Gå til innhold

Klippe negler

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor ofte klipper dere neglene på hunden deres, og hvordan gjør dere det? :) er bare intr. I å høre litt erfaringer siden jeg syns det er veldig vanskelig. Har prøvd at samboer gir henne baconost på tube mens jeg klipper, men hun trekker bare labbene til seg... de MÅ jo klippes så i kveld holdt jeg henne fast mens jeg tok alle neglene på den ene labben. Hun gir seg heldigvis fort, så belønning når vi er ferdig. Tenkte å prøve å ta en labb om gangen til hun blir vandt til det. Følte det gikk greit i dag, men får se hvordan hun er når jeg tar labb nr 2 i morgen.

Endret av tørkestativ
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg klipper ca hver annen uke. Mannen prater og avleder hunden mens jeg klipper. Godbit og jubel mellom hver fot. Etter alle fire er klipt er hunden lykkelig og vi hærjer og leker masse. Egentlig er det blitt en fin stund, denne kloklippingen :)

Skrevet
29 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg har sendt han bort til pappa jeg :fnise: Men de siste to gangene så har jeg klippet selv. Gått ganske greit egentlig. Jeg er problemet her, ikke han. Jeg blir nervøs og redd. Redd for å klippe for langt. og da slår han seg vrang, og da blir jeg mer stressa og nervøs. Endeløs sirkel. 

Problemet hans er at han trekker til seg labbene. Noe som kan føre til uhell. For noen ganger så skyver han de frem, altså inni saksen. Så om jeg da klipper i det millisekundet, ja da er det gjort, og det har skjedd. 

Det jeg har funnet er best, er å sette han på et bord eller en benk. 
Da står han mer rolig. Han kan rygge litt, eller prøver å snu seg vekk. Men jeg må ikke holde han med tvang, og da blir han roligere. Tar et par forsøk, fordi de han trekker til seg labben. 
Jeg må altså ikke holde han i armkroken min. Sperre for med armen for så å klippe med den andre. ingen tvang, bortsett fra at jeg holder i poten. Ikke hardt, nesten ingen press på poten. Han blir da roligere og jeg blir roligere. 

Vet ikke hvor ofte jeg klipper. Klipper når jeg ser det trengs. Noen ganger klipper jeg ei klo, bare skraper litt, for å gi han en positiv opplevelse. 
Her er det null godteri eller lokking. Rett på sak, null stress. Det å dulle og fikle gjør ting stort verre hos han ihvertfall. Hunder tenker ikke som oss. Du kan rose hunden med ord. Samme effekt, men mindre stress. Noen hunder er så store matvrak at de glemmer alt og alle. Noen hunder blir mer stresset av å måtte forholde seg til godbiter og kloklipp. Hunder er forskjellige, men prøv ut annet enn lokking og tvang. Så ser du om du finner noe som funker for deg.  

Jeg har prøvd å hatt han mellom føttene mine på gulvet. Stress og han prøvde å stikke av hele tiden. 
Har prøvd å ha han i fanget mens jeg sitter på gulvet. Samme problemet som over. Også i sofaen. Han slår seg totalt vrang hvis jeg holder han med makt. Han spreller og blir helt hysterisk. 
Du burde prøve et bord, benk eller oppå vaskemaskinen. Dersom du ikke har en diger hund da så klart :P 

Har prøvd på gulvet, på fanget, i sofaen og på et bord uten hell. Hun kan ikke stå mens jeg gjør det for hun mister balansen når hun må stå på 3 bein:fnise: nå hadde jeg henne i armkroken min i sofaen. Hun spreller litt så overgir hun seg. Satt rolig de siste 2 neglene jeg klippet :)

26 minutter siden, Betrakteren skrev:

Jeg klipper ca hver annen uke. Mannen prater og avleder hunden mens jeg klipper. Godbit og jubel mellom hver fot. Etter alle fire er klipt er hunden lykkelig og vi hærjer og leker masse. Egentlig er det blitt en fin stund, denne kloklippingen :)

Jeg prøver å klippe hver uke. Bare litt på tuppen for å holde lengden. Men syns det virker så ofte :P føler jeg klipper hele tiden og jeg hater det. Men så er jeg redd for at negler å nerver skal vokse masse...

Skrevet

Jeg klipper en gang i uken, bare for å slippe å klippe så mye av gangen. Når jeg klipper har min samboer hunden på fanget og jeg klipper. Han er ikke så glad i lyden når d blir klipt. Så prøver å vende han til det ved å klippe fyrstikker ved siden av han. Synes det funker fint, men trikse er å ikke gi seg 

Skrevet

Hunden på rygg, mellom beina mine mens jeg sitter. Så klipper jeg tuppen, før jeg bruker klosliper videre. Hvor ofte varierer, når det trengs.

Skrevet

Min trakk også til seg labbene, og ble bare reddere og reddere for hver gang. Så jeg begynte med gradvis tilvenning. Ta på labben  - godbit. Ta på en klo - godbit. "Klippe" med to fingre - godbit. Legge klosaksa inntil - godbit. Osv. Hvor sakte du må gå frem, kommer andre på hunden. Trekker den labben til seg så har du gått frem for fort. 

Nå har jeg tatt det et steg lenger - jeg venter til han kommer med labben av seg selv. Ingen roping, lokking eller holde fast. Utrolig kjekt å se hvor langt man kan komme når hunden selv får litt kontroll og selvbestemmelsesrett. 

https://www.instagram.com/p/BK8qa5EgZWX/

Skrevet

Tror egentlig ikke jeg har gått for fort frem, men noen har ødelagt for meg.. de første gangene gikk kjempefint, men så skulle pappa passe hunden for meg, og han klippet neglene. Den ene for langt, så hun hylte... det er etter det at hun har begynt å trekke til seg labbene.. tok den andre labben i dag å det gikk overraskende bra! Satt med henne i armkroken og måtte ikke holde faktisk. Hun lå å tygga på snoren i buksa mi mens jeg klippa :) det er kun framlabbene hun er redd for, baklabbene driter hun liksom i. Men er det ikke normalt å begynne å klippe klør når man får valpen? Flere på valpekurset jeg går på, har hunder fra 9-12 uker, og har aldri klippet neglene for de tør ikke:sjokkbla:

Skrevet
3 timer siden, Tabris skrev:

Min trakk også til seg labbene, og ble bare reddere og reddere for hver gang. Så jeg begynte med gradvis tilvenning. Ta på labben  - godbit. Ta på en klo - godbit. "Klippe" med to fingre - godbit. Legge klosaksa inntil - godbit. Osv. Hvor sakte du må gå frem, kommer andre på hunden. Trekker den labben til seg så har du gått frem for fort. 

Nå har jeg tatt det et steg lenger - jeg venter til han kommer med labben av seg selv. Ingen roping, lokking eller holde fast. Utrolig kjekt å se hvor langt man kan komme når hunden selv får litt kontroll og selvbestemmelsesrett.
https://www.instagram.com/p/BK8qa5EgZWX/

Utrolig morsomt å se på hvordan du har løst det og hvor ivrig hunden er på å være med på "leken". :fnise:
Funker dessverre ikke på våre pelsdotter av typen Felis Catus. Den ene må holdes fast slik at det er over kjapt og gæli (men aldri med feilklipp sålangt) , den andre kan man ta en og en pote på mens han ligger og slapper av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...