AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Hei er ganske ny her, men prøver sjangsen likevell fikk vite idag at jeg må gjennom en operasjon innen 2 uker, er en ganske stor operasjon som er helt nødvendig. fikk beskjed om at jeg IKKE får lov til å løfte noe som helst over 5 kg og må ta det relativt med ro i 6 uker etter operasjonen problemet mitt er at jeg går hjemme med en baby på 6mnd (som jeg i tillegg ammer nesten fullt).. Og 3 barn til som går på skole og i barnehage. så det jeg lurer på er: har jeg krav på noe støtte eller noe som helst for at jeg kan få noen til å ta fri fra jobb og "flytte" inn hos meg i 6 uker? Tenker da om evt denne personen kan få utbetalt tapt arbeidsfortjeneste eller noe for å være "hjemmehjelp" hos meg? Anonymkode: b56d2...1bb
A4-livet Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Du kan bli sykemeldt fra permisjonen slik at far kan være hjemme med dere. Ta en prat med sykehuset om dette. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 Tror faren kan være "sykmeldt" for å ta seg av den minste når du ikke kan. Er du i permisjon (mottar foreldrepenger)? Anonymkode: 3590f...9d8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #4 Skrevet 11. oktober 2016 Du blir sykemeldt, så kan far ta over permisjonen. Anonymkode: 929ba...1d1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 Er nok desverre ikke i permisjon, så mottar ikke foreldrepenger. og det er ingen mulighet for at pappaen kan ta ut sykemelding for å være hjemme. -TS Anonymkode: b56d2...1bb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #6 Skrevet 11. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok desverre ikke i permisjon, så mottar ikke foreldrepenger. og det er ingen mulighet for at pappaen kan ta ut sykemelding for å være hjemme. -TS Anonymkode: b56d2...1bb Det må han. Han må ta ubetalt permisjon, kan søke om betalt velferdsperm hvis han har arbeidsgiver, må bare ha avbrekk i jobben hvis han er selvstendig. Barnet må jo passes. Anonymkode: 3590f...9d8 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok desverre ikke i permisjon, så mottar ikke foreldrepenger. og det er ingen mulighet for at pappaen kan ta ut sykemelding for å være hjemme. -TS Anonymkode: b56d2...1bb Hvorfor er det ingen mulighet for at far kan være hjemme? Anonymkode: 69796...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 Fordi han er selvstendig næringsdrivende og har helt utrolig mye jobb fremover (har kontrakter som er underskrevet før vi visste om denne operasjonen). vi er helt avhengige av hannes inntekt. var derfor jeg spurte her, om noen visste om det fantes noen støtte for slikt så jeg kan få noen andre til å være her. Har en vennine som sien hun kan HVIS hun får dekt tapte arbeidspenger på noe vis. (Hun har ikke krav på sykepenger). -TS Anonymkode: b56d2...1bb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi han er selvstendig næringsdrivende og har helt utrolig mye jobb fremover (har kontrakter som er underskrevet før vi visste om denne operasjonen). vi er helt avhengige av hannes inntekt. var derfor jeg spurte her, om noen visste om det fantes noen støtte for slikt så jeg kan få noen andre til å være her. Har en vennine som sien hun kan HVIS hun får dekt tapte arbeidspenger på noe vis. (Hun har ikke krav på sykepenger). -TS Anonymkode: b56d2...1bb Jeg har vanskelig for å se for meg at en venninne skal få dekket tapt arbeidsinntekt. Det får liksom være måte på hva velferdsstaten skal finansiere. Din mann må ta seg fri, dersom dere ikke kan få hjelp fra familie eller venner. Anonymkode: 69796...f8c 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #10 Skrevet 11. oktober 2016 Da må dere selv dekke venninnens tapte arbeidsinntekt. Ingen pensjonerte bestemødre som kan stille? Anonymkode: 3590f...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #11 Skrevet 11. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må dere selv dekke venninnens tapte arbeidsinntekt. Ingen pensjonerte bestemødre som kan stille? Anonymkode: 3590f...9d8 Eller bestefedre. Anonymkode: 69796...f8c 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #12 Skrevet 11. oktober 2016 Dessverre, den løsningen forsvant da husmorvikarene forsvant. Far må innse at han har barn, og barn kommer før jobb. Og din helse kommer før jobb! Det eneste du kan få er pleiepenger, men det er hvis du selv trenger pleie, ikke babyen. Så lenge babyen har to foreldre må man virkelig kunne forvente at den som ikke blir syk klarer å ta seg av barnet. Far må rett og slett skjerpe seg her. Anonymkode: ba6be...698 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #13 Skrevet 11. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller bestefedre. Anonymkode: 69796...f8c Eller bestefedre eller onkler. Høres bare ut som en VELDIG tradisjonell familie, er HELT avhengig av mannens inntekt (som ikke er stor nok til at man kan kjøpe seg hjelp), hun er hjemme med fire barn, en venninne kan hjelpe, kan vi få husmorvikar? Anonymkode: 3590f...9d8 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #14 Skrevet 11. oktober 2016 Ja vi er en veldig tradisjonell og "gammeldags" familie der jeg er hjemme med 4 barn og ellers tar meg 100% av alt som har med hus og hjem å gjøre, mens pappaen jobber og står for inntekten. Er desverre ikke så heldig å ha verken bestemødre/fedre eller andre i familien jeg kan spørre om hjelp. men var ikke hvordan vi er som familie som var viktig her var bare om noen hadde peiling på om noe annet enn at far var hjemme denne perioden kunne være reelt -TS Anonymkode: b56d2...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #15 Skrevet 11. oktober 2016 Spør på sykehuset, Nav eller Helfo Anonymkode: 89d00...e48
boblevann Skrevet 11. oktober 2016 #16 Skrevet 11. oktober 2016 Kan desverre ikke se for meg at dere får dekket arbeidsinntekten til en venninne av deg.. Men spør sykehuset eller NAV! Eneste jeg ser for meg er at du sykemeldes, og permisjonen overføres til far i den aktuelle perioden. Hvis far ikke kan ta fri, vet jeg ikke.. På den andre siden finnes det vel alenemødre som blir syke i permisjonen? Ring NAV
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #17 Skrevet 11. oktober 2016 20 minutter siden, boblevann skrev: Kan desverre ikke se for meg at dere får dekket arbeidsinntekten til en venninne av deg.. Men spør sykehuset eller NAV! Eneste jeg ser for meg er at du sykemeldes, og permisjonen overføres til far i den aktuelle perioden. Hvis far ikke kan ta fri, vet jeg ikke.. På den andre siden finnes det vel alenemødre som blir syke i permisjonen? Ring NAV Hun er ikke i permisjon. Hun er hjemme, og de har gamblet på at ingen av dem noen gang skulle bli syke så lite som en seksukers periode. Ever. Med fire barn. TS, det er nå bufferkontoen må tømmes. For mannen din må ta seg fri. Eller dere må skaffe annen hjelp. Anonymkode: 3590f...9d8 3
boblevann Skrevet 11. oktober 2016 #18 Skrevet 11. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun er ikke i permisjon. Hun er hjemme, og de har gamblet på at ingen av dem noen gang skulle bli syke så lite som en seksukers periode. Ever. Med fire barn. TS, det er nå bufferkontoen må tømmes. For mannen din må ta seg fri. Eller dere må skaffe annen hjelp. Anonymkode: 3590f...9d8 Beklager, det misset jeg Da er det nok bufferkontoen ja. Ser ikke for meg at nav støtter dette på noe vis! Det normale ville vel vært om far fikk ''syk-barnepasser-permisjon'' eller bruker disse dagene på noe vis - men når han er selvstendig aner jeg ikke.. Har du en koselig nabokone eller noen andre som kan hjelpe til?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #19 Skrevet 11. oktober 2016 Kommunen bidrar med hjemmehjelp etter behov. Anonymkode: 83458...aa9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #20 Skrevet 11. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi han er selvstendig næringsdrivende og har helt utrolig mye jobb fremover (har kontrakter som er underskrevet før vi visste om denne operasjonen). vi er helt avhengige av hannes inntekt. var derfor jeg spurte her, om noen visste om det fantes noen støtte for slikt så jeg kan få noen andre til å være her. Har en vennine som sien hun kan HVIS hun får dekt tapte arbeidspenger på noe vis. (Hun har ikke krav på sykepenger). -TS Anonymkode: b56d2...1bb Nei, det finnes ingen slike støtteordninger. Hadde du vært helt alene med ungene, hadde de blitt plassert i fosterhjem dersom du ikke kunnet ta deg av dem. Siden mannen er så viktig at han ikke kan ta fri, får dere betale for hjelp i heimen. Anonymkode: 05a26...4d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå