Gå til innhold

Holde barn som nesten ikke har sovet fra barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 1 ½ har noen netter innimellom der hun er mye våken og urolig, tilsynelatende uten noen spesiell grunn. Hun har spist normalt, bæsjet, sovet normalt på dagen osv. Hun er ikke syk. Dagen etterpå er hun kjempesliten. Er det grunn nok til å holde henne hjemme fra barnehagen? Og ta sykt barn dag for meg eller pappaen?

Anonymkode: 3fc61...857

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold henne hjemme om dere vil, men å bruke "sykt barn" er misbruk av systemet. Barnehagen klarer fint å tilrettelegge ekstra søvn for barnet den ene dagen det gjelder.

• Liker 14
Skrevet

Nei, dere kan ikke bruke sykt barn-dager, da datteren deres ikke er syk. 

Hør med bhg om det er mulig st hun før sø mye hun trenger disse dagene etter søvnløshet.

Anonymkode: 58601...e5e

Skrevet

Ja, men ikke om jeg bruker syk barn. Her er en alltid hjemme, det er noen fordeler med å være arbeidsløs innimellom. 

Anonymkode: 6620b...2f7

Skrevet
8 timer siden, RompeRusk skrev:

Hold henne hjemme om dere vil, men å bruke "sykt barn" er misbruk av systemet. Barnehagen klarer fint å tilrettelegge ekstra søvn for barnet den ene dagen det gjelder.

De sier at barnet må være i form til å være med på aktiviteter og følge dagen deres, de går mye tur der barna går selv og de er mye ute. De går ikke tidligere tilbake til barnehagen eller tar med vogna om hun feks skal sove tidligere på dagen.

Men hva bruker dere da om dere ikke bruker sykt barn? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De sier at barnet må være i form til å være med på aktiviteter og følge dagen deres, de går mye tur der barna går selv og de er mye ute. De går ikke tidligere tilbake til barnehagen eller tar med vogna om hun feks skal sove tidligere på dagen.

Avspasering eller feriedag? 

Anonymkode: cf004...3a9

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men barn trenger jo ikke et hus eller vogn for å sove. Min gikk i friluftsbhg og de sov på saueskinn hvor som helst.

Skrevet

Hold henne hjemme sånn at hun får sovet ekstra mye hjemme på dagtid! Da er dere ihvertfall helt garanterte at hun ikke får sove neste natt også og da har dere virkelig etablert et stort problem for lang tid fremover. 

Anonymkode: 96ee5...b0b

• Liker 7
Skrevet

I den alderen sover de fleste uansett en lur i barnehagen, da er det bare å be barnehagen om å la henne sove litt ekstra. I sånne tilfeller har vi også forsøkt å levere litt senere og hente litt tidligere - da blir ikke dagen så lang. Min erfaring er at det forverrer søvnen neste natt om man tar en avslappende dag hjemme fremfor å bruke kroppen litt ute i frisk luft! 

Anonymkode: 456aa...3da

• Liker 3
Skrevet

Krav fra barnehagen er "at barnet skal være i form til å være i barnehagen", og lite søvn kan jo faktisk føre til at man føler seg syk. I prinsippet kan dere bruke sykt barn-dager til å holde henne hjemme hvis dere har samvittighet til det ovenfor jobben og føler at det er nødvendig, men husk at de dagene går veldig fort hvis dere får noen runder med skikkelig sykdom senere i vinter, og tro meg det vil dere få om det er første år i barnehagen, spesielt om barnet ikke har eldre søsken.

Når det er snakk om et så lite barn så skjønner jeg heller ikke problemet. 2 av mine sov 2 ganger om dagen i barnehagen i den alderen. De var tidlig våkne å ble derfor ofte lagt til første lur mellom kl 8 og 9, før de så sov andre gang etter lunsj. Snakk med barnehagen så tilpasser de dette. De er garantert ikke ute på turer før kl 9 om morgenen, ofte blir jo barn levert nesten helt fram til kl 10. Så det er rom for at ungene sover litt ekstra der ved behov.

Anonymkode: 97a08...706

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke misbruk av systemet om barnet har en sykdomsgrunn eller det er uttalte søvnforstyrrelser.

Vi er flere foreldre i barnehagen(ikke mange- men et par stykker) som har vært sykemeldte selv pga ekstreme søvnproblemer hos barn(og dermed oss selv) - og barna har da fulgt vanlige dager. Hadde vi skulle holdt de hjemme måtte vi sagt opp jobben, og barnet hadde gått glipp av masse.

Av erfaring anbefaler jeg absolutt ikke å la barnet sove lengre på dagtid, det kan krølle til alt av soving. Gi heller beskjed om at dere har hatt en dårlig natt.

Om dette ansees for å være et sjeldent problem er dere jo veldig heldige, og jeg hadde ikke vurdert tanken å holde barnet eller meg selv hjemme.

Anonymkode: 387f4...eca

Skrevet

Slike dager gir vi beskjed om til barnehagen, og henter så tidlig vi kan/avspasering/fleksitid på slutten av dagen. Jeg har også vært veldig var på forkjølelsessymptomer og feber, særlig hvis det varer flere dager, slik at man kanskje burde ta en sykt-barn-dag allikevel. Ofte hang det sammen med dårlig søvn hos mine.

Anonymkode: 6ddd1...743

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...