Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på et sykehus. Jeg har ofte vaktkombinasjonen aftenvakt-dagvakt. Altså f.eks aftenvakt mandag og dagvakt tirsdag. 

Jeg slutter på aftenvakt kl 22.00. Dagvakt begynner kl. 07.00. 

Slik ser disse dagene ut:

Slutter på jobb kl 22.00

Må i garderobe og skifte - ferdig ca 22.10

Buss hjem går ca 22.15-22.20

Hjemme ca. kl. 23.00 (tar litt tid med buss, selv om jeg ikke bor evig langt fra jobb)

------

Dagvakt: står opp 05.30

Går til buss 06.00 - buss går kl 06.15

Er på jobb 06.50

Hente uniform - skifte 

Jobb kl 07.00

Dvs. at jeg får underskudd på søvn hver gang jeg har disse vaktkombinasjonene. Jeg merker at dette ikke er bra for kroppen. Det er jo slik at en gjerne ikke kan legge seg med en gang en kommer hjem fordi en har behov for å spise noe, ta en dusj ol. Men uansett om jeg hadde vært i seng kl 23.00 og stått opp kl 05.30 så ville jeg kun fått 6,5t søvn. Jeg trenger vanligvis 8t søvn, men det er vel anbefalt at en sover 7t? Om jeg legger meg kl 00.00 pga måltid, dusj, tannpuss, forberedelse av matpakke osv så får jeg kun 5,5t søvn. 

Jeg har ønsket med færre slike vaktkombinasjoner, men det virker som leder ikke forstår at dette tar på. Jeg forstår at alle må jobbe litt ubekvemt, men hva skal jeg gjøre når det går utover søvn og helse (blir trøtt på slutten av jobbdagen, orker ikke gjøre noe etter dagvakt, må sove etter dagvakt for å "komme meg gjennom dagen")?

Anonymkode: cee0c...09b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til turnuslivet.

Anonymkode: 1c42c...7ef

• Liker 23
Skrevet

Lete etter ny jobb i helsevesenet som ikke er turnus eller flytte rett ved siden av sykehuset, evt. kjøpe campingvogn du kan ha utenfor så du kan legge deg 23.

Anonymkode: a645f...b09

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det å jobbe turnus. Så lenge det er 8 timer mellom vaktene er det helt innenfor.

• Liker 3
Skrevet

Mye bedre å jobbe butikk, da slike ting blir tatt hensyn til.  Så glad for at jeg ikke jobber i helsevesenet, da du ikke betyr mye som ansatt!

Sannheten, TS?

Dere er roboter

Anonymkode: 9e8d4...a58

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg bil, slik at du kommer hjem før, og kan sove lenger på morgenen. 

Anonymkode: af6ab...b7f

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mye bedre å jobbe butikk, da slike ting blir tatt hensyn til.  Så glad for at jeg ikke jobber i helsevesenet, da du ikke betyr mye som ansatt!

Sannheten, TS?

Dere er roboter

Jøss, for noe vås.

Anonymkode: 1c42c...7ef

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan ikke dette tilrettelegges bedre? Greit at mange sier at "det er sånn det er å jobbe i helsevesenet", men MÅ det være det? Vil ikke absolutt alle tjene på en bedre ordning?

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten, TS?

Dere er roboter

Butikk av alle ting.

Anonymkode: 4937c...05e

• Liker 2
Skrevet

Du kan enten flytte nærmere jobb, få jobb nærmere bosted eller kjøpe deg bil/scooter så du bruker kortere tid til og fra jobb. Ingen liker sein-tidlig kombinasjonen av vakter, men som beskrevet over er det en del av turnuslivet. Jeg pleier å sove litt lenger når jeg skal på seinvakt og så ta en dupp på sofaen etter dagvakt. 

Anonymkode: 202f4...004

• Liker 8
Skrevet

Forsøk å venne deg til å sove 15-45 minutter når du kommer hjem (blir det noe lenger blir man bare ennå trøttere), såkalt "powernap". Kan avhelpe noe, for min del fungerer det egentlig ganske greit. Forsøk gjerne å holde døgnrytmen noenlunde konstant på dagene du har samme type vakt (dvs. stå opp like tidlig hver dag du er på dagvakt, og stå opp på samme tid når du skal på kveldsvakt). 

Forberedelser før en kveldsvakt som er etterfulgt av en dagvakt gjør du før du begynner på kveldsvakten, eventuelt så forenkler du logistikken og tar med ferdigoppskjært brød og pålegg på jobb slik at du slipper å forberede matpakker. Unngå å spise når du kommer hjem etter 23, ta heller med noen ekstra brødskiver eller annet som du spiser på bussen hjem.

Anonymkode: b4c9d...a59

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten, TS?

Dere er roboter

Hva slags vås er dette? :vetikke:

Hvis det er noen trøst for TS, så er det ingen automatikk i at man får åtte timers søvn selv om man ikke jobber turnus. Mange jobber begynner såpass tidlig, eller man har så lang reisevei, at man må stå opp grytidlig uansett. Powernap er lurt, hvis du klarer det, og så må du benytte deg av anledningen til å sove lenger noen dager. Hvis du ikke har barn da.

Det er hardt å være arbeidskar (kanskje ikke hvis man jobber i butikk, i følge AB over her, men jeg sliter litt med å ta vedkommende seriøst). Stå på! :)

Anonymkode: 89b74...8d8

• Liker 2
Skrevet

Nå synes jeg minimum ni timer mellom hvert skift bør være et ufravikelig fagforeningskrav, gjerne ti timer også.

Slik jeg ser det bør du melde deg inn i en fagforening, og kanskje aller helst aktivt bedrive fagforeningsarbeid i forhold til overnevnte krav.

• Liker 1
Skrevet

Ts, hvor ofte har du disse vaktene?

Anonymkode: 28c69...ee7

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sannheten, TS?

Dere er roboter

For noe tull. Hendte titt og ofte at jeg måtte på jobb kl 06.00 etter seinvakt til 23 da jeg jobbet i butikk.

Anonymkode: 1a4c9...f01

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Butikk av alle ting.

Anonymkode: 4937c...05e

Ja tenk det. At disse latterlige butikkene kan ha så mye bedre ordninger.. :rolleyes:

Rart at sykepleiere som er så mye bedre enn butikkansatte, ikke får en verdigere behandling..

Skrevet

Ah, turnuslivet:P Jeg går også ofte sånne aften- til dagvakter; jobber til 22, bussen går 22.20, hjemme 23.30. 5 min å gå hjem + mat, stell, og matboks laging, så er klokka minst 12 før jeg rekker å komme i senga. Og må opp 0530 på hverdags og 05 på helg for å være på jobb til 07:P Jeg synes egentlig det verste er at turen jeg bruker 1 time på med buss, tar sånn 15-20 min med bil som jeg selvsagt ikke kan ha akkurat nå.

Da jeg jobbet innen industri var slike vakter strengt forbudt fordi vi opererte store tunge maskiner, og alle visste jo at mangel på søvn gav tilsvarende symptomer som promille. Så jeg kan ikke fatte at helsepersonell som deler ut medisiner, kirurger som skjærer i folk og whatnot, ikke skal ha samme regler. Fullstendig galskap.

Anonymkode: 6187a...aff

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags vås er dette? :vetikke:

Hvis det er noen trøst for TS, så er det ingen automatikk i at man får åtte timers søvn selv om man ikke jobber turnus. Mange jobber begynner såpass tidlig, eller man har så lang reisevei, at man må stå opp grytidlig uansett. Powernap er lurt, hvis du klarer det, og så må du benytte deg av anledningen til å sove lenger noen dager. Hvis du ikke har barn da.

Det er hardt å være arbeidskar (kanskje ikke hvis man jobber i butikk, i følge AB over her, men jeg sliter litt med å ta vedkommende seriøst). Stå på! :)

Anonymkode: 89b74...8d8

Har jobbet litt i helsevesenet selv, så vet at dette ikke er noe å trakte etter. Verken sykehus eller sykehjem bryr seg om deg som arbeidstaker. Så der går det fra seint til tidlig, alltid..

Beklager, men slik er det bare. Søvnbehov er det ingen som bryr seg om på slike steder. Derfor blir du en arbeidsrobot uten behov.

Skrevet

Jobber også på sykehus slutter 22.30 og begynner igjen 07.30. Synes i grunnen hovedproblemet er at det er vanskelig å få roet seg såpass ned at man får sove, ligger ofte lenge før søvnen kommer. Men sjefen vår har tatt endel hensyn så vi slipper A-D-A-D hele uken. Vi har ofte to aftenvakter på rad, det ender jo til slutt med at man får en aften/dag kombinasjon, men for eks denne uken hadde jeg dagvakt mandag etter arbeidshelg, fri i går, og aften i dag og i morgen, dagvakt igjen fredag men da har jeg tross alt frihelg etterpå. De fleste jeg jobber med misliker aften/dag vil tro det er sånn hos deg også ts, går det ikke an at flere av dere tar det opp med sjefen så kan turnusen kanskje bli litt mer tilrettelagt. 

Anonymkode: 77efe...155

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare gitt opp å forvente søvn mellom sen- og tidligvakter. Er jeg heldig så får jeg en maks 4,5 timer søvn, men stort sett er det bare rundt 2t. Det samme før tidligvakter, egentlig. Skulle hatt ren kvelds- og natteturnus om det skulle vært optimalt her, men det skjer ikke. Du kan være heldig å få det litt mer tilrettelagt om du jobber deltid, men ellers må du nok si takk for det du har om de andre også jobber mye slikt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...