Gå til innhold

Katt som har blitt bitt


Supersnupp

Anbefalte innlegg

Katta mi er gatas skrekk.....eller noe lignende :) Nå har han vært igang IGJEN, denne gangen med synlig skade. Han er mest sannsynlig blitt bitt rett under øret, helt pelsfri der nå (sikkert klødd og fått 'nappet' bort pelsen der på ett vis). I alle fall så hadde han fått en stor kul der da, som inneholdt masse deilig gøgge... Jeg fikk lov å presse ut alt pusset og renset tilslutt med vanlig pyrisept, og han virker helt fin. Men bør jeg gjøre noe mer? Selvfølgelig har jeg ham under oppsikt slik at hvis han blir helt psycho så bærer det til veterinæren, men sånn ellers....? Høres greit ut eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg hadde ventet så lenge med å fått ham til veterinær.

Katten min var også i et par slike slagsmål før han ble kastrert, og den "deilige gøgga" du snakker om, vel; den har jeg sett...æsj!

Det dannet seg en slags "lomme" på den ene siden til katten, et ganske stort område. Veterinæren la katten i narkose og skar bort huden oppå betennelsen og renset såret. Pus gikk med en diger grønn stretch-bandasje rundt hele magen i en uke og to. Så ut som om han hadde håndtak på midten, særlig siden han er så langhåret...

Har du fått renset såret skikkelig godt, kan det jo være at dette holder.

Men du; hvorfor ikke ta en telefon til veterinæren og spørre om du bør gjør mer? Er katten din kastrert? Hvis ikke bør du få dette gjort, det sparer deg, men ikke minst katten selv for mange bekymringer og plager!

Lykke til!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda han er kastrert...ingenting som stopper denne karen :) Han hadde en litt annen bitt-opplevelse i påsken, som veterinæren hadde et fint navn på (husker ikke det nå da selvfølgelig). Dette var i det ene forbenet, og da haltet han og det var tydelig han hadde vondt og feber. Det holdt med en skikkelig pencillin-kur den gangen, men det kan kanksje minne litt om det som skjedde med pusen din?

Denne gangen er han tydelig ikke plaget, og han er kjempe-happy nå når jeg har fått fjerna 'hodepinen' hans... Det er på en måte mer 'skrubbsår'-aktig.... Jeg avventer til i morgen tidlig og ser hvordan såret utvikler seg. Kommer det ikke mer puss regner jeg med han er oki.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva de tåler, ikke rart man sier de har 9 liv!

Forhåpentligvis går det fint med pusen din, men ikke regn med at han lærer... Det gjør de nemlig ikke! Han vil nok slåss igjen, ja...

:wink: Klem fra katteeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med pus til veterinær. Jeg gjorde ikke det da min katt ble bitt, trodde det ville gro av seg selv. Men katten vil slikke såret hele tiden, og da gror det ikke, det blir bare fullt av ekle bakterier. Pusen min fikk skikkelig infeksjon (og det luktet pyton), og det kan i verste fall bli til koldbrann. Etter ti dager med antibiotika og lampeskjerm på hodet var pusen frisk igjen. Det er bedre å gå til veterinæren en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande
Han er mest sannsynlig blitt bitt rett under øret, helt pelsfri der nå (sikkert klødd og fått 'nappet' bort pelsen der på ett vis). I alle fall så hadde han fått en stor kul der da, som inneholdt masse deilig gøgge...

Det kalles en abcess, og består, som du ganske riktig har observert, av illeluktende puss forårsaket av en infeksjon.

Katter får så godt som alltid abcesser etter bittskader. Dette er fordi katter har smale hoggtenner som lett penetrerer huden og etterlater bakterier under skinnet. Problemet er at inngangssåret er såpass lite at såret fort blir helt lukket over disse bakteriene. Ettersom katteskinn er seigt vil pusset bevege seg minste motstands vei, og det er som regel under huden. Abcesser er vonde, og kan i ubehandlet stand lett føre til blodforgiftning med påfølgende død.

Jeg fikk lov å presse ut alt pusset og renset tilslutt med vanlig pyrisept, og han virker helt fin. Men bør jeg gjøre noe mer?

Ja, ikke rens med Pyrisept flere ganger. :wink:

Hvis du har fått åpnet såret skikkelig er det viktig at du holder det åpent og rent med grønnsåpevann flere ganger daglig. Hvis ikke vil såret bare lukke seg, og en ny abcess vil oppstå.

Selvfølgelig har jeg ham under oppsikt slik at hvis han blir helt psycho så bærer det til veterinæren, men sånn ellers....? Høres greit ut eller?

Vanlig behandlingsregime for abcesser er å åpning, tømming og rensing, og deretter å holde såret rent og åpent samtidig som katten settes på antibiotika, og evt. får krage om den ikke klarer la såret være.

Nå har du allerede tømt og renset abcessen, så det burde gå greit om du fortsetter med dette til såret har grodd ordentlig.

Vær på vakt overfor tegn som redusert matlyst, slapphet, aggresjon og smerter, og blinkhinnefremfall. Da er det rett til veterinæren med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marihov

Har en liten kattegutt med samme problem, han er kastrert men er stadig ute på slagmarken..... Nå har han fått et sår på ca.1,5-2 cm i "panna", over det ene øyet. Såret er ikke lenger betent, det danner seg fin skorpe på det så lenge han har kragen på og lar det være i fred..

Problemet er at han har hatt krage på så mange dager nå at han begynner å bli lettere hysterisk! Grunnen er antagelig at såret gror, noe som klør - og han kjemper vilt for å få den ekle kragen av seg....

Hva gjør man? Katten blir gal hvis jeg beholder kragen på stort lengre, og tar jeg den av river han opp såret!

Finnes det noe lokalbedøvende midel e.l. for å dempe kløen?

Veldig takknemlig for snarlig svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABCESS het det han hadde i påsken ja! Fint å bli minna på ting! :)

Men når det er sagt...er rimelig sikker på at det han hadde nå sist ikke var en abcess, var veldig forskjellig fra den kulen han hadde i 'armhulen' som han fikk pencillin for... Den hadde ingen 'utgang' på noen måte og han var tydelig utafor og skikkelig dårlig. Nå derimot, var han sitt vanlige jeg, akkurat som han bare hadde fått seg en skikkelig blåveis og 'kul i hue'...

I alle fall - historien fikk en lykkelig slutt, virket som om uttømminga og rensinga mi hjalp den. Pus er frisk og rask, såret er grodd uten tegn på videre pussdannelser, pelsen er begynt å komm tilbake på 'flekken' og alt er såre vel... Og som takk til snille matmor som hjalp pus lå det fersk musestek og ventet på døra morgenen etter uhellet. Han har skjønt dette med å vise sin takknemlighet :)

Vi skal til veterinæren om ikke så altfor lenge uansett. Må renses litt i tenner osv........:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...