Gå til innhold

Madrassbeskyttelse utenom tisselaken? Ullsperrelag? Aerosleep?

Gjest Sunhands

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Har hørt at tisselaken ikke er anbefalt på grunn av fare for krybbedød, så jeg tenkte enten å gå for et lite ullunderlag eller Aerosleep madrassbeskyttelse. Jeg kjøpte en del utstyr brukt, og da fulgte det med et lite tynt ullunderlag. Litt usikker på hva det er, men har kanskje vært brukt som underlag i vogn? Tenkte at jeg kanskje kan forsøke å lanolisere det, og bruke som sperrelag i sengen, eller vil det bli for varmt? Alternativ 2 er vel disse madrassbeskyttelsene fra Aerosleep, men de er temmelig dyre. Og er det disse, som kalles overmadrass? http://lekmer.no/barnevarelse/madrasser/madressbeskyttelse-o-madrasstrekk/aerosleep-madrassbeskytter-vugge-40-x-90-cm?gclid=CJj0z_Sq0s8CFYXPcgodRBgKMA&gclsrc=aw.ds#description Tenker i alle fall at det virker lettvint å ha noe annet enn madrassen som man kan hive på vask om det skulle skje uhell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et alternativ er også å ha vanlig tisselaken, men ikke legge det så det dekker hele madrassen. Altså så det ikke ligger der babyen har hodet :) 

Anonymkode: 405f9...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et alternativ er også å ha vanlig tisselaken, men ikke legge det så det dekker hele madrassen. Altså så det ikke ligger der babyen har hodet :) 

Takk for tips! Det fulgte med et i den samme pakka jeg snakket om, og jeg synes det virket litt tykt og uhåndterlig? Det blir ikke fort klumpete? Ellers hadde jo det vært fint, for jeg synes jo det er nok av utgifter for tiden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sunhands skrev:

Takk for tips! Det fulgte med et i den samme pakka jeg snakket om, og jeg synes det virket litt tykt og uhåndterlig? Det blir ikke fort klumpete? Ellers hadde jo det vært fint, for jeg synes jo det er nok av utgifter for tiden.. 

Jeg kjøpte bare vanlig tisselaken på Ikea jeg, og det var veldig tynt og greit. Ble ikke noe kant under lakenet. Tror det kosta 70-100 kr eller noe. 

Nå har jeg ikke opplevd uhell enda, så vet ikke av egen erfaring om det funker å gjøre det sånn. Men tips om å re opp sånn selv av erfarne småbarnsmødre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte også tisselaken billig på Ikea - men fant fort ut at man trenger jo ikke tisselaken til en baby! Baby sover i bleier jo, hos oss er det ingen tisseuhell (og vi bruker i tillegg tøybleier, om det skulle ha noe å si, men tror egentlig at engangsbleier må jo være bedre sikret mot lekasjer enn tøybleier?). Ungen er 2,5 og fortsatt sover i bleia, og fortsatt ingen bruk for tisselaken. Jeg har en tynn overmadrass, også fra Ikea, som jeg vasker av og til. Jeg hadde Aerosleep madrass til ham men byttet nå til Ikea madrass, da Aerosleep virker som en madrass best egnet for en baby, den er tynn og virker ikke å tåle mye vekt. eller å bli hoppet på..Så vi kjøpte nå en tjukkere og stivere madrass fra Ikea. Men ingen tisse- og bæsjelekaskjer foreløpig. :) 

Tisselaken trenger man først når man begynner med bleieavvenning, og det er fare for at ungen tisser i senga, tror jeg.. Som sagt, ungen er 2,5 og fortsatt ikke behov for den..

Anonymkode: 857e5...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt tisselaken.  De er ekle og klamme. Hvis jeg skulle brukt måtte det blitt engangskladd bare ved midjen og ned. 

Anonymkode: 8cc46...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har (bank i bordet!) aldri hatt uhell i senga - men hauger av uhell i klær og i våken tilstand. 

Inntil vi skjønte at det ikke kom til å bli noe særlig uhell redde vi opp med tisselaken slik som det blir beskrevet over, dvs ikke under hodet. Men: dette ville ikke funket etter at han begynte å krype og krabbe: fra det tidspunktet har han snurret kontinuerlig i senga. Dersom han våkner med hodet i samme retning som han sovnet er det helt garantert fordi han har tatt 360 grader minst én gang ila natta. Aner ikke helt hva vi skal gjøre når det blir tid for å slutte med nattbleie. :ler:

Men å ha et tisselaken i hus er lurt i tilfelle oppkastsjau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisselaken fra livet og ned skader ingen. Det er under hodet/overkroppen og ansiktet man skal være obs.

Anonymkode: 7b3e7...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...