Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arbeider i et yrke hvor de fleste ser på jobben som en hobby eller livsstil, eller i det minste har en interesse for faget også utenfor arbeidet. Selv har jeg det ikke slik. Jeg er på jobb kun for å tjene penger. Jeg trives ikke, men jeg mistrives heller ikke. Jeg bare er der og gjør det som er forventet for at jeg skal få lønn, ikke noe mer.

Nå skal sjefen og to "undersjefer" på ferie og de har valgt meg som deres stedfortreder. Jeg er bare en vanlig arbeider, og det finnes flere andre klare valg for denne rollen.

Jeg har altså fått ansvaret for daglig drift at et firma med nesten 80 ansatte i litt over 2 uker. Selvfølgelig i tillegg til mine vanlige arbeidsoppgaver og uten noen forskjell i lønn.

Er det noen her som har noen idé om hva tanken bak dette kan være? Selv skjønner jeg i hvert fall ikke noe.

Anonymkode: 97ffe...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De synes tydeligvis du gjør en god jobb?

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjør en god nok jobb, ikke noe mer.

Anonymkode: 97ffe...6ea

Skrevet

Iom at du ikke får noen ekstra godtgjørelse kan det være lederen tenker at du "sikkert syns det er greit" å få mye ekstraarbeid. Noen er lettere å spørre enn andre, særlig de som ikke sier nei. Om du skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: aa2c1...1f7

Skrevet

Det er jo flott å få en sånn sjanse for mange som ønsker å bli ledere, men måten dette gjøres på er jo helt hårreisende. Bare utnevne deg for arbeidsleder for 80 ansatte sånn uten videre mens de drar på ferie?? Det er jo direkte uforsvarlig å bare utnevne noen som ikke har ledererfaring fra før, og hvert fall når det gjelder 80 stykker (tolker deg slik at du ikke har solid ledererfaring fra før av det du skriver) og som heller ikke har blitt spurt på forhånd. I tillegg måtte man jo ha startet opplæring lenge før, slik at du ble kjent med rutiner, eventuelle leverandører, kunder, evt. andre avdelingsledere etc. 

For det andre reagerer jeg på at de bare skal stikke fra sjappa på ferie. Hos oss hadde det å gjøre seg utilgjengelig i ferier vært helt utenkelig for alle ansatte, og spesielt ledere. Er man leder høyt oppe i hierarkiet må man stå på 24/7, det er det man får godt betalt for. Man kan ikke bare løpe fra ansvaret og forvente at en ordinær ansatt tar over lederoppgavene når man selv har ferie. 

Anonymkode: f7246...ae9

Skrevet

Altså, hvis dette innebærer merarbeid/mer ansvar, så bør du jo få godtgjørelse i form av høyere lønn for disse ukene. Det bør du jo kreve i så fall.

Ellers kan det jo hende du fremstår som en person med autoritet, og som de andre på jobben respekterer? Det er ikke bare faglig interesse/kompetanse som gjør en god leder.

Skrevet

Kan også vere at dei ser at du er berre middels engasjert, og prøver å få deg meir "på"?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det andre reagerer jeg på at de bare skal stikke fra sjappa på ferie. Hos oss hadde det å gjøre seg utilgjengelig i ferier vært helt utenkelig for alle ansatte, og spesielt ledere. Er man leder høyt oppe i hierarkiet må man stå på 24/7, det er det man får godt betalt for. Man kan ikke bare løpe fra ansvaret og forvente at en ordinær ansatt tar over lederoppgavene når man selv har ferie. 

Dette reagerer jeg også på. Hos oss har vi ferie når vi har ferie, med mindre det skjer noe helt spesielt. Men at alle tre i en ledergruppe tar ferie akkurat samtidig er helt virkelighetsfjernt, på samme måte som å utnevne en tilfeldig (sikkert ikke tilfeldig, men dere skjønner hva jeg mener) ansatt til å ta over ansvaret i to uker. Uten opplæring eller kompensasjon.

Jeg har faktisk vanskelig for å se for meg hva slags jallabedrift dette må være... :klo:

Anonymkode: f7431...d1f

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo flott å få en sånn sjanse for mange som ønsker å bli ledere, men måten dette gjøres på er jo helt hårreisende. Bare utnevne deg for arbeidsleder for 80 ansatte sånn uten videre mens de drar på ferie?? Det er jo direkte uforsvarlig å bare utnevne noen som ikke har ledererfaring fra før, og hvert fall når det gjelder 80 stykker (tolker deg slik at du ikke har solid ledererfaring fra før av det du skriver) og som heller ikke har blitt spurt på forhånd. I tillegg måtte man jo ha startet opplæring lenge før, slik at du ble kjent med rutiner, eventuelle leverandører, kunder, evt. andre avdelingsledere etc. 

Å være stedfortreder betyr ikke nødvendigvis at vedkommende skal bære hele firmaet på sine skuldre i 2 uker, og at sjefene løper fra alt ansvar og driter i bedriften sin. Helt normalt å utnevne stedfortreder, det behøver ikke nødvendigvis å medføre all verdens ting å gjøre en gang, så lenge det er planlagt og ikke over lang tid. Så ikke ta helt av her...

Skrevet
2 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Å være stedfortreder betyr ikke nødvendigvis at vedkommende skal bære hele firmaet på sine skuldre i 2 uker, og at sjefene løper fra alt ansvar og driter i bedriften sin. Helt normalt å utnevne stedfortreder, det behøver ikke nødvendigvis å medføre all verdens ting å gjøre en gang, så lenge det er planlagt og ikke over lang tid. Så ikke ta helt av her...

Nei, det gjør ikke nødvendigvis det generelt sett, men slik TS beskriver det så virker det jo nesten sånn, med tanke på at 1) Øverste leder og to nestledere skal ta ferie samtidig (Det er jo komplett useriøst og totalt unødvendig om man bryr seg om bedriftens ve og vel og 2) TS har bare blitt utpekt sånn uten videre, uten særlig tidligere ledererfaring og uten å tilbys noen form for kompensasjon eller form for forberedelser (det er hvertfall slik det fremkommer i åpningsinnlegget i denne tråden og 3) uten at noen andre tar over egne oppgaver i perioden man skal være leder (hun skriver at lederoppgavene kommer i tillegg til vanlige oppgaver)

Kombinasjonen av dette gjør at man i praksis har små forutsetninger for å utøve noen særlig form for ledelse, det er på ingen måte bra i et firma med 80 ansatte som blir avhengige av deg. 

Høres ikke veldig seriøst ut spør du meg.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...