Cr@sh Skrevet 21. november 2004 #1 Del Skrevet 21. november 2004 Holder på å skal kjøpe oss hus - og i den forbindelse skal vi (selvsagt) ta opp lån. Lurer i den forbindelse på hvordanavdragsfrihet på lånet fungerer. La oss si at det er snakk om 5 års avdragsfrihet. Hvis man får et lån med 25 års nedbetalingstid- vil det da si at man med 5 års avdragsfrihet egentlig betaler ned lånet på 30 år? Eller må man på en måte "ta igjen" de 5 årene med avdragsfrihet på de resterende 20 årene? Noen som kan hjelpe? Eller som har erfaring med avdragsfrihet på huslån? Cr@sh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. november 2004 #2 Del Skrevet 21. november 2004 Avdragsfritt lån høres ikke spesielt lurt ut. Du må fremdeles betale rentene, men fordi du ikke betaler ned på lånet samtidig vil du ende opp med et enda dyrere lån enn om du hadde betalt avdrag fra første stund. 5 år med renter som ikke går ned fordi lånet er det samme er ganske mye penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 21. november 2004 #3 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg hadde avdragsfritt lån i tre år da jeg konverterte byggelånet mitt - helt glimrende etter min mening. Når man nettopp har kjøpt nytt hus eller som vi, bygget hus, så er det mange ting som skal på plass. Det passer veldig fint å ha litt romsligere økonomi den første tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goldieno Skrevet 21. november 2004 #4 Del Skrevet 21. november 2004 Dersom du har et lån på 25 år med avdragsfrihet på 5 år betyr det at du har 20 år på å betale ned lånet. De 5 første betaler du rente. Om dette er lurt eller ikke avhenger av økonomien din. Man betaler rente for de 5 årene og det er prisen man må betale . Det kan være en god ide dersom økonomien er trang - da har man 5 år til å etablere seg på. Ikke hør på dem som sier at dette blir fort dyrt eller at det ikke er lurt. Det er en argumentasjon som kan sammenligne med at det er tull å betale for en hushjelp for dette er noe man kan gjøre selv. Det er din økonomi som avgjør - snakk med banken din om hvordan avdragene vil bli og hva du må betale i månedlige rente utgifter i den avdragsfrie perioden. Husk at du også får fradrag i skatten for rentene som du betaler i den avdragsfrie perioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #5 Del Skrevet 21. november 2004 Takk for svar! Vi tenker som så: Uansett om vi har lånet avdragsfritt eller ikke de første årene - er det uansett bedre å betale til seg selv (for man gjør jo det til tross for at det bare er renter) enn å betale til en utleier, slik vi gjør i dag. Dessuten jobber jo tiden med oss. 1 mill er ikke like mye om 5 år som det er idag - om dere skjønner hva jeg mener. Men det ultimate hadde uansett vært å fått lånet på 30 år... tror noen banker gir det. På de årene vil mye av lånet blir "spist opp" av at krona blir mer verdt. Lønningene stiger jo - men det gjør heldigvis ikke lånet! *spennende med huskjøp - får nesten ikke sove om natta* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 21. november 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 21. november 2004 Takk for svar! Vi tenker som så: Uansett om vi har lånet avdragsfritt eller ikke de første årene - er det uansett bedre å betale til seg selv (for man gjør jo det til tross for at det bare er renter) enn å betale til en utleier, slik vi gjør i dag. Dessuten jobber jo tiden med oss. 1 mill er ikke like mye om 5 år som det er idag - om dere skjønner hva jeg mener. Men det ultimate hadde uansett vært å fått lånet på 30 år... tror noen banker gir det. På de årene vil mye av lånet blir "spist opp" av at krona blir mer verdt. Lønningene stiger jo - men det gjør heldigvis ikke lånet! *spennende med huskjøp - får nesten ikke sove om natta* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 21. november 2004 #7 Del Skrevet 21. november 2004 Slik tenker jeg også. Og kanskje flytter du innen de første fem årene har gått og tjener på prisstigningen (dersom det er stigning da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 22. november 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 22. november 2004 Jeps, jeps... Da er det flere som tenker som meg... Alltid litt allright å vite... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå