Gå til innhold

Utenlandsreise 18 år, nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man nekte et myndig barn å reise til utlandet så lenge barnet bor under foreldrenes tak?

Anonymkode: 58db5...43a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien nei, i praksis ja. 

Hva dette dreier seg om, sier ts ingenting om. For her er mye om, men, hvis og hvorfor. 

Anonymkode: 033e9...c70

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien nei, i praksis ja. 

Hva dette dreier seg om, sier ts ingenting om. For her er mye om, men, hvis og hvorfor. 

Anonymkode: 033e9...c70

Om det i bunn og grunn handler om å ikke tørre å slippe barnet og være i tvil om barnet kan ta vare på seg selv? Litt redd for å bli gjenkjent her. 

Skrevet

Jeg fikk dra på utenlandstur sommeren før jeg fylte 18 (ble 18 senere på året). Ja, det var en fylletur, men jeg er glad for erfaringen :)

Anonymkode: 339dc...6a9

Skrevet

Nei det har du ingen rett til. Hvis du aldri lar en myndig person få egne erfaringer hvordan skal personen da klare seg på egenhånd?  Så har vel du feilet litt i oppdragelsen. 

Anonymkode: 56ad3...daf

• Liker 7
Skrevet

Nei, selvsagt kan du ikke det om han/hun har penger til det. Du har ingen rett til å bestemme over livet derets mer.

Anonymkode: 04435...eaf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man nekte et myndig barn å reise til utlandet så lenge barnet bor under foreldrenes tak?

Nei, men man vet jo ikke om låsene er skiftet når man kommer tilbake, for å si det sånn. 

Anonymkode: 00cf2...e29

• Liker 3
Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorfor man i det hele tatt skal hindre en myndig person i å reise utenlands???

Anonymkode: a9741...213

• Liker 8
Skrevet

Nei, du kan ikke nekte henne å dra utenlands når hun er myndig, selv om hun bor hjemme.  Du kan si at hun ikke får bo hjemme lenger dersom hun drar, men du kan ikke stoppe henne i fra å dra. Hvor lurt det er, må du selv vurdere. 

Vi hadde samme bekymringen da våre nærmet seg 18.  Klarte å stagge utferdstrangen til de var 20 ved å tilby oss å betale for sertifikat.  Da var valget ikke vanskelig.

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det i bunn og grunn handler om å ikke tørre å slippe barnet og være i tvil om barnet kan ta vare på seg selv? Litt redd for å bli gjenkjent her. 

Har barnet en diagnose, eller er på grensen til å ha en diagnose (at fagpersoner har ønsket å få dette utredet)? Hvis det kun er snakk om at dere som foreldre ikke har øvd barnet (som egentlig er voksen nå) på å klare seg på egenhånd ute i verden, så må dere jo la henne få reise. 

Anonymkode: aba1b...2a5

Gjest Sugemerke
Skrevet (endret)

Nei, det kan du ikke. Du kan jo likevel gi det voksne barnet valget mellom å reise og fortsatt bo hjemme, foreksempel, men det spørs jo hvor langt du er villig til å strekke deg. Jeg vil anbefale deg å forsøke med kommunikasjon og forståelse for at voksne mennesker ikke liker at andre skal bestemme over dem før du begynner med eventuelle valg og skjulte trusler, det skaper et så utrolig mye bedre forhold for framtiden. 

Endret av Sugemerke
skrivefeil i fleng
Skrevet

Man kan selvsagt ikke true med å kaste ut barnet dersom det reiser. Barn har krav på å bo hjemme til de har fullført videregående. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

Man kan selvsagt ikke true med å kaste ut barnet dersom det reiser. Barn har krav på å bo hjemme til de har fullført videregående. 

Det stemmer ikke.  Ifølge Barneloven har foreldrene ansvar for barnet til det er 18 år. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

5 minutter siden, Zienna skrev:

Det stemmer ikke.  Ifølge Barneloven har foreldrene ansvar for barnet til det er 18 år. 

Ingen av dere har rett. Man har forsørgerplikt til barnet er ferdig med ordinær vgs. Altså også etter fylte 18 år. Men å kaste ut kan man, så lenge man forsørger barnet, og gir det bidrag. Barnet kan da søke bidrag fra både far og mor, selv etter fylte 18, om det feks. går tredjeåret på vgs.

• Liker 5
Skrevet

Nei du kan ikke nekte dem å reise, men du kan nekte å betale for det... 

Du kan forsåvidt også dra kortet "så lenge du lever under mitt tak, følger du mine regler", men da må du også tåle krangelen, at ungen din kan bli sur og at h*n kanskje flytter hjemmefra :) Kommer an på hvor godt du kjenner barnet ditt, men du kan ikke juridisk sett nekte vedkommende å reise.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dere har rett. Man har forsørgerplikt til barnet er ferdig med ordinær vgs. Altså også etter fylte 18 år. Men å kaste ut kan man, så lenge man forsørger barnet, og gir det bidrag. Barnet kan da søke bidrag fra både far og mor, selv etter fylte 18, om det feks. går tredjeåret på vgs.

Dette. Jeg anbefaler derfor ikke å kaste ut, men heller finne andre måter, f.eks begrense goder som penger, klesvask, låne bil osv.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var denne jeg fant alder 18 år på :  https://www.ung.no/oss/flytte/63527.html

Skrevet
21 minutter siden, Sugemerke skrev:

Nei, det kan du ikke. Du kan jo likevel gi det voksne barnet valget mellom å reise og fortsatt bo hjemme, foreksempel, men det spørs jo hvor langt du er villig til å strekke deg. Jeg vil anbefale deg å forsøke med kommunikasjon og forståelse for at voksne mennesker ikke liker at andre skal bestemme over dem før du begynner med eventuelle valg og skjulte trusler, det skaper et så utrolig mye bedre forhold for framtiden. 

Det vil være ganske ulogisk å kreve at barnet skal flytte og klare seg på egenhånd, hvis man tror at det ikke en gang klarer en utenlandsreise. Men det kan vel være vanskelig for mange foreldre å gi slipp iblant eller tro på at barna klarer seg. Min mor trodde oppriktig jeg skulle angre som en hund og flytte hjem innen 14 dager da jeg kjøpte min første leilighet :P 

Anonymkode: d22a0...544

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil være ganske ulogisk å kreve at barnet skal flytte og klare seg på egenhånd, hvis man tror at det ikke en gang klarer en utenlandsreise. Men det kan vel være vanskelig for mange foreldre å gi slipp iblant eller tro på at barna klarer seg. Min mor trodde oppriktig jeg skulle angre som en hund og flytte hjem innen 14 dager da jeg kjøpte min første leilighet :P 

Anonymkode: d22a0...544

Og min mamma leide ikke ut leiligheten jeg bodde i hos dem før en måned to etter jeg flyttet ut, fordi hun trodde jeg skulle si "bare tulla! kommer hjem igjen jeg":fnise:

Anonymkode: 285c8...f31

Skrevet

Tipper 18-åringen er avhengig av deg økonomisk, så da bruker du den muligheten om du vil nekte h*n å reise. 

Anonymkode: eee13...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...