Gå til innhold

Stuen min er for grå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bokstavelig talt! Jeg tapetsere den nylig med en grå lintapet. Veldig lekkert..men jeg tenkte ikke på at både sofa og Spisestuestoler også er grå! Spisestue og andre møbler er hvite. Har og en stor kurvstol som myker opp. Men....for mye grått. Og stuen er stor,ca 40m2. 

I ett hjørne har jeg satt en knall blå sjeselong med blå puter og blå malerier rundt. Men fortsatt er hoved inntrykket grått. 

Syns ikke det ble så fint med blå puter i den grå sofaen så det lot jeg være. Tenkte bare jeg ville ha litt helhet men det ble feil. Så hva skal jeg gjøre i dette området det det meste er grått?

Til og med putene i sofaen er nå grå og en i sølv. Veldig mye av interiøret,som vaser, lamper, lykter etc er i sølv eller tinn. Gardinene er i hvit lin.

over sofaen henger et bilde med gull og dyp rødt i seg. Kunne jeg trekt inn disse fargene evt en, og hatt som pute i sofa? Må jeg da supplere med gull (evt dyp rød da) også ellers i interiøret? Åh jeg blir sprø. Håper på innspill. Og nei jeg tar ikke bilde...😉

Stilen er forøvrig herskapelig /landlig men langt fra den gamle shabby stilen. Liker heller ikke den romantiske stilen. 

Kom gjerne med farge innspill. 

Anonymkode: 96605...2e5

Skrevet

Uten bilde - ingen hjelp. :fnise:

Anonymkode: 47930...d1f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uten bilde - ingen hjelp. :fnise:

Anonymkode: 47930...d1f

Ingen ordentlige svar - ingen bilder :ler:

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen ordentlige svar - ingen bilder :ler:

Det er du som vil ha hjelp! Ikke vi...

Anonymkode: d5042...ef6

• Liker 11
Skrevet

Helt sant  og jeg ser virkelig ikke at det ikke er umulig å gi skikkelige svar uten å måtte se bilder..Jeg har jo forklart rimelig detaljert 😉 

Men det finnes jo andre plasser å spørre evt 👍

Skrevet

..jeg ser ikke at det er umulig...skulle jeg jo si😉

Skrevet

Allerede før jeg hadde lest så langt at du har et bilde i gult og dyp rødt, tenkte jeg på at nettopp disse fargene er flotte til grått.  Et pledd i gult ved sofaen, puter i gult og dyprød/burgunder er flott i grå sofa. 
Mange har grå vegger/møbler, og belysning i stål.  Jeg synes det blir for kaldt..  Messing/gull vil gi varme.  Det vil også grønne planter, eller høstlige kvister fra naturen som er så vakre nå.  Har du en gul eller gullfarget pute i den blå sofaen, eller en kelimpute med farger som tas opp, så bindet sammen. 

Gulvtepper har mye å si i interiøret.  Kelimtepper har ofte varme farger, så kanskje kan det være noe? 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Zienna skrev:

Allerede før jeg hadde lest så langt at du har et bilde i gult og dyp rødt, tenkte jeg på at nettopp disse fargene er flotte til grått.  Et pledd i gult ved sofaen, puter i gult og dyprød/burgunder er flott i grå sofa. 
Mange har grå vegger/møbler, og belysning i stål.  Jeg synes det blir for kaldt..  Messing/gull vil gi varme.  Det vil også grønne planter, eller høstlige kvister fra naturen som er så vakre nå.  Har du en gul eller gullfarget pute i den blå sofaen, eller en kelimpute med farger som tas opp, så bindet sammen. 

Gulvtepper har mye å si i interiøret.  Kelimtepper har ofte varme farger, så kanskje kan det være noe? 

Tusen hjertelig takk for et konstruktivt svar! Det hjalp meg veldig. Ja, jeg har også tenkt at gull og dyprød kan være fint. Og det varmer opp litt. Jeg har jo det meste av interiør i chrom, sølv, tinn  - og kan hende du har rett i at det oppleves litt kaldt. Jeg skal ta det til meg at gull varmer opp. Takk for det tipset. Grønne planter har jeg en del av, men alle står i sølvfargede potter ;) Tepper har jeg foreløpig styrt unna grunnet barn som søler og styrer, hehe, men det kommer, det kommer.

Igjen takk - så herlig når noen klarer svare uten å se bilder! :)

Skrevet

Sennepsgul og mørk turkis er jo fargene som er veldig "inn" i interiør for tida, så tror det blir lett å finne tilbehør i de fargene i butikkene akkurat nå - type puter, pledd, pyntegjenstander. Det er farger som er varme og vil gi varme til din stua, tenker jeg, pluss bryte ut alt det gråe. Også kobber/gull gjenstander eller gjenstander i litt varmere trefarger kanskje?

http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/interior/lady/lady-everyday-simplicity.aspx - og mer inspo fra Jotun fargetrender 2016

her er noen bilder.

gult.JPG

gult2.JPG

gult3.JPG

Anonymkode: a9d24...116

• Liker 2
Gjest Nanne70
Skrevet

En varm lillafarge er også fint mot gråtoner:

gray, fushia, galvanized bucket & weathered wood:

Give your front room a classy but bright twist by teaming fuchsia tones with grey.:

Skrevet

Enn om du hiver ut de ene grå sofaen og kjøper en maken i en annen farge?

Skrevet
17 minutter siden, O.G. skrev:

Enn om du hiver ut de ene grå sofaen og kjøper en maken i en annen farge?

Det var jo et billig og fint lite tips..... 10.000 kroners tipset. "Hiv ut sofaen og kjøp en ny, koster bare 10-15.000"!

Anonymkode: 00fef...dfd

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke så mye som skal til - grått er jo en veldig nøytral farge, så noe så enkelt som en blomsterbukett kan vel gi rommet et helt annet uttrykk?

Falske blomster har blitt veldig flotte, det er mye fint å få tak i dersom du ønsker no som er litt mer holdbart.

Anonymkode: e56e0...100

Skrevet

Jeg skulle også til å foreslå sennepsgul og mørk turkis/petrol. Eller hva med orange? Har grå sofa selv, med gule, turkis og flerfarget puter med turkis/grønn/gul. Syns det funker fint. Riktignok er ikke veggene grå, men.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for både bilder og tips - nå ble jeg glad! :)

Hos meg går jo alt allerede i blått, grått, hvitt og sølv. Jeg kommer nå, etter tips fra dere, å spytte i litt gull her og der i interiør og puter (evt kobber/gul-aktig) - også ønsker jeg plukke opp fargen fra det store maleriet som henger over den ene grå sofaen, med litt burgunder i seg.

Var fatisk skikkelig lekkert med lilla til grått syns jeg, så burgunder, eller dyp rød blir jo ikke sååå langt unna ;) 

Takk igjen- det er virkelig supert å få slike gode tilbakemeldinger.!! :blomst:

Ps helt enig med deg som nevner blomster, det har så mye å si!!

ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo et billig og fint lite tips..... 10.000 kroners tipset. "Hiv ut sofaen og kjøp en ny, koster bare 10-15.000"!

Anonymkode: 00fef...dfd

Vel, det var i det minste et tips...

Skrevet

Gul er spådd til å bli den store trendfargen i 2017. Passer sikkert veldig bra til grått, men kanskje det blir litt for trendy?

Anonymkode: 33f67...86a

Skrevet

I tillegg til rådene om farger, så foreslår jeg at du kvitter deg med noe av sølv/metall-fargene ettersom dette også er grått.

Bengalakk eller sprayboks koster en hundrelapp. Enkelt og billig måte å få inn flere farger på.

Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg nå som det blir høst og vinter og kaldere kjøpt en del dypere varme, røde toner i form av puter og pledd og lignende. Kanskje byttet ut, eller farget over, blomsterpottene mine.

Og når våren og sommeren kommer hadde jeg hatt mer innslag av blått eller gult.

Minner også om at levende lys virkelig hjelper på stemningen/varmen i et rom. Jeg er sikker på at en grå, isolasjonscelle i et amerikansk fengsel hadde vært tusen ganger bedre med et lite levende lys i det!

Skrevet

Har samme farger i huset vi har kjøpt og snart skal overta. Vi har bestemt oss for å beholde fargen i stua på veggene, som da er grå. Spisestuen vi har bestemt oss for er hvitt bord med grå stoler, og sofaen vi skal ha er grå. Min lille plan er å stæsje opp med lilla gardiner, lilla puter i sofaen, blomster/fargerik pynt på spisebordet. Tror det blir knall :) 

Anonymkode: 44230...2f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...