Gå til innhold

Overnatte ute på fjellet om sommeren, trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har blitt bitt av tur-basillen i det siste, og driver nå med å forsiktig legge noen planer for det kommende året, forhåpentligvis med lange turer på fjellet og gjerne overnattinger i både telt, åpne hytter og under åpen himmel om muligheten er der. Det blir i hovedsak meg og hunden min alene, så da blir det selvfølgelig eg som må drasse med meg det viktigste, mens bikkja mi får prøve kløv og bære sin egen mat i hvert fall.

Men problemet er at eg er ganske grønn på alt sammen, siden det er femten år siden sist eg campet ute på fjellet, og eg har heller aldri overnattet utendørs med hund før, så det er ein ny opplevelse for meg. Eg har heller aldri campet på egen hånd, eller meir enn 1-2 netter i slengen. Pluss, eg har stomi, så det blir ekstra spennende. Eg forstår selvfølgelig at man trenger godt med utstyr for at det skal bli ein god opplevelse; behagelig sekk, gode sko, ekstra klær, førstehjelpskit, sovepose, underlag, telt, nok mat, noe alà stormkjøkken for å tilberede mat, osv. Men så blir eg stående litt fast, for eg er håpløs når det gjelder å beregne hvor mye som trengs og hva som er viktigst å få med, det blir jo ganske viktig å få ned vekta på sekken så mye som mulig. 

Er det noen andre som har litt peiling på dette som vil dele sine erfaringer, gi meg tips og råd for hvordan turen blir best, eller kanskje anbefale utstyr til meg? Samt, om noen kan peke meg i retning av noen gode nettsider eller blogger med info om turer, overnatting på fjellet (alene/med hund), fjellfiske, o.l, så hadde eg blitt veldig takknemlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står litt om det i denne linken, men ikke glem solkrem. http://www.tursiden.net/2015/11/11-tips-til-lettere-tursekk-for-vanlige-turfolk/

La hunden trene med kløv, har hørt at hunder klarer bære sin egen mat (selvfølgelig med forbehold). Frysetørket hundemat (vom & hundemat) veier nesten ingenting og er næringsrikt. Du trenger ikke stormkjøkken. Lars Monsen klarer å lage mat med kaffekjelen.

Turistforeninga har også gode tips. https://www.dnt.no/pakkeliste-sommer/

Skrevet

Skal du ha med hund, husk potesokker og førstehjelpsutstyr (sistnevnte er jo kjekt for mennesker også) :)

Skrevet
På 13.10.2016 den 12.21, Atea skrev:

Står litt om det i denne linken, men ikke glem solkrem. http://www.tursiden.net/2015/11/11-tips-til-lettere-tursekk-for-vanlige-turfolk/

La hunden trene med kløv, har hørt at hunder klarer bære sin egen mat (selvfølgelig med forbehold). Frysetørket hundemat (vom & hundemat) veier nesten ingenting og er næringsrikt. Du trenger ikke stormkjøkken. Lars Monsen klarer å lage mat med kaffekjelen.

Turistforeninga har også gode tips. https://www.dnt.no/pakkeliste-sommer/

Takk for linkene, det var mye nyttig der :)

På 13.10.2016 den 19.49, moreno skrev:

Skal du ha med hund, husk potesokker og førstehjelpsutstyr (sistnevnte er jo kjekt for mennesker også) :)

Førstehjelpsutstyr er eit must ja, men skal skrive potesokker opp på lista over ting som er greit å ta med :)

Skrevet

Skaff et lett tomannstelt. Disse får du ned til 1.5 kg omtrent. Da har du plass til hunden i teltet og det gir ekstra varme. Det holder med et tresesongstelt. 

Du får superlette liggeunderlag og soveposer med dun. De isolrerer godt fra bakken om det blir kjølig. 

Real Turmat og Mountain House har gode og næringsrike måltider. Du trenger ekstra mye energi da du forbrenner mye på å gå langt med sekk. Ta med et par poser mer enn du trenger.

Kjøp en gassbrenner og ta med en kjele til å koke vann. Du trenger bare en medium gassboks for en tur på noen få dager. Brød, pålegg og snop er et must. Og nøtter. Masse nøtter i lomma hele tiden. 

Kart og kompass er et must. Så lær deg dette i vinter. 

Legg opp en rute med alternativer og formidle dette til de der hjemme. 

Hund på tur er bare kos og ingen problem. Hunden finner selv fort ut av hvordan den vil sove (i eller utenfor teltet). 

Anonymkode: 28350...0bc

Skrevet
På 16.10.2016 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Skaff et lett tomannstelt. Disse får du ned til 1.5 kg omtrent. Da har du plass til hunden i teltet og det gir ekstra varme. Det holder med et tresesongstelt. 

Du får superlette liggeunderlag og soveposer med dun. De isolrerer godt fra bakken om det blir kjølig. 

Real Turmat og Mountain House har gode og næringsrike måltider. Du trenger ekstra mye energi da du forbrenner mye på å gå langt med sekk. Ta med et par poser mer enn du trenger.

Kjøp en gassbrenner og ta med en kjele til å koke vann. Du trenger bare en medium gassboks for en tur på noen få dager. Brød, pålegg og snop er et must. Og nøtter. Masse nøtter i lomma hele tiden. 

Kart og kompass er et must. Så lær deg dette i vinter. 

Legg opp en rute med alternativer og formidle dette til de der hjemme. 

Hund på tur er bare kos og ingen problem. Hunden finner selv fort ut av hvordan den vil sove (i eller utenfor teltet). 

Takk for svar, og flere gode råd :)

Tomannstelt er satt på lista over ting som skal kjøpes inn, det er selvfølgelig både liggeunderlag og sovepose også (og ein haug med andre ting).

Eg har kikket litt på disse måltidene man bare tilsetter vann, men de er så fryktelig dyre, og det kommer jo til å gå flere hundre kroner på noen få måltider dersom eg blir liggende i telt i flere dager i strekk.

Nøtter kan eg dessverre ikkje spise, eg har stomi og dersom eg spiser mye nøtter, så risikerer eg at eg får blokkering, og det er ikkje gøy til vanlig, så det må være enda verre om eg hadde fått det langt opp på fjellet mens eg var helt alene. Men eg kan prøve å finne alternativ til nøtter da.

Kart og kompass skal eg definitivt prøve å lære meg før sommeren kommer tilbake, for eg har ikkje lyst til å gå meg vill i fjellet. og måtte ha hjelp til å komme meg ned igjen.

Skrevet

Nettbutikker selger innimellom disse posene med mat på tilbud. De er faktisk ganske lure fordi de inneholder så mye kalorier. Man kan fort forbrenne 3-5000 på en dag i fjellet og da trenger man mye næring. 

Følg med på Fjellsport.no og hektapåtur.no 

Jeg har kjøpt mat der når det er på tilbud. 

De har ofte tilbud på ting man trenger for tur. 

Skrevet
På 12.10.2016 den 18.09, NordTroll skrev:

Evt få erfaringer herfra https://www.fjellforum.no/search/

Jeg ville postet spørsmålet i Fjellforum (se linken)

Anonymkode: 5b035...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...