AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Hvilken mat og produkter kan erstattes med sunnere matvarer uten at det går på bekostning av smaken? Selv erstatter jeg rømme med drømmelett. Anonymkode: 90f34...1cb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Hvordan er drømmelett sunnere enn rømme? Det er ikke noe galt med litt rømme, så lenge man tåler laktose og kasein. Vi trenger fett, og naturlig fett er ikke usunt. Fett har også god metthetsgrad per kcal. Og energiinnhold alene styrer ikke om en matvare er sunn eller usunn. Mitt forslag: Margarin kan erstattes med meierismør. Anonymkode: 5a49e...133 9
Gjest made4u Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er drømmelett sunnere enn rømme? Det er ikke noe galt med litt rømme, så lenge man tåler laktose og kasein. Vi trenger fett, og naturlig fett er ikke usunt. Fett har også god metthetsgrad per kcal. Og energiinnhold alene styrer ikke om en matvare er sunn eller usunn. Mitt forslag: Margarin kan erstattes med meierismør. Anonymkode: 5a49e...133 Faglig hårreisende feil ALT du kommer med her!! Vill-ledende lavkarbo myter, stikk i strid med faglige råd...
Inwe Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Fullfett er faktisk sunt, mer naturlig og mindre tilsetninger. Vanligvis altså. Om man skal ned i vekt kan det være greit å velge lettprodukter innimellom så lenge man passer på å få i seg nok fett ellers. Vi må ha alle makronene: fett, karbohydrater og protein. Nå når jeg ikke lenger spiser for å gå ned i vekt, men opp i muskelmasse er det stort sett fullfettprodukter det går i. Ikke for å få opp kaloriinntaket, men fordi det er bedre for kroppen min (ligger på vedlikehold). Aldri sett større forandring utseendemessig. Hilser fra min kostholds-/treningsveileder, PT og samboer. Så over til spørsmålet: Kjøttdeig - karbonadedeig Halvfabrikata (pølser, kjøttkaker osv.) - rent kjøtt evt funker det sykt å bytte ut omtrent alt kjøtt med fisk. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #5 Skrevet 12. oktober 2016 Jeg ville også anbefalt de helfete produktene om man ikke skal ned i vekt, men ser jo at det er mye kalorier å spare på de magrere produktene ved vektnedgang. Mager cottage cheese, mager kesam, lett rømme, lett melk. Spise rent kjøtt, selv foretrekker jeg ofte kylling. Synes det gir mye mat og lite kalorier. Bruker fruktsalat som "lørdagsgodt". Anonymkode: 89a1c...84f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #6 Skrevet 12. oktober 2016 Takk for svar :-) Ser mange anbefaler helfete produkter om man ikke skal ned i vekt, men det er akkurat det jeg skal. Har maange kilo å miste. Anonymkode: 90f34...1cb
Gjest Nanne70 Skrevet 12. oktober 2016 #7 Skrevet 12. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar :-) Ser mange anbefaler helfete produkter om man ikke skal ned i vekt, men det er akkurat det jeg skal. Har maange kilo å miste. Anonymkode: 90f34...1cb Men hvis man teller kalorier, handler det jo om mengde. Heller 1 ss Seterrømme enn 3 ss Drømmelett for min del
exictence Skrevet 12. oktober 2016 #8 Skrevet 12. oktober 2016 5 minutter siden, Nanne70 skrev: Men hvis man teller kalorier, handler det jo om mengde. Heller 1 ss Seterrømme enn 3 ss Drømmelett for min del Nemlig. Helt enig.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #9 Skrevet 12. oktober 2016 18 minutter siden, Nanne70 skrev: Men hvis man teller kalorier, handler det jo om mengde. Heller 1 ss Seterrømme enn 3 ss Drømmelett for min del Men nå spiser jeg jo drømmelett fordi jeg synes det er godt. Og det er slike alternativer jeg leter etter. Anonymkode: 90f34...1cb 2
Gjest made4u Skrevet 12. oktober 2016 #10 Skrevet 12. oktober 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken mat og produkter kan erstattes med sunnere matvarer uten at det går på bekostning av smaken? Selv erstatter jeg rømme med drømmelett. Anonymkode: 90f34...1cb Er mange alternativer her, listen er jo så endeløs at det ville blitt mitt lengste innlegg noen gang dersom jeg skulle tatt for meg dette - det beste ville dog være om jeg kjente ditt kosthold og der kunne sett hva du kan forbedre og gjøre annerledes - hadde blitt litt mindre omfattende i så fall... Dessuten er ikke nødvendigvis det som gjøres for en rett det samme som gjøres for en annen rett, selv om det er samme ingrediens som tas utgangspunkt i og byttes ut - f.eks. om laks er produktet rømme serveres til og rømmen vil byttes ut, da har man mange muligheter...
Gjest Nanne70 Skrevet 12. oktober 2016 #11 Skrevet 12. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå spiser jeg jo drømmelett fordi jeg synes det er godt. Og det er slike alternativer jeg leter etter. Anonymkode: 90f34...1cb Ja, jeg ville bare fram til at man kan spare kalorier også ved å velge en mindre mengde helfete produkter.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #12 Skrevet 12. oktober 2016 Noe er galt med siteringen her... Men tror jeg bare glemmer hele tråden. Poenget med tråden var å finne erstatningsprodukter, men jeg glemmer at KG alltid må ha hele livshistorien for å kunne svare på enkle spørsmål. Jeg ønsket svar som: Rømme bytter jeg ut med lettrømme Fint mel med grovt mel Men må huske til neste gang jeg ønske å poste noe her at man sjelden får de svarene man leter etter. Anonymkode: 90f34...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #13 Skrevet 12. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe er galt med siteringen her... Men tror jeg bare glemmer hele tråden. Poenget med tråden var å finne erstatningsprodukter, men jeg glemmer at KG alltid må ha hele livshistorien for å kunne svare på enkle spørsmål. Jeg ønsket svar som: Rømme bytter jeg ut med lettrømme Fint mel med grovt mel Men må huske til neste gang jeg ønske å poste noe her at man sjelden får de svarene man leter etter. Anonymkode: 90f34...1cb Kosthold og ernæring er noe kompleks tema da, så du forventer ganske mye Anonymkode: 53296...fa9 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #14 Skrevet 12. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noe er galt med siteringen her... Men tror jeg bare glemmer hele tråden. Poenget med tråden var å finne erstatningsprodukter, men jeg glemmer at KG alltid må ha hele livshistorien for å kunne svare på enkle spørsmål. Jeg ønsket svar som: Rømme bytter jeg ut med lettrømme Fint mel med grovt mel Men må huske til neste gang jeg ønske å poste noe her at man sjelden får de svarene man leter etter. Anonymkode: 90f34...1cb Men er ikke dette helt opplagt da? Helmelk med skummet melk Kjøttdeig med karbonadedeig osv.... Nå svarer jeg vel kanskje ikke på spørsmålet ditt (heller), men min erfaring med vektnedgang er at det er bedre å tenke helt "nytt", lage seg frokost/lunsj/middags-alternativer som man vet nøyaktig hvor mye kalorier det er i. Men for å gi ett konkret svar på spørsmålet ditt: Jeg har byttet ut mitt ene (OK to da) vinglass om kvelden med nypete.... Anonymkode: 143b7...059 1
Gjest gjest- silje Skrevet 12. oktober 2016 #15 Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Det litt usunne: Sjokolade, kaker, boller wienerbrød med sjokoladepudding og vaniljesaus / mandelpudding med bringebærsaus / hjemmelagde pannekaker eller boller Fløteis med vannis Daimis (360kcal) med softshake (260kcal) eller creme pasjonsfrukt og sitron (120kcal) Cola med pepsimax /fun light / vann / eplemost på glassflaske Q sjokolademelk med litago lettere Vanlig godteri med gelegodteri Chips med popcorn/ saltstenger Ringnes pilsner med pokal øl Nøtter har jeg ikke funnet noe erstatning for, så når jeg skal ha nøtter veier jeg og passer på mengde, siden de ofte inneholder over 600kcal pr 100g. Mcdonalds: Big tasty (850kcal) med kyllingnuggets (265kcal for seks biter) Vanlig mat har jeg byttet lite bort, da jeg heller spiser mindre mengde, enn tidligere. Men noen få ting er det da: Brød med knekkebrød Vanlige poteter med mandelpotet Kjøttdeig med karbonadedeig Kylling med kyllingfilet Farseprodukter med rene kjøttprodukter/kjøttpålegg Ost som pålegg er byttet med skinkeost/ baconost på tube Oppskjært bacon med uoppskjært bacon (oftest mye mindre fett på de stykkene som ikke er oppskjært) Nakkekoteletter med vanlige svinekoteletter Gulrotstuing med raspet gulrot med sukker og sitron Tyttebærsyltetøy med rødbeter på glass Selskapsdressing med vanlig thousand island Ellers lages nesten alt fra bunnen, alt fra hamburger, gryteretter til kebablefse. Endret 17. oktober 2016 av gjest- silje
Saraby Skrevet 12. oktober 2016 #16 Skrevet 12. oktober 2016 Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. -Saraby, mod.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #17 Skrevet 12. oktober 2016 21 minutter siden, gjest- silje skrev: Det litt usunne: Sjokolade, kaker, boller wienerbrød med sjokoladepudding og vaniljesaus / mandelpudding med bringebærsaus / hjemmelagde pannekaker eller boller Fløteis med vannis Cola med pepsimax /fun light / vann Vanlig godteri med gelegodteri Chips med popcorn Ringnes pilsner med pokal øl Vanlig mat har jeg byttet lite bort, da jeg heller spiser mindre mengde, enn tidligere. Men noen få ting er det da: Brød med knekkebrød Vanlige poteter med mandelpotet Kjøttdeig med karbonadedeig Kylling med kyllingfilet Farseprodukter med rene kjøttprodukter/kjøttpålegg Ost som pålegg er byttet med skinkeost/ baconost Ellers lages nesten alt fra bunnen, alt fra hamburger til kebablefse. Åh, tusen takk 😀 Så snilt av deg å gi et ordentlig svar 😀 Her var det mange gode bytter ☺ Anonymkode: 90f34...1cb
Gjest gjest- silje Skrevet 12. oktober 2016 #18 Skrevet 12. oktober 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, tusen takk 😀 Så snilt av deg å gi et ordentlig svar 😀 Her var det mange gode bytter ☺ Anonymkode: 90f34...1cb Skulle vel bare mangle, egentlig. Nå husket jeg ikke så mye, men kan oppdatere listen etter hvert som jeg kommer på ting
jordbærkyss Skrevet 12. oktober 2016 #19 Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Smør på brødskive - Philadelphia light (i noen tilfeller, ikke alt det passer til) Fløte - Lett kokosmelk eller lett fløte Dansk salami - Mager salami (grønn pakke på butikken, mye mindre kcal i disse enn vanlig salami) Vanlig Norvegia - Lettere norvegia 40% mindre fett Kjøttdeig - Karbonadedeig Vanlig brød - Sprek brød fra Rema 1000 eller andre brød med mindre kcal og karbohydrater. Er ikke veldig glad i knekkebrød så brødet er jeg ikke villig til å ofre! Laks - Ørret (mye mindre kcal i ørret enn laks.) Yoghurt - Mager vaniljekesam eller andre sukkerfrie yoghurter Juice - Zeroh/Funlight Lettrømme - Drømmelett/Mager kesam Potetgull - Snack a jacks med forskjellige smaker Pasta - Grønnsakspasta Pizzabunn - Speltlomper med pizzafyll oppå Er det jeg kommer på for nå, er sikkert mer! Har også kuttet mengde på en del mat, spiser poteter, ris, tacolefser osv osv, bare at jeg spiser mindre av det. Endret 12. oktober 2016 av jordbærkyss 1
mjauritz Skrevet 12. oktober 2016 #20 Skrevet 12. oktober 2016 - Bytter ut lefser med lomper Ikke at lomper er sånn hyper sunt, men det er bedre en tortillalefser! - Pannekaker (søtsug generelt) med bananpannekaker - All is med frozen yoghurt - Brød med knekkebrød - Sukker (eller kunstig søtning på mat som feks havregryn) med frukt - syltetøy med moste fryste bær Ellers alt til lettprodukter, melk = skummet, rømme = drømmelett, kesam = mager kesam, osv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå