Gå til innhold

Løpe ute til vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å løpe nå i sommer, og vil gjerne fortsette å løpe ute til vinteren (hater tredemøller!). Så langt i høst har jeg greid meg med å ha en fleecejakke utenpå treningsgenseren og vanlige vanter, men merker at det begynner å bli litt kaldt og. Hva trenger jeg av klær for å holde det gående utover vinteren? Jeg har ullundertøy fra Pierre Robert, er det varm nok ull? Hva er best, å få satt pigger på skoene jeg vanligvis bruker, eller kjøpe sko som er beregnet til vintertrening? Pannebånd eller ikke?

Anonymkode: 5c011...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å løpe nå i sommer, og vil gjerne fortsette å løpe ute til vinteren (hater tredemøller!). Så langt i høst har jeg greid meg med å ha en fleecejakke utenpå treningsgenseren og vanlige vanter, men merker at det begynner å bli litt kaldt og. Hva trenger jeg av klær for å holde det gående utover vinteren? Jeg har ullundertøy fra Pierre Robert, er det varm nok ull? Hva er best, å få satt pigger på skoene jeg vanligvis bruker, eller kjøpe sko som er beregnet til vintertrening? Pannebånd eller ikke?

Jeg løper ute på vinteren. Klær som puster som ull som du nevner er bra og det er en fordel at de er lette. Bruker ikke vintersko, men har enkle løse brodder når det er mye is. Unngår å løpe når det er mer enn -5. Under -10 bør du ikke løpe.

Anonymkode: aa15b...18c

Skrevet

Jeg har løpebrodder og løper i dunvest, vanter, lue og treningstøy med fleece på innsiden. 

Skrevet

Fleece er vel ikke noe særlig når man løper. Fleece er laget av polyester, og er ikke spesielt bra når det blir fuktig av svette.

Den gang jeg drev med jogging løp jeg ofte i kaldt vær. Jeg hadde ullstilongs og ullundertrøye, deretter treningsdress, hansker og lue. I tillegg ville det sikkert vært bra med en buf med en del ull i stoffet, det fantes ikke den gangen. Skjerf blir fort klumpete å jogge med. Det holdt for meg til ca -10, man produserer mye varme når man jogger, pluss at det blir lite vind siden det ikke går så fort som f. eks. når man sykler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker superundertøy av ull med løpejakke over, vintertights som er litt foret, ullhals, pannebånd og vanter. Når det blir kaldere enn -10 tar jeg på en ekstra genser og votter over hanskene. Puster gjennom ullhalsen så jeg ikke får den kalde luften rett ned i lungene. Den laveste temperaturen jeg har løpt i var -20, det gikk helt fint, men jeg tok det rolig. Hadde da på en ekstra fleecehals og lue.

Skrevet

Man bør ikke trene for hardt når det er skikkelig kaldt. Er en grunn til at langrennsløperne våre bruker astmamedisin! 😝

Anonymkode: dfc57...b83

• Liker 2
Skrevet

Hvor bor du? Altså hvilket klima snakker vi om? Rundt 0 grader ved kysten eller -10-15 grader i innlandet? Og er det diltetur der du ikke blir svett eller skikkelig trening?

Jeg bor ved kysten. Løper vinteren gjennom. Ned til rundt 0 grader løper jeg med vintertights, langermet superundertøytrøye og løpejakke (+ refleksvest). Har en helt tynn løpejakke (tar kun vind) som passer ned til ca 5 grader, en litt tykkere (men fortsatt tynn) som jeg bruker under 5 grader. Når temperaturen tipper over på minussida går jeg over til skibekledning. Dvs skibukse og skijakke med superundertøy under, evt ull oventil (tynn ull holder stort sett). Og så må man selvsagt bruke pannebånd/lue og hansker. Fleece er totalt ubrukelig til trening. Puster for dårlig, man blir bare klam. Dunvester har jeg heller aldri skjønt at folk klarer bruke til trening. Gåturer ja, men ikke trening. Klær som puster er viktig. Du har kledd deg riktig om det føles litt for kaldt når du starter turen. Man blir jo fort varm om man løper på litt, og det er veldig ubehagelig å bli for varm. Forutsetter at man løper så man blir varm og svett som sagt.

Løper man ved temperaturer rundt minus 10 eller kaldere så må man vurdere et ekstra lag på overkroppen, evt ullundertøy under bukse også. Men det er ikke veldig anbefalt å løpe ute når det blir særlig kaldere enn dette. Uansett, bekledning beregnet på litt mer aktiv skigåing passer også godt til løping.

Jeg bruker løse brodder på vanlige løpesko /terrengsko i Goretex. Ønsker meg sko med pigger da det fungerer best på isete veier, men det koster jo en del å ha mange par sko.

Skrevet

Jeg bor på Østlandet ved kysten :) jeg er kronikertjukkas som begynte å løpe nå i sommer så det er ikke veldig intensive langturer akkurat; 4-5 kilometer som er 1/3 gåing og 2/3 løping. Hva man kaller diltetur og ikke... jeg blir skikkelig svett og for meg er dette ordentlig trening; selv om det sikkert høres ut som knapt oppvarming engang for andre. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på Østlandet ved kysten :) jeg er kronikertjukkas som begynte å løpe nå i sommer så det er ikke veldig intensive langturer akkurat; 4-5 kilometer som er 1/3 gåing og 2/3 løping. Hva man kaller diltetur og ikke... jeg blir skikkelig svett og for meg er dette ordentlig trening; selv om det sikkert høres ut som knapt oppvarming engang for andre. 

Du må ikke sammenligne intensitet med godt trente. Puster du så tungt at du ikke kan snakke sammenhengende, da er det hard trening uansett hva du gjør.

Men kondisen kommer sikkert før snøen! 👍

Anonymkode: dfc57...b83

• Liker 2
Skrevet

Nei her går alt veldig treigt, jeg er bare ute 1-2 ganger i uka, men det er mer enn jeg fikk til før så jeg er godt fornøyd jeg altså!

Takk for tilbakemeldinger alle :)

Skrevet

Veldig individuelt hva man trives med å løpe i om vinteren. Jeg blir raskt varm når jeg trener, så for meg er det nok med en litt tykkere treningstights (vintertights) pluss en litt tykkere treningsgenser/jakke under vindjakka. Bruker i tillegg hansker, buff til halsen og et pannebånd. Og refleksvest :-)

Jeg har et par terrengløpesko (lave/lette fjellsko) som er nesten like lette som vanlige joggesko samtidig som de gir bedre tak hvis det er glatt eller dårlig føre. Disse er også geniale hvis man liker å løpe på sti/grus når det er vått og grisete om våren da de tåler litt mer søl enn vanlige joggesko.

:) 

Skrevet

Var 7 grader her i dag, jeg var ute i leggings med ullstrømper over, ulltrøye under treningsgenser og en av mannens vindjakker (som nesten er for liten til meg :flau: ) og det eneste stedet jeg frøys var låra :P så må kanskje  skaffe meg en tjukkere leggings! Og en løpejakke.

Skrevet

Mitt vinter-must er en buff til å ta over munn å nese om det er kaldt. Jeg synes det er hemmende å puste inn iskald luft når jeg er anpusten. Samt pannebånd og vanter. Ellers bruker jeg tynne ullsokker, foret treningstights, ull singlet, tynn treningsgenser som puster og tynn vindjakke. Det er unødvendig å kle for mye på seg på overkroppen for det blir veldig fort for varmt og klamt.

Jeg bruker mine vanlige løpesko og bruker løpebrodder om det er holke.

Anonymkode: f5c9b...f0a

Skrevet

Hvor kjøper du løpebrodder? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...