Gå til innhold

Er det noen her med husky? Vanlig å kjenne ryggrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fosterhjem for en husky som har vært utmagret og manglet en del pels. Nå har han visstnok nesten gått opp alt han trenger i vekt, og pelsen er på god vei tilbake. Det jeg synes er så rart er at jeg fortsatt kjenner ryggraden hans og hoftebeina altfor godt. Ellers på kroppen kan jeg kjenne at han har mer kjøtt på beina, at han har lagt på seg, men ryggen synes jeg virker like knoklete som da jeg fikk ham for en måned siden. Han leker masse med hunden min, går jevnlig på tur og blir matet med valpefôr (han er litt over ett år, og ble satt på valpefôr for å gå opp i vekt etter veterinærens ønske), så det fysiske ligger til rette for at han skal utvikle muskler og legge på seg. Jeg har merket at han er blitt sprekere og spenstigere i det siste. Ribbeina var synlige da jeg fikk ham, men er ikke det lenger. Jeg synes ikke han har et veldig markert søkk foran hoftekammen heller, men litt er det jo. 

Så, er det vanlig for huskyer å være litt mer beinete på ryggen? Eller noen andre som har erfaring med å fete opp en hund? Er det vanlig at det tar tid å legge på seg der? Jeg kan se for meg at ryggen er dekket av mer muskler enn fettlag, og at det derfor tar litt lenger tid, men aner ikke om det er forklaring nok. 

Videoannonse
Annonse
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Ville satset på å få trent opp litt muskler her ja :) gode fjellturer med mye terreng, aktiviteter med feks .hopp og balanse for å styrke muskulaturen er ikke feil. Greit å passe på at vektoppgangen ikke bare er fett!

Skrevet

Uansett hva slags hund du har så skal du kunne kjenne ryggknoklene og ribbeina, når du kjenner etter, ellers er hunden overvektig. Huskyer er atletiske løpshunder, dog kan pelsen gjøre det vanskeligere å se slike detaljer. I dag er det alt for mange tjukke hunder der ute, så vi får litt feil inntrykk av hva som er normalt, og det er veldig sjelden at hunder får helseproblemer fordi de er litt for tynne. Når du ikke kan se ribbeina lengre er dere på rett vei, og kan begynne å tenke muskler. Når huskyer bor i hus trenger de heller ikke så mye fett for å holde varmen som de som bor ute. 

På denne plansjen er det hunden i midten som har ideell vekt, å se på hunden ovenfra gjør som regel dette lettere å vurdere. 

bf78de75-7f00-0001-7d66-3efdfe5ef54b.JPG

Anonymkode: 15b2e...b86

• Liker 1
Skrevet

Enig med AB over - uansett hva slags hund man har så bør man kunne kjenne ryggraden, hvis ikke er bikka feit. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Jeg har sett den figuren tidligere når jeg har lett etter informasjon, og synes han ellers er en fin nr 2, nesten 3, hvis jeg leser figuren ovenfra. Men ryggen er like knokete som da jeg fikk ham, særlig hofteknokene. Når man klapper ham der, så kjennes det som om han er en lut-gammel mann :fnise: 

Jeg skal fortsette å fokusere på muskler nå, det høres ut som flere mener at det vil hjelpe ham. Akkurat fjellturer er litt vanskelig å få til (jeg bor i Texas - er heller ikke redd for at han skal fryse med det første, det er verre med varmen), men han får masse leketid, og jeg forsøker å gå varierte turer. Hopp har jeg ikke tenkt på - det kan være en god idé. Jeg har tenkt på å trene ham til å hoppe frivillig inn i bilen (han begynner jo tross alt å bli litt tung), så det passer jo fint. Takk!

Skrevet
12 minutter siden, MrsPiggyBank skrev:

Takk for svar! Jeg har sett den figuren tidligere når jeg har lett etter informasjon, og synes han ellers er en fin nr 2, nesten 3, hvis jeg leser figuren ovenfra. Men ryggen er like knokete som da jeg fikk ham, særlig hofteknokene. Når man klapper ham der, så kjennes det som om han er en lut-gammel mann :fnise: 

Jeg skal fortsette å fokusere på muskler nå, det høres ut som flere mener at det vil hjelpe ham. Akkurat fjellturer er litt vanskelig å få til (jeg bor i Texas - er heller ikke redd for at han skal fryse med det første, det er verre med varmen), men han får masse leketid, og jeg forsøker å gå varierte turer. Hopp har jeg ikke tenkt på - det kan være en god idé. Jeg har tenkt på å trene ham til å hoppe frivillig inn i bilen (han begynner jo tross alt å bli litt tung), så det passer jo fint. Takk!

Bildene er bare veiledende. Man må ta på bikkja for å kjenne hva slags form den er i. Og som det står på bildet og som andre her sier, så skal man kunne kjenne ribbeina. Hvis du er usikker på formen ville jeg fått veterinæren til å kjenne på han, og vurdere om hunden trenger å gå opp/ned i vekt, hvor mye mer muskler han bør/kan få, og hvor mye den bør spise for å gå opp/ned i vekt eller opprettholde muskelmasse/øke muskelmasse.

Anonymkode: a697a...8e9

Skrevet

Han var hos veterinæren for en uke siden (vi er fosterhjem for veterinæren faktisk), og de sa han var så og si i mål vektmessig. Jeg fikk ikke snakket med veterinæren hans, så det var dyrepleieren som ga beskjeden, og han hadde ikke noen kommentar om ryggen/muskler. Jeg kan kjenne ribbeina, men de er ikke like markante som før og synes ikke lenger.

Jeg er ikke veldig bekymret egentlig, bare lurer på om andre har erfaring med denne slags situasjon. Også veldig fint med tips om hvordan jeg kan hjelpe ham bygge mer muskler. Inntil nylig har valpen min på 6 mnd vært den mest aktive og pågående, men for litt over en uke siden merket jeg at han (Husky Hank) initierte lek mer og har blitt merkbart mer "spretten" og grasiøs i bevegelsene. Selv om han egentlig er klar for adopsjon nå, har jeg jo lyst til å få ham helt "i mål".

Skrevet
6 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Fjellturer anbefales ikke før hunden er 2 år lærte jeg på valpekurs :) fordi skjelettet fortsatt er mykt og da er det ikke heldig med alle de harde støtene når de går og hopper i fjellet

Skrevet

har ei venninde som har hatt to. Og de kjente man beina på. Ikke at jeg er noen hundeekspert. Men har sett flere "tynne" huskky. Så jeg har bare tenkt at de er slik. Men snakk med veterinæren om det da.

Anonymkode: c9712...279

Skrevet
22 minutter siden, tørkestativ skrev:

Fjellturer anbefales ikke før hunden er 2 år lærte jeg på valpekurs :) fordi skjelettet fortsatt er mykt og da er det ikke heldig med alle de harde støtene når de går og hopper i fjellet

Nei, jeg har hørt det samme om hopping når du sier det, så det måtte i så fall bli veldig moderate hopp og korte økter. Samtidig leker han jo som en bajas, så helt puteinnpakket får ikke tilværelsen hans blitt :)

Skrevet
10 timer siden, MrsPiggyBank skrev:

Nei, jeg har hørt det samme om hopping når du sier det, så det måtte i så fall bli veldig moderate hopp og korte økter. Samtidig leker han jo som en bajas, så helt puteinnpakket får ikke tilværelsen hans blitt :)

Nei, det er vel ikke helt heldig heller. Det er mye som ikke er anbefalt men så må man liksom bare finne ut hva som funker for sin hund :)

Skrevet

Det er litt hysterisk å si at hunder må bli to år før de får bruke kroppen sin. Så lenge de bare har egen kroppsvekt, og ikke ytre belastning som kløv, trekkvogn ol kan de utfolde seg i eget tempo. Merker du at hunden blir sliten må den få hvile, men en 6 mnd valp vil tåle å gå tur, så lenge det er en atletisk og sunn type som en husky.

Jeg har hatt løpshunder, og de begynner man å trene fra de er 6-9 mnd, uten at de tar skade av det. Når man ser hvordan de spretter rundt i lek, både inne og ute, og hvordan de tar seg ut i friløp virker det litt absurd å unngå en liten fjelltur. Vanligvis vokser kroppen sammen med motet.

Iom at hunden har vært underærnært starter du med små økter, vurderer formen umiddelbart og i dagene etter, og legger på når du ser den tåler det.  

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt hysterisk å si at hunder må bli to år før de får bruke kroppen sin. Så lenge de bare har egen kroppsvekt, og ikke ytre belastning som kløv, trekkvogn ol kan de utfolde seg i eget tempo. Merker du at hunden blir sliten må den få hvile, men en 6 mnd valp vil tåle å gå tur, så lenge det er en atletisk og sunn type som en husky.

Jeg har hatt løpshunder, og de begynner man å trene fra de er 6-9 mnd, uten at de tar skade av det. Når man ser hvordan de spretter rundt i lek, både inne og ute, og hvordan de tar seg ut i friløp virker det litt absurd å unngå en liten fjelltur. Vanligvis vokser kroppen sammen med motet.

Iom at hunden har vært underærnært starter du med små økter, vurderer formen umiddelbart og i dagene etter, og legger på når du ser den tåler det.  

Hunden må for all del få bruke kroppen sin, ikke det det handler om. Instuktørene på valpekurset var i hvertfall veldig klar på dette, fordi skjeletter ikke tåler det, og hunden faktisk ikke er voksen før den er 2 år. Men alle gjør som man vil :) 

Skrevet

Vi har allerede gått mye på tur, selv om fjelltur som sagt er lite sannsynlig her i Texas. Fordi det har vært så varmt på dagtid og han ikke har fult utvokst pels har vi vært nødt til å holde turene korte, og hovedsakelig tidlig morgen/sent kveld. Men han har jo lekt masse med min 6 mnd gamle valp (Husky Hank er mellom ett og to år, og vi bare antar at han er nærmere ett enn to). Jeg er veldig stolt av valpen min, faktisk. Etter 2 uker med intense forsøk har hun klart å få ham med på dra-kamp leking :tongue:

Jeg har også hørt at man bør begrense antall repetisjoner på alt man trener med unge hunder av hensyn til skjelettet. Men jeg er ikke veldig bekymret for å overanstrenge Husky Hank - sååååå ambisiøse er virkelig ikke turene våre. Det virker som om Husky Hank og jeg tåler varmen her omtrent like dårlig. Han får det forhåpentligvis lettere når pelsen er fult utvokst igjen, mens jeg får fortsette med min svette-strategi.

Skrevet

En liten oppdatering; her er Husky Hank som Youtube sensasjon! Han er klar for å adopteres ut, og det er allerede flere interessenter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...