Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 30år. Planlegger å omskolere meg til enten Vernepleier eller Sosionom, men er veldig usikker på hvilken av de to jeg skal velge.

Jeg er avhengig av at det er jobb i Oslo omegn når jeg er ferdig, kunne godt tenkt meg å ta en master også. 

Noen som har noen innspill? HIOA eller Diakonhjemmet (VID)? 

Evig takknemlig! Synes personlig at fagene på Sosialt arbeid er mer forlokkende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør kanskje fortelle noe hva du er interessert i, hva du ønsker å jobbe med, hva slags arbeidshverdag du ser for deg, hva du helst ikke vil gjøre.

Anonymkode: 7ba4a...0b0

• Liker 6
Skrevet

Hvis du velger sosionom, så pass på at studiet ikke fokuserer kun på at du skal sitte på NAV. 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
2 timer siden, Klementine skrev:

Jeg er 30år. Planlegger å omskolere meg til enten Vernepleier eller Sosionom, men er veldig usikker på hvilken av de to jeg skal velge.

Jeg er avhengig av at det er jobb i Oslo omegn når jeg er ferdig, kunne godt tenkt meg å ta en master også. 

Noen som har noen innspill? HIOA eller Diakonhjemmet (VID)? 

Evig takknemlig! Synes personlig at fagene på Sosialt arbeid er mer forlokkende.

Sosionom? Jobbe på NAV da? :sjenert: Neida, sosionomer gir kanskje et bredere utvalg av jobber. Selv har jeg vært borti sosionomer som har jobbet i barnehage, skolen, DPS, barnevern, sykehus osv. 

Skrevet

Jeg ser mer for meg en kontorhverdag, enn feks å pleie utviklingshemmede.

Jeg har ingen motforestillinger mot å jobbe på NAV. Tvert imot. Kunne også tenkt meg en lederstilling på sikt eller jobbe med prosjekter ol. 

Det jeg er mest opptatt av er likevel jobb! Jeg må ha gode jobbmuligheter når jeg er ferdig.

Skrevet
17 minutter siden, Klementine skrev:

Jeg ser mer for meg en kontorhverdag, enn feks å pleie utviklingshemmede.

Jeg har ingen motforestillinger mot å jobbe på NAV. Tvert imot. Kunne også tenkt meg en lederstilling på sikt eller jobbe med prosjekter ol. 

Det jeg er mest opptatt av er likevel jobb! Jeg må ha gode jobbmuligheter når jeg er ferdig.

Du bør i alle fall slutte med å si "utviklingshemmede". Den respektfulle måten å uttrykke det på er f.eks. person "med utviklingshemning".

Dersom du ikke vil gjøre noe som har med pleie å gjøre, så er vel vernePLEIER litt uaktuelt?

• Liker 4
Skrevet

Jeg er selv sosionomstudent på andre året, og trives godt på studiet. Angående det å jobbe på NAV, så tenkte jeg før jeg begynte på studiene at det er uaktuelt. I vår hadde vi en tredagers observasjonspraksis hos NAV. Jeg var så heldig at jeg havnet hos noen utrolig dyktige mennesker i et AAP-team, og det ga faktisk mersmak :)

I forhold til hva du burde velge; Vi hadde et seminar sammen med vernepleierstudentene. Selv om våre arbeidsmuligheter er allsidige, satt jeg med et inntrykk av at deres nesten var det i enda større grad. Det er en fordel at vernepleiere også har medisinkompetanse, dersom det er noe du kunne tenke deg.  Seminaret var i slutten av første semester. Vernepleien virket så langt ut i utdanningen til være mer rettet mot det praktiske, enn det sosionomstudiet er. Ved skolen jeg studerer ved er vi bare i praksis 3 dager (+NAV besøket som var en liten "karamell" i et nytt fag), og skal ikke ut i praksis igjen før vi skal ha en praksisperiode på 18 uker i 5. semester. Vernepleierne var allerede godt i gang med sin praksis.

Nå høres det kanskje ut som om jeg fraråder sosionomstudiene, men det er absolutt ikke tilfellet altså! Det er et allsidig yrke, som gir mange muligheter videre, både i forhold til jobb og masterstudier. Lykke til :nigo:

Anonymkode: bcea0...c69

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv sosionom, og trives veldig godt med det. Nå kan det være jeg ikke kan nok om hvor vernepleiere kan jobbe, men jeg tror kanskje det er flærne jobber som sosionom. Det er også veldig allsidig, du kan jobbe med utrolig mye forskjellig. På mitt studiet hadde vi bare en praksisperiode, og det varte et helt semester. Det finnes en del sosionomer på NAV, men synes absolutt ikke studiet fokuserte på det. Jeg har jobbet på skole og i barnevernet som sosionom:) 

Anonymkode: b927b...9bb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør i alle fall slutte med å si "utviklingshemmede". Den respektfulle måten å uttrykke det på er f.eks. person "med utviklingshemning".

Dersom du ikke vil gjøre noe som har med pleie å gjøre, så er vel vernePLEIER litt uaktuelt?

Enig med deg der.

Jeg har vært helt bestemt på vernepleie i hele høst pga medisinkompetanse og den praktiske jobbhverdagen. Nå har jeg begynt å tvile igjen, når jeg så emnene som sosialt arbeid inkluderer. 

Jeg kunne godt tenkt meg å jobbet i felten, gjerne innen rus og psykiatri, men ikke feks ved en bolig eller bofellesskap med mye stell mm. Er jo mye derfor jeg ikke ser på sykepleien overhodet feks. 

Får se enda mer på det, sammenligne og veie for og imot. 

:)

Skrevet
10 minutter siden, Klementine skrev:

Enig med deg der.

Jeg har vært helt bestemt på vernepleie i hele høst pga medisinkompetanse og den praktiske jobbhverdagen. Nå har jeg begynt å tvile igjen, når jeg så emnene som sosialt arbeid inkluderer. 

Jeg kunne godt tenkt meg å jobbet i felten, gjerne innen rus og psykiatri, men ikke feks ved en bolig eller bofellesskap med mye stell mm. Er jo mye derfor jeg ikke ser på sykepleien overhodet feks. 

Får se enda mer på det, sammenligne og veie for og imot. 

:)

Du er klar over at praktisk på vernepleien kan innebære mye stell?

Skrevet

Ut fra det du sier du vil jobbe med ville jeg nok anbefalt sosionom, da det høres ut som det nærmeste yrket av hva du vil jobbe med. I tillegg synes du jo at fagene virket mer interessante på sosionom-studiet enn på vernepleien. 

Går selv andreåret på sosionom nå. 

Anonymkode: dd06f...49b

Skrevet

Klart jeg er klar over  at i Vernepleien er det mye stell og pleie. Selvsagt  er jeg det.  Ikke et problem i seg selv overhodet. Likevel ønsker jeg meg til slutt en annen type jobb enn der majoriteten  av jobben går ut på pleie eller motivere. Derfor jeg tror vernepleien likevel er feil for  mine interesser på tross av at veien til jobb er enklere.

Skrevet

jeg studerer vernepleie ved HiOA og anbefaler det veldig! du har masse valgmuligheter når det kommer til hvor du kan jobbe når du er ferdigutdannet, men det har man jo som sosionom også. vernepleiere og sosionomer konkurrerer ofte om de samme jobbene f.eks. der de søker etter miljøterapeuter. jeg vil si at det er veldig positivt å ha den helsefaglige kompetansen man får som vernepleier om du ønsker å jobbe innen rus og/eller psykiatri. dette er et veldig populært område for nyutdannede vernepleiere :-) det var før i tida at vernepleiere måtte jobbe i bolig for psykisk utviklingshemmede. nå er det flere boliger som sliter med å få nok vernepleiere, da det er så mye annet spennende som frister! jeg ønsker å jobbe med ungdommer eller i hvertfall unge voksne f.eks. innen rus og/eller psykiatri. jeg skal ha min første praksisperiode i rusomsorgen. gleder meg! det er ikke sånn at det nødvendigvis blir mye stell i praksisperiodene på vernepleie. den tredje praksisperioden må man være på sykehjem og da er jo sannsynligheten stor for at det blir noe stell - men jeg tenker at om man synes det er så ekkelt (?) å hjelpe andre mennesker som trenger bistand til å opprettholde personlig hygiene så er man heller ikke egnet til å jobbe med mennesker. det er kanskje satt litt på spissen, men det er jo bare noe man skal gjennom i praksis og du velger jo selv hva du ønsker å jobbe med seinere. jeg aner ikke hvilke fag sosionom har, men jeg synes at vi også har noen interessante fag f.eks. psykologi, atferdsanalyse og sosiologi. og det kommer vel mer :-) går 2. året på deltid. spør gjerne om det er noe du lurer på :-)

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, fresia skrev:

jeg studerer vernepleie ved HiOA og anbefaler det veldig! du har masse valgmuligheter når det kommer til hvor du kan jobbe når du er ferdigutdannet, men det har man jo som sosionom også. vernepleiere og sosionomer konkurrerer ofte om de samme jobbene f.eks. der de søker etter miljøterapeuter. jeg vil si at det er veldig positivt å ha den helsefaglige kompetansen man får som vernepleier om du ønsker å jobbe innen rus og/eller psykiatri. dette er et veldig populært område for nyutdannede vernepleiere :-) det var før i tida at vernepleiere måtte jobbe i bolig for psykisk utviklingshemmede. nå er det flere boliger som sliter med å få nok vernepleiere, da det er så mye annet spennende som frister! jeg ønsker å jobbe med ungdommer eller i hvertfall unge voksne f.eks. innen rus og/eller psykiatri. jeg skal ha min første praksisperiode i rusomsorgen. gleder meg! det er ikke sånn at det nødvendigvis blir mye stell i praksisperiodene på vernepleie. den tredje praksisperioden må man være på sykehjem og da er jo sannsynligheten stor for at det blir noe stell - men jeg tenker at om man synes det er så ekkelt (?) å hjelpe andre mennesker som trenger bistand til å opprettholde personlig hygiene så er man heller ikke egnet til å jobbe med mennesker. det er kanskje satt litt på spissen, men det er jo bare noe man skal gjennom i praksis og du velger jo selv hva du ønsker å jobbe med seinere. jeg aner ikke hvilke fag sosionom har, men jeg synes at vi også har noen interessante fag f.eks. psykologi, atferdsanalyse og sosiologi. og det kommer vel mer :-) går 2. året på deltid. spør gjerne om det er noe du lurer på :-)

For  en flott kommentar! 

Jeg synes  ikke stell er  ekkelt.  Jobber  deltid som  BUP, der er  det  stell. Det er  en jobb der  stell er hoveddominansen jeg  ikke ønsker, som i type bolig. Ønsker  som deg  andre utfordringer innenfor psykiatri og rus. 

Skrevet

Jeg går også 2 året vernepleie på hioa (fulltid, ikke deltid som fresia). Sant det hun sier om at vernepleieryrket har endret seg, og nå også handler om andre brukergrupper enn mennesker med utviklingshemninger.

Atferdsanalyse er en viktig del av utdanningen, og utrolig spennende. Vi har også fag som sosiologi, psykologi, vitenskapsteori. Som vernepleier har man medisinkompetanse, og kan dosere medisiner, det kan være en fordel i f.eks rusomsorg/barnevernsinstitusjoner. Vi lærer også å sette sprøyter og kateter. Det er både en sosialfaglig og helsefaglig utdanning. Men jeg tror det er flest sosialfaglige emner.

Jeg kjenner flere vernepleiere som jobber andre steder enn boliger, man kan jobbe de fleste steder der man omgås mennesker, f.eks skole, barnehage, nav, psykiatri.  :) Jeg jobber på avlastningssenter for barn, og de vernepleierene vi har der gjør ikke noe særlig stell, de har dagjobb, og har mye møter, og kontorarbeid, samt dosering og veilede de andre ansatte. Lederen min er også vernepleier.

Anonymkode: b6993...416

• Liker 2
Skrevet
På 12.10.2016 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Så utviklingshemmede er så rare at det er viktig å presisere at de er personer?

Anonymkode: 27957...cfc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utviklingshemmede er så rare at det er viktig å presisere at de er personer?

Anonymkode: 27957...cfc

Nei. Det handler om at en person ikke er diagnosen sin.

En person med diabetes, ikke en diabetiker.

En person med autisme, ikke en autist.

Etc.

Anonymkode: f342e...d82

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler virkelig sosionom på HIOA, begynte selv der i august og stortrives. Var veldig usikker mellom barnevernspedagog og sosionom. Elsker det! Er over gjennomsnittet opptatt av juss og samfunnsfag og føler virkelig jeg har kommet rett plass. 

Lesing er en fryd da det er så relevant i forhold til samfunnet idag. I tillegg har man to praksisperioder ved Hioa i forhold til VID som har kun en. Det gir større muligheter for å få prøvd seg litt før man skal ut i jobb. Sosionom gir også et hav av muligheter senere, vi har også vært på besøk på Nav. Jeg fikk et helt annet inntrykk av arbeidet der enn media fremstiller, veldig variert arbeidsdag med masse muligheter. Også å jobbe seg oppover i systemet. 

Tidligere ville jeg bli sykepleier men pga at jeg ikke vil jobbe med medisin og pleie virker sosionom helt perfekt for meg. 

Arbeidsplasser i nærområdet, muligheter for karrierebygging samt etterutdanning. 

Anonymkode: b1479...aa2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler virkelig sosionom på HIOA, begynte selv der i august og stortrives. Var veldig usikker mellom barnevernspedagog og sosionom. Elsker det! Er over gjennomsnittet opptatt av juss og samfunnsfag og føler virkelig jeg har kommet rett plass. 

Lesing er en fryd da det er så relevant i forhold til samfunnet idag. I tillegg har man to praksisperioder ved Hioa i forhold til VID som har kun en. Det gir større muligheter for å få prøvd seg litt før man skal ut i jobb. Sosionom gir også et hav av muligheter senere, vi har også vært på besøk på Nav. Jeg fikk et helt annet inntrykk av arbeidet der enn media fremstiller, veldig variert arbeidsdag med masse muligheter. Også å jobbe seg oppover i systemet. 

Tidligere ville jeg bli sykepleier men pga at jeg ikke vil jobbe med medisin og pleie virker sosionom helt perfekt for meg. 

Arbeidsplasser i nærområdet, muligheter for karrierebygging samt etterutdanning. 

Anonymkode: b1479...aa2

Nettopp derfor tror jeg det er det riktige valget for meg også! Tusen takk for grundig  svar.

Skrevet
På 13. oktober 2016 den 0.15, Klementine skrev:

Klart jeg er klar over  at i Vernepleien er det mye stell og pleie. Selvsagt  er jeg det.  Ikke et problem i seg selv overhodet. Likevel ønsker jeg meg til slutt en annen type jobb enn der majoriteten  av jobben går ut på pleie eller motivere. Derfor jeg tror vernepleien likevel er feil for  mine interesser på tross av at veien til jobb er enklere.

Vernepleie er da ikke mye stell og pleie!

Jeg har jobbet som vernepleier i 15 år. Hadde ikke stell og pleie på skolen og har heller aldri verken stelt eller pleiet noen. 

Jeg har jobbet i fengsel, som saksbehandler på Nav og i psykiatrien. Nå jobber jeg med ungdom med rusproblemer. 

Man har mange flere jobbmuligheter med vernepleieutdanningen. Det er jo bare å gå inn på Nav og se selv hva de søker etter. Det er en gammel myte at en vernepleier steller og styrer med mennesker med utviklingshemminger. Noen gjør det, men langt ifra alle.

Anonymkode: 11311...2df

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...