Gå til innhold

Gi blod homofile/lesbiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innså at jeg ikke kan gi blod siden typen min har hatt sex med menn, men det at jeg har hatt sex med kvinner har ikke noe å si. Hvorfor er det sånn at homofile ikke kan gi blod, men lesbiske kan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Persephone skrev:

Jeg innså at jeg ikke kan gi blod siden typen min har hatt sex med menn, men det at jeg har hatt sex med kvinner har ikke noe å si. Hvorfor er det sånn at homofile ikke kan gi blod, men lesbiske kan?

Fordi forekomsten av blodsykdommer som HIV og hepatitt er veldig mye høyere blant homofile menn enn hos lesbiske kvinner. Det henger sammen med at smitten overføres lettere gjennom penetrasjon og sæd, som også gjerne skaper rifter, og har nok også noe å gjøre med at homofile menn gjerne har et mye høyere antall partnere. 

• Liker 3
Skrevet

Hm. Men, rett gjerne på meg om jeg tar feil nå, men testes ikke blodet for sykdommer før man bruker det til overføring? Jeg mener å ha hørt at blodbankene har mangel på givere? Sånn jeg har forstått det så er det ikke kun homofile som blir ekskludert, det er en del andre "grupper" også. Er det ikke litt ulogisk? 

Anonymkode: 3d3e0...475

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Men, rett gjerne på meg om jeg tar feil nå, men testes ikke blodet for sykdommer før man bruker det til overføring? Jeg mener å ha hørt at blodbankene har mangel på givere? Sånn jeg har forstått det så er det ikke kun homofile som blir ekskludert, det er en del andre "grupper" også. Er det ikke litt ulogisk? 

Det er fordi analsex øker sjansen for smitte. Denne smittet kan ligge skjult og trenger ikke syntes på blodprøver. Derforkan man være friskmeldt selv om man har en smitte som gjør at du ikke kan gi blod. Derfor er menn som har sex med menn eksludert. Det gjelder også folk som har testet visse rudmidler osv.

Anonymkode: d8f39...b69

• Liker 1
Skrevet

Norge har vel ett av de strengeste regelverkene angående blod-givere. Dette er en medvirkende årsak til at det er notorisk mangel på blod-givere, og nok blod. Dette gjør at norske sykehus må kjøpe blod fra andre land, ved krise-situasjoner. Men disse andre landene kan jo ha  ett veldig mye svakere regelverk rundt hvem som kan gi blod, enn det Norge har....

Anonymkode: 00586...eee

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi analsex øker sjansen for smitte. Denne smittet kan ligge skjult og trenger ikke syntes på blodprøver. Derforkan man være friskmeldt selv om man har en smitte som gjør at du ikke kan gi blod. Derfor er menn som har sex med menn eksludert. Det gjelder også folk som har testet visse rudmidler osv.

Anonymkode: d8f39...b69

Men risikerer de ikke da uansett å spre smitte når det ikke kan påvises med blodprøver?

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat dette med mangel jeg tenkte på. Det er helt sikkert ganske mange mennesker som gjerne skulle ha gitt blod som ikke har mulighet til å gjøre det pga dette.

Men uansett, så er det jo ikke så lett å vite om du har ligget med en mann som har ligget med menn. Mange har jo ons, og man går jo ikke akkurat rundt og deler all seksuell historie med den man er med da.

Skrevet
7 minutter siden, Persephone skrev:

Men risikerer de ikke da uansett å spre smitte når det ikke kan påvises med blodprøver?

Det er akkurat dette med mangel jeg tenkte på. Det er helt sikkert ganske mange mennesker som gjerne skulle ha gitt blod som ikke har mulighet til å gjøre det pga dette.

Men uansett, så er det jo ikke så lett å vite om du har ligget med en mann som har ligget med menn. Mange har jo ons, og man går jo ikke akkurat rundt og deler all seksuell historie med den man er med da.

Det er ikke all smitte som kan påvisesi laboratoriet før serkonversjon. F. eks. ved HIV er ikke smitten påviselig før etter ca. seks uker. Derfor er det et krav om at man skal hahatt fast partner i minimumseks måneder før man får gi blod, og man kan ikke ha tilfeldig sex. Det er mange grupper som ekskluderes, og derfor er norsk donorblod svært sikkert. Screeningen er streng, men man kan ikke sikreseg hundre prosent fordi man er avhengig av at folk svarer ærlig om personlige forhold.

Når man bruker utenlandsk donorblod blir dette gjenstand for omfattende sikkerhetsprosedyrer som omfatter strenge dokumentasjonskrav fra kilden lenge før man begynner laboratorietesting av blodet.

Man burde være takknemlig for at det er så strenge kriterier.

Jeg får f. eks. ikke gi blod fordi jeg jobber med en gruppe pasienter som er en høyrisikogruppe for visse alvorlige infeksjonssykdommer.

Anonymkode: c5577...155

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke all smitte som kan påvisesi laboratoriet før serokonversjon. F. eks. ved HIV er ikke smitten påviselig før etter ca. seks uker. Derfor er det et krav om at man skal hahatt fast partner i minimumseks måneder før man får gi blod, og man kan ikke ha tilfeldig sex. Det er mange grupper som ekskluderes, og derfor er norsk donorblod svært sikkert. Screeningen er streng, men man kan ikke sikreseg hundre prosent fordi man er avhengig av at folk svarer ærlig om personlige forhold.

Når man bruker utenlandsk donorblod blir dette gjenstand for omfattende sikkerhetsprosedyrer som omfatter strenge dokumentasjonskrav fra kilden lenge før man begynner laboratorietesting av blodet.

Man burde være takknemlig for at det er så strenge kriterier.

Jeg får f. eks. ikke gi blod fordi jeg jobber med en gruppe pasienter som er en høyrisikogruppe for visse alvorlige infeksjonssykdommer.

Rettelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...