AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #1 Skrevet 12. oktober 2016 Min fireåring vil aldri i barnehagen. Prøver ofte å late som h*n er syk for å slippe. Trenger ikke å bety direkte mistrivsel, kan jo være så enkelt som at det er godt med fri, og slippe alt rutinen innebærer, med tidlig morgen, påkledning, gå til bhg osv. Vi har tatt det opp med bhg flere ganger. De mener han trives, ler og har det bra der. Vi registrerer at han ikke snakker noe særlig om de andre barna. Virker ikke som han har noen faste venner. Leker bare med dem som er mye mindre enn seg. Virker som han føler seg tryggere på dem. Det er så vanskelig når vi ikke er der selv for å observere, og bhg (oppegående ansatte) virkelig mener at alt er bra. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 858cf...cea
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Dette høres ut som vår gutt. Men i det siste har det faktisk løsnet litt og vi ser at han koser seg der (selv om han aldri vil dit i utgangspunktet). Har dessverre ingen gode råd å komme med, men vi er fler i samme båt 😊 Anonymkode: 15cc0...66e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Vi byttet barnehage. Vi var veldig i tvil om det var barnehagen det var noe galt med, eller om han egentlig trivdes selv om han sa at han ikke gjorde det. De ansatte sa jo at det gikk bra, og han var alltid i godt humør da vi hentet. Men da det var flere ting med barnehagen vi var misfornøyd med (bl.a. var de inne hele dagen ved den minste antydning til en regndråpe eller minusgrad), så valgte vi likevel å bytte. I den nye barnehagen gikk det en uke, så sa han at den var mye bedre enn den gamle. Han har nesten sluttet å si at han ikke vil i barnehagen, noe han sa hver dag før, av og til med gråting inkludert. Ingen tvil nå om at vi valgte rett, men det er dessverre vanskelig å vite på forhånd. Anonymkode: 8ab2d...ef5
Vera Vinge Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Vi har hatt det litt sånn med min 4-åring også. Han har lenge sagt at han ikke trives i barnehagen, og tidligere vært litt vanskelig å levere i perioder. Mens de ansatte har sagt at han ser ut til å stortrives og han har alltid noen å leke med. De sier han virker trygg, og han er en ettertraktet lekekamerat. Han kan samtidig bli litt usikker i enkelte nye situasjoner (f.eks. hvis de skal gjøre noe nytt, og han føler seg observert av alle, eller hvis de lager nye grupper), så jeg ser for meg at det handler litt om det. Og litt om at han er litt mammadalt, og syns det er veldig koselig tanke å være hjemme med mamma (jeg jobber, men han husker jo hvordan det er å være syk eller i helger og andre fridager). Jeg har ikke så mange råd, annet at jeg har valgt å stole på barnehagen, og tenke at han må utfordre usikkerheten sin i de situasjonene som oppstår. Og så gjør ikke vi det til noe veldig tema hjemme, men fokuserer på det som er positivt. I tillegg til at vi snakker en del om at det kanskje ikke er så viktig å være flink i alt osv, som jeg tror ligger bak noe av det når gutten sier han ikke trives i barnehagen. Og så snakker vi litt om hvordan man kan si fra til andre barn om han får lite hyggelige kommentarer, for jeg vet det har vært noen episoder hvor han har blitt litt perpleks fordi andre har sagt ting til ham, slik barn gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå