Gå til innhold

Ok å be naboen lukke vinduet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier leilighet og bor ganske tett på andre. I sommer fikk vi nye naboer under oss, og de har en liten baby på 6-7 måneder. Babyen deres gråter svært mye, HVER eneste natt og gjerne flere ganger om natten. Både vi voksne og vårt barn blir vekt, da vi har vinduet åpent, og det har naboen også. Er ganske sikker på at de som bor vegg-i-vegg med de også blir vekt av barnegråten.

Det er utrolig frustrerende å bli vekt hver eneste natt og når man nesten har klart å sovne igjen, så begynner babyen å gråte. Å det er skikkelig volum i barnet. Jeg sliter med mye hodepine og er veldig sliten av å sove så dårlig. Det samme gjelder min samboer..

Er det greit å be naboen lukke vinduet når barnet ikke vil slutte å gråte? Er redd for å virke frekk, eller skape mer "stress" for foreldrene. Jeg kan jo så klart lukke mitt eget vindu, men jeg sliter med allergi og må ha frisk luft når jeg skal sove.

Anonymkode: 2c169...ae7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Alvorlig talt. Vill nattegråt er da forbigående. Jeg lukket vinduet når barnet gråt for å ikke vekke andre, men jeg vet godt at jeg ikke var nødt. Barnet sover ikke lettere i tung og varm luft akuratt.

Om man ikke ønsker forstyrrelser får man bo i enebolig langt fra folk.

Anonymkode: b0485...388

• Liker 22
Gjest Baremenneske
Skrevet

Kan hende de også trenger frisk luft.... 

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Vår nabo ba oss lukke vinduet når vi hadde sex, det er innafor (og ganske flaut, var en ren forglemmelse fra vår side altså :P), men pga babygråt, nei. Da har de det vanskelig nok fra før, og det er sikkert en grunn til at vinduet deres er åpent også. Det er uansett forbigående.

Anonymkode: 2bec1...e82

• Liker 17
Skrevet
  • Takk for svar. Greit å høre hva andre mener er innafor før man sier noe. Skal holde ut jeg da :) Vet jo at det er forbigående, men der er utrolig slitsomt fordeom...

• Liker 3
Skrevet

Stort sett mener jeg at det er den som bråker som må vise hensyn. Men, babygråt er et forbigående problem som foreldrene trolig ikke kan gjøre så mye med. Jeg skjønner godt at det er frustrerende for deg som nabo, men det sliter nok ut foreldrene også. Lukk vinduet og/eller ta i ørepropper.

Anonymkode: 195ae...d61

• Liker 5
Skrevet

Nei. Dere har da ikke noe mer rett på frisk luft enn babyen. 

Hvis det plager dere så får dere enten lukke vinduet, sove en annen plass eller stappe ørepropper i ørene. 

Anonymkode: 1923c...910

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er nok mest slitsomt for foreldrene. Jeg skal dra å kjøpe ørepropper til meg og familien. Takk for svar :)

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan ikke dere lukke vinduet?

Anonymkode: db0d3...7de

• Liker 6
Skrevet

Joda, vi kan lukke vinduet men pga. allergi må jeg ha det luftig. Jeg har skjønt at det ikke er OK å be naboen lukke vinduet, og jeg kommer ikke til å si noe. Jeg skal kjøpe ørepropper og satser på bedre nattesøvn. Jeg vet jo at det mest sannsynlig er mest slitsomt for foreldrene, og det kan jo hende barnet er sykt eller noe. Føler jo med dem. Er nok blitt litt egoistisk og bortskjemt med søvnen siden mitt barn er blitt så stort nå... men jeg husker jo hvordan det var.

Takker for alle svar. :)

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nå går det mot høst og vinter, en liten baby trenger vel ikke så mye kald luft, kanskje det ordner seg av seg selv. Jeg har selv hatt en baby med myyyye nattevåk og grining, syns det er rart de foreldrene selv ikke tar hensyn jeg men. Vi bodde i blokk og følte på det, at vi tenkte på naboene våre og ikke ville holde de våkne, så vi lukket vinduet selv. Men folk er forskjellige... og virker som det er konsensus her inne om at dersom en baby hyler natta lang, så må alle andre bare ta i mot støyen og ikke f... om noen skal lukke et vindu.

Endret av Anonym90059005
  • Liker 22
Skrevet

Sliter du med allergi så er det best for deg å lukke vinduet. Allergi tar ikke pause om natten.

Hadde du kommet som nabo til meg ville jeg knekt sammen i gråt og kjeftet på deg. For jeg har hatt tre barn som gråt slik og et som sov fra dag en. Stakkars foreldre. 

Anonymkode: 754a6...2eb

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi leier leilighet og bor ganske tett på andre. I sommer fikk vi nye naboer under oss, og de har en liten baby på 6-7 måneder. Babyen deres gråter svært mye, HVER eneste natt og gjerne flere ganger om natten. Både vi voksne og vårt barn blir vekt, da vi har vinduet åpent, og det har naboen også. Er ganske sikker på at de som bor vegg-i-vegg med de også blir vekt av barnegråten.

Det er utrolig frustrerende å bli vekt hver eneste natt og når man nesten har klart å sovne igjen, så begynner babyen å gråte. Å det er skikkelig volum i barnet. Jeg sliter med mye hodepine og er veldig sliten av å sove så dårlig. Det samme gjelder min samboer..

Er det greit å be naboen lukke vinduet når barnet ikke vil slutte å gråte? Er redd for å virke frekk, eller skape mer "stress" for foreldrene. Jeg kan jo så klart lukke mitt eget vindu, men jeg sliter med allergi og må ha frisk luft når jeg skal sove.

Eh - du får nå først og fremst lukke ditt eget vindu da! Ærlig talt, hvorfor skulle ikke naboen trenge frisk luft om natta?

Burde bo litt lenger unna folk du, kanskje?

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke dere lukke vinduet?

Anonymkode: db0d3...7de

TS skrev pga. allergiproblemer.

• Liker 5
Skrevet
Sitat
  • Jeg har forstått det nå altså. Trenger ikke svare på en frekk måte ;) Mener nå at hensyn kan gå begge veier. Jeg ber mitt barn ikke trampe osv siden det bor en baby under, men det er nå meg da. Jeg skal altså ikke si noe, så trenger ikke flere svar på mitt spørsmål. :)

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det ikke er midt på sommeren (varmt), syns jeg godt de med babyen kan lukke vinduet. Jeg pleide hvertfall å gjøre det da min baby gråt og vi bodde i leilighet. Så jeg syns ikke det er helt på jordet å spørre dem pent om det. Og mener de at babyen roer seg raskere ved åpent vindu, så får man kanskje bare leve med det.

Men hvis du ikke har tenkt å snakke med dem, syns jeg det er litt rart at du velger å ligge med åpent vindu selv. Man skulle tro allergiplager var bedre en høylytt gråt.

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde lyst å snakke med dem, men etter svar her inne, så skjønner jeg at det ikke er greit å be de lukke vinduet når barnet gråter non stop. Jeg skal kjøpe meg ørepropper, også lukker jeg vinduet selv om det ikke blir bedre. :) 

Skrevet
10 minutter siden, Chromium skrev:

TS skrev pga. allergiproblemer.

Ja...og kanskje sliter naboen med det samme? Mulig det er på tide å se litt videre enn sin egen situasjon?

Skrevet

Røyk ut vinduet til de lukker det.

Anonymkode: d82d7...8bf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...