Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt uføretrygd (med ung ufør satser) og lurer på om det er noen her som har søkt ufør det siste året ?  

Hvor lang tid tok det før søknaden deres var ferdig behandlet ? Og i hvilket fylket bor du i ? 

Jeg ser på nav.no at det er forskjellige behandlingstid for hvert fylke.  I fylket jeg bor i står det 4 måndter. men i brevet jeg fikk fra nav sto det at det kunne ta 8 måndter. Så lurer på om det er noe de skriver bare for å sikre seg, men at det ofte går raskere? 

Anonymkode: 45317...30e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra jeg leverte inn søknaden til den var ferdig behandlet tok det i underkant av 4 uker. I min kommune sto det at behandlingstiden var opp til 8mnd. Nå var saken min ganske klar, men ble overrasket over hvor fort det gikk. Ca en mnd etter det igjen, fikk jeg etterbetaling av ung ufør tillegget som jeg hadde hatt rettigheter på de siste 5 årene.

Anonymkode: 96c50...5a5

Skrevet

Kjenner en i Akershus, hun fikk ila 2 måneder. En annen i samme fylke venter fortsatt etter 10 måneder.

Står det 4 måneder så er det snittet, gå alltid utfra hva som står i brevet og ta det som en overraskelse om det skjer raskere. 

Søkte selv for 3 år siden og de brukte en uke. Men saken min var spesiell og veldig klar. Gikk heller ikke på AAP først.

Anonymkode: 56576...8f2

Skrevet

Jeg tror det tok rundt 8-9 måneder, Hordaland.

Anonymkode: ae251...daf

Skrevet

2 mnd - Akershus. Også en sak som var veldig klar i forkant. Tror det er stor foskjell på hvordan saksbehandler har klargjort saken i forkant og ikke minst hvordan saken er innstilt fra saksbehandlers side.

Anonymkode: 34319...4a1

Skrevet

Hvor fort dette kan saksbehandles er helt avhengig av sakens dokumenter. Må det innhentes legeerklæringer ut over det som alt ligger på saken, så tar det lengre tid. Opplagte saker er relativt enkel å behandle. 

Anonymkode: 7be0d...441

Skrevet
På 13.10.2016 den 2.16, AnonymBruker skrev:

2 mnd - Akershus. Også en sak som var veldig klar i forkant. Tror det er stor foskjell på hvordan saksbehandler har klargjort saken i forkant og ikke minst hvordan saken er innstilt fra saksbehandlers side.

Anonymkode: 34319...4a1

Ser 2 stykker her har svart at det tok 2 måndter med en klar sak. Alle legene jeg har fått legeerklæringer fra har vært veldig tydelige på at jeg er 100 % ufør , og saksbehandleren min er helt enig og var imponert over hvor klar og ryddig sak jeg hadde.Så da får jeg bare krysse fingrene for at dette går fort. kjedelig hvis det skal ta 8 måndter eller enda verre 10 måndter som en lengre opp i tråden skriver.

Takk for svarene.

Ts

Skrevet

Min uføresøknad ble behandlet på under en måned. Men så fikk jeg avslag.

Anonymkode: 14c1f...235

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser 2 stykker her har svart at det tok 2 måndter med en klar sak. Alle legene jeg har fått legeerklæringer fra har vært veldig tydelige på at jeg er 100 % ufør , og saksbehandleren min er helt enig og var imponert over hvor klar og ryddig sak jeg hadde.Så da får jeg bare krysse fingrene for at dette går fort. kjedelig hvis det skal ta 8 måndter eller enda verre 10 måndter som en lengre opp i tråden skriver.

Takk for svarene.

Ts

Det heter ikke måndter, det heter måneder.

Anonymkode: 95a86...b84

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke søkt selv, men de to siste sakene jeg var borti i vår/sommer tok den første bokstavlig talt "over helgen" - sendt inn torsdag/fredag og ferdigbehandleg mandag/tirsdag, og den andre tok mellom en og to uker.

Nå kommer jeg fra en liten kommune med saksbehandlere som gjør jobben sin grundig, så det var nok ganske klare saker med alt av dokumentasjon.

Venter på at to saker til skal bli klargjort fra samme kontor, blir spennende å se hvor lenge det tar nå i høst/vinter.

Skrevet

Nå er dette noen år siden, men det tok 8 måneder. Jeg fikk avslag på ung ufør og måtte ta saken videre opp i systemet (da lønner det seg å ha en advokat). Papirer forsvant og nye måtte sendes inn. Det tok nesten tre år før jeg endelig fikk medhold. Noen ganger har nav bare bestemt seg på forhånd, selv om alle erklæringer kan være helt klare og all dokumentasjon er i orden. Jeg sliter ennå med ettervirkninger av å ha gått så lenge uten å vite utfallet. 

Anonymkode: 7cf37...47b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke måndter, det heter måneder.

Anonymkode: 95a86...b84

Takk=) Jeg skriver alltid det ordet feil=P skal prøve å husk =) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...