vil 'spare' ved å ikke drikke alkohol i det hele tatt, eller ved å kutte ned til max 3-4 enheter i uka? Formulert på en annen måte - hvor mange flere kg/gram kan det anslås at jeg går ned i måneden ved å ikke drikke alkohol, eller kutte ned? Kjempeflott om noen med peiling på kalorier kunne hjulpet meg med dette - jeg er helt håpløs på sånt! Anonymkode: 56b55...02a
Gjest made4u Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Hvert gram alkohol gir 7 kcal, ergo er styrken på drikken avgjørende for kalorinivået. I tillegg til dette er det sukker i drikkevarer som også gir energi 4 kcal pr gram Noen drikker kan inneholde fett også som gir 9 kcal pr gram. --- Da alt dette er varierende fra drikk til drikk så er det enkleste for deg å søke opp ca mål for hver enkelt drikk, eks hvitvin, vodka, ja hva det skulle være. Vinene varierer ofte mer enn de sterkere drikkene i kalori-innhold, dog finner du info om dette i næringsmiddeltabellen.
BlendaSensitive Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 Skipp drinkene, iallefall de søteste. Cola light og vodka er bedre enn singapor slingshot for å si det sånn. Jeg vil jo si at uavhengig av vekt, så var det temmelig stor mengde alkohol. Og da er jeg ikke avholds selv, men drikker sikkert en flaske vin eller champagne i uka selv. Tørr vitvin er det beste, sett til sukker og kalorier. Så hva med å holde deg til dette? ev cola light/rom/vodka. OG redusere på mengden. Om du skulle drikke to flasker, hva med bare en? Alltså tenke halve mengden alltid. Og så erstatter du med cola light og lime, inn i mellom, dette gir drink-smak uten kalorier. (er elendig på matte selv, så antal kalorier klarer jeg ikke regne ut) 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 TS her. Takk for svar, dere. Jeg vet at det er mye alkohol - som sagt pleide jeg ikke å drikke på langt nær så mye før, men med den nye vennegjengen jeg har er det mye sosialt hver uke, og mye drikking hver gang. Jeg ønsker jo å kutte ned, da. Både pga kaloriene og fordi det er farlig med så mye alkohol hver uke. Hvis man antar at det er 600 kcal i en flaske hvitvin, hvor mye tror dere jeg vil spare på dette? Anonymkode: 56b55...02a
Marie90 Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 Registrer deg på fitnesspal el.l. og logg matinntaket der. Det er den eneste måten å gjøre det på. Så skaffer du deg en matvekt om du ikke har det. Jeg holder meg greit slank selv om jeg drikker vin. Det er derimot sjelden jeg drikker søte drinker o.l. Du kan jo selvsagt legge inn en treningsøkt også dersom du vet du skal ut, og så spise lett og næringsrikt før du drar ut.
Gjest Margit Spat Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 14 timer siden, Tvist skrev: http://www.promille.no/kalorier_alkohol/ Lenken viser at et glass hvitvin inneholder 80 kalorier. Det går 6 glass på en flaske, altså 480 kcal på en flaske. Du drikker altså ett eller annet sted fra 1000 kcal (ca 2 flasker vin) og oppover. Samme lenke viser hvor mye kalorier det er i søte drinker, også. Det er ikke så rent lite, for å si det mildt! Verstingene inneholder faktisk betydelig flere kalorier enn en gjennomsnittlig middag. Vil du drikke, så hold deg for all del unna søte drinker. Støtter forslaget om å registrere hva du spiser og drikker (og hva du gjør av fysisk aktivitet) i en av appene som finnes for dette. Man får noen aha-opplevelser av det
Wiggins Skrevet 14. oktober 2016 #8 Skrevet 14. oktober 2016 Alkoholforbruket ditt er såpass høyt at du bør kutte drastisk ned på det for å ikke pådra deg alkoholrelaterte skader, som f. eks. skrumplever. Fra https://www.drink-less.com/no/drikker-jeg-for-mye/hva-er-akseptabel-alkoholbruk Menn bør ikke jevnlig drikke mer enn 5 alkoholenheter (a) de dagene man drikker eller 13 per uke (b), og kvinner bør ikke drikke mer enn 3,5 alkoholenheter de dagene man drikker (a) eller 8 per uke (b). Kvinner, særlig unge voksne kvinner, har de siste tiårene økt sitt alkoholforbruk betydelig i Norge, i takt med at de i større grad studerer eller er tidlig i sin jobbkarriere istedenfor å være småbarnsforeldre, slik de oftere var for noen tiår siden. Det er mange som nok har sett seg litt blinde på artikler om at "vin er bra for helsa" og ikke fått med seg hvilke begrensninger som faktisk gjelder for disse studiene. Hvis vennene dine synes du er kjip hvis du plutselig begynner å drikke mer kan du enten spørre dem om de er klar over anbefalingene jeg har sitert ovenfor, og om de er klar over de mulige skadevirkningene. Det siste vil jeg tro at de i liten grad er klar over. Fra litt lengre ned på siden jeg linka til (kvinner som drikker 15 enheter eller mer per uke): Stor risiko for å utvikle helseskader Du drikker for mye. Riskoen for helseskader, psykiske-, og sosiale problemer og fare for avhengighet er stor om du fortsetter ditt konsum. Dersom du ikke kan forandre alkoholvanene på egenhånd, anbefales det at du tar kontakt med fastlege, arbeidsgiver eller andre relevante i hjelpeapparatet.
Gjest accident Skrevet 14. oktober 2016 #9 Skrevet 14. oktober 2016 Liten "pekepinn". ca 7000 sparte kalorier, tilsvarer ca 1 kg vekttap. 7 alkohol kcal pr gram 9 fett kcal pr gram 2 kcal fiber pr gram 4 kcal karbohydrat pr gram 4 kcal protein pr gram
Gjest made4u Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 14 timer siden, accident skrev: Liten "pekepinn". ca 7000 sparte kalorier, tilsvarer ca 1 kg vekttap. 7 alkohol kcal pr gram 9 fett kcal pr gram 2 kcal fiber pr gram 4 kcal karbohydrat pr gram 4 kcal protein pr gram 4 kcal pr gram fiber også, man må regne alt inn selv om kroppen ikke nyttegjør seg all enerien i fiber da dem er ufordøylige. Hvis ikke så kunne man jo nær sagt sagt at 1 gram protein inneholder 3 kcal også, fordi man må spise 127 kcal for å nyttegjøre seg av 100 kcal fra proteiner, 27 kcal går således bort bare for å bryte ned proteinet så kroppen kan nyttegjøre seg energien til å skape bevegelse. 4 kcal pr gram blir dog det rette å si...
Gjest made4u Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 14 timer siden, accident skrev: Liten "pekepinn". ca 7000 sparte kalorier, tilsvarer ca 1 kg vekttap. 7 alkohol kcal pr gram 9 fett kcal pr gram 2 kcal fiber pr gram 4 kcal karbohydrat pr gram 4 kcal protein pr gram 4 kcal pr gram fiber også, man må regne alt inn selv om kroppen ikke nyttegjør seg all enerien i fiber da dem er ufordøylige. Hvis ikke så kunne man jo nær sagt sagt at 1 gram protein inneholder 3 kcal også, fordi man må spise 127 kcal for å nyttegjøre seg av 100 kcal fra proteiner, 27 kcal går således bort bare for å bryte ned proteinet så kroppen kan nyttegjøre seg energien til å skape bevegelse. 4 kcal pr gram blir dog det rette å si...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå