Gå til innhold

Hvordan i all verden har jeg gått opp i vekt denne uken??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på vektnedgangen min for 3 uker siden.

Det har gått over all forventing. Jeg har ikke sklidd ut en enste gang, teller kalorier, spiser sunt og variert og trener 4 dager i uken. (Jeg var svært aktiv før, men gikk opp veldig mye under svangerskap fordi jeg hadde treningsnekt, og i tiden etter).

På 2 uker gikk jeg ned 4 kg. Jeg følte det gikk litt for fort så økte kalorinntaket litt, ikke mye men litt. 

Jeg trener både kondisjon (intervaller, harde intervaller. Er på tredemøllen i kanskje 40 min per trening), pluss 3x10 av 4 forskjellige styrkeøvelser gjennom 4 runder. Jeg kjenner at jeg er støl dagen etter trening og har tidligere fått hjelp av PT for å vise hva som burde trenes hvilken dag (siden jeg trener relativt ofte) osv.

Men i dag er min veiedag og jeg har gått opp 0,3 kg! Hva i all verden har skjedd? Veide meg på morgenen før jeg hadde fått noe inn i kroppen og var helt uten klær. På de to første ukene kjente jeg at bukser passet bedre, så jeg vet ikke om jeg kjenner noe vill fremgang på uke 3.

Nå lurer jeg på hva i all verden som har skjedd her. Har jeg trent meg opp i vekt med såpass mye styrke? Eller har rett og slett kroppen gått i en sparemodus på de 2 første ukene? (Spiste godt over 1000 kalorier/dagen, så var ikke sånn at jeg sultet meg og trente meg ihjel).

Ble skikkelig skuffet! Har lagt på meg 20 kg som jeg vil ta av, så per dags dato ønsker jeg først og fremst å se vekten bevege seg nedover før jeg tenker på å bygge opp musklene!

Burde jeg slutte med styrke? Har alltid fått beskjed om at mer muskler = større forbrenning og at muskler veier mer enn fett, men når går da vekten nedover??

:( Frustrert

Anonymkode: 8b522...309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke se en trend på bare noen uker. Daglige vektvariasjoner kan være på over 1 kilo, 300 gram er ingenting. (Eller jo - det tilsvarer et glass vann. Men ingenting i den store sammenhengen.)

Sukk. Sparemodus er bare tøv, 1000 kalorier pr dag er bare tøv, og en kilo muskler veier akkurat like mye som en kilo fett. 

Kunne tenke meg å foreslå å være litt mer tålmodig og veldg mye mer nøyaktig og realistisk, men det ser ut som du har fin fremgang, så - hold bare frem som du stevner.

• Liker 2
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Naturlige svingninger! Det kan være så enkelt som at det er et resultat av syklus, kanskje du har spist mer salt slik at kroppen holder mer vann, eller sannsynligvis at kroppen holder ekstra vann pga. styrketreningen :) Uansett, ikke henger deg opp i vekten, fordi den vil naturlig variere, men følg med på trenden. Går vekten ned over tid? Ellers et målebånd og hvordan klærne sitter et vel så godt mål :)

Skrevet

Du skal sikkert bare ha mensen. 300 gram er uansett ingenting. Stå på videre, spis mer mat og tren styrke.

Anonymkode: 04c9f...b1f

• Liker 1
Skrevet

Serjøst 300g? Et glass vann! 

Nei, du har ikke gått opp 300g fett. Men du må innforstå og akseptere, at du ikke kommer til å gå ned 4kg på 2 uker fremover. Det er vanlig i begynnelsen :) 

Anonymkode: efb01...932

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serjøst 300g? Et glass vann! 

Nei, du har ikke gått opp 300g fett. Men du må innforstå og akseptere, at du ikke kommer til å gå ned 4kg på 2 uker fremover. Det er vanlig i begynnelsen :) 

:roll:

Men i all verden, jeg skrev jo at det ble for mye så jeg økte kalorinntaket. 

Jeg har tidligere trent mye og vært i god form, men har aldri gått OPP i vekt når jeg har holdt på. For meg kunne det vært 300 gram, 20 gram eller 1 KG, poenget er at det går opp og ikke ned. 

• Liker 1
Skrevet

Du burde ikke ta svingninger på under 2kg seriøst. De betyr ingenting. Kanskje har du spist litt mer salt eller har litt mer matrester i tarmene dine

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:roll:

Men i all verden, jeg skrev jo at det ble for mye så jeg økte kalorinntaket. 

Jeg har tidligere trent mye og vært i god form, men har aldri gått OPP i vekt når jeg har holdt på. For meg kunne det vært 300 gram, 20 gram eller 1 KG, poenget er at det går opp og ikke ned. 

Men i all verden, jeg har ikke nevnt noe om at jeg syntes du gikk ned for mye :roll: 

Det er en kjent sak at man mister en del vannvekt i begynnelsen, og dermed vil vekttapet være litt høyere enn senere i prosessen.

ja tenk om du går opp 20gram neste uke? Det er helt normalt! Det er ikke sikkert at du går ned HVER uke. Så går du plutelig ned 2kg uken etter det. 

Natrulige svingninger, slutt å stresse over 300g

• Liker 2
Skrevet

Man kan slanke bort 100 gram fett fra kroppen en dag og se ett kilo mer på badevekten den samme dagen, i motsatt fall kan man legge på seg 100 gram fett en dag og se ett kilo mindre på badevekten.

Ergo: Badevekten forteller ikke den fulle og hele sannhet om forholdet mellom fett og fettfri masse i kroppen. Det er hvor mye fett kroppen har lagret som gjelder, ikke vann-variasjonene badevekten viser.

Dessuten inkluderer slankesuksess både midlertidige vektoppganger samt at vekten står stille i perioder - det er helt normalt.

Skrevet

Vekta svinger alltid. Om psyken din (sånn som min da jeg gikk ned i vekt) ikke tåler vektoppgang bør du kaste vekta og fokusere på speilbildet, bilder og måle deg meg målebånd. Her vil du se fremgangen mye tydeligere. 

Jeg kan gå opp 2-3kg over natta (veid kveld og morgen) rett før jeg får mensen. Vekt hos kvinner varierer veldig i forhold til syklus da vi holder mer vann under uka vår, samtidig er det helt normalt å ikke ha like stort overskudd på trening i den perioden. 

Som alle andre sier her er 300g ingenting. Kanskje du skal begynne å bruke målebånd hver uke og veie deg en gang i mnd? 

Forresten er det meget mulig at disse 300g har gått ned i dag, det kan også være du har gått ned mer. Eller at du har gått opp enda mer. Det er iallefall ikke fett om du er i kaloriunderskudd og trener som du gjør. 

Jeg har tidligere gått ned 60kg der vekta gjerne har svingt opp til 5kg i perioden. Alt i alt var det hele veien en gjevn nedgang, men jeg holder mye vann visse perioder av syklusen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...