AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Hei. Noen her som kan dele erfaringer fra å være en gravid student? I forhold til permisjon, videre studier, økonomi og alt annet egentlig :-) Vi planlegger vår første nå, og etter "planen" vil jeg da får barn i årsskiftet 17/18, kan man da fullføre ett halvt år, ta permisjon ett kalenderår og så fortsette der man slapp? Har funnet litt ut om det her på kvinneguiden, men tenkte jeg måtte melde meg å høre selv for å få litt mer oppdaterte svar. Takk :-) Anonymkode: e60d0...61f
bib_84 Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Vil tro det går helt fint å fortsette der du slapp før permisjonen. Jeg fikk barn i sommerferien, men har ei venninne som tar permisjon etter nyåret nå (NTNU - tildigere HiST). Det kan jo være at de avvikler/gjør endringer på noen fag eller gjør endringer på studieplanen i permisjonstiden din, men mitt inntrykk er at de er flinke til å tilrettelegge og har gode rådgivere som kan hjelpe deg finne ut av ting Når det gjelder økonomi så hadde jeg jobbet nok til at jeg fikk foreldrepenger fra nav, hvis du ikke har det får du engangsstønad. I tillegg får du foreldrestipend fra Lånekassen i 10mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Det spørs helt hva du studerer, der jeg gikk var det ikke mulig med permisjon i kalenderår, kun skoleår. Anonymkode: 2b0be...0be 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Det gikk helt fint for meg med skolen. Jeg var på masternivå, så litt annerledes enn bachelor der du ofte må gjennomføre fag for å fullføre. Og dersom det er sykepleien tror jeg det blir verre mtp praksis osv. Da bør du nok ta studieår som permisjon fremfor kalenderår. Økonomi var helt ok. Jeg hadde jobb ved siden av så fikk permsisjonspenger. Får ett år med støtte som stipend. Økonomisk var det helt likt. Mindre øl-mer bleier-osv.. Andre prioriteringer bare. Anonymkode: 18815...66a 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 Takk for svar alle sammen :-) Jeg søker meg inn på vernepleien på 1.valg og sykepleien på 2. Men satser på at jeg kommer inn på vernepleie. Håper det går å ta ett halv år og så permisjon. Det er jo "vanlige" studier, så regner med at det er mange som har gjort det slik opp igjennom.. Noen flere innspill? :-) Alle svar mottas med stor takk! Både skolegang, økonomi og alt mulig annet, hehe.. Anonymkode: e60d0...61f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 Og jo, i og med at jeg kun har hatt sommerjobb tidligere, så er det ikke nok til å opparbeide foreldrepenger. Men stipend fra lånekassen + engangsstønad i tillegg til samboeren sin inntekt skal gå bra :-) Anonymkode: e60d0...61f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Tror ikke du kan ta etter halvt år. Alt dette står på lånekassen sine sider, bare google lånekassen og gravid. Permisjonen begynner 3 uker før termin. Er eksamen 3 uker før eller etter tror jeg så får man utsettelse på denne. For å få permisjonspenger så må man ha hatt skoleplass i 6 mnd samt rett på stipend og lån i denne perioden. Babyer kommer somregel ikke på bestilling heller og ikke lett å planlegge når man blir gravid. Jeg er selv student og gravid og syns dette er veldig hardt med tanke på kvalme og trøtthet og hodeverk. Sliter litt fagene i og med at jeg må bestå alle for å ha rett til å fortsette med lån og stipend. På denne måten er det greiere å være i jobb og kunne få sykemelding om man blir veldig dårlig. Dette går ikke som student Anonymkode: 00808...b81
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #8 Skrevet 13. oktober 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du kan ta etter halvt år. Alt dette står på lånekassen sine sider, bare google lånekassen og gravid. Permisjonen begynner 3 uker før termin. Er eksamen 3 uker før eller etter tror jeg så får man utsettelse på denne. For å få permisjonspenger så må man ha hatt skoleplass i 6 mnd samt rett på stipend og lån i denne perioden. Babyer kommer somregel ikke på bestilling heller og ikke lett å planlegge når man blir gravid. Jeg er selv student og gravid og syns dette er veldig hardt med tanke på kvalme og trøtthet og hodeverk. Sliter litt fagene i og med at jeg må bestå alle for å ha rett til å fortsette med lån og stipend. På denne måten er det greiere å være i jobb og kunne få sykemelding om man blir veldig dårlig. Dette går ikke som student Anonymkode: 00808...b81 Dette er feil. Opptjeningstiden til Lånekassen er nå 4 mnd, så du må ha vært i utdanning i minst 4 mnd rett før fødselen, ikke 6 mnd. Er eksamen i perioden 3 uker før termin til 6 uker etter (de ukene er forbeholdt mor) har man rett på utsatt eksamen (konteeksamen). Dette gjelder jo særlig for de som ikke skal ta ut mer permisjon enn de ukene da, og er vel sånn sett ikke så relevant for TS, ettersom hun slik jeg forstår det planlegger å ta permisjon et helt år. Det stilles ikke krav til at man må bestå eksamen i den perioden man har permisjon (selvfølgelig), men du kan søke om å ta eksamen selv om du er i permisjon fra studiet. Det er veldig viktig at du ikke tar permisjon for tidlig, da faller retten din til støtte fra Lånekassen bort. Det tidligste du kan gå ut i permisjon er tre uker før termindato, så pass på at skolen forholder seg til eksakte datoer på svaret på permisjonssøknaden når den tid kommer. Svaret på permisjonssøknaden må du bruke som dokumentasjon overfor Lånekassen. Man kan forresten ikke søke om foreldrestipend før etter barnet er født. Ellers når det gjelder det du faktisk spør om her, om du kan fullføre kun ett semester før du går ut i permisjon, så ser du jo at det går helt fint i forhold til Lånekassen regler. Om det er greit på den skolen du går på må du imidlertid forhøre deg om med den konkrete skolen. Dessuten kan det jo hende at du må begynne på studiene igjen litt før det har gått ett år dersom det er da semesteret begynner (barn kommer gjerne ikke på bestilling). Jeg går f.eks ut i permisjon nå (oktober), og må begynne på igjen på høstsemesteret 2017 (august). Men regner med far hos deg også skal ha pappaperm noen uker/ mnd og da er jo ikke det noe problem Lykke til! Anonymkode: d96dc...e38 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #9 Skrevet 13. oktober 2016 Hva med å faktisk vente med å barn til du er ferdig med studiene? Er ikke så veldig lenge. Det er ikke bare-bare å hoppe inn igjen på et studie og "miste" kullet sitt. Anonymkode: 8b890...556
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #10 Skrevet 13. oktober 2016 Tusen takk for langt og utfyllende svar :-) Og til deg som mener jeg kan vente. Det er opp til oss selv når vi får barn. Mange som går høyskole ønsker barn før studiene er ferdige. Det er en grunn til at Lånekassen gir permisjonstønad. Det ender jo bare med at jeg bruker 4 år istedet for 3. Det kommer til å gå fint. Anonymkode: e60d0...61f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #11 Skrevet 13. oktober 2016 Skkal du ha barn midt i skoleåret så bør pappa være hjemm og du fortsette studiene. Kjenner flere som har fått barn i juni, vært hjemme til august for så at pappa tok over. Synes det opplegget du sikserer er uheldig både for undervisningen og for barnet. Du kan heller ikke regne med å få barnehageplass ved årsskiftet. Anonymkode: 4f60d...70b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #12 Skrevet 13. oktober 2016 Må du poppe ut unger før du er ferdig med utdannelsen og har fått deg jobb? Anonymkode: 7f01d...464
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2016 #13 Skrevet 16. oktober 2016 "unger" nei, unge ja. Dette er noe vi har bestemt oss for og er sikre på, vi har sjekka rundt overalt og føler derfor at dette er noe vi kommer til å klare fint Anonymkode: e60d0...61f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå