Gå til innhold

Katten min gjør meg gal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min vekker meg hver eneste natt, og jeg er så lei! Det begynte etter at vi flyttet i januar. Først skrapte hun på døra. Fikk opp dobbeltsidig teip på dørene, og da stoppet skrapingen i en periode. Så fant katten ut at hun kunne begynne å skrape på dørkarmen istedenfor. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, må jeg teipe ned hele leiligheten?! Jeg er så lei av nesten aldri å få sovet natta gjennom. Hun kan ikke sove sammen med oss heller, for hun blir så hyper i 4-tiden, og begynner å "angripe" oss for å leke, tuller under dynene våre osv. Noen som har noen tips? Kan ikke akkurat stenge henne inne på badet hele natten heller.. Vi bor på 50 kvm, så ikke all verdens med muligheter hva gjelder å holde henne borte fra soveromsdøren om natta!

Anonymkode: 9b3e8...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan leiligheten deres er, men er det ingen steder dere kan lukke henne ute, men som hun samtidig får rast seg fra på? F eks på kjøkkenet, stuen e.l.?

Forstår frustrasjonen da jeg har katt selv! Hun kan også begynne å leke om natten, så jeg vet hvordan det er :laugh: 

Skrevet

Er katten sterilisert? Ofte roer de seg etter det inngrepet. 

Er katten bare inne? Om den får være ute og rase fra seg, så blir de vanligvis roligere. 

Jeg har en 1,5 år gammel sterilisert hunnkatt. Slipper henne ut når jeg drar på jobb om morgenen, og inn igjen når jeg kommer hjem. Da ligger hun stort sett og sover resten av tiden, med unntak av å spise og gå på do... kan hende hun leker seg 10 minutt noen dager også. Hun sover sammen med meg, og liker å ligge på gulvet nedenfor sengen, og ligger stort sett på samme plass både når jeg legger meg og når jeg våkner. 

Anonymkode: daeda...a9e

Skrevet

Om det er en ren innekatt må dere nesten bruke minst en time hver dag på å leke og aktivisere katten. Den trenger det!

Anonymkode: daeda...a9e

• Liker 4
Skrevet

Mine kattunger er akkurat like ens, men de blir kastet ut fra soverommet om de tuller. Så de forsto fort at det ikke lønnet seg. 

Med en gang de tullet, så var det rett ut. Nå sover de rolig om natten i sengen min 90% av tiden. 

Anonymkode: 4dc14...17a

Skrevet

Hun er kastrert, og er innekatt. Vi leker med henne, vi har en relativt stor veranda som hun har tilgang til på dagtid, klorestativ osv. Tar henne også med ut i bånd (selv om akkurat dét ikke skjer hver dag) :ler: jeg tror det først og fremst går på at hun er ensom, for hvis jeg våkner for å gå på do, så blir hun veldig glad, følger etter meg og koser. Da pleier hun også å være rolig resten av natten. Har prøvd å ha på radio, men det funker ikke. Kan ikke ha på for høyt heller, ettersom veggen til soverommet går ut mot stua og er veldig tynn. Så får ikke sove hvis vi skal ha radioen på full guffe liksom. Leiligheten har åpen stue/kjøkkenløsning, og er også åpen mot gangen. Så eneste sted vi kunne stengt henne inne er badet, det har jeg ikke samvittighet til.

Skrevet

Det virker for meg som om hun er understimulert. Kan dere ha en katt til? Det anbefales ofte at innekatter bor sammen minst to og to, nettopp fordi eier ofte sliter med å alene kunne stimulere katten nok.

Hvis ikke, har du forsøkt å trene katten litt? Finnes egen bok for klikkertrening av katt. Det vil nok være både veldig kjekt for dere begge, ikke minst kan det også være med på å gjøre katten god-sliten.

Anonymkode: 43654...26c

• Liker 12
Skrevet

Vi har tenkt til å skaffe to katter på lengre sikt. Vi kommer til å flytte om rundt 6 mnd, og da vil det være mer aktuelt med flere. Skal sjekke ut klikkertrening, takk for tips :) 

Er det noen som har noen forslag til ting vi kan prøve umiddelbart? Hadde vært godt å sove natten gjennom en gang i blant!

Skrevet

Er nok ikke alle katter som liker å sove alene, hun er kanskje ensom. Enig med den som foreslo en katt til, om dere er sikker på at hun får nok aktivitet i hverdagen

Anonymkode: ee8ff...076

Skrevet

Hva er det som er galt med å stenge katten inne på badet om natten?

Skrevet

Vi hadde god effekt med å kle døra med aluminiumsfolie. Når vi fjernet den begynte skrapingen igjen. Da fant jeg frem den største hotellputa som blokkerer både døra og karmen. Nå er det ingen skraping lenger. :) Sikkert en kombinasjon med at katten er blitt litt eldre og litt mer selvstendig også. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er kastrert, og er innekatt. Vi leker med henne, vi har en relativt stor veranda som hun har tilgang til på dagtid, klorestativ osv. Tar henne også med ut i bånd (selv om akkurat dét ikke skjer hver dag) :ler: jeg tror det først og fremst går på at hun er ensom, for hvis jeg våkner for å gå på do, så blir hun veldig glad, følger etter meg og koser. Da pleier hun også å være rolig resten av natten. Har prøvd å ha på radio, men det funker ikke. Kan ikke ha på for høyt heller, ettersom veggen til soverommet går ut mot stua og er veldig tynn. Så får ikke sove hvis vi skal ha radioen på full guffe liksom. Leiligheten har åpen stue/kjøkkenløsning, og er også åpen mot gangen. Så eneste sted vi kunne stengt henne inne er badet, det har jeg ikke samvittighet til.

Vær så snill å fortell meg at dette er et eksemplar av en katterase som er avlet sønder og sammen, og dermed er fri fra normale katteinstinkter, slik at raden av dyreplageri bli litt mindre.... Bare å høre at en normal katt ikke har tilgang til å streife og jakte, gjør meg uvel, og jeg kan ikke FATTE at man skaffer seg katter når man ikke kan slippe dem ut. Det er ikke rart at katten din går på veggene. Den er et jaktende nattdyr, og skal være UTE når det er natt.

Anonymkode: 0cbce...d40

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, Nøste~ skrev:

Hva er det som er galt med å stenge katten inne på badet om natten?

Nei, si det? Bad er ofte små, og det for en katt å tilbringe 7-10 timer (avhengig av hvor lenge man sover), på et lite bad hver natt, er da vitterlig ikke optimalt.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill å fortell meg at dette er et eksemplar av en katterase som er avlet sønder og sammen, og dermed er fri fra normale katteinstinkter, slik at raden av dyreplageri bli litt mindre.... Bare å høre at en normal katt ikke har tilgang til å streife og jakte, gjør meg uvel, og jeg kan ikke FATTE at man skaffer seg katter når man ikke kan slippe dem ut. Det er ikke rart at katten din går på veggene. Den er et jaktende nattdyr, og skal være UTE når det er natt.

Anonymkode: 0cbce...d40

Takk for ditt flotte bidrag. Du må gjerne sette deg litt mer inn i forskjellige former for kattehold, evt skaffe hjelp. 

• Liker 9
Skrevet

Trene katten kan du starte med umiddelbart. Du trenger ikke noe spesialutstyr. Du kan f.eks gjøre følgende:

Finn en pinne/spisepinne/blyant. Ha samtidig også fremme en kulepenn i andre hånda, samt en skål med godbiter. 

Vis pinnen til katten, som da antagelig vil snuse på den av nysgjerrighet. Klikk på kulepennen og gi katten en godbit. 

Poenget er å trene katten til å ta snuten på pinnen med en gang du viser den. Når den kan dette så kan du bruke pinnen til f.eks å lære katten å stå på to, snurre rundt seg selv osv. Mange triks du kan lære katten når den kan dette. 

Men skal du trene katter må du ha en STOR dose tålmodighet. Ikke bli overrasket om katten gjør dette fin-fint 2-3 ganger på rad for så plutselig begynne å stirre tomt ut i luften eller vaske seg selv. Da trenger den en pause. Her må du trene i bittesmå bolker om gangen.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Fireball skrev:

Nei, si det? Bad er ofte små, og det for en katt å tilbringe 7-10 timer (avhengig av hvor lenge man sover), på et lite bad hver natt, er da vitterlig ikke optimalt.

Seriøst ... har bestandig stengt dem inne på bad og gang uansett størrelse ... ingen av dem fikk varige men av det.

Skrevet
9 timer siden, Nøste~ skrev:

Seriøst ... har bestandig stengt dem inne på bad og gang uansett størrelse ... ingen av dem fikk varige men av det.

Hvordan vet du det?

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Nøste~ skrev:

Vi har alle ulike tanker om hvordan vi ønsker å ha dyr. For meg så er minstekravet mye høyere enn at dyrene ikke får varige mèn av mitt dyrehold, men det er meg.

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, Fireball skrev:

Hvordan vet du det?

Hallo, de har full tilgang til hele huset hele dagen og har dessuten frihet til å stikke så mye ut og inn de vil. At de er på badet om nettene gjør ingenting. Du får det til å høres ut som mishandling når det ikke har noe å si i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...