Gå til innhold

Kan barn bli ødelagte av å få hva de vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ett par som har 3 barn i alder 17, 15 og 9. Begge foreldrene jobber mye og den ene forederen reiser også mye rundt i forbindelse med jobb og kurs.

De har veldig god økonomi og mye av pengene går til å kjøpe det barna ønsker seg. Jeg trur de kjøper seg god samvittighet pga de er så mye borte. 

I fjor høst så skulle sønnen på 17 begynne på skole og ville gå på en skole som første til at han måtte flytte på hybel 1.5 time unna. Han skulle da bo sammen med en annen gutt i samme klasse. Dette likte han ikke, så etter jul gikk foreldrene og kjøpte leilighet til denne gutten. En leilighet på over 80 kvm. Samtidig fikk denne gutten splitter ny moped, jeg kunne lett trudd det var en rå Ninja for den ser sånn ut.

De andre barna får også akkurat hva de vil, spiller ingen rolle hva det er. "De ønsket seg den, så da måtte vi jo kjøpe den da" er en strofe jeg har hørt fra foreldrene mange ganger.

Jeg har selv 3 barn og de får selvsagt ting de ønsker seg innimellom, men aldri verden om jeg ville gitt de absolutt alt de ønsker seg. Jeg mener at det ødelegger barna ved å være så "snille"

Foreldrene er verdens fineste mennesker og barna har det utrolig godt, men jeg vil si for godt.

Så jeg bare lurer på hva som kan skje med de barna hvis noe skulle skje og inntektsgrunnlaget til foreldrene forringes veldig? Kan barn bli ødelagt av dette?

For de som kanskje trur jeg er misunnelig eller vurderer barnevern, så er ikke det aktuelt på noen som helst måte.

Anonymkode: e9bbf...3d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke sunt å få akkurat hva en vil!:) 

men jeg tenker at det er barna som vil få kjenne på det å plutselig ikke kunne kjøpe hva en vil, når en vil...når dem flytter hjemme fra og skal ut i arbeidslivet. Det vil nok bli ett hardt nederlag for dem.

Jeg er heller der at barna må ønske seg, og lære seg verdien av pengene.  Selv om jeg kanskje har råd til å kjøpe akkurat den buksen, eller dei kule skoa dei har lyst på..så kjøper jeg ikke bare for å gjøre det. Da er det enten vist dem trenger det, eller dem har gjort seg fortjent til å få noe som dem har jobbet for:) 

Skrevet

Vel, jeg har to venner på 19 og 21, som har foreldre som gir dem alt de vil ha. Penger når de trenger, sertifikatet, bil, klær osv. Jeg er 20, og synes jeg er superheldig som får bo gratis hjemme hos mamma, og at hun betaler mobilabbonementet mitt. Klær har jeg betalt selv siden jeg var rundt 16, mat kjøper jeg som regel selv, sertifikat betalte jeg selv, og bil får jeg låne av mamma eller pappa når jeg trenger. Vasker klærne mine selv, i tillegg til at jeg da også vasker dem andre i husets klær når jeg først vasker. Støvsuger og rydder jeg, rydder jeg etter andre og støvsuger rom jeg ikke pleier å være i. For jeg er kjempetakknemlig! klager aldri til dem på noe, og gjør så mye husarbeid og ting for mamma og pappa som mulig, fordi jeg nesten får dårlig samvittighet over å bo gratis og låne bil gratis (betaler kun bensin). Jeg kan ikke huske sist jeg spurte etter penger til ditt og datt, det hender de gir meg penger en sjelden gang i blant, da snakker vi 200 kr en tilfeldig dag sikkert en gang i året, for et eller annet spesielt der og da.  

Mens disse vennene mine er avhengige av å få penger av foreldrene sine, og betaler så og si ikke noe selv. Til og med ikke klær! De har ikke veldig mye jobberfaring heller, fordi de har ikke hatt så stort behov for jobb, da de får det de vil ha. Jeg synes heller ikke de virker like takknemlige, synes litt synd på foreldrene dems som gjør alt for dem, uten å få noe tilbake.. Den ene venninnen min bor gratis hjemme, i tillegg til at foreldrene betaler alt av regninger til henne, alt av utgifter til bil, bilen og førerkortet har de også betalt, klær, bursdagsgaver til hennes venner (!) osv.. Så jeg tror det absolutt beste er å være "streng" når det kommer til det å gi barna hva dem vil ha. Fordi jeg merker jo strengere foreldre har vært på å gi ting/ penger til sine barn, jo mindre avhengige blir de av foreldre etterhvert som de vokser opp. Det gjelder hvertfall vennene jeg har :) 

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke sunt å få alt man peker på. Men jeg synes ikke det er feil å kjøpe leilighet og moped til barna hvis man har råd til det. 

Anonymkode: 5b500...289

Skrevet

Vil ikke gå så langt å si at de blir ødelagt av det. De vil antagelig bli bortskjemt med alt det medfører.  Kansje ikke sette stor pris på ting, da alt faller i hendene på de så lett. Ikke skjønne verdien av hardt tjente penger. Kansje ikke bli så selvstendige og ikke ha like stor "drive" til å arbeide hardt da pappa betaler allikevel.  JEg synes foreldrene gjør barna en bjørnetjeneste.  Greit en har god råd men alt med måte. 

Skrevet

Det er neppe sunt å få alt opp i hendene. Men om min datter når tiden kommer har lyst til å flytte langt for å gå skole/studere, skal jeg mer enn gjerne investere i en leilighet hun kan disponere om jeg har råd. Altså ikke en leilighet til henne, men fast eiendom som jeg senere kan leie ut til andre eller selge (med fortjeneste?). 

Anonymkode: 5437f...e31

Skrevet

Da tenker jeg at disse barna/ungdommene ikke lærer hva det vil si å ha et sunt forhold til penger og økonomi. Jeg har to kusiner i begynnelsen av 20 årene som alltid har fått alt de har pekt på. De tror penger vokser på trær, og de forventer at pappa skal feie inn å betale ditt og datt. De er jo teknisk sett voksne, men de har aldri lært hva penger er verdt. Jeg tenker at noen foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å gi dem alt de ønsker seg, og dermed ikke lære dem hva et sunt forhold til penger er. 

Anonymkode: c6ac7...7cf

Skrevet

Dette er aldri bra... Jeg har bodd sammen med mine to søstre og min mor i alle år, og hos pappa og stemor med hennes barn og deres ene felles barn i alle år. 

Mamma har hatt dårlig økonomi, og vi har veldig skjeldent fått det vi peker på. Og dette er jeg super glad for i ettertid, fordi jeg har lært meg verdien av en krone og at det er tanken som teller. 

Barna hos pappa og stemor derimot får alltid det de vil ha. Verst med datra (min stesøster) da hun får splitter ny iPhone 6S til jul og sutrer fordi det var feil farge!!! Hun får dyr sminke som hun ikke trenger, men for status. Hun betaler ingenting selv og har aldri hatt sommerjobb eller tjent sine egne penger. Hun er 16 år gammel. Nå nylig fikk hun en 2XU kompresisjonstights som vi alle vet er kostbare. Det som er greia er at hun ikke trener. Ikke i det hele tatt, men hun skal bare ha det for å ha det. Og jeg kjenner jeg blir litt forbannet. for det første så aner hun ikke verdien av penger. Og for det andre så kommer hun til å få store problemer den dagen hun skal flytte for seg selv, faktisk jobbe for pengene og betale for sitt eget skyhøye forbruk. Og det er egentlig ingen andre enn min stemor sin skyld. Pappa vil ikke blande seg så lenge stemor bruker sine egne penger på å skjemme henne bort, fordi hun ikke er han sitt barn. 

Å skjemme bort er alt annet enn sunt! Vil de ha noe så får de ønske seg det til bursdag eller jul tenker nå jeg. Og så får de heller spare 

Anonymkode: d6b41...cde

• Liker 1
Skrevet

Man går glipp av en viss type forståelse og innsikt dersom man lever på den måten hele livet. Jeg ville tippet de hadde generelt hatt mindre forståelse for og empati med folk som sliter. De hadde vært litt mer naive mtp hvordan verden fungerer for dem som ikke ble født med sølvskje i hånd. I verste fall vil holdningene de har gå utover andre mennesker. De forventer kanskje at andre mennesker skal ha like lett tilgang på tjenester og produkter som de selv har.

Anonymkode: 65e08...e2a

Skrevet

Kommer jo an på, men det er nok flere blant de som blir født med sølvskje i hånd og som får alt de peker på som blir bortskjemte og ikke forstår verdien av penger. Ser jo at flere av de som har arvet mye, og som generelt aldri har behøvd å jobbe i min omgangskrets generelt sett står på mindre med mer halvhjertede forsøk på å få seg jobb etc. Samtidig har jeg en kompis som har arvet mye som uansett velger å stå på fordi han vet at familiens penger ikke skapte seg selv. Tenker at dette kan slå en av to veier, enten så blir man så bortskjemt at man tror penger vokser på trær eller så forstår man at det ligger svært mye innsats bak det å bli "født med sølvskje", utført av foreldre eller tidligere generasjoner. Men jeg tror sannsynligheten for at man blir bortskjemt er større. 

Anonymkode: c914c...a01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...