exictence Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Dersom jeg kjøper noen nye klær, så vil jeg noen ganger kvitte meg med klær jeg ikke bruker. Det kan være fine ordentlige klær, men som jeg ikke kommer til å bruke lengre fordi jeg har kjøpt nytt. På en måte vil jeg gjerne gi det vekk til venninner som jeg vet har kjempe lyst på det. Det gjør jeg også til dels. Men jeg må innrømme at jeg kjøper en del klær og vil da også bytte ut noe av det jeg har. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg, men føler på en måte at det blir litt feil at jeg bare gir vekk klærne til venninner. Men kanskje det ikke er det? Hva ville du følt hvis din venninne stadig gav klær til deg uten at du kunne gi igjen noe?v Eller hvordan ville du gjort det hvis du var meg og hadde klær du ville gi bort til din/dine venninne/venninner?
stan Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Dama og et par venninner gjør det mye. Men de kjøper gjerne klær til hverandre og. Siden de er nærme hverandre i størrelse, så trenger de ikke være så nøye på størrelsen. Men det er jo nye klær. Brukte klær, da er det kun de ekstra fine og dyre som gis bort. Men barneklær som er i god stand byttes mye. Ellers får Fretex mye. 1
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2016 6 minutter siden, stan skrev: Dama og et par venninner gjør det mye. Men de kjøper gjerne klær til hverandre og. Siden de er nærme hverandre i størrelse, så trenger de ikke være så nøye på størrelsen. Men det er jo nye klær. Brukte klær, da er det kun de ekstra fine og dyre som gis bort. Men barneklær som er i god stand byttes mye. Ellers får Fretex mye. Ja, det blir annerledes. I min situasjon er det bare jeg som er i den situasjonen at jeg har mye klær, pent og lite brukt, som jeg kan gi. Det er blant annet pga min jobb som innebærer å gå pent kledd.
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2016 @stan, men så lurt og fint at de gjør det. Det er verdifullt fint venninneforhold de har. Så heldige som har hverandre. 1
Gjest lipgloss Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg syns det høres veldig flott ut det du gjør jeg er veldig for gjenbruk og kjøper en del brukt på Fretex. Skulle ønsket jeg hadde en venninne som gav meg klær,er sikker på at de setter stor pris på det,og du gjør noe som er fornuftig. Det er alt for mye bruk og kast i samfunnet i dag,så her får du en stooor stjerne av meg😘😘 Syns vel gjerne dine venninner kunne gjort det samme med deg da,men ikke sikkert dem tenker slik,jeg hadde kanskje hintet litt til dem,at er det noe dem ikke bruker så vil du gjerne ha dem,noen mennesker er jo litt sånn redde for å kvitte seg med ting,så om det ikke blir brukt så ligger det bare i skapet😊kanske er dem litt sånn,men er det noen som kan forandre dem så er det jo deg da,du kan også gi til Fretex vettu😊😊😊
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2016 13 minutter siden, lipgloss skrev: Jeg syns det høres veldig flott ut det du gjør jeg er veldig for gjenbruk og kjøper en del brukt på Fretex. Skulle ønsket jeg hadde en venninne som gav meg klær,er sikker på at de setter stor pris på det,og du gjør noe som er fornuftig. Det er alt for mye bruk og kast i samfunnet i dag,så her får du en stooor stjerne av meg😘😘 Tusen takk. Føler meg rørt. 13 minutter siden, lipgloss skrev: Syns vel gjerne dine venninner kunne gjort det samme med deg da,men ikke sikkert dem tenker slik,jeg hadde kanskje hintet litt til dem,at er det noe dem ikke bruker så vil du gjerne ha dem,noen mennesker er jo litt sånn redde for å kvitte seg med ting,så om det ikke blir brukt så ligger det bare i skapet😊kanske er dem litt sånn,men er det noen som kan forandre dem så er det jo deg da,du kan også gi til Fretex vettu😊😊😊 Nei, jeg forventer over hode ikke det. Dessverre for dem så kan de ikke det. De har ikke så god anledning eller har så lett tilgang på pene klær som jeg. Det er faktisk det som er litt problem, tenker jeg selv om det kanskje er vanskelig å forstå? Jeg vet at de skulle ønske de kunne gi meg tilbake. Jeg sier at de gjør det ved å f.eks gjøre noe fint som betyr mye for meg. Men likevel føler de vel ikke at de gir meg like mye som jeg gir dem, men klær er jo bare materielle ting. Så jegføler noen ganger at de blir litt beklemte. Er det feil av meg å føle?
Gjest Naturbarn1 Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 1 time siden, exictence skrev: Dersom jeg kjøper noen nye klær, så vil jeg noen ganger kvitte meg med klær jeg ikke bruker. Det kan være fine ordentlige klær, men som jeg ikke kommer til å bruke lengre fordi jeg har kjøpt nytt. På en måte vil jeg gjerne gi det vekk til venninner som jeg vet har kjempe lyst på det. Det gjør jeg også til dels. Men jeg må innrømme at jeg kjøper en del klær og vil da også bytte ut noe av det jeg har. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg, men føler på en måte at det blir litt feil at jeg bare gir vekk klærne til venninner. Men kanskje det ikke er det? Hva ville du følt hvis din venninne stadig gav klær til deg uten at du kunne gi igjen noe?v Eller hvordan ville du gjort det hvis du var meg og hadde klær du ville gi bort til din/dine venninne/venninner? Har ikke flere butikker og noe slik gjenbrul bokser?
Gjest lipgloss Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 1 time siden, exictence skrev: Tusen takk. Føler meg rørt. Nei, jeg forventer over hode ikke det. Dessverre for dem så kan de ikke det. De har ikke så god anledning eller har så lett tilgang på pene klær som jeg. Det er faktisk det som er litt problem, tenker jeg selv om det kanskje er vanskelig å forstå? Jeg vet at de skulle ønske de kunne gi meg tilbake. Jeg sier at de gjør det ved å f.eks gjøre noe fint som betyr mye for meg. Men likevel føler de vel ikke at de gir meg like mye som jeg gir dem, men klær er jo bare materielle ting. Så jegføler noen ganger at de blir litt beklemte. Er det feil av meg å føle? Nei det er ikke feil av deg å føle det😊men du gjør jo noe veldig fint så ikke la den følelsen hindre deg i å gjøre det du gjør😊
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 11. oktober 2016 1 time siden, Naturbarn1 skrev: Har ikke flere butikker og noe slik gjenbrul bokser? Jeg vet ikke? Men hva mener du at jeg skal med det? Det er gjenbruk og fretex ganske i nærheten av der jeg bor, så der gir jeg også noe. Synes du det er bedre at jeg gir til gjenbruk enn til venner og bekjente?
Carrot Skrevet 11. oktober 2016 #10 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg bruker samle opp litt og så sier jeg "ta det du vil ha" innimellom, etter at de som vil har fått går resten til fretex. Ikke tenker jeg noe over at jeg som regel er den som gir og ikke tenker de noe over at de får da godt og ekte vennskap ikke holder telling på ting.. 3
Gjest Naturbarn1 Skrevet 11. oktober 2016 #11 Skrevet 11. oktober 2016 11 minutter siden, exictence skrev: Jeg vet ikke? Men hva mener du at jeg skal med det? Det er gjenbruk og fretex ganske i nærheten av der jeg bor, så der gir jeg også noe. Synes du det er bedre at jeg gir til gjenbruk enn til venner og bekjente? Ja. Egentlig. For det finnes jo land der folket ikke har allerede verdens råd til klær. Dine venner har sikkert litt egne klær? Et bare slik jeg tenker. Klart du gjør det som passer det. 😊
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2016 52 minutter siden, lipgloss skrev: Nei det er ikke feil av deg å føle det😊men du gjør jo noe veldig fint så ikke la den følelsen hindre deg i å gjøre det du gjør😊 Fint å høre. Det høres sikkert rart ut av meg. Jeg trenger jo ikke analysere og tenke sånn egentlig. Men jeg tenker at alle liker å ha den gleden det er å kunne gi. Hvis man bare får og tar imot er det en litt ekkel følelse for de fleste, er det ikke tror du? Og noen er jo ikke så heldige å kunne gi ting som koster, fordi de sliter med økonomien. Så hvis de føler at de har venninne som alltid er den som betaler og kan gi, så liker de seg ikke i den situasjonen de er i. 4 minutter siden, Carrot skrev: Jeg bruker samle opp litt og så sier jeg "ta det du vil ha" innimellom, etter at de som vil har fått går resten til fretex. Ikke tenker jeg noe over at jeg som regel er den som gir og ikke tenker de noe over at de får da godt og ekte vennskap ikke holder telling på ting.. Så fint. Det er sånn det skal være med ekte vennskap, absolutt. Jeg tenker ikke så veldig over det vanligvis. Men lufter denne tanken her. For jo, jeg føler noen ganger at jeg må la være med å vise på en måte at jeg er så "overlegen". Det er jeg ikke. Men tror at noen lett kan føle litt misunnelse fordi jeg har god økonomi.
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #13 Skrevet 11. oktober 2016 6 minutter siden, Naturbarn1 skrev: Ja. Egentlig. For det finnes jo land der folket ikke har allerede verdens råd til klær. Dine venner har sikkert litt egne klær? Et bare slik jeg tenker. Klart du gjør det som passer det. 😊 Ja, den tanken er god.
Carrot Skrevet 11. oktober 2016 #14 Skrevet 11. oktober 2016 Akkurat nå, exictence skrev: Så fint. Det er sånn det skal være med ekte vennskap, absolutt. Jeg tenker ikke så veldig over det vanligvis. Men lufter denne tanken her. For jo, jeg føler noen ganger at jeg må la være med å vise på en måte at jeg er så "overlegen". Det er jeg ikke. Men tror at noen lett kan føle litt misunnelse fordi jeg har god økonomi. Jeg tror at hvis du klarer legge bort følelsen vil i alle fall ikke vennene dine tenke på det, og så tenker jeg at om de gjør det så er det ikke noe du kan ta ansvar for fortsett å gjenbruke, gi bort eller hva du ønsker så kan de som vil ta imot. Sjalusi og misunnelse er "et grønt monster" som ikke fins mellom venner fordi venner er glad på dine vegne. Filosofien om at man skal være takknemlig for at man har muligheten å dele av det som er ens overflod slik andre kan ta del i den er en fin tanke, det er ikke almisser, handmedowns eller noe annet negativt knyttet til det.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #15 Skrevet 11. oktober 2016 Om du nu uansett skal kvitte deg med klærne, hvorfor ikke gi det bort til noen som du kjenner? Det er jo hyggelig å glede venner/bekjente. Det med å være overlegen.. Det kommer jo litt an på hvordan du gir det bort. Gr du det bort på en diskret måte så ser jeg ikke hvordan noen kan føle seg ille til mote av det. Men om du lager stor ståhei av det og gnåler i vei om at "du har kjøpt deg 15 nye gensere og har dermed ikke bruk for de 10 genseren du kjøpte i forrige måned og at du derfor vil gi dem bort til noen som ikke har kjøpt noe på flere måneder", da kan jo alle synes at du virker overlegen... Anonymkode: f3d96...5b6
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #16 Skrevet 11. oktober 2016 1 minutt siden, Carrot skrev: Jeg tror at hvis du klarer legge bort følelsen vil i alle fall ikke vennene dine tenke på det, og så tenker jeg at om de gjør det så er det ikke noe du kan ta ansvar for fortsett å gjenbruke, gi bort eller hva du ønsker så kan de som vil ta imot. Sjalusi og misunnelse er "et grønt monster" som ikke fins mellom venner fordi venner er glad på dine vegne. Filosofien om at man skal være takknemlig for at man har muligheten å dele av det som er ens overflod slik andre kan ta del i den er en fin tanke, det er ikke almisser, handmedowns eller noe annet negativt knyttet til det. Du har så rett og du har kloke ord. Jeg vil følge ditt råd. Men for å prøve og forklare hvordan og hvorfor jeg tenker omkring det å være den som alltid tar imot og at det ikke nødvendigvis bare er en glede. For det burde jo egentlig bare være en glede å ta imot også. Jeg har i oppveksten følt at jeg alltid har fått mye av mine foreldre og besteforeldre. Det er en glede og jeg har vært veldig glad for det og satt stor pris på det. Samtidig har jeg aldri blir kvitt følelsen av å være i takknemlighets gjeld. Uansett hva jeg gjør for dem eller gir, så spiller det liksom ikke noen rolle, det har ingen betydning for dem. Jeg skulle ønske jeg kunne gi dem noe som de virkelig hadde satt pris på. Men jeg føler at jeg ikke kan det. Jeg kan hjelpe dem med ting, men de har andre som de betaler for å få gjort ting. Jeg kan invitere dem på reise, på middager ol, men de har nesten ikke tid, eller tar seg tid. Hele tiden er det på en måte de som skal gi mest og dermed være best. Men du har rett. Og Ab over her. Ingen behøver vel å føle seg ille til mote hvis jeg f.eks skal gi det vekk uansett, eller legger det frem på en diskret måte. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men om du lager stor ståhei av det og gnåler i vei om at "du har kjøpt deg 15 nye gensere og har dermed ikke bruk for de 10 genseren du kjøpte i forrige måned og at du derfor vil gi dem bort til noen som ikke har kjøpt noe på flere måneder", da kan jo alle synes at du virker overlegen... Anonymkode: f3d96...5b6 Slik er det ikke. Det er litt jobbmessig grunn til at jeg må fornye meg litt, så det er jo en god grunn/unnskyldning også for at jeg gir vekk det gamle. Det er ikke snakk om at jeg skifter ut ting etter en måned, nærmere noen år. 1
Carrot Skrevet 11. oktober 2016 #17 Skrevet 11. oktober 2016 @exictence bakdelen med å ha penger er at det å vise takknemlighet i de små ting av og til blir borte i det store bildet, det betyr dog ikke at de ikke er takknemlig for deg og det du er og gjør, den følelsen sitter i deg ikke dem og så er det slik at når man selv kan kjøpe det man vil ha, eller man "har alt" er det beste du kan gi tid sammen - den beste gaven er kanskje den som kommer i fremtiden når de trenger deg til å holde en hånd, lese en avis, bare være der... 1
Høna79 Skrevet 11. oktober 2016 #18 Skrevet 11. oktober 2016 (endret) TS, skjønner absolutt hva du tenker på med at det er en sjanse for at de kan føle seg ille til mote, men samtidig - gir du det bort på en "hyggelig og ikke-overlegen måte" tror jeg ikke du skal bekymre deg. Hadde jeg vært venninnen din ville jeg bare satt pris på at du spurte kjente før du ga vekk til Fretex. Hvis venninnene dine uttrykker at de er ubekvemme med at du er den som gir og gir, er det sikkert noe de såfall kan gjøre tilbake, for at de skal føle at det jevnes ut? Hva avhenger jo av deres situasjon igjen, men det finne bare muligheter - ta med en flaske vin / lage mat til "prøve-kveldene" deres / passe dine barn / kjøre deg et sted en gang du trenger det osv. Eller kanskje noen er flinke til noe du ikke kan, som å strikke et skjerf bake en kake e.l? Endret 11. oktober 2016 av Høna79
exictence Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter #19 Skrevet 11. oktober 2016 9 minutter siden, Carrot skrev: @exictence bakdelen med å ha penger er at det å vise takknemlighet i de små ting av og til blir borte i det store bildet, det betyr dog ikke at de ikke er takknemlig for deg og det du er og gjør, den følelsen sitter i deg ikke dem og så er det slik at når man selv kan kjøpe det man vil ha, eller man "har alt" er det beste du kan gi tid sammen - den beste gaven er kanskje den som kommer i fremtiden når de trenger deg til å holde en hånd, lese en avis, bare være der... 2 minutter siden, Høna79 skrev: TS, skjønnr absolutt ha du tenker på med at det er en sjanse for at de kan føle seg ille til mote, men samtidig - gir du det bort på en "hyggelig og ikke-overlegen måte" tror jeg ikke du skal bekymre deg. Hadde jeg vært venninnene dine ville jeg bare satt pris på at du spurte kjente før du ga vekk til Fretex. Så bra 21 minutter siden, Høna79 skrev: Hvis venninnene dine uttrykker at de er ubekvemme med at du er den som gir og gir, er det sikkert noe de såfall kan gjøre tilbake, for at de skal føle at det jevnes ut? Hva avhenger jo av deres situasjon igjen, men det finne bare muligheter - ta med en flaske vin / lage mat til "prøve-kveldene" deres / passe dine barn / kjøre deg et sted en gang du trenger det osv. Eller kanskje noen er flinke til noe du ikke kan, som å strikke et skjerf bake en kake e.l? Enig
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #20 Skrevet 11. oktober 2016 Prøver å finne noen som i det minste er takknemlige for det de får. kjenner noen som nok kunne tenkt seg, men de får rett og slett ikke et plagg, når man ikke får et takk en gang. Finklær og uteklær som nye går til familie og bekjente Anonymkode: 2bfe1...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå