Gå til innhold

"Jeg vil ha en liten hund!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driv å leiker med tanken om å gå til anskaffelse av ein Golden retriever, men det er mykje vi lurer på.. Er det nokon som har gode tips til vordande hunde-foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en Golden valp på 6 1/2 mnd. :)

Kan ikke du spørre om det du lurer på?

Skrevet

Tja... For det første, er det forsvarleg å få seg hund så lenge vi berre bur i ein liten leilighet? (er ikkje sikkert vi får lov å ha hund av borettslaget heller, men det finn vi vel ut av) Kor lenge kan valpen vere åleine om gongen? Og kor gammal må den vere før den kan vere åleine ein heil arbeidsdag, dvs max 8 timar?

Skrevet

Liten leilighet går greit, så lenge dere er forberedt på å gå ut med hunden ofte og at dette kan være litt kronglete mht. å få hunden renslig.

Vi valgte å vente til vi hadde skaffet oss bedre plass og en hage. Men det er nok mest fordi vi et litt late :oops:

Vi var hjemme med hunden i ca 1 uke, så kuttet vi ned på arbeidstiden i et par uker og økte gradvis, slik at den var alene i max 3-4 timer på slutten. Slik fortsatte vi de første månedene. Da hunden var ca 5 måneder jobbet vi fullt. Dvs. hunden var alene i 6 timer pr dag.

Vi hadde "flaks" med hunden da. Hun fikset overgangen fint. Vi så det litt an på henne og hadde nok utvidet tilvendingen hvis vi hadde merket at hun ikke hadde det bra alene.

Bur anbefales på det varmeste. Hunden har det trygt og godt når den ikke må passe på alt mulig og ikke kan nage på farlige ting. Dessuten blir den fortere renslig i bur. Hunder tisser sjelden der de skal sove.

Gjest Vindelspev
Skrevet

Min erfaring er at folk som har hund i leilighet uten stor hage, aktiviserer hunden mer enn de som bare kan slippe hunden ut i hagen når den skal på do. Ingenting i veien for å ha hund selv om du bor smått.

Som en skrev over meg, må tilvenning til å være alene hjemme skje gradvis. Start med _korte_ perioder hvor hunden er alene. Om den hyler og skriker og nærmest blir litt desperat, er det et tegn på at den ikke er helt trygg enda, og det betyr at dere må ta det enda litt saktere. Å jobbe mye med alene hjemme- problematikken vil være uvurderlig for å få en trygg hund som ikke raserer huset eller stresser seg ihjel når dere ikke er der. Det vil variere fra valp til valp hvor smertefritt det går.

Angående bur; ikke noe jeg noengang vil benytte meg av, men jeg ser at det er blitt populært. Det går fint an å lukke et par dører så valpen slipper å "passe på" hele huset. Evt kan du avgrense deler av huset ved å sette opp en slags grind. Du må kanskje jobbe mer uten bur, så det får bli deres valg. Men les om begge sider ved burbruk før dere setter igang, så dere har et godt utgangspunkt for å vurdere hva som er riktig.

For å lære mer om alle sider ved hundehold anbefaler jeg www.canis.no på det sterkeste.

Skrevet

Takk for gode svar. Må finne ut om det er lov å ha hund her då... *håpe* Det er ikkje dumt å få seg hund før vi får barn då, forresten? Vi planlegg ein liten ein om ca 5 år..

Gjest Vindelspev
Skrevet
Takk for gode svar. Må finne ut om det er lov å ha hund her då... *håpe* Det er ikkje dumt å få seg hund før vi får barn då, forresten? Vi planlegg ein liten ein om ca 5 år..

Borettslaget kan ikke sette seg over norsk lov. Huseierloven (?) tilsier at du har rett på hund om du ønsker det. Om det er allergikere i oppgangen som påstår at de ikke tåler det, ligger bevisbyrden på dem og ikke dere. Da må de bevise at allergien faktisk blir verre av deres hundehold.

Dessverre er det mange borettslag som lager sin egne regler og styrer utifra egne preferanser, men du har altså loven på din side. Om du går på Rasekattforeningens hjemmesider vil du finne loven og en tolkning av den av en høyesterettsadvokat. www.nrr.no tror jeg, og så ligger den der et sted.

Barn og hund går fint så lenge hunden tilvennes barn, barnet vet hvor grensene går, og dere som foreldre ikke "glemmer" hunden fordi dere har fått barn. Om hunden egentlig er en "nest best" fordi dere er verpesjuke, anbefaler jeg dere å vente. :)

Skrevet

Takk for svar, Vindelspev. Det med borettslaget visste eg altså ikkje! Og hund er ikkje nest best, vi skal ha hund ein eller annan gong, veit berre ikkje heilt om vi skal ha det no - eller seinare. Men har veldig lyst på hund no då. Kor mykje kostar ein Golden ret? Og kor må vi henvende oss for å få kjøpt ein liten voffs?

Gjest Vindelspev
Skrevet
Takk for svar' date=' Vindelspev. Det med borettslaget visste eg altså ikkje! Og hund er ikkje nest best, vi skal ha hund ein eller annan gong, veit berre ikkje heilt om vi skal ha det no - eller seinare. Men har veldig lyst på hund no då. Kor mykje kostar ein Golden ret? Og kor må vi henvende oss for å få kjøpt ein liten voffs?[/quote']

Du får en fin Golden for 7-8000,-. Søk på oppdrettere av rasen på Canis, så finner du en hel liste.

Golden er streite, fine hunder. Sjelden de bråker med andre, og tålmodige er de også. Jeg hadde en som liten. En flott kombinasjon med barn;)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...