AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg har ikke flydd på snart et år nå, jeg er livredd for hele greia. Jeg har den klaustrofobiske typen flyskrekk, tanken på å ikke kunne gå ut eller vekk fra situasjonen gir meg innvendig panikk her jeg sitter og skriver. Jeg har flydd mye før da jeg var litt yngre, flyskrekken har kommet i forbindelse med angst som jeg sliter med generelt (går på Zoloft). Snart skal jeg ut og fly, denne gangen helt alene i hele 11 timer. Hjelp. Det er et par måneder til enda, men allerede nå har jeg begynt å kjenne på uroen. Jeg ser liksom for meg at jeg skal få totalt panikk der oppe i luften, ligge i midtgangen og sprelle mens jeg skriker og blir helt rabiat. Ikke at det noensinne har skjedd før, men det er det scenarioet som repeterer seg i hjernen min. Og særlig fordi jeg skal sitte der så innmari lenge... alene... på en annen side er jeg veldig stolt av meg selv for å ha tatt dette valget, og jeg håper virkelig at jeg kan klare å gjennomføre det! Det jeg i all hovedsak vil frem til i dette innlegget er noe jeg har stusset litt på i det siste. Beroligende medikamenter, sobril, valium, etc. Er dette noe jeg kanskje kan ha i bakhold? Jeg har faktisk snakket med fastlegen min om dette tidligere, og hun sa hun godt kunne skrive ut valium til meg. Men jeg vil gjerne høre om det er folk som har erfaring med dette. Og hvilket medikament er best? Hvor lenge varer det i så fall? Håper på svar fra noen! :D Anonymkode: 8f4c3...67d
reiseglad Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Test iallefall ut tabletter på forhånd, sånn at du vet hvordan det virker akkurat på deg. Skal du reise alene, eller har du noen som reiser sammen med deg? Hvis du har en god medreiser og samtalepartner, kan det være lettere klare og holde ut. Har selv sittet sammen med flyskrekk-passasjerer, noen av dem med Vival innenbords, andre med noen glass "styrkedrikk" innabords. Det å prate om noe annen under flyturen, kan gjøre reisen mindre stressende. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Vet hvordan det er! Blir det ikke bedre når du kommer deg inn på flyet? For min del er det tiden før selve flyturen som er det verste, fra man kommer til flyplassen og til man er i lufta. Det er liksom det å grue seg som er ille, når jeg kommer inn på flyet blir jeg roligere. Men skjønner at du sliter når det er snakk om 11 timer, en ting er å fly oslo-trondheim på 40 min men på 11 timer KAN du bare ikke få panikk! Føler med deg <3 kan ikke gi deg tips om medisiner, men du bør si ifra til flyvertinnene så de kjenner til situasjonen din, de har opplæring i å takle folk med angst Anonymkode: c8b68...2e5 2
hjertesukka Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 Ville testet ut medisinene på forhånd iallefall. Hvis du sovner av dem, så er det vel ingenting som er bedre enn å sove ombord i flyet? Vips så er du framme.
*Ariel* Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg bruker Atarax. Har samme problem som deg. Det er klaustrofobien som er problemet. Har tidligere brukt vival, men gått bort fra dette fordi den gjør meg sløv/ruset.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 Hva slags reaksjon får du av Atarax, Ariel? Anonymkode: 8f4c3...67d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Husk på at et fly består av over en million deler. Hvis bare en liten del går i stykker eller mangler så vil ikke flyet lenger fly... Anonymkode: 3ff0b...e38 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #8 Skrevet 13. oktober 2016 På Tuesday, October 11, 2016 den 21.40, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke flydd på snart et år nå, jeg er livredd for hele greia. Jeg har den klaustrofobiske typen flyskrekk, tanken på å ikke kunne gå ut eller vekk fra situasjonen gir meg innvendig panikk her jeg sitter og skriver. Jeg har flydd mye før da jeg var litt yngre, flyskrekken har kommet i forbindelse med angst som jeg sliter med generelt (går på Zoloft). Snart skal jeg ut og fly, denne gangen helt alene i hele 11 timer. Hjelp. Det er et par måneder til enda, men allerede nå har jeg begynt å kjenne på uroen. Jeg ser liksom for meg at jeg skal få totalt panikk der oppe i luften, ligge i midtgangen og sprelle mens jeg skriker og blir helt rabiat. Ikke at det noensinne har skjedd før, men det er det scenarioet som repeterer seg i hjernen min. Og særlig fordi jeg skal sitte der så innmari lenge... alene... på en annen side er jeg veldig stolt av meg selv for å ha tatt dette valget, og jeg håper virkelig at jeg kan klare å gjennomføre det! Det jeg i all hovedsak vil frem til i dette innlegget er noe jeg har stusset litt på i det siste. Beroligende medikamenter, sobril, valium, etc. Er dette noe jeg kanskje kan ha i bakhold? Jeg har faktisk snakket med fastlegen min om dette tidligere, og hun sa hun godt kunne skrive ut valium til meg. Men jeg vil gjerne høre om det er folk som har erfaring med dette. Og hvilket medikament er best? Hvor lenge varer det i så fall? Håper på svar fra noen! :D Anonymkode: 8f4c3...67d Enten får du søke behandling for problemet ditt, eller så får du droppe å fly. 11 timer på fly når du ikke tåler å være innestengt er en belastning for både deg og andre passasjerer. Anonymkode: 05d3c...21d
Gjest RaspberryPi Skrevet 13. oktober 2016 #9 Skrevet 13. oktober 2016 Alle dere som sier at TS burde prøve ut medikamentet på forhånd, det er ikke slik det fungerer. Valium/sobril og andre benzopreparater vil ikke ha effekt for noen som ikke har symptomer på angst/uro. Den virker når det gjelder, men ikke ellers. Du som foreslo Atarax fordi du ble sløv av valium, atarax må omtrent være det mest sløvende som finnes. Slike førstegenerasjons antihistaminer blir ofte foreskrevet som sovemedisin, og selv da er det kjent at man opplever en viss hangover dagen derpå. I ditt tilfelle TS vil jeg anbefale at du takker ja til valium av legen din. Disse kan du ha "på lomma" under flyturen, vel vitende om at virkningen bare er 10-15 minutter unna om du skulle trenge det. Med dette i bakhodet er det ikke sikkert du opplever det behovet. Atarax virker på det meste etter ca 4 timer, sier seg selv at det er et dårlig alternativ i denne anledningen. Dette fikser du!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2016 #10 Skrevet 13. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten får du søke behandling for problemet ditt, eller så får du droppe å fly. 11 timer på fly når du ikke tåler å være innestengt er en belastning for både deg og andre passasjerer. Anonymkode: 05d3c...21d Wow. Takk for en positiv tilbakemelding!! Det hjalp meg virkelig at du, med dine motiverende ord, gadd å bruke tiden din på å klikke deg inn her for å kommentere innlegget mitt. Virkelig. Anonymkode: 8f4c3...67d 3
*Ariel* Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags reaksjon får du av Atarax, Ariel? Anonymkode: 8f4c3...67d Ingen negative. Bare blir rolig og avslappet
*Ariel* Skrevet 14. oktober 2016 #12 Skrevet 14. oktober 2016 (endret) 22 timer siden, RaspberryPi skrev: Alle dere som sier at TS burde prøve ut medikamentet på forhånd, det er ikke slik det fungerer. Valium/sobril og andre benzopreparater vil ikke ha effekt for noen som ikke har symptomer på angst/uro. Den virker når det gjelder, men ikke ellers. Du som foreslo Atarax fordi du ble sløv av valium, atarax må omtrent være det mest sløvende som finnes. Slike førstegenerasjons antihistaminer blir ofte foreskrevet som sovemedisin, og selv da er det kjent at man opplever en viss hangover dagen derpå. I ditt tilfelle TS vil jeg anbefale at du takker ja til valium av legen din. Disse kan du ha "på lomma" under flyturen, vel vitende om at virkningen bare er 10-15 minutter unna om du skulle trenge det. Med dette i bakhodet er det ikke sikkert du opplever det behovet. Atarax virker på det meste etter ca 4 timer, sier seg selv at det er et dårlig alternativ i denne anledningen. Dette fikser du! Regner med at folk reagerer ulikt på ulike stoff. Eller tenker du kanskje på Vallergan? Jeg har prøvd flere forskjellige, og atarax gir meg minst bivirkninger. Hva Ts skal prøve er opp til henne, men nÅ vet hun hvertfall at det finnes ulike alternativer. Virketid vet jeg ikke, har ikke vært i fly mer enn 4 timer Endret 14. oktober 2016 av *Ariel* 1
Gjest RaspberryPi Skrevet 14. oktober 2016 #13 Skrevet 14. oktober 2016 7 timer siden, *Ariel* skrev: Regner med at folk reagerer ulikt på ulike stoff. Eller tenker du kanskje på Vallergan? Jeg har prøvd flere forskjellige, og atarax gir meg minst bivirkninger. Hva Ts skal prøve er opp til henne, men nÅ vet hun hvertfall at det finnes ulike alternativer. Virketid vet jeg ikke, har ikke vært i fly mer enn 4 timer Generelt kan man si at mennesker opplever virkning av medikamenter forskjellig, til en viss grad. Men det er åpenbart stor forskjell mellom førstegenerasjons antihistaminer og benzodiazepiner. Sistnevnte er som regel førstevalg for pasienter med angst/panikk i en prekær situasjon, eksempelvis ved fobier slik som tannlegeskrekk, flyskrekk, osv osv. Atarax er en fin medisin, til sitt bruk (kløe, uro, lett angst og søvnproblematikk), men det blir nok ikke ofte foreskrevet Atarax for en pasient som kommer til konsultasjon for å få noe å "slappe av på" under en flytur.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #14 Skrevet 14. oktober 2016 Angst:https://soundcloud.com/medicalmedium/conquering-anxiety Anonymkode: 2caa1...7ed
Citpensacola Skrevet 14. oktober 2016 #15 Skrevet 14. oktober 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angst:https://soundcloud.com/medicalmedium/conquering-anxiety Anonymkode: 2caa1...7ed Makan til bullshit. Det som hjelper mot flyskrekk er flyskrekk-kurs, enkelt og greit. Både SAS og Widerøe arrangerer slike jevnlig.
*Ariel* Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 13 timer siden, RaspberryPi skrev: Generelt kan man si at mennesker opplever virkning av medikamenter forskjellig, til en viss grad. Men det er åpenbart stor forskjell mellom førstegenerasjons antihistaminer og benzodiazepiner. Sistnevnte er som regel førstevalg for pasienter med angst/panikk i en prekær situasjon, eksempelvis ved fobier slik som tannlegeskrekk, flyskrekk, osv osv. Atarax er en fin medisin, til sitt bruk (kløe, uro, lett angst og søvnproblematikk), men det blir nok ikke ofte foreskrevet Atarax for en pasient som kommer til konsultasjon for å få noe å "slappe av på" under en flytur. Jeg har heller ikke fått medisinen for å slappe av under en flytur, men mot angst, siden jeg ikke likte hvordan de vanlige beroligende fikk meg til å føle. Angst jeg også får når jeg flyr.
Gjest RaspberryPi Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 1 time siden, *Ariel* skrev: Jeg har heller ikke fått medisinen for å slappe av under en flytur, men mot angst, siden jeg ikke likte hvordan de vanlige beroligende fikk meg til å føle. Angst jeg også får når jeg flyr. Du har fått de fordi de ikke er vanedannende og dermed kan du trygt bruke de ved behov uten begrensning. Vival/valium/stesolid er vanedannende og skal dermed kun brukes unntaksvis - slik som ved en personlig krise, tannlegebesøk, flytur osv (hvor man opplever sterk angst).
*Ariel* Skrevet 15. oktober 2016 #18 Skrevet 15. oktober 2016 15 minutter siden, RaspberryPi skrev: Du har fått de fordi de ikke er vanedannende og dermed kan du trygt bruke de ved behov uten begrensning. Vival/valium/stesolid er vanedannende og skal dermed kun brukes unntaksvis - slik som ved en personlig krise, tannlegebesøk, flytur osv (hvor man opplever sterk angst). Ja det vel du bedre enn meg
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #19 Skrevet 18. mars 2023 Citpensacola skrev (På 15.10.2016 den 1.31): Makan til bullshit. Det som hjelper mot flyskrekk er flyskrekk-kurs, enkelt og greit. Både SAS og Widerøe arrangerer slike jevnlig. Ja, det er ihvertfall det man tror skal hjelpe. Men det hjalp ikke mer, min flyskrekk ble i stedet verre fordi jeg fikk svar på det jeg lurte på - som nettopp var ting som faktisk skjer på flyet. Når til og med piloten som ledet kurset til slutt ikke ville svare, så vet man at de ikke kan snakke vekk faren. Sobril hjalp meg heller ikke. Jeg lar meg ikke stoppe å fly. Så nå blir det å prøve Valium neste gang. Anonymkode: a2c1c...8b7 1
Eloise12345 Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 (endret) Jeg hadde flyskrekk. Har aldri brukt beroligende for det. Men jeg har blitt mye bedre. Jeg reiste med fly i går faktisk. Jeg trøster meg med at det er mange mennesker i flyet. Tenker at de tør, og da skal jeg våge også. Jeg tenker at det skal være ganske tryggt. Risikoen for å dø av noe annet / svikt i kroppen er vel mer tilstede. Man går jo ikke rundt å tenker på at organer eller annet i kroppen skal svikte hele tiden. Man må våge å leve, tenker jeg. Å dø skal vi alle før eller siden. Jeg så et intervju med pilot på youtube. Han sa at han hadde ikke gått på jobb om det var fare for livet hans. Han sa at det å være pilot er en jobb som alle andre vanlige jobber. Endret 20. mars 2023 av Eloise12345 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå