AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #1 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg blir så sliten, blir helt tappet av energi av familien min. Har bodd hos min søster mange år, foreldrene mine er døde, vi har en felles forelder, men vi begge har ingen nå... Mine to søsken har andre søsken på sin side igjen, men de har jo en forelder selv som de er sammen med og feirer med (INNVIKLET JA) Jeg er alene, men har mann og barn, men synes likevel ikke det er sååå koselig å bare være OSS tre. Ikke når man har barn og det er JUL. Her kommer greia: Jeg tar opp med min søster at jula er tøff, jeg tenker på de tapte og synes høytiden er trist når man kanskje må være alene, hun sier man er ikke trist når man er med familien SIN (dette var ifjord). Iår spurte jeg om vi kunne feire sammen for vår bror kommer hjem fra langveisifra med sin samboer og baby (som ingen har sett så mye fordi de bor langt vekk)... Hun svarer at nei, iår skal de bare være hun og hennes familie og han og hans familie. Vi bor fem min unna med bil og likevel får vi altså ikke komme. Hun og mannen hadde lovet hverandre at iår skulle de feire bare de hjemme.. UTEN BESØK. De ser veldig frem til det å feire jul alene uten andre, de synes det er slit med besøk på julaften, de ønsker å sees andre dager i jula, men julaften vil de ha fred. Synes dere jeg er ego eller hun er ego? Endte med at vi er bedt til en slektning lenger ute, de skal forøvrig ha 20 stk, men vi får likevel lov å feire med dem, men ikke vil min søster hvor vi hadde blitt ca 10. Anonymkode: 2bc1b...83b
Calleia Skrevet 11. oktober 2016 #2 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg syntes du skal respektere din søsters ønske om å være alene. Dette handler ikke om å være ego eller ikke, men rett og slett hvordan man ønsker å feire jul. Og der har dere ulike oppfatninger. Jeg syntes det er veldig hyggelig å feire julen bare med familien, og syntes store tilstelninger er mye stri. Jeg ønsker å ha en rolig, avslappende julaften , hvor jeg kan være meg selv , fullt og helt, uten å måtte varte opp gjester. Så jeg forstår din søster godt! 31
Gjest Catalina Culès Skrevet 11. oktober 2016 #3 Skrevet 11. oktober 2016 Akkurat nå, calleia skrev: Jeg syntes du skal respektere din søsters ønske om å være alene. Dette handler ikke om å være ego eller ikke, men rett og slett hvordan man ønsker å feire jul. Og der har dere ulike oppfatninger. Jeg syntes det er veldig hyggelig å feire julen bare med familien, og syntes store tilstelninger er mye stri. Jeg ønsker å ha en rolig, avslappende julaften , hvor jeg kan være meg selv , fullt og helt, uten å måtte varte opp gjester. Så jeg forstår din søster godt! Enig i dette.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #4 Skrevet 11. oktober 2016 1 minutt siden, calleia skrev: Jeg syntes du skal respektere din søsters ønske om å være alene. Dette handler ikke om å være ego eller ikke, men rett og slett hvordan man ønsker å feire jul. Og der har dere ulike oppfatninger. Jeg syntes det er veldig hyggelig å feire julen bare med familien, og syntes store tilstelninger er mye stri. Jeg ønsker å ha en rolig, avslappende julaften , hvor jeg kan være meg selv , fullt og helt, uten å måtte varte opp gjester. Så jeg forstår din søster godt! Men handler ikke julen om samhold og ikke eksludere? Min bror får komme, men ikke oss... Vi har ikke mye familie i live, skal man ikke ta vare på hverandre da??? Anonymkode: 2bc1b...83b 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men handler ikke julen om samhold og ikke eksludere? Min bror får komme, men ikke oss... Vi har ikke mye familie i live, skal man ikke ta vare på hverandre da??? Anonymkode: 2bc1b...83b Skjønner at det kan være vondt, men endel av det å ta vare på hverandre er å respektere hverandres ønsker og grenser. Dere har nok ulike syn, og jo før du slår deg til ro med at slik er det, desto bedre. Tenk at endel av å ivareta familien, det er å lytte og å respektere hverandre. Vil også anbefale å flytte fokus over på hva du faktisk har, når den verste frustrasjonen/tristheten/hva enn du føler har lagt seg. Anonymkode: 08eb2...ee1 4
Calleia Skrevet 11. oktober 2016 #6 Skrevet 11. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men handler ikke julen om samhold og ikke eksludere? Min bror får komme, men ikke oss... Vi har ikke mye familie i live, skal man ikke ta vare på hverandre da??? Anonymkode: 2bc1b...83b Kanskje de syntes det blir nok besøk når din bror kommer? Kanskje de ønsker tid alene med han? Det kan være mange grunner til at han er invitert og ikke du. Det behøver ikke være noe galt av den grunn.. Det er ikke din søsters ansvar å ta vare på deg. Du må ta vare på deg selv, og din familie. 10
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg synes du sutrer over ingenting. Jeg synes dere skal respektere at noen vil ha et litt roligere selskap på julaften. Når det er fryktelig mange gjester blir det for flere personer mer uhyggelig enn hyggelig. Du har en familie på tre. I tillegg er dere invitert bort til et større selskap. Jeg synes du skal gi en tanke til de som ikke har noen på julaften. Da kan du kanskje vise litt mer takknemlighet over det du faktisk har. Anonymkode: 66bf9...b82 14
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 Det er ikke egoisme å ønske en annen form for julefeiring enn det du ønsker. Og har dere prøvd å invitere folk hjem til dere? Istedet for å snylte på andre? Man blir veldig fort lei av de som bare vil være gjester også. Kan det ligge noe der? Og hva med familien til mannen din? Eller er han helt uten familie også? Anonymkode: a4c9e...e70 12
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke egoisme å ønske en annen form for julefeiring enn det du ønsker. Og har dere prøvd å invitere folk hjem til dere? Istedet for å snylte på andre? Man blir veldig fort lei av de som bare vil være gjester også. Kan det ligge noe der? Og hva med familien til mannen din? Eller er han helt uten familie også? Anonymkode: a4c9e...e70 SÅ slemme folk er her, ja, vi har faktisk bedt de til oss. Vi har en svigermor og en svigerinne, men de skal feire sammen med min svigerinnes svigerforeldre i år... Bare annta at vi ikke har bedt folk? Bruke ordet snylte? Nei vet du hva... Anonymkode: 2bc1b...83b 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #10 Skrevet 11. oktober 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men handler ikke julen om samhold og ikke eksludere? Min bror får komme, men ikke oss... Vi har ikke mye familie i live, skal man ikke ta vare på hverandre da??? Anonymkode: 2bc1b...83b Jo, det synes jeg. Anonymkode: 8e57a...17c 3
Ansjosen Skrevet 11. oktober 2016 #11 Skrevet 11. oktober 2016 Kanskje søsteren din ikke egentlig har så lyst til å ha broren din der på julaften heller. Men gjennomfører det fordi han kommer fra langtunna. I tillegg har de jo ikke ekskludert dere hele jula? Det er snakk om julaften bare slik jeg leser innlegget ditt. Jula er for meg iallfall så utrolig mye mer enn julaften, så jeg ville nok prøvd å fokusere på den biten heller. Jul kan bli vanskelig fordi forventningene og ønskene er så forskjellige. Noen ønsker en stille julaften og en fest resten av jula eller motsatt. Og da er det jo kanskje greit å kompromisse litt? Sjekk med søsteren din om hun syns resten av jula er stress også el om det bare er pakkekjøret som ofte kommer med barn som gjør at julaften er stress. Kanskje setter hun pris på om du inviterer bror hjem lille julaften feks? Uten henne? Snakk sammen, finn løsninger som gjør at alle har utbytte av sosialiseringen julen medbringer. Ikke vær sikker på at du har fasiten men la heller ikke søsteren atyre alt. Finn en middelvei 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #12 Skrevet 11. oktober 2016 Ingen av dere er ego. Dere har bare ulike ønsker for julaften. Jeg forstår deg godt, men nå er det slik det er. Hun og mannen hadde lovet hverandre at det skulle være bare dem, så kommer broren med baby, og de måtte kompromisse. Er det en mulighet for at dere kan invitere bror med familie til dere selve julaften kveld i stedet? Da får søster være alene som hun ønsker, og dere være sammen med noen som dere ønsker. Anonymkode: 950fa...b9a 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #13 Skrevet 11. oktober 2016 Hva er egentlig hensikten med å ha det sitatet i overskriften? Anonymkode: 47dd9...84a 13
Vinky Skrevet 11. oktober 2016 #14 Skrevet 11. oktober 2016 Det er lov til å være skuffet/såret. Skjønner godt at du er lei deg, jeg. Skjønte ikke hvorfor broren din får komme, men ikke dere? 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #15 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg syns ikke din søster er egoistisk, strengt tatt er du like egoistisk som vil presse på dem en feiring de ikke ønsker. (Den overskriften din er bare tull, forsøk på å visdomsord som bommer totalt. Du presser jo andre like mye som du mener de presser deg). Det kan være mange grunner til at de ikke ønsker å ha en stor feiring, jeg syns også mer enn ti personer er bare styr. Det å leke vertinne for ørten folk en hel kveld er slett ingen rolig og hyggelig kveld for de fleste, og mange ønsker en avslappet julefeiring. Der er dessuten tre personer, det er ikke slik at du er den eneste som ikke er invitert, for det hadde nemlig vært noe helt annet. Her må du, mannen din og barnet skape sine egne tradisjoner, så kan dere være med familien resten av jula. Og så er det faktisk ikke alle som er like hyggelig å ha på besøk heller for å være brutalt ærlig, uten at du innser det selv kan det jo være at dere er kommet i den kategorien? Anonymkode: a2190...a71 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #16 Skrevet 11. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men handler ikke julen om samhold og ikke eksludere? Min bror får komme, men ikke oss... Vi har ikke mye familie i live, skal man ikke ta vare på hverandre da??? Anonymkode: 2bc1b...83b Julen ER det for mange, for noen mer enn adnre. Om din søster ønsker å ha julen sånn, så synes jeg du skal respektere det og ikke lage drama. Handler ikke også julen litt om å roe ned og sette pris på det man har, og jeg er sikker på at så lenge innsatsen og positiviteten er der så kommer du å ha en flott jul med familien. Anonymkode: 29e2e...a87 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #17 Skrevet 11. oktober 2016 Sitat Egoism is not to live the way you want, but make others live the way YOU wont ( mener du want eller won't på slutten..?) ja altså, hva er egoisme, hva er å være generøs? Man kan jo være generøs med det å godta folk og deres ønsker, og feks ikke tvinge på de noe de ikke vil da. Det kan jo være generøsitet også. Anonymkode: 29e2e...a87 7
Arkana Skrevet 11. oktober 2016 #18 Skrevet 11. oktober 2016 Tja, jeg skjønner søsteren din. Jeg blir sliten av å være rundt for mange mennesker og synes ikke store julefeiringer er noe særlig. Når det er sagt ville jeg aldri avvist noen som spurte om å få feire jul med oss. Og har hun sagt ja til at de blir 10 stk kan jeg ikke helt forstå at 2-3 til utgjør noen forskjell, men du kan uansett ikke gjøre så mye annet enn å akseptere at det er svaret hennes og heller sette pris på de som ba dere om å feire med dem. 2
Sirah Skrevet 11. oktober 2016 #19 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg syntes ikke noen av dere er ego, dere har bare forskjellige ønsker. Jeg er usikker på om dette er nevnt, men kan ikke du invitere alle til deg? Så slipper søsteren din noe "styr" med å lage middag til ekstra personer osv? 3
Try2 Skrevet 11. oktober 2016 #20 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg skjønner godt at Familien vil være alene og ha fred og ro noen juler! Men jeg skjønner ikke helt dette med hvorfor broren din skal..? Synes du skrev at de skulle være alene - uten besøk 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå