Gå til innhold

Om å miste selvrespekten ved alkoholinntak

Anbefalte innlegg

Gjest jentepå18
Skrevet

Er det bare jeg som føler at jeg mister mer og mer selvrespekt for hver gang jeg drikker? :roll:

Jeg vet jo at det egentlig bare er å slutte å drikke, men samtidig så er det jo ingenting som er morsommere enn en vellykket tur på byen og da hører jo som regel alkohol med. (Må faktisk ærlig innrømme at jeg aldri har hatt en vellykket kveld på "byen" i edru tilstand)

Likevel så sitter jeg ofte igjen med en følelse av at selvrespekten blir krenket for hver gang. Ender ofte opp med å drikke litt mer enn jeg burde og gjør og sier masse jeg angrer på dagen etterpå. (ikke stygge ting altså, men ting jeg bare ikke ville gjort/sagt edru).

Ser jo stadig rundt meg folk som er mye fullere (og gjør mye verre ting) enn meg, men likevel føler jeg at jeg ikke vil være en del av dette liksom. Folk blir jo generelt mye mindre sjarmerende i beruset tilstand. :roll:

Er det bare jeg som har det sånn?? At selvrespekten minker for hver fuktige kveld på byen samtidig som jeg ikke vil slutte å drikke? :-?

Må legge til at jeg bor på et relativt lite sted der de fleste vet hvem de fleste er og med relativt få fritidstilbud, så det er liksom ikke så mye annet å finne på når alle vennene mine drikker..

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

He he....

Fylleangst i dag eller...?

Kjenner meg så absolutt igjen i det du skriver, men kan trøste deg med at det som regel går over. Jeg var akkurat lik da jeg var 18, men er heldigvis kommet over den tiden der.

Slapp av, det er ingen andre enn deg selv som bryr seg om hva du sier eller gjør i fylla, så sant du ikke gjør noen noe vondt.

Ronja_80

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes du skal tenke på om det er verdt det. Det høres ut som en høy pris å betale for å ha en kveld med moro.

Gjest jentepå18
Skrevet
Jeg synes du skal tenke på om det er verdt det. Det høres ut som en høy pris å betale for å ha en kveld med moro.

Jo det kan man kanskje si, men så er det jo et utsagn som sier at man skal leve hver dag som om det var den siste :tunge1: hehe

Har prøvt å unngå å drikke noen helger, men da ender jeg alltid opp med å kjede meg og så blir jeg rastløs hele uken fordi jeg ikke har gjort noe moro i helga. (Og dermed blir det ut igjen neste helg)

Kanskje er det bare prisen man må betale for å få noe ut av livet? :-?

Gjest jada masa
Skrevet

kanskje du budre vente med å drikke, til du er blitt litt mer voksen og kan oppføre deg i fylla. Hater at disse små ungene raker fulle rundt på gate.

Gjest Hillary..
Skrevet

Jeg er 30 år, og jeg synes det er lettere enn å være 18.

Jeg har vært 18 og vært full. Man er mer sårbar i forhold til eget selvbilde, tror jeg. Som 30åring vet man som regel mer hvem man er og man har mer selvtillit fordi man er mer voksen.

Kan hende du ikke liker å høre det.

Jeg er sikker på at vennene dine ikke føler seg noe smartere etter en tur på by'n. Snakk om det.

Ikke drikk mer enn at du føler ta du har kontroll.

Jeg har også vært 18 og havnet i uønskede situasjoner.

Jeg tror kanskje grensene vår er svakere og mindre bastante når vi er yngre. Man skal prøve ut og man blir "pushet" litt av andre.

Ta vare på deg selv.

Skrevet

Syns det er litt trist jeg, at det ikke skal gå an å ha det gøy i helgene uten å drikke...for da kjeder man seg... :roll:

Om det er prisen man må betale for å få noe ut av livet ?

Veel...du er bare 18 år....Og hva du velger å gjøre ut av livet ditt er helt og holdent opp til deg selv..

Det er jo ikke akkurat unormalt at man som 18-åring lever et liv hvor fest & fyll er mye av det som står i hodet på en.

Forhåpentligvis er dette med å måtte drikke for å kunne gå ut og ha det gøy en fase du er inne i som går over med årene...

Skrevet

Typisk problem for en på 18, iallfall. Jeg tror det har med modenhet å gjøre. Men nå har jeg aldri hatt det problemet at jeg sier ting jeg ikke mener i fylla, jeg er den samme både edru og full, og kan stå for det jeg sier.

Hva man GJØR... tja, det har jo absolutt hendt at jeg har dumpet borti folk jeg kunne tenke meg å IKKE våkne i sengen til :ler: Men man er jo voksen, det er ingen som kreperer av den grunn.

For å få litt perspektiv, hvor viktig tror du at du er i utelivsbildet der du bor? Hvor mye legger folk merke til akkurat deg? Hvor mye legger du merke til andre?

Litt avhengig av hvor utagerende du er, så er vel dette strengt tatt bare et spørsmål om modenhet og kontroll. Du burde drikke saktere, så kjenner du fra time til time hvordan formen er. Hvis du er av typen som IKKE klarer å ta deg to tre drinker og deretter stoppe hvis du kjenner dagsformen er dårlig, så synes jeg du burde være forsiktig med alkohol uansett. Noen er slik at de "tipper" på et ganske tidlig tidspunkt, ikke sånn i oppførselen tydelig for andre, men inni hodet - at fra DET punktet endres dømmekraften og man er ikke mottagelig for tilbakemeldinger fra andre på sin egen oppførsel.

Det er jo en treningssak, dessverre :ler: Men etter mange års trening og ymse opplevelser med fest og helgefyll må jeg nok si at det eneste du kan gjøre er å prøve å forstå forskjellen på å barbere seg og kappe av seg hele huet....

Det går an å bli full uten å bli møkkings, det går an å ha det gøy uten å bli mer enn litt fnisete beruset, hvis du skjønner. Du må bare trene på å justere inntaket etter dagsformen din.

Jeg legger aldri merke til hva andre gjør av dumheter i fylla med mindre de er klin gale, rølpete eller spyr, sloss eller på annne måte driter seg ut og påkaller seg oppmerksomhet fra store grupper. Og hvem av oss gjør det, hvis vi bare er ute og har det vanlig gøy med venner? Lærer man seg ikke å justere etter dagsformen, har man et alkoholproblem.

Kjenn litt mer etter når du drikker. Og, tips fra en som har prøvd, ikke la deg lure til å bli med på drikkeleker :ler: Det er kjempegøy på vorspielet der alle kjenner alle, men ikke fullt så gøy når man kommer på byen - og dagen etter...

Skrevet

Å ha det moro utan å drikke er ei treningssak. Ulempa ved å vere edru er at du ikkje har noko å skulde på når det kjem kommentarar til det du sa/gjorde. Men det er som regel berre dei næraste vennene som veit at du er edru. Dei andre vil tru du har drukke så det er berre å oppføre seg deretter. Dette ut frå eigne erfaringar.

Skrevet

slapp helt av... det blir nok bedre med alderen!

Men hvis du er klar over problemet burde det ikke være noe problem å rette på det, selv om du er full. Så lenge du ikke drikker deg sørpe dritings burde du klare å tenke litt fornuftig. Bestem deg for å tenke igjennom alt du sier før det detter ut av munnen din!

Pam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...