Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor lange skia til små barn skal være.

Datteren min er snart 3 1/2 år og er 98 cm lang. Vi har ski til henne som er 110 cm lange, det jeg lurer på er om disse er for korte eller for lange?

Hadde jo vært veldig fint hvis vi slapp og kjøpe nye ski til henne.

Skrevet

Datteren vår er 107 cm høy og får ski til 4-års dagen sin om to uker.

Vi kjøpte ski som er 100 cm. Ble anbefalt i butikken å heller ha for korte, enn for lange ski fordi det er lettere å gå med!

De går jo for det meste bare og "tramper" med de så da blir det vanskelig hvis de er for lange.

Skrevet

Jeg kjøpte nye ski til lillemor for noen uker siden. Hun har nettopp fylt tre, og er vel ca 98-100 cm. Vi ble anbefalt å kjøpe de korteste skiene de hadde og de var 80 cm. Man bør absolutt ikke ha for lange ski.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Da kommer vi nok til og kjøpe nye ski, får vi heller bruke de skiene neste gang da.

Er det noen som vet om noen sportsbutikker som har bra tilbud på skipakker til barn?

Skrevet

Vet ikke om det er et superbra tilbud, men vi kjøpte på OBS sport. 899,- for ski, skisko og bindinger. Det er "førstegangsski" som er ekstra breie og derfor stødige å gå på.

Skrevet

Vi kjøpte pakke på obs med støvler (Alpina), ski (husker ikke merket, men det er de med snømann på) og bindinger (rottefella) til kr. 899,-

Det kommer kanskje tilbud på sporten etterhvert også, men obs pleier å være ganske rimelige.

Skrevet

Takk for svar.

Er ett stykke til obs hefra, så jeg tror heller vi drar innom de nermeste sportsbutikkene her og hører. Regner da med att prisene ikke kan være for ille.

Vi har intersport og G-sport her.

Skrevet

Når barna er under skolealder evt ikke har lært å gå på ski ordntlig ennå så er det best å kjøpe ski som ikke er lengre enn barnets høyde. Det beste er om de er litt kortere.

Vil ikke anbefale noen å kjøpe for lange ski med den tanken om at barna skal "vokse inn i skiene". Det kan ødelegge hele gleden med skigåing.

Når barna blir litt større og har lært å gå ordntlig på skiene så skal de rekke opp til håndleddet, evt opp i håndflaten til barnet når det står med hånden i været.

De aller fleste sportsbutikker har pakketilbud på barneski før jul. Hør litt rundt hvor det er billigst. :wink:

Når det gjelder staver så vil jeg anbefale å legge dem vekk til barnet har lært å gå ordntlig på skiene. Det er ingen vits i å gi en treåring ett par ski og staver for de klarer ikke å koordinere begge deler uansett og det vil bare ta lengre tid å lære seg teknikken hvis de må slepe rundt på stavene. Dessuten trenes balansen mye bedre hvis barna får gå uten staver, og de lærer raskere hvordan de skal gli på skiene og ikke stabbe på dem.

(anbefales av Norges Skiforbunds skiskoler)

Skrevet

G sport kjeden har pakketilbud ut uka til 599,-

Der stod det også at skiene skal max være 5 cm lengre enn barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...