Gå til innhold

Bøllete/slemme barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har en sønn på 3 år som gir henne mye bekymringer. Han har veldig utagerende oppførsel og forholder seg dårlig til både andre barn og voksne mye av tiden. Når de er på besøk og han leker med mine barn ender det som regel med kaos, det tar ikke lang tid før lek ender i konflikt ved at han slår, spytter, klyper etc. Å snakke til/med han har absolutt ingen effekt. Han går inn i en modus der han rett og slett ser ondskapsfull ut, blir mer og mer sint. Selv om de andre barna er eldre, rolige og mer fornuftige, så ender det med at de andre barna blir plaget og lei seg. Min venninne er selvfølgelig lei seg og frustert over at det blir slik, vi får sjelden besøkt hverandre uten at det blir komplett kaos dersom barna er med. Hun har en taktikk med å prøve å "snakke" ham til fornuft, men han har null respekt. Nå i det siste har det vært så ille at jeg vurderer å be om vi kan møtes uten barna fordi jeg synes det er leit at besøk ender opp med at mine barn gråter og er lei seg, og fordi det er helt umulig å ha en samtale uten skrik og støy.

Hvordan ville dere løst en slik situasjon? Hvor mye bør man tåle?

Anonymkode: f761b...ddc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han en tilstedeværende far?

Skrevet
2 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Har han en tilstedeværende far?

TS her. Ja, det har han. Han prøver vel så godt han kan å takle denne oppførselen, men jeg vil si han er litt.... tafatt.... 

Skrevet

Her er det min venninne som ikke klarer å si barnet god nok omsorg. Hun trenger hjelp. For barnet blir ikke sånn av seg selv. 

Anonymkode: f87ad...b16

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her er det min venninne som ikke klarer å si barnet god nok omsorg. Hun trenger hjelp. For barnet blir ikke sånn av seg selv. 

Mye skrivefeil beklager det. Hun burde kontakte helsestasjonen! Stakkars barn. 

Skrevet

Han er bare 3 år, han er for liten til å forstå konsekvensene av det han gjør. En 3 åring er ikke ondskapsfull, han er et veldig lite barn. Problemet her er mor tror jeg, det nytter ikke å snakke fornuft med en 3 åring. Hun må nok mye mer aktivt ta sønnen sin bort i fra andre barn når han plager dem. Hun må være bestemt og konsekvent på at det er feil å slå og plage andre.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Ja, det har han. Han prøver vel så godt han kan å takle denne oppførselen, men jeg vil si han er litt.... tafatt.... 

Der har du nok problemet. Det gutten åpenbart trenger er litt mannlig grensesetting og en mannlig rollemodell.

Skrevet
4 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Der har du nok problemet. Det gutten åpenbart trenger er litt mannlig grensesetting og en mannlig rollemodell.

TS igjen. Jeg har tenkt det samme. Jeg omgås ikke han så ofte, han er ikke så sosial. De er absolutt oppegående mennesker begge foreldrene, men jeg har hatt inntrykk av siden gutten var liten at faren har syntes det har vært litt morsomt og sjarmerende når sønnen tidlig hadde tendenser til å være bøllete. Litt som at "gutter er gutter". 

Skrevet
11 minutter siden, Anove skrev:

Han er bare 3 år, han er for liten til å forstå konsekvensene av det han gjør. En 3 åring er ikke ondskapsfull, han er et veldig lite barn. Problemet her er mor tror jeg, det nytter ikke å snakke fornuft med en 3 åring. Hun må nok mye mer aktivt ta sønnen sin bort i fra andre barn når han plager dem. Hun må være bestemt og konsekvent på at det er feil å slå og plage andre.

Hun prøver iblant å ta han ut av leken og forteller med myndig stemme at det han gjør ikke er akseptabelt, med fokus på hvordan de andre barna opplever det. Det påvirker han kun på den måten at han blir mer intens i negativ retning, sintere. Blir hun veldig irritert begynner han å hylgrine. Jeg skjønner at "ondskapsfull" er feil betegnelse, men det var for å beskrive hvordan han oppfattes av andre i rommet. Litt manisk opptatt av å gjøre andre irritert.... Jeg kjenner jeg er sliten en hel dag etter at de har vært på besøk...... 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men jeg har hatt inntrykk av siden gutten var liten at faren har syntes det har vært litt morsomt og sjarmerende når sønnen tidlig hadde tendenser til å være bøllete. Litt som at "gutter er gutter". 

Ja, det kan være, men jeg tenkte mest på at det gutten trenger er en tilstedeværende far som ikke er en pudding.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, 3-åringer kan gjøre ganske mye rart uten at det handler om manglende omsorg. Det er mye følelser i en liten kropp, og ikke alle småbarn takler det like bra.

Jeg kjenner et barn som har vært litt sånn som denne 3-åringen, og jeg har i perioder hvor jeg har vært ekstra sliten ikke orket å invitere dem på besøk. Fordi det alltid blir krangling og noe blir ødelagt. Dette barnet er bare litt intenst, med et krevende temperament. Der har foreldrene kapitulert litt, og jeg har reagert på at de ikke en gang har forsøkt å snakke til barnet. Men han vokste det sakte, men sikkert av seg. Dvs. han er fortsatt litt intens, men klarer å kontrollere seg mye bedre enn før.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Vera Vinge skrev:

Eh, 3-åringer kan gjøre ganske mye rart uten at det handler om manglende omsorg. Det er mye følelser i en liten kropp, og ikke alle småbarn takler det like bra.

Jeg kjenner et barn som har vært litt sånn som denne 3-åringen, og jeg har i perioder hvor jeg har vært ekstra sliten ikke orket å invitere dem på besøk. Fordi det alltid blir krangling og noe blir ødelagt. Dette barnet er bare litt intenst, med et krevende temperament. Der har foreldrene kapitulert litt, og jeg har reagert på at de ikke en gang har forsøkt å snakke til barnet. Men han vokste det sakte, men sikkert av seg. Dvs. han er fortsatt litt intens, men klarer å kontrollere seg mye bedre enn før.

Det er foreldrenes ansvar å lære barnet dette og stå i det til barnet forstår dette. 

Skjønner at flere foreldre burde komme seg på COS kurs. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er foreldrenes ansvar å lære barnet dette og stå i det til barnet forstår dette. 

Skjønner at flere foreldre burde komme seg på COS kurs. 

Selvsagt har foreldrene et ansvar for å hanskes med det. Men jeg siterte en som mente at barn ikke ble slik uten grunn, og at barnet ts snakker om mangler omsorg. Det var det jeg svarte på, ikke hvem som har ansvaret for å snu trenden.

Skrevet
1 time siden, Jus sanguinis skrev:

Ja, det kan være, men jeg tenkte mest på at det gutten trenger er en tilstedeværende far som ikke er en pudding.

Definitivt! 

Skrevet

Akk, myten om slemme treåringer.. :ironi:

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne har en sønn på 3 år som gir henne mye bekymringer. Han har veldig utagerende oppførsel og forholder seg dårlig til både andre barn og voksne mye av tiden. Når de er på besøk og han leker med mine barn ender det som regel med kaos, det tar ikke lang tid før lek ender i konflikt ved at han slår, spytter, klyper etc. Å snakke til/med han har absolutt ingen effekt. Han går inn i en modus der han rett og slett ser ondskapsfull ut, blir mer og mer sint. Selv om de andre barna er eldre, rolige og mer fornuftige, så ender det med at de andre barna blir plaget og lei seg. Min venninne er selvfølgelig lei seg og frustert over at det blir slik, vi får sjelden besøkt hverandre uten at det blir komplett kaos dersom barna er med. Hun har en taktikk med å prøve å "snakke" ham til fornuft, men han har null respekt. Nå i det siste har det vært så ille at jeg vurderer å be om vi kan møtes uten barna fordi jeg synes det er leit at besøk ender opp med at mine barn gråter og er lei seg, og fordi det er helt umulig å ha en samtale uten skrik og støy.

Hvordan ville dere løst en slik situasjon? Hvor mye bør man tåle?

Har stakkaren ingen far??!!

Dette høres ut som noe Barnevernet bør varsles om! Stakkars barn...😳

Anonymkode: c567b...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...