Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2004 #1 Del Skrevet 21. november 2004 Leste litt lenger nede i en tråd at hunder ikke skal spise grovbrød. Er det andre ting man bør passe på å ikke gi hunder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin S Skrevet 21. november 2004 #2 Del Skrevet 21. november 2004 Er det virkelig riktig at hunder ikke skal ha grovbrød da? De fleste jeg kjenner gir hundene det.. Ikke det at det trenger å være riktig av den grunn, men.. En som driver med oppdrett av hunder anbefalte meg å gi hunden et måltid om dagen med grovbrød med f.eks leverpostei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vindelspev Skrevet 21. november 2004 #3 Del Skrevet 21. november 2004 jeg tror ikke grovbrød er farlig, men de skal selvfølgelig ikke leve på det. Ellers vet jeg at sjokolade og avocado er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. november 2004 #4 Del Skrevet 21. november 2004 De skal ikke ha ibux/ibuprofen eller paracet. Høres kanskje logisk ut for de fleste, men fordi dyremedisin ofte er det samme som menneskemedisin er det mange som gir dyrene sine smertestillende uten å forhøre seg med dyrlegen. Av matvarer skal man unngå sjokolade, melkeprodukter, druer/rosiner, rå fisk, tunfisk og avocado. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. november 2004 #5 Del Skrevet 21. november 2004 Små mengder grovbrød er sikkert ikke farlig, men tarmtottene til hunden fungerer ikke på samme måte som våre. De har rett og slett problemer med å takle fiber/grovbrød. Jeg skjønner ikke helt hvorfor hunder skal ha brød til frokost. Da er det vel bedre å gi dem litt tørrfor eller annen hundemat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 21. november 2004 #6 Del Skrevet 21. november 2004 brød kan være en koselig forandring i den ellers kjedelige tørrfor-kosten. Jeg vet at jeg hadde satt pris på en skive med leverpostei en gang i blant når alt jeg fikk hver eeeeneste dag var tørre knotter! Men som sagt, en gang i blandt for å gi hunden forandring er ikke farlig. Men det bringer ikke noe helsemessig positivt med seg, næringsstoffene blir ikke frigjort og tatt opp i hundens mage og tarmsystem. Men farlig? Hehe, nei!! Sjokolade: Styr unna. En 200gr sjokoladeplate kan ta livet av en 20kilos hund. Gir man litt og litt kan dette også drepe, fordi giften samler seg i hundekroppen over tid. ellers er det mange andre ting sikkert, men jeg kommer ikke på noen sånn farlige ting i farten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 21. november 2004 #7 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg ville ikke umiddelbart stola på alle oppdrettere. Hørte om ei som hadde fått beskjed om å gi hunden eggerøre, helst laget med fløte. :fy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 21. november 2004 #8 Del Skrevet 21. november 2004 I tillegg til det som allerede er nevnt over: Rå løk kommer i kategorien "farlig mat for hunder". Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 22. november 2004 #9 Del Skrevet 22. november 2004 Ribbe er ikke bra for hunder!!! Ribbe er kjempetungt fordøyelig og kan ligge i magesekken i flere mnd. Har også hørt at poteter ikke er bra jeg... Er det sant eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 22. november 2004 #10 Del Skrevet 22. november 2004 ikke så bra med bein heller, kan sette seg fast beinsplinter i magetarmsystemet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Astra unplugged Skrevet 22. november 2004 #11 Del Skrevet 22. november 2004 ikke så bra med bein heller, kan sette seg fast beinsplinter i magetarmsystemet Jeg kan dessverre undertegne på det. Vår labrador døde ti måneder gammel av en splint av et kyllingbein som hadde satt seg fast i lungene. Nå var det ikke slik at vi fôret henne med kylling, men hun hadde sammen med en annen hund funnet noen rester som noen hadde kastet fra seg :evil: , og slukt det rett ned. Dessverre endte det med døden hos dyrlegen :cry: Kyllingbein, ribbein og andre småbein er ikke hundefôr! Skal man gi bein, så gi enten et lårbein av storfe eller et oksehudbein i uten knuter i endene (knutene kan tygges av og blokkere for luftveiene). Sjokolade er også farlig for hunder. Tror det er slik at 700 gram er nok til å ta livet av en retriever. Melk er heller ikke hundemat. De blir som mange andre dyr dårlige i magen av det. Syrnet melk som kefir, youghurt eller Cultura er derimot bra i små mengder. Når det gjelder hundefôr er jeg tilhenger av tørrfôr som basis. Disse er stort sett satt sammen på en riktig måte med hensyn til fett, proteiner, mineraler og vitaminer. Men det finnes mange merker. Hør med oppdretteren din om hva de anbefaler, og bruk et fôr som tilsvarer i protein og fettinnhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 23. november 2004 #12 Del Skrevet 23. november 2004 brød kan være en koselig forandring i den ellers kjedelige tørrfor-kosten. Jeg vet at jeg hadde satt pris på en skive med leverpostei en gang i blant når alt jeg fikk hver eeeeneste dag var tørre knotter! Hunder og mange andre dyr har faktisk ikke det samme behovet for variasjon i kosten som vi mennesker har. Så det er egentlig nok ett eksempel på hvordan vi mennesker overfører våre egne følelser til dyr. I forsøk har man funnet ut at det dyret som ligner mest på mennesket er rotter. Dersom rotter kan velge mellom mye av en type mat, og mindre total mengde mat, men av flere ulike typer, vil de velge variasjon. En hund eller katt derimot trives helt greit med å spise det samme hver dag, så lenge de får nok mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 23. november 2004 #13 Del Skrevet 23. november 2004 Kyllingbein' date=' ribbein og andre småbein er ikke hundefôr! Skal man gi bein, så gi enten et lårbein av storfe eller et oksehudbein i uten knuter i endene (knutene kan tygges av og blokkere for luftveiene).[/quote'] Det viktigste er at man ikke gir kokt eller stekt bein, siden det bare er det som splintrer seg i livsfarlige splinter. Både hunder og katter kan spise alt av råe bein, helst med kjøtt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 23. november 2004 #14 Del Skrevet 23. november 2004 Skriver under! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 23. november 2004 #15 Del Skrevet 23. november 2004 Macadamia-nøtter er farlige for hunder! Leste på en amerikansk newsgruppe om en som lurte på om det var noen som visste årsaken til at hennes lille selskapshund (av et eller annet slag på str med mops, chihuahua o.l.) plutselig hadde blitt lam i bakparten. Det ramlet inn forslag om macadamia-nøtter. Dette var allmenn kunnskap der borte, visst. Nå har vi jo fått de nøttene i visse butikker her også. Hunden ble ikke frisk igjen, og levde resten av sine dager lam i bakparten. Damen dette gjaldt mente at hunden kunne ha fått i seg 200 gram eller noe. Det var bare en liten skål. Poteter er ikke farlig for hunder, men de klarer ikke å trekke næringsstoffer fra den. Ergo er den fullstendig unyttig som næring for hunden. Rå løk er også farlig. Og så har jeg hørt noe om druer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #16 Del Skrevet 23. november 2004 hvorfor er tunfisk farlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 23. november 2004 #17 Del Skrevet 23. november 2004 hvorfor er tunfisk farlig? Dette har jeg aldri hørt. Jeg gir ofte min hund tunfisk. I tillegg finnes det mange typer hundefor som inneholder tunfisk. Hills har en med tunfisk og ris. Men en ting som generelt er negativt ved å spise tunfisk, er en miljømessig side. Det dør dessverre veldig mye delfiner når en fisker med trål/garn(?) etter tunfisk. Der hvor tunfisken er, finner en også delfiner. Og når tunfisken blir fanget, blir også delfiner fanget, uten mulighet for å komme seg løs. :veldigsur: Jepp. Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 24. november 2004 #18 Del Skrevet 24. november 2004 Fisk er ikke farlig for hunder. Det gjelder også tunfisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 24. november 2004 #19 Del Skrevet 24. november 2004 Det er faktisk helt riktig at tunfisk ikke er bra for hunder. Grunnene til dette er mange, men her er det viktigste: Inneholder for mye protein Inneholder for mye magnesium Inneholder for mye salt Inneholder 35 ganger mer fosfor enn kalk Mer kan dere lese på: http://finnsnesdyreklinikk.no/stories/FORI...ING_AV_HUND.htm Helt nederst på siden står det om "farlige" ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 24. november 2004 #20 Del Skrevet 24. november 2004 Når det gjelder tunfisk i tørrfór så blir jo dette litt anderledes da de kan behandle og preparere tunfisken sånn at hundene kan spise den. Men ren tunfisk som man får kjøpt i butikken og som er beregnet for mennesker er altså ikke bra for hunden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå