AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Høsten er over oss, kveldene blir mørkere, været kaldere og det frister stadig mer å tilbringe kvelden innendørs. Hva med å tilbringe tiden sammen med kjæresten og et brettspill? Siden brettspill er min store lidenskap, og jeg stadig prøver å overbevise flere om hvor fantastisk ålreit det kan være å spille et spill, vil jeg her presentere min "topp 7 liste" over brettspill for par Listen består av spill som passer utmerket for 2, som ikke er spesielt vanskelig å lære og ei heller spesielt dyre eller vanskelige å få tak i. Spillene er heller ikke av de lengre, og samtlige kan spilles på i underkant av en time om gangen. 7: Mangrovia Vi begynner med et norskdesignet spill hvor spillere konkurrerer om å få flest poeng ved å bygge hytter på forskjellige plasser rundt om på brettet. Noen plasser gir poeng i seg selv, mens andre plasser inngår i forskjellige majoritetsscoringer som gir poeng til slutt i spillet. Originalt spill som er enkelt å lære, men som samtidig byr på en utfordring. Passer utmerket for 2 spillere, men tar opp til 5. 6. 7 Wonders Duel 7 Wonders er et utrolig populært spill for 3 - 7 spillere. 7 Wonders Duel bygger på samme ideen, men transformerer det til et to-spillerspill. Spillet handler om å bygge en "sivilisasjon" ved å strategisk trekke forskjellige kort. Det kan vinnes på forskjellige måter, enten ved at spillet slutter og man har mest poeng, ved å raskest bygge opp et stort forsvar eller ved å raskest blir den mest teknologiske nasjonen. 5: Arboretum Kortspill hvor spillere konkurrerer om å bygge den vakreste stien gjennom forskjellige trær. Et av de visuelt sett peneste spillene jeg vet om, men også et smart og hjernedrivende strategi-kort-spill. Av spillene på listen er nok dette det vanskeligste å lære og huske, men ikke verre enn at de fleste vil kunne klare det nokså enkelt og greit. 4: Dominion En klassiker hvor spillere konkurrerer i å raskest mulig kjøpe flest mulig poeng ved å spille kort for å få tak i nye kort som igjen kan brukes til å få enda nye kort osv. osv. Det er en såkalt "deck builder", og spillet kommer med så mange kortvariasjoner at det nesten har evig mange variabler... og skulle man gå lei av kortene som følger med i base-spillet, finnes det typ 10 ekspansjoner som legger til like mange kort. Det er ikke uten grunn at dette er et av tidenes mest populære spill. 3: Agricola: All Creatures Big and Small Agricola er et tungt og omfattende hobby-spill som har fått mye omtale, som har mange fans og som har mange "haters". 2-spillervarianten "All Creatures Big and Small" forenkler systemet, og gjør det hele mye mer vennligsinnet og strømlinjeformet. Spillet handler om å bygge en bondegård. Enkelt, greit og gøy. 2: Patchwork Patchwork er et enkelt 2-spillerspill hvor spillere scorer poeng ved å sette samme brikker til det mest estetiske teppet. Et av fjorårets store hiter, og for tiden kåret til det beste abstrakte spillet av brukerne på boardgamegeek.com. 1: Pandemic Legacy Pandemic er et samarbeidsspill hvor 2 - 4 spillere prøver å redde menneskeheten fra å bli utryddet av 4 forskjellige sykdommer som spres over hele verden. I seg selv et fantastisk spill. Pandemic Legacy tar den samme oppskriften, og legger til en story som gjør at spillet forandrer seg fra gang til gang. Å spille Pandemic Legacy blir derfor som å spille et spill og samtidig følge med på en spennende tv-serie. Spillet er for kåret til tidenes best spill av brukerne på boardgamegeek.com, og det av en grunn. Det er enkelt å spille, vanskelig å mestre, det lar folk samarbeide om å løse en felles utfordring og det kommer med en spennende story som kan utforskes. Anonymkode: 29e74...162 3
Frostrose Skrevet 12. oktober 2016 #2 Skrevet 12. oktober 2016 Vet du ikke spør etter supplering, men jeg er også glad i brettspill, så jeg tenkte å komme med mine favoritter også. Håper det er greit. Parspill: 1. Ticket to Ride. Ticket to Ride kan spilles av 2-5 personer. Man får oppdrag hvor man skal bygge togskinner fra en by til en annen. Hvert oppdrag man klarer gir poeng. Man må være litt strategisk og ha litt flaks. Vi har introdusert dette spillet for flere av vennene våre, og mangehar gått rtt på butikken for å kjøpe det. Passer også for barn fra 8 år. 2.Carcassonne Passer for 2-5 spillere. Her skal du bygge veier og elver og overta så mye land som mulig ved å legge ned brikker. Her må man tenke nøye over hva man gjør, ellers kan du ende opp med å gi mange poeng til motstanderen din. Av spill for flere vil jeg anbefale: 1. Munchkin Dette spillet falt jeg totalt for første gang jeg spilte et, og et har vært en storfavoritt siden! Spillerne må kunne engelsk godt, være konkurranseinnstilt og kunne ta en spøk. Spillet er pepret med morsomme referanser. Hver spiller starter på level 1 og må slå monstere for å komme opp i level.Dette gjør man med ulike gjenstander som man får i løpet av spillet. Man kan samarbeide, kjempe mot hverandre og stikke hverandre i ryggen. 2. Taboo Lagspill som minner om det mer kjente "Alias". Man skal forklare ordet på kortet man trekker uten å bruke en rekke ord som står på kortet. 3. Ryktet Går Tegnespill hvor man skal gjette hva de andre har tegnet. Passer perfekt til festlige lag.
Gjest Cartman Skrevet 12. oktober 2016 #3 Skrevet 12. oktober 2016 Hva med klespoker, kremtopp og rødvin?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #4 Skrevet 12. oktober 2016 Wow, positivt overrasket. Jeg trodde tråden kom til å handle om enten sexspill eller kjedelige tanketomme brettspill. Men nå kommer jo snart civ 6 ut, så vi kommer til å spille det en stund, sannsynligvis. +1 for lister Anonymkode: 14aa5...9db
Paradoxx Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 For Guds skyld, hold dere unna monopol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå