Gå til innhold

Beredskapshjem og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei
Vi skal bli beredskapshjem via en privat aktør og nå lurer jeg litt på dette med permisjon fra jobben min (ønsker å ta permisjon ett år før jeg evt. sier opp, for å se at dette er noe som helt sikkert passer for oss).

Slik jeg har forstått det går beredskapshjem inn under definisjonen fosterhjem, og jeg vil derfor ha krav på ett års foreldrepermisjon (uten lønn, selvsagt).

Det ser ut til at dette kan gå ganske raskt, så jeg lurer på om noen vet noe om hvor lenge før jeg skal ut i permisjon jeg må si ifra på jobben?

Er det noen som har erfaring med noen av de private aktørene på markedet?

Anonymkode: 5356b...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg har sjekket opp i dette, vil jeg tro at beredskapshjem og fosterhjem ikke går under samme definisjon. Man får permisjon når man skal være fosterhjem fordi det er meningen at man skal tilbake til arbeid når barna har kommet inn i familien. Beredskapshjem, derimot, er en jobb.Da er det ikke meningen at man skal ha andre jobber på vent. 

Når det er sagt, vil jeg tro at de fleste arbeidsplasser er villig til å gi permisjon for dette. Du søker da på vanlig måte på din arbeidsplass. Når du skal søke varierer fra sted til sted. På min arbeidsplass bør man søke så snart som mulig da det er vanskelig å få vikarer, og dette må være på plass før de godkjenner permisjonen.

Skrevet
13 timer siden, Frostrose skrev:

Uten at jeg har sjekket opp i dette, vil jeg tro at beredskapshjem og fosterhjem ikke går under samme definisjon. Man får permisjon når man skal være fosterhjem fordi det er meningen at man skal tilbake til arbeid når barna har kommet inn i familien. Beredskapshjem, derimot, er en jobb.Da er det ikke meningen at man skal ha andre jobber på vent. 

Når det er sagt, vil jeg tro at de fleste arbeidsplasser er villig til å gi permisjon for dette. Du søker da på vanlig måte på din arbeidsplass. Når du skal søke varierer fra sted til sted. På min arbeidsplass bør man søke så snart som mulig da det er vanskelig å få vikarer, og dette må være på plass før de godkjenner permisjonen.

TS her. Jo, beredskapshjem går under definisjonen fosterhjem i følge barnevernloven.

Jeg fant forøvrig en sak om dette på nettet, og der virker det ihvertfall som om man har krav på permisjon uten spesiellt lang frist.

Skrevet

Er fortsatt ikke sikker på at det går under fosterhjem, men i lovdata dtår det (under at man hsr rett til fri uten lønn inntil 12 mnd ved overtakelse av barn til fosterhjem )

§ 12-7.Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Skrevet
34 minutter siden, Frostrose skrev:

Er fortsatt ikke sikker på at det går under fosterhjem, men i lovdata dtår det (under at man hsr rett til fri uten lønn inntil 12 mnd ved overtakelse av barn til fosterhjem )

§ 12-7.Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

På Bufetats egne sider står det dette:

Et beredskapshjem tar imot ungdom som akutt trenger en familie å bo i for en kortere periode. Beredskapshjemmene utgjør en viktig del av akuttberedskapen i Bufetat. En voksen i beredskapshjemmet er hjemme på fulltid og sørger for den daglige omsorgen for ungdommen. Et beredskapshjem er definert som fosterhjem i henhold til Lov om barneverntjenester. 

Skrevet

Du har krav på permisjon, sier mannen som arbeider i Bufetat, men du må si fra så fort som mulig og innen fristene til lovverket. 

Anonymkode: eef49...4ef

Skrevet

Du må søke om permisjon minst tre måneder før. Det tar tid å skaffe vikar. Jeg vil tro arbeidsgiver vil vurdere å slippe deg tidligere dersom de får ertstatning på plass tidligere. 

Anonymkode: 5fe40...68e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må søke om permisjon minst tre måneder før. Det tar tid å skaffe vikar. Jeg vil tro arbeidsgiver vil vurdere å slippe deg tidligere dersom de får ertstatning på plass tidligere. 

Anonymkode: 5fe40...68e

Hvor har du det fra at det må søkes 3 måneder før når det gjelder foreldrepermisjon? Her står det fire uker dersom fraværet skal vare opptil 1 år. :

§ 12-7.Varslingsplikt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...