Gå til innhold

Selge gammel konfirmasjonsgave? Ok eller ikke ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg konfirmerte meg for snart 10 år siden og fikk bl.a. et gullarmbånd i gave. Nå har det seg sånn at jeg liker ikke gull/kler ikke gull særlig, og har egentlig aldri brukt det. Mulig jeg brukte det ut konfirmasjonsdagen, men siden ble det puttet ned i esken igjen, og der har armbåndet ligget siden.

Jeg fikk dette av et sånn passe nære familiemedlem. Vi møtes såpass sjeldent at jeg tviler på at han/hun noen gang vil merke om jeg ikke har det lengre.

Nå som jeg er voksen og har ting jeg virkelig skulle hatt penger til (nødvendige ting, ikke unødvendige som sminke, klær, kaffe o.l.) kjenner jeg det frister litt å selge det. Jeg har sett på nettet at jeg kan få ca. et par tusen for det, noe som virkelig hadde kommet godt med.

Men blir det helt en helt ufyselig, katastrofisk, fæl kjempekrise hvis jeg selger armbåndet? Er det "dårlig gjort" mot de som ga det til meg? Jeg tenker at hvis jeg selger det, kan det jo enten selges videre til noen som virkelig kommer til å elske og bruke armbåndet, eller smeltes om til noe annet nyttig. Akkurat nå ligger det jo bare i en skuff i en eske, helt glemt og gjemt. I tillegg kommer de eventuelle pengene å bli brukt på ting som fiksing av ødelagt vindu, tak som lekker, bil som må repareres, ødelagte sko som må erstattes, vinterdyne eller dyrlege. Listen er uendelig, og det er så fristende når jeg vet at jeg har et par tusenlapper liggende i skuffen (eller hva nå den nøyaktige/korrekte prisen blir).

Hva tror dere? Er det feil eller greit å selge en sånn gave? Tror dere han/hun hadde blitt sint eller lei seg hvis de noen gang fant ut? Har selvsagt aldri planer om å nevne det, og det armbåndet har aldri blitt nevnt siden heller. Kanskje han/hun har glemt det selv? Kanskje jeg kan spare de til jeg gifter meg en dag snart, og få de støpt om til ringer i hvitt gull, hvis det er mulig? Så kunne jeg kanskje ha spart penger på ringer...

Tldr;
Er det fy-fy å selge/bytte inn et gullarmbånd mot penger e.l. jeg fikk i konfirmasjon for snart 10 år siden, som aldri har blitt brukt? Eller jeg beholde det til dagen jeg dør, enten jeg liker det eller ikke? Personen som ga det til meg vil aldri få vite det.

Anonymkode: ab1b8...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har fått smykket som gave, ergo er det ditt. Jeg synes du kan gjøre som du vil med det, selge det. Eller som du sier du kan spare det og lage ringer når du skal gifte deg, det var en god ide synes jeg. Da blir gaven med deg videre i livet, riktignok i annen form, men det spiller liten rolle. 

Uansett er det din eiendom som du fullt ut råder over. Var jeg giveren så ville jeg blitt glad for at du brukte det slik som du syntes var best, istedenfor å la det ligge i eska si i årevis. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med mindre dette er snakk om et svært tykt og tungt gullarmbånd, tror jeg du vil bli svært skuffet over summen du får for å bytte det inn. Dvs tror du blir skuffet uansett, det er ikke mye man får igjen for innbytte, selv om smykket har hatt høy kostnad  i butikk. Da betaler man for design og arbeid osv i tillegg til gullet. Ved innbytte får du kun kr for gullet, og det blir derfor ofte langt mindre enn man har sett for seg eller håpet på. Utover det, er jeg enig med @Frida over her! :)

Endret av Lykkehjerte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...