Gjest Embla s Skrevet 21. november 2004 #1 Skrevet 21. november 2004 Katten min var i utgangspunktet veldig godt fornøyd med tørr fôret sitt. Men så fikk den smak på boksemat... Nå nekter den å spise tørrfôr, mens jeg tenker at den kan spise det med boksemat innimellom (syns den boksematen er skikkelig ekkel, lukter forferdelig osv.) I dag er jeg tom for boksemat og vil ikke reise ut ens ærend for dette. Katten er skikkelig sur og jeg føler meg dårlig hver gang jeg går i kjøleskapet (forventningen også skuffelsen...). Den har masse tørrmat men det nekter den altså å spise. Nå isted lå den og gnagde på et vedstykke mens den så på meg med et "seeee så synd det er på meg"-blikk :-( Hva gir DU katten din å spise? Hva anbefales det at katter spiser? Bør jeg tvinge gjennom tørrfor (regner med at hun spiser dette før hun sulter ihjel )
Arkana Skrevet 21. november 2004 #2 Skrevet 21. november 2004 Vår katt er også veldig kresen. Vi har prøvd omtrent alle typer mat, både tørrfôr og boksemat, både dyrebutikkmat og dagligvarebutikkmat. Hun spiser kun to typer boksemat: Sheba (kun de tre boksene som har biter i saus) og Friskies Gourmet (igjen, kun boksene med biter i saus). Dyrebutikkboksemat er jo ren mousse, skjønner ikke at en katt med respekt for seg selv vil spise dette. Katten vår vil i allefall ha noe å tygge på, men samtidig en god saus til og det skjønner jeg godt. Når det gjelder tørrfôr spiser hun to sorter, den for kresne katter (tror det var Eukanuba) og en spesiell sort Iams. Tørrfôr fra dagligvarebutikk har hun aldri villet ha. Tørrfôr er viktig for katten fordi den får renset tennene, katter som lever kun på boksemat får flere tannproblemer. Hun spiser godt med tørrfôr hver dag i tillegg til ca 1 liten boks boksemat hver dag. Vi har ingen regler på når og hvor mye mat hun får, hun får spise så mye hun vil og når hun vil, men fordi hun er innekatt holder vi øye med vekta hennes. I tillegg er hun helt vill etter fersk torsk og av og til vil hun også ha tunfisk på boks. Kylling er hun også veldig glad i, og får alltid litt når vi spiser det.
Gjest Embla s Skrevet 21. november 2004 #3 Skrevet 21. november 2004 Takk, Arkana! Kanskje jeg får prøve med litt tørrfor for "kresne katter" og se om det kan være noe for henne! Ang boksemat så er det ikke alle fra butikken som er mousse-konsistens; de jeg kjøper (Friskies?) har små kjøttbolle-konsistens i gele/saus. Har tunfisk på boks, skal se om hun vil ha det, stakkars.. (ang tørrfor; hadde engang en katt jeg ga tørrfor av et skikkelig billig merke. Katten spiste og spiste men ble bare tynnere og tynnere. Den hadde ikke mark. Forklaringen jeg fikk var at dette foret rett og slett var så dårlig at hun ikke fikk i seg nok næring. Så det er kanskje med kattemat som med alt annet, at pris og kvalitet har en viss sammenheng...)
Arkana Skrevet 21. november 2004 #4 Skrevet 21. november 2004 Ang boksemat så er det ikke alle fra butikken som er mousse-konsistens; de jeg kjøper (Friskies?) har små kjøttbolle-konsistens i gele/saus. Ja, dagligvarebutikker har en del mat med ordentlig konsistens, som f.eks. Friskies. Pusen vår elsker de små boksene fra Friskies Gourmet. De har slike firepakninger, og de er svært populære her. Jeg mente boksemat fra dyrebutikk, de vi har prøvd der har alle hatt mousse-konsistens. Har også hørt at tørrfôr fra dagligvarebutikk har svært liten næringsverdi, derfor kjøper vi det fra dyrebutikk. Boksemat er jeg ikke så nøye med, det kan jeg godt kjøpe fra dagligvarebutikk for det er bare ekstramat for smaken og konsistensens skyld, det er tørrfôret som er hovedmaten.
sirka Skrevet 21. november 2004 #5 Skrevet 21. november 2004 Katten vår elsker "Whiskas biter i saus - adult" (porsjonspakker). Mousse og gelè nekter den å spise, og en gang hadde jeg kjøpt "Whiskas biter i saus - senior", og da ble den dødelig fornærmet... (Den spiser tørrfòr også da.)
liv Skrevet 21. november 2004 #6 Skrevet 21. november 2004 vår spiser bare iams tørfor, vi har prøvd med litt mykfor fra pose(posjonsposer )men da spiser han sausen og lar bitene være igjen...
Arkana Skrevet 21. november 2004 #7 Skrevet 21. november 2004 vår spiser bare iams tørfor' date=' vi har prøvd med litt mykfor fra pose(posjonsposer )men da spiser han sausen og lar bitene være igjen...[/quote'] Sånn er vår også, de gangene vi har prøvd med porsjonsposer. Hun kan til nød slikke sausen, men bitene ligger igjen.
Gjest Eir Skrevet 21. november 2004 #8 Skrevet 21. november 2004 Katten min var veldig kresen før, og de gangene vi måtte bytte tørrfor sultestreiket hun i 2-4 dager. Hun hadde også en periode hvor hun ble litt bortskjemt med boksemat, og da var det bare klaging og sutring når jeg droppet det helt, for å sette hardt mot hardt... Men det funket, og etterhvert sluttet hun tilogmed å tigge ved kjøleskapet. Jeg anbefaler egentlig å bestemme seg for hvor ofte katten skal ha boksemat, og holde seg til dette. Mine får for tiden en gang i uka, i forbindelse med foring av p-piller, men jeg kommer til å slutte helt når minsten er serilisert. Ikke la deg lure til å gi etter, katten er ett rovdyr og greier seg fint i kortere perioder uten å spise. Med en voksen katt ville jeg ikke blitt bekymret før den hadde stått på sitt en ukes tid, kattunger har jeg litt mindre margin på. Riktig tørrfor har også mye å si, jeg forer med Royal Canin, som inneholder mye kjøtt, og lukter veldig fristende for de fleste katter. Det er faktisk det eneste tørrforet katten min hoppet rett over til, uten å furte...
Gjest Pjusk Skrevet 22. november 2004 #9 Skrevet 22. november 2004 Katter bør vel også spise tørrfor for å forebygge tannstein.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå