Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hejaa!

Ville bare høre om andre meninger og tanker rundt det jeg har å si.

Altså jeg tror på GUD, jeg tror på at alt har en skaper, noe som er større enn oss selv. For eksempel, barn blir til på grunn av en voksen mann og en voksen kvinne...maskiner har blitt til fordi en eller annen smartis har oppfunnet den. (dere skjønner logikken)

Så det jeg tenkte på da er hvordan Atheister tror at verden ble til? Vi får jo høre om big bang theory og slikt, men "hvem" står bak big bang? og universet? jeg klarer ikke tro på at galaksen, universet og alt liv bare "plutselig" ble til. Det må jo være noe bak ALT. 

(PS. jeg prøver ikke å fornærme noen eller noens tro, lurer bare på hva andre tenker)

Anonymkode: b7da0...948

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, OverMyKnee skrev:

OK, hva/hvem skapte gud? 

I hvertfall ikke mennesket som ateister skal ha det til. Hadde mennesket kunne velge, så ville de nok valgt bort Gud og ikke skape ham. Dere klager jo i hytt og pine om at religion er roten til alt vondt her i verden. Hadde mennesket fått viljen sin så hadde de heller sett at Gud ikke eksisterte. 

Gud er pr definisjon evig, og har med det bestandig vært her.  

Hvis du har vanskelig for å forestille deg dette, så skal jeg lage et bilde for deg. Har du noen gang spilt the sims? Veldig populært blant unge. Du har alltids en plan for hva du vil at din sim skal oppnå. Du har en plan for din sims liv i sim-dager. Du skaper den. Simmen har fri vilje, og kan egentlig gjøre som den måtte ønske. Dersom du ikke ønsker det samme som simmen blir du gjerne irritert over at ikke den gjør det du ber den om. Men tror du simmen vet at hvorfor den gjør som den gjør? Eller at den mer eller mindre blir styrt av en "høyere makt" ? 

På samme måte er Gud vår skaper og han har en plan for alt og alle. Han har sin vilje og visse retningslinjer som han vil at mennesket skal følge. Og følger du dem ikke, så må du oppleve Guds dom og vrede. 

Anonymkode: f53c1...0f2

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I hvertfall ikke mennesket som ateister skal ha det til. Hadde mennesket kunne velge, så ville de nok valgt bort Gud og ikke skape ham. Dere klager jo i hytt og pine om at religion er roten til alt vondt her i verden. Hadde mennesket fått viljen sin så hadde de heller sett at Gud ikke eksisterte. 

Hvis du har vanskelig for å forestille deg dette, så skal jeg lage et bilde for deg. Har du noen gang spilt the sims? Veldig populært blant unge. Du har alltids en plan for hva du vil at din sim skal oppnå. Du har en plan for din sims liv i sim-dager. Du skaper den. Simmen har fri vilje, og kan egentlig gjøre som den måtte ønske. Dersom du ikke ønsker det samme som simmen blir du gjerne irritert over at ikke den gjør det du ber den om. Men tror du simmen vet at hvorfor den gjør som den gjør? Eller at den mer eller mindre blir styrt av en "høyere makt" ? 

På samme måte er Gud vår skaper og han har en plan for alt og alle. Han har sin vilje og visse retningslinjer som han vil at mennesket skal følge. Og følger du dem ikke, så må du oppleve Guds dom og vrede. 

Skjønner dere ikke hykleriet når dere kritiserer big bang?

Big bang er en teori. Det er ikke noe man "tror" på, for tro for religiøse er av den fanatiske sorten. Big bang er en midlertidig forklaring til en bedre dukker opp. Noen folk har ikke behov for å "tro", samme som at noen har behovet for å "tro". 

Burde vært et eget ord for tro og "tro". "Jeg tror det regner i morgen", er ikke det samme som; "jeg tror på Gud". Så når de fleste oppegående sier at de "tror på big bang", så er det ikke i religiøs forstand. 

Anonymkode: b96a1...87a

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hejaa!

Ville bare høre om andre meninger og tanker rundt det jeg har å si.

Altså jeg tror på GUD, jeg tror på at alt har en skaper, noe som er større enn oss selv. For eksempel, barn blir til på grunn av en voksen mann og en voksen kvinne...maskiner har blitt til fordi en eller annen smartis har oppfunnet den. (dere skjønner logikken)

Så det jeg tenkte på da er hvordan Atheister tror at verden ble til? Vi får jo høre om big bang theory og slikt, men "hvem" står bak big bang? og universet? jeg klarer ikke tro på at galaksen, universet og alt liv bare "plutselig" ble til. Det må jo være noe bak ALT. 

(PS. jeg prøver ikke å fornærme noen eller noens tro, lurer bare på hva andre tenker)

Anonymkode: b7da0...948

Om alt har en skaper, da må også Gud ha en skaper og om Gud har en skaper da er ikke Gud, Gud. 

Anonymkode: 16756...26c

Skrevet

Jeg tror ikke på noen gud, så jeg kan prøve å svare.

Man har fortsatt ikke klart å bevise nøyaktig hvordan liv, men man har gjort forsøk ved å lage en kunstig atmosfære lik den vi har på jorda, og deretter tilsatt strøm og varmet opp vann. På denne måten har man sett at det har blitt lagd aminosyrer, som er byggesteiner til proteiner og liv.  Så man har klart å bevise at viktige komponenter kan bygges ut fra ingenting. Videre har man teorier om at livet oppstod som en gradivs prosess, hvor generelt dette med varme, gass og lynutladninger har vært svært sentralt. 

Dette med big bang en en teori om hvordan universet startet. Hvis gud står bak universet, syns jeg det er veldig rart at hun har lagd det på den måten. For eksempel at universet aksellerer, at vi kan se tydelige krater på planeter rundt oss. Det virker som at alt har blitt til ved tilfeldighet - det ligner ikke på en maskin som må lages med presisjon for at den skal fungere. Men at universet har gått fra ingenting til veldig mye, det er veldig rart å tenke på. Det er fortsatt så utrolig mye vi ikke vet om verdenen vi lever. Man har blant annet kvantefysikk som er veldig spennende. Om 100 år er vi kanskje nærmere hvordan universet ble til - med nye fysiske lover og bedre teknologi. På dette tidspunktet har vi ikke så mange svar. Det eneste vi vet er at jorda en dag skal gå under; vi kan bli truffet av en astroide, sola vil brenne ut eller vi kan bli truffet av elektromagnetisk stråling som vil ødelegge atmosfæren på jorda, og vi vil bli brent og kvalt. Vår undergang vil ikke bestemmes av noen gud, men universets tilfeldigheter. 

Anonymkode: 12a4e...45f

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du prøver å si men du bommer.

Hvis Gud er Gud, som i, den allsmektige skaperen, da befinner Gud seg utenfor skaperverket. Hvis Gud befinner seg utenfor skaperverket så befinner Gud seg utenfor ikke bare rom og sted, men også utenfor tid. Altså finnes det ingen begynnelse eller ende for Gud, for Gud "bare er". 

Anonymkode: 8c8a2...3d7

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med å forstå dette med at gud har en plan. At gud for eksempel har plan for voksne menn som voldtar sin egen datter eller folk som knivdreper andre. For hvis de blir styrt av en høyere makt, så må det være en gud som vil at dette skal skje, og hvis det ikke er gud som styrer, men at voldtekten av egen datter var en del av "guds plan"  - da vil jeg tørre å påstå at denne gude-troen er noe søkt. Det er så mye totalt unødvendig grusomheter i verden at jeg finner det vanskelig at noe "godt og snilt" står bak. Hver dag dør 18 000 barn av sult. Hva er det egentlig det skulle være godt for? Måtte vært mye bedre om gud gjorde slik at kvinner i fattige land ikke var like fruktbare, slik at de ikke fikk så mange barn. Gud skapte heller ikke media og internett, så før i tiden gikk vi helt uviten om alle grusomhetene som foregikk. Folk led og døde helt forgjeves uten at andre fikk vite det. Man statuerte ikke et eksempel eller noe, ingen som kunne synes synd på deg og tenke at man burde vært der og hjulpet, for ingen visste om det. 

Skrevet (endret)
På 11.10.2016 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Naturlovene står bak. Alt ble ikke plutselig til. Big Bang var ikke en eksplosjon, men en ekspansjon. Og planeter og slikt ble ikke dannet med en gang.

Dessuten er det ikke nødvendigvis slik at tid er lineært (selv om vi opplever det slik). Det er ikke nødvendigvis noe "før" Big Bang, f.eks. hvis tiden ble til med BB.

Endret av jabx
Skrevet
På 12.10.2016 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du prøver å si men du bommer.

Hvis Gud er Gud, som i, den allsmektige skaperen, da befinner Gud seg utenfor skaperverket. Hvis Gud befinner seg utenfor skaperverket så befinner Gud seg utenfor ikke bare rom og sted, men også utenfor tid. Altså finnes det ingen begynnelse eller ende for Gud, for Gud "bare er". 

Som universet da. Det bare er. Tiden er en funksjon av universet, og fantes ikke før BB.

Skrevet

For å være helt ærslig så bryr jeg meg ganske lite. Tror absolutt ikke på at en gud skapte universet. Lener definitivt sterkest mot big bang.

Anonymkode: c116d...e2b

Skrevet
På 12.10.2016 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Om alt har en skaper, da må også Gud ha en skaper og om Gud har en skaper da er ikke Gud, Gud. 

Anonymkode: 16756...26c

Du sier jo selv "om alt har en skaper" , det er jo ikke sikkert. Hva om noe ikke har en skaper? Da vil jo det være Skaperen!

Det er jo nettopp det som er så fascinerende med Gud. Gud er sin egen begynnelse.

Skrevet
På ‎12‎.‎10‎.‎2016 den 2.48, AnonymBruker skrev:

Skjønner dere ikke hykleriet når dere kritiserer big bang?

Big bang er en teori. Det er ikke noe man "tror" på, for tro for religiøse er av den fanatiske sorten. Big bang er en midlertidig forklaring til en bedre dukker opp. Noen folk har ikke behov for å "tro", samme som at noen har behovet for å "tro". 

Burde vært et eget ord for tro og "tro". "Jeg tror det regner i morgen", er ikke det samme som; "jeg tror på Gud". Så når de fleste oppegående sier at de "tror på big bang", så er det ikke i religiøs forstand. 

Anonymkode: b96a1...87a

Savner de engelske faith og beliefe hver gang dette diskuteres...

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, jabx skrev:

Som universet da. Det bare er. Tiden er en funksjon av universet, og fantes ikke før BB.

That begs the question: hvorfor finnes det noe i stedet for ingenting?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vi ikke. Gjør det at skapelsesmyten til den religionen som tilfeldigvis ble tvangsinnført i Norge for ca 1000 år siden blir mer sannsynlig?

Anonymkode: 6f389...dd5

• Liker 1
  • 5 uker senere...
Skrevet

kort forklart gud eller ''big bang theory'':
if i dont put a seed in the earth there will be no flower
if i do ther will be...
you ned action to make something. 
thats the force behind the big bang , or god who some might call it..

if something ,or someone newer smashed to atoms against eachother ,there would never be a big bang..

So if you don't belive big bang or god, what else is there?

Skrevet
På 10/12/2016 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med å forstå dette med at gud har en plan. At gud for eksempel har plan for voksne menn som voldtar sin egen datter eller folk som knivdreper andre. For hvis de blir styrt av en høyere makt, så må det være en gud som vil at dette skal skje, og hvis det ikke er gud som styrer, men at voldtekten av egen datter var en del av "guds plan"  - da vil jeg tørre å påstå at denne gude-troen er noe søkt. Det er så mye totalt unødvendig grusomheter i verden at jeg finner det vanskelig at noe "godt og snilt" står bak. Hver dag dør 18 000 barn av sult. Hva er det egentlig det skulle være godt for? Måtte vært mye bedre om gud gjorde slik at kvinner i fattige land ikke var like fruktbare, slik at de ikke fikk så mange barn. Gud skapte heller ikke media og internett, så før i tiden gikk vi helt uviten om alle grusomhetene som foregikk. Folk led og døde helt forgjeves uten at andre fikk vite det. Man statuerte ikke et eksempel eller noe, ingen som kunne synes synd på deg og tenke at man burde vært der og hjulpet, for ingen visste om det. 

Jeg tror at tro gjør det lettere for mennesket å håndtere det uforklarlige. Mennesket ønsker å finne forklaringer på alt, også der det ikke finnes noen. Tro kan også gi ro og håp i håpløse situasjoner. Om man skal dø, kan det være beroligende å tro at man for eksempel vil møte igjen de man er glad i når man dør. Hvis man opplever noe tragisk, kan det være godt å tro at det skyldtes at en høyere makt gjorde det som en del av en større plan. Er man redd, kan det gi håp å tenke på at man har noen som passer på en.

• Liker 1
Skrevet

Gud finnes og er den eneste virkelige skaperen vår. Big bang, universet og annet vås er bare tull laget for å skremme oss og skape unødvendig frykt. All vitenskap og forskning er propaganda laget av bl.a sosialister og hippier for å se ned på oss kristne... Når vi dør kommer noen av oss til Guds havn, men han prioriterer selvsagt de gode og gavmilde menneskene. :)

Skrevet
5 timer siden, Erazor skrev:

Jeg tror at tro gjør det lettere for mennesket å håndtere det uforklarlige. Mennesket ønsker å finne forklaringer på alt, også der det ikke finnes noen. Tro kan også gi ro og håp i håpløse situasjoner. Om man skal dø, kan det være beroligende å tro at man for eksempel vil møte igjen de man er glad i når man dør. Hvis man opplever noe tragisk, kan det være godt å tro at det skyldtes at en høyere makt gjorde det som en del av en større plan. Er man redd, kan det gi håp å tenke på at man har noen som passer på en.

Dette tror jeg også. Når viktige aspekter  ved livet mangler vitenskapelige forklaringen eller løsninger, så skapes det et vakuum. Og i dette vakuumet oppstår troen. Det kan være tro på gud, eller en tro å at person som driver alternativ behandling med lys skal gjøre deg frisk etter at legen/sykehus har sagt det ikke feiler deg noe. 

Skrevet
På 14.10.2016 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo masse "ingenting der ute i form av antimaterie 

Anonymkode: 39c14...80b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...