AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg har hatt kontrakter for en bedrift som leier ut instruktører til ulike kurs. det har vært langvarige kurs, som har gått over halvannet år. Jeg mistet to kurs etter en måned og ett til etter tre måneder. Jeg fikk ingen varsel i forkant om at kunden var misfornøyd med min jobb før jeg ikke hadde noen kontrakt lenger. Jeg fikk heller ingen beskjed om at det punktet i kontrakten innebar at det var rett ut uten varsel, før jeg underskrev dette. Hadde jeg visst dette på forhånd så hadde jeg aldri skrevet under på kontrakt med dem. Er dette en vanlig kontrakt for en bedrift? Jeg har jobbet for en søsterorganisasjon som ikke har hatt dette punktet i kontrakten. Anonymkode: a6da1...1a3
mjauritz Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg er usikker på hva som er vanlig i denne type stilling, men ut ifra kontrakten du har fått så har de ikke brutt noe. Neste gang må du nesten lese ordentlig gjennom og kanskje stille spørsmål ved punkter som virker litt uklare før du signerer 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt kontrakter for en bedrift som leier ut instruktører til ulike kurs. det har vært langvarige kurs, som har gått over halvannet år. Jeg mistet to kurs etter en måned og ett til etter tre måneder. Jeg fikk ingen varsel i forkant om at kunden var misfornøyd med min jobb før jeg ikke hadde noen kontrakt lenger. Jeg fikk heller ingen beskjed om at det punktet i kontrakten innebar at det var rett ut uten varsel, før jeg underskrev dette. Hadde jeg visst dette på forhånd så hadde jeg aldri skrevet under på kontrakt med dem. Er dette en vanlig kontrakt for en bedrift? Jeg har jobbet for en søsterorganisasjon som ikke har hatt dette punktet i kontrakten. Anonymkode: a6da1...1a3 Det er ditt eget ansvar å lede hva du signerer på. Anonymkode: d783d...460 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 3 timer siden, mjauritz skrev: Jeg er usikker på hva som er vanlig i denne type stilling, men ut ifra kontrakten du har fått så har de ikke brutt noe. Neste gang må du nesten lese ordentlig gjennom og kanskje stille spørsmål ved punkter som virker litt uklare før du signerer Jeg er forøvrig helt enig i at man skal lese kontrakter nøye. Jeg er derimot usikker på om det strider mot arbeidsloven å si opp folk uten varsel? Anonymkode: a6da1...1a3
Mannebjørn Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forøvrig helt enig i at man skal lese kontrakter nøye. Jeg er derimot usikker på om det strider mot arbeidsloven å si opp folk uten varsel? Anonymkode: a6da1...1a3 Advarsel er ikke nevnt med ett ord i arbeidsmiljøloven. Men, loven har en generell bestemmelse i § 15-7 hvor det heter at en oppsigelse må være «saklig» for at den skal være lovlig. Kilde: Dagensperspektiv.no Så hvis din eneste innsigelse på at du fikk sparken er fordi du ikke fikk en advarsel, så er det ingenting arbeidsgiveren din har gjort galt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 6 minutter siden, Mannebjørn skrev: Advarsel er ikke nevnt med ett ord i arbeidsmiljøloven. Men, loven har en generell bestemmelse i § 15-7 hvor det heter at en oppsigelse må være «saklig» for at den skal være lovlig. Kilde: Dagensperspektiv.no Så hvis din eneste innsigelse på at du fikk sparken er fordi du ikke fikk en advarsel, så er det ingenting arbeidsgiveren din har gjort galt. Men har TS vært ansatt da? Slik jeg forstår hovedinnlegget dreier det seg ikke om oppsigelse av arbeidsavtale, men oppsigelse av kontrakt (altså at TS driver eget firma som har hatt kontrakt med et annet firma). Anonymkode: 0fd98...214 2
Mannebjørn Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har TS vært ansatt da? Slik jeg forstår hovedinnlegget dreier det seg ikke om oppsigelse av arbeidsavtale, men oppsigelse av kontrakt (altså at TS driver eget firma som har hatt kontrakt med et annet firma). Anonymkode: 0fd98...214 TS har signert en kontrakt der TS utfører et arbeid. Jeg vil si dette er en arbeidskontrakt. Men om jeg tar feil, så er det desto enklere for kunden å oppheve kontrakten. Kunden får ikke det han/hun vil ha når TS ikke oppfyller sin del av kontrakten. 1
Wolfmoon Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 (endret) 14 minutter siden, Mannebjørn skrev: TS har signert en kontrakt der TS utfører et arbeid. Jeg vil si dette er en arbeidskontrakt. Men om jeg tar feil, så er det desto enklere for kunden å oppheve kontrakten. Kunden får ikke det han/hun vil ha når TS ikke oppfyller sin del av kontrakten. Ser mer ut som en oppdragstakeravtale, enn ansettelse på meg. Ofte kalt ikke-ansatt arbeidstaker som det heter en del steder. Relativt vanlig. Men at det er vanlig, trenger selvfølgelig ikke å bety at det er lovlig. Endret 12. oktober 2016 av Wolfmoon 3
Mannebjørn Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 (endret) 8 minutter siden, Wolfmoon skrev: Ser mer ut som en oppdragstakeravtale, enn ansettelse på meg. Ofte kalt ikke-ansatt arbeidstaker som det heter en del steder. Relativt vanlig. Men at det er vanlig, trenger selvfølgelig ikke å bety at det er lovlig. Oppdragstakeravtale eller arbeidskontrakt, begge går innunder arbeidsmiljøloven. Kontraktbrudd er kontraktbrudd, og er dermed saklig og lovlig å si opp kontrakten, selv uten advarsel. Endret 12. oktober 2016 av Mannebjørn 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 4 minutter siden, Mannebjørn skrev: Oppdragstakeravtale eller arbeidskontrakt, begge går innunder arbeidsmiljøloven. Kontraktbrudd er kontraktbrudd, og er dermed saklig og lovlig å si opp kontrakten, selv uten advarsel. Bør de ikke her også definere hva som er kontraktsbrudd? Anonymkode: a6da1...1a3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har TS vært ansatt da? Slik jeg forstår hovedinnlegget dreier det seg ikke om oppsigelse av arbeidsavtale, men oppsigelse av kontrakt (altså at TS driver eget firma som har hatt kontrakt med et annet firma). Anonymkode: 0fd98...214 Jeg har ikke noe eget firma. Jeg har vært ansatt i en bedrift som leier ut instruktører til ulike kurs. Anonymkode: a6da1...1a3
Mannebjørn Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bør de ikke her også definere hva som er kontraktsbrudd? Anonymkode: a6da1...1a3 Dersom TS er kursansvarlig og han/hun mister kurs, er det grunn nok. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #13 Skrevet 12. oktober 2016 1 time siden, Mannebjørn skrev: Dersom TS er kursansvarlig og han/hun mister kurs, er det grunn nok. Nei, ikke nødvendigvis, det må jo bevises hva som er "vesentlig" mislighold av en kontrakt. Tro meg, du har mange som har gått til søksmål av arbeidsgiver og vunnet frem fordi arbeidsgiver ikke har kunnet argumentere godt nok for hva som er "vesentlig". Når man a) ikke har fått beskjed om at kunde er misfornøyd (slik at man da ikke har mulighet til å rette det opp) og b) bare sies opp uten videre så står ikke arbeidsgiver så sterkt som man tror hvis det blir sak av det. Nei, du trenger ikke som arbeidsgiver å gi advarsler i seg selv, men det er likevel DITT ansvar å bevise at arbeidsavtalen er misligholdt hvis det blir etterspill. Det er nettopp derfor de fleste seriøse arbeidsgivere nettopp velger å gi en advarsel eller to for å kunne dokumentere at det har blitt gitt mulighet til å korrigere samt å dokumentere at det faktisk har blitt gitt beskjed. Anonymkode: d1f39...d62 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 1 time siden, Mannebjørn skrev: Dersom TS er kursansvarlig og han/hun mister kurs, er det grunn nok. jeg er ikke kursansvarlig, det er det en som er ansatt der som er, men det har kanskje ikke noen betydning her. Etter tre måneder på et annet kurs jeg hadde , hvor jeg fikk positive tilbakemeldinger hele veien, så fikk jeg en epost om at jeg ble byttet ut med en annen lærer som hadde en annen kompetanse. Grunnen var visst, i den vage eposten jeg fikk, at deltakerne hadde begynt å slite med motivasjonen og at man måtte gjøre noe for å hindre at de droppet ut fra kurset. Jeg fikk bare betalt for to ganger til. det var all kompensasjon jeg fikk for et 150 timers kurs. Glad jeg er ferdig med stedet! Anonymkode: a6da1...1a3
Rosalie Skrevet 12. oktober 2016 #15 Skrevet 12. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forøvrig helt enig i at man skal lese kontrakter nøye. Jeg er derimot usikker på om det strider mot arbeidsloven å si opp folk uten varsel? Anonymkode: a6da1...1a3 Du sies jo ikke opp - hvert kurs kan regnes som en tidsbegrenset kontrakt, som da går til opphør ved kursets slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #16 Skrevet 12. oktober 2016 5 minutter siden, Rosalie skrev: Du sies jo ikke opp - hvert kurs kan regnes som en tidsbegrenset kontrakt, som da går til opphør ved kursets slutt. Jeg vet ikke hva som defineres som å sies opp men når jeg har kontrakt på 150-timers kurs, og og jeg bare har gjennomført 16 timer før jeg tas av oppdraget så har jeg vel blitt sagt opp? Anonymkode: a6da1...1a3
Mannebjørn Skrevet 12. oktober 2016 #17 Skrevet 12. oktober 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hva som defineres som å sies opp men når jeg har kontrakt på 150-timers kurs, og og jeg bare har gjennomført 16 timer før jeg tas av oppdraget så har jeg vel blitt sagt opp? Anonymkode: a6da1...1a3 "Etter tre måneder på et annet kurs jeg hadde , hvor jeg fikk positive tilbakemeldinger hele veien, så fikk jeg en epost om at jeg ble byttet ut med en annen lærer som hadde en annen kompetanse. " Etter det jeg oppfatter, så får du ikke sparken. Du og den læreren som erstattet deg spiller på samme lag. Du ble byttet ut, men kampen ble ikke avsluttet. Skjønner du fotballanalogien min? Endret 12. oktober 2016 av Mannebjørn
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #18 Skrevet 13. oktober 2016 22 timer siden, Mannebjørn skrev: "Etter tre måneder på et annet kurs jeg hadde , hvor jeg fikk positive tilbakemeldinger hele veien, så fikk jeg en epost om at jeg ble byttet ut med en annen lærer som hadde en annen kompetanse. " Etter det jeg oppfatter, så får du ikke sparken. Du og den læreren som erstattet deg spiller på samme lag. Du ble byttet ut, men kampen ble ikke avsluttet. Skjønner du fotballanalogien min? Nei jeg forsto ikke den analogien. Det høres jo bedre ut når en sier "byttet ut" men så lenge det er jeg som står uten den inntekten og jobben jeg skulle hatt så så har jeg blitt sparket ut. Eller blir man ikke sparket, så lenge det finnes en erstatter? Hvis jeg derimot var fast ansatt der og fikk et annet oppdrag eller en bedre kompensasjon så så hadde det uten tvil føltes bedre. Anonymkode: a6da1...1a3
Mannebjørn Skrevet 13. oktober 2016 #19 Skrevet 13. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg forsto ikke den analogien. Det høres jo bedre ut når en sier "byttet ut" men så lenge det er jeg som står uten den inntekten og jobben jeg skulle hatt så så har jeg blitt sparket ut. Eller blir man ikke sparket, så lenge det finnes en erstatter? Hvis jeg derimot var fast ansatt der og fikk et annet oppdrag eller en bedre kompensasjon så så hadde det uten tvil føltes bedre. Anonymkode: a6da1...1a3 Jeg skjønner at det ser ut som at du blir sparket fra din posisjon. Men si at du jobber for firma A. Firma A får et oppdrag fra kunde B. Firma A har da feks 3 instruktører (C,D og E) og du er C. Firma A har en kontrakt med kunde B og overholder den ved å sende instruktør C for å gjøre jobben. Kunde B etterspør en annen instruktør etter en viss tid. Firma A bytter ut instruktør C med instruktør D. Er ikke instruktør D riktig for jobben så er instruktør E backup. Kontrakten mellom firma A og kunde B forblir gjeldende. Det ser ut som om du blir "satt på benken". Er dette rett? Problemet er at Firma A har (som det ser ut som) all rett til å leie ut instruktører og trekke dem tilbake som de selv ønsker, uten at du har noe du skulle ha sagt. Etter å ha lest hva du har skrevet i denne tråden blir jeg mer og mer forvirret egentlig. Du oppgir ikke hva for slags jobb du har, ikke hvilke rettigheter eller forpliktelser du har, eller hva hele kontrakten din går ut på i sin helhet. Da føler jeg dette nærmest blir spekulasjon fra min side. Utfyllende info hadde vært greitt dersom du har lyst på et utfyllende svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå