Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet er gitt at ikke studiet endrer seg. Jeg vet man kan gå et masterløp på heltid i 2 år,eller deltid i 4 år. Men kan man f.eks ta det på 8 år hvisikke studiet har endret seg. Hvis du tar 15 stp i året i stedet for 30 eller 60. Eller at du hopper av halvveis i løpet og har pause i to år før du tar andre halvdel av studiet? Dette har vært fullt mulig med tidligere studium (som ikke er på master-nivå) jeg har tatt,så derfor spør jeg. Noen som har tatt master med pause midt i eller på mindre enn 30 stp per år?

Anonymkode: 21efe...7b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på hva du studerer og hvor. Mange krever Xantall studiepoeng hvert semester/år

Anonymkode: 6e544...f45

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags mastergrad det er snakk om, og hvilken utdanningsinstitusjon. Det er på den ene siden ikke uvanlig at noen leverer oppgaven sin til en noe senere frist, dvs. enten et halvt eller et kvart års forsinkelse (avhengig av om du har mulighet til å levere 2 eller 4 ganger i året), men at noen bruker 8 år på en heltids mastergrad har jeg aldri hørt om. Hos oss er det hvertfall sånn at hvis du ikke har forventet progresjon må du dokumentere sykdom eller søke spesifikt om å få ta studiet på deltid (og det er du ikke garantert å få innvilget) for å beholde plassen din hvis du begynner å henge etter. Jeg vet om en student som visstnok har brukt 4 år i stedet for de normerte 2 på masterstudiet sitt, og han hadde nå fått en endelig frist for innlevering med beskjed om at enten leverer du eller så mister du studieplassen din og kan ikke søke deg inn igjen.

Du har ikke krav på å få ta et normert heltidsstudie på deltid. Og en deltidsmaster er normert til 4 år. Jeg har aldri vært borti at noen har søkt om å få ta en deltidsmaster på deltid, og jeg tror ikke det skal være mulig. Men for å finne ut av det tror jeg det lureste er å sende en mail til kontaktpersonen for det studiet du vurderer - det er den sikreste måten å få klarhet i det på :) 

Jeg vet at du kan søke permisjon i opptil 1 år der jeg studerer, men som nevnt får du ikke det bare ut av det blå - det må være en god grunn til det (institusjonen taper jo penger på at du er forsinket). Men det varierer sikkert!

Uansett så vil du miste plassen din hvis du bare "tar deg fri" et år eller to - det er felles for alle.

Skrevet

Du må se i forskriften til den aktuelle skolen. Der står det noe om studierett utover normert studietid. Går du over denne grensen mister du automatisk studieretten. Du kan selvsagt søke om å få studieretten utvidet, mel hvorvidt skolen er villig til dette og for hvor lenge vil variere.

Skrevet

Takk for svar alle sammen, da fikk jeg vite det jeg lurte på. Det med 8 år var bare et eksempel. Og jeg lurte fordi jeg har tenkt til å jobbe 80% ved siden av en master på deltid. Jeg er avhengig av å jobbe såpass mye pga huslån. Så tenkte jeg at det plutselig kan komme et tøft semester hvor jeg ikke klarer å ta alle studiepoengene jeg skal. 

Anonymkode: 21efe...7b3

Skrevet

På Universitetet i Oslo hadde vi to studenter som sa de brukte 10 år på å ta master. Tok de siste fagene med os. Hadde noen års pauser og jobbet i mellomtiden. Så det er fult mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...