Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er sykepleierstudent på 1. året. Jobber deltid som pleieassistent på et sykehjem i kommunen. Jeg lurer på om jeg  får høyere lønn etter fullført 1. år? :) Sjefen min snakker stort om at når jeg er ferdig med 1. året skal jeg legge masse dosetter osv (tar eksamen i både farmakologi, sykdomslære, medikamenthåndtering og legemiddelregning i vår) og det gir jo meg mye mer ansvar enn som bare pleieassistent. Kan jeg da kreve høyere lønn? 

Har en studieveninne som sier at hun har fått beskjed om at etter fullført 1. år får hun samme lønn som helsefagarbeidere, men hun jobber i en annen kommune. Er dette standarden? 

Anonymkode: 3a641...aa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobber får sykepleierstudenter et ekstra tillegg 1 og 2.studieår, og et høyere tillegg når de er 3. årsstudenter :)
Jeg kan ikke legge dosetter selv om jeg har godkjent medikamentregning. Trodde det kun var sykepleiere som gjorde? :)

Anonymkode: 60b10...a56

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber får sykepleierstudenter et ekstra tillegg 1 og 2.studieår, og et høyere tillegg når de er 3. årsstudenter :)
Jeg kan ikke legge dosetter selv om jeg har godkjent medikamentregning. Trodde det kun var sykepleiere som gjorde? :)

Okei takk for svar :) 

Jeg får visst lov etter bestått farmakologi, medikamenthåndtering og legemiddelregning.. Det er noe med delegeringen. Det er ingen lov mot at den vanlige mann i gata kan legge dosetter, da dette er en oppgave delegert fra lege til de enkelte virksomhetene. Den pleier stort sett og bli delegert til sykepleiere! Men det er visst nok ingen regler her :) Så sjefen min (sykepleier) kan delegere oppgaven videre til den han syns er passende etter som jeg fikk forklart. Men lurer på om jeg kan kreve høyere lønn når jeg skal gjøre det, for i mitt hode gir det mye mer ansvar! 

Skrevet

Jeg fikk ikke økt lønn før etter bestått 2.året 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får visst lov etter bestått farmakologi, medikamenthåndtering og legemiddelregning.. Det er noe med delegeringen. Det er ingen lov mot at den vanlige mann i gata kan legge dosetter, da dette er en oppgave delegert fra lege til de enkelte virksomhetene. Den pleier stort sett og bli delegert til sykepleiere! Men det er visst nok ingen regler her :) Så sjefen min (sykepleier) kan delegere oppgaven videre til den han syns er passende etter som jeg fikk forklart. Men lurer på om jeg kan kreve høyere lønn når jeg skal gjøre det, for i mitt hode gir det mye mer ansvar! 

Jeg ville spurt :) Men kan han kreve at du skal legge dosetter? 
Jeg får feks lønnsøkningen uansett om jeg gir medisin eller ikke, pga kunnskapen sykepleiestudenter innehar. Vet ikke jeg hadde tort å legge opp dosetter, mye ansvar. Tror ikke jeg hadde gjort det hvis ikke jeg hadde fått høyere lønn ihvertfall :) Ville definitivt spurt sjefen. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker du virkelig å ta ansvaret med å legge i dosetter uten at du har fullført studiet? Ville du fått ansvaret for det hvis du var ute i praksis på en annen avdeling, altså som student? Føler du deg virkelig kompentent til å ta det ansvaret? Får du dobbeltkontroll på dosettene? 
En ting er at du kanskje får lov, en annen ting er hva du faktisk bør gjøre.

Anonymkode: ca562...d75

Skrevet

Jeg fikk lønn som en vanlig pleieassistent da jeg jobba i sommer etter fullført førsteår. Folk sier så forskjellig, noen sier man får lønn som en helsefagarbeider etter 1,5 år, mens andre sier man må fullføre andreåret først. 

Anonymkode: 6637c...8e5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker du virkelig å ta ansvaret med å legge i dosetter uten at du har fullført studiet? Ville du fått ansvaret for det hvis du var ute i praksis på en annen avdeling, altså som student? Føler du deg virkelig kompentent til å ta det ansvaret? Får du dobbeltkontroll på dosettene? 
En ting er at du kanskje får lov, en annen ting er hva du faktisk bør gjøre.

Anonymkode: ca562...d75

Det får jeg ta når den tid kommer, jeg har ikke hatt de nevnte fagene enda, så nå hadde jeg selvsagt aldri rørt noen dosetter. Har ikke vært i praksis enda så hva jeg får ansvar for der vet jeg ikke. Får selvsagt dobbelkontroll på dosettene, i tillegg til at den enkelte som deler ut medisinen kontrollerer - det er alltid rutine hos oss. Dette var ikke relevant til spørsmålet mitt. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk lønn som en vanlig pleieassistent da jeg jobba i sommer etter fullført førsteår. Folk sier så forskjellig, noen sier man får lønn som en helsefagarbeider etter 1,5 år, mens andre sier man må fullføre andreåret først. 

Anonymkode: 6637c...8e5

Ja det er akkurat det, det er så mye forskjellig.. hun jeg snakket med får som sagt hjelpepleierlønn etter fullført 1. År. Sjefen min sier jeg kan legge dosetter = mer ansvar = mer lønn. Eller hva?

Skrevet

Men utgjør dette ansvaret mer jobb da? Er det ikke bare slik at du har andre arbeidsoppgaver? Det er jo ikke vanlig å legge dosetter OG gjøre noen annet samtidig. Nå har jeg bare jobbet som pleieassistent mens jeg studerte noe ikke-helserelatert,så jeg vet ikke hvordan det gjøres over alt. Men jeg fikk f.eks tilbud om å ta medisinkurs, og fikk mer ansvar etter det var bestått. Fikk ikke noe lønnsøkning av det,hvis det er sammenlignbart. 

Anonymkode: 455a0...f59

Skrevet

Jeg fikk økt lønn etter 2 og 3 året. 

Det er ikke sjefen din som bestemmer om du kan legge dosetter eller gi medisiner som student, det er enhetssjefen for virksomheten som bestemmer det, og h*n sitter med alt ansvar når det kommer til å delegere slike arbeidsoppgaver for studenter. Jeg fikk ikke lov å gi medisiner engang fra dosett og multidose før jeg var ferdig sykepleier og jeg er glad det var så strengt på min arbeidsplass. Det er egentlig utnytting å gi slike oppgaver til en student, da trenger de færre sykepleiere når de bruker deg som sykepleier når du ikke er det. Du burde tenke deg om før du sier ja til det.

Anonymkode: 7fee3...14b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...