Gå til innhold

Forstoppelse hos barn. Frustrasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 som sliter med stadige forstoppelser. Det går ca en uke mellom hver avføring, og den er vond. 

Han nekter å bæsje i barnehagen. Jeg og han har korte ettermiddager i lag og da får han heller ikke til. Som regel skjer det i helgen når vi har fri og er alene. 

Vi har forsøkt alle råd. Han får rosiner, sviskemos, biologi, druer, kiwi, linfrø, laktulose og drikkeyoghurt, minst to av delene daglig for å lette prosessen. Grovt brød får han også. Jeg vet ærlig talt ikke hva mer/annet jeg kan gjøre. 

I dag er det mer enn en uke siden forrige avføring. Jeg har en travel arbeidsuke foran meg og tenkte at i dag SKAL han bæsje, for han klager på magen og spiser lite når det er lenge siden sist. Jeg ga han en klyster og ett helt glass med sviskemos etter middagen. Etter halvannen time ga jeg han (skrekk og gru) enda et klyster. Pluss halvannen kiwi. Han har sittet på potten i over to timer nå. Uten å bæsje.

Jeg blir helt sprø. Hva er galt med ungen min? Hva gjør jeg feil? Hva godt kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 65deb...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det forsvarlig å gi to klyster? Det kan jeg lite om.. Har du pratet med legen? Kan det være noe galt? Du finner jo tydeligvis ikke noe som hjelper, så jeg vil påstå at dere må kontakte legen for den stakkars gutten sin skyld!

Skrevet

Har du ikke vært hos legen med dette? :hakeslepp:

Dette kan være mye forskjellige årsaker til.

Anonymkode: ce1af...287

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ta en tur til legen. Han også vært til legen for samme problem tidligere. Da fikk han resept på et middel som heter Movicol. Jeg ble også bedt om å gi han rosiner, sviskemos osv. 

To klyster er nok ekstremt ja. Han får sjelden klyster i det hele tatt siden det ikke er anbefalt. Må var det bare denne desperate moren som vil at han skal få det til. 😐 

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. 

Var selv ofte forstoppet som barn, det kan være arvelig også. Men det må vel finnes en løsning?

Skrevet

Du gjør ikke noe galt, noen barn er plaget med forstoppelse.  Gå til lege vår få  tips. Jenta mi er 8 år og hatt det siden hun var baby.  Det er mange tips, vet ikke hva som vil funke for dere.  Noen funker det med sviskesaft, laktulose funker, men må drikke mye, ellers har det motsatt effekt.  Flytende parafin kan hjelpe.  Movicolpulver er og et middel, men kanskje ikke det første man prøver.  Vi har vært gjennom hele regla, og ingenting funker optimalt for oss, så vi "tømmer"  hver helg med laxoberaldråper til vi finner en bedre løsning. 

Ta kontakt med lege og få råd og veiledning.  Men det er veldig vanlig visstnok.  

Skrevet

Er han utredet for noe allergi? Kan han ha en eller annen form for innsnevring? Burde han vært undersøkt med endoskop? 

Dette må jo være relevante spørsmål etter så lang tid - noe er jo galt?!

Drikke han mye væske? Jeg husker at det var vann som var det viktigste når jeg ammet for å unngå treg mage.

Jeg spiste også Benefiber for å prøve å få gang på ting og jeg tror det virket: https://www.apotek1.no/produkter/benefiber-pulver-273g-972253p

• Liker 1
Skrevet

Bade i varmt vann i badekar eller balje, det får tarmene til å slappe av.

Skrevet

Sønnen min er litt eldre, men han fikk resept på Movicol Junior hos legen sist han hadde forstoppelse, det virker. Å massere korsrygg og mage kan også hjelpe/lindre for å få i gang "systemet". Minifomtabletter kan også hjelpe litt dersom han har luftsmerter i tillegg.

Anonymkode: 29adf...d9b

• Liker 1
Skrevet

Trådstarter her.

Jeg fikk følelsen av at legen egentlig ikke visste hva vi burde gjøre og hadde en "vent og se"-holdning da vi var der for ett år siden. Gutten min har strevd med magen siden han var baby. Det eneste som slo ut på allergitesten var eggehvite. Men har ikke tatt noe nærmere undersøkelse av magen og tarmene hans. 

Han får kveldsbad flere ganger i uken også. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er litt eldre, men han fikk resept på Movicol Junior hos legen sist han hadde forstoppelse, det virker. Å massere korsrygg og mage kan også hjelpe/lindre for å få i gang "systemet". Minifomtabletter kan også hjelpe litt dersom han har luftsmerter i tillegg.

Det var det han fikk over en periode i fjor. Det er en utfordring å få det i han. Ikke liker han det uansett hva jeg blander med.

Jeg har fenikkelolje som jeg masserer han med for å prøve å sette i gang magen.

29 minutter siden, ablaze skrev:

Er han utredet for noe allergi? Kan han ha en eller annen form for innsnevring? Burde han vært undersøkt med endoskop? 

Dette må jo være relevante spørsmål etter så lang tid - noe er jo galt?!

Drikke han mye væske? Jeg husker at det var vann som var det viktigste når jeg ammet for å unngå treg mage.

Jeg spiste også Benefiber for å prøve å få gang på ting og jeg tror det virket: https://www.apotek1.no/produkter/benefiber-pulver-273g-972253p

Han drikker vanligvis ikke så mye. Bedre denne uken da... men vanligvis drikker han litt lite, og det er nok ikke så bra!

Skrevet

Kan han ha såkalt dovegring? At han rett og slett er redd for å gå på do/potte? Hjelper det dersom dere sitter sammen med han, evt. lar han se på f.eks iPad/film mens han sitter på do?

• Liker 1
Skrevet

Desverre får man "vent og se"- holdning når barnet har vært plaget i 8 år også, så stålsett deg 😐 finnes et pulver som heter Bellymed som ikke smaker noe.  Får heller ikke i jenta mi movicolpulver. Dessverre har apotekene problemer med å skaffe Bellymed. 😕

Skrevet
4 minutter siden, Gresskaret skrev:

Desverre får man "vent og se"- holdning når barnet har vært plaget i 8 år også, så stålsett deg 😐 finnes et pulver som heter Bellymed som ikke smaker noe.  Får heller ikke i jenta mi movicolpulver. Dessverre har apotekene problemer med å skaffe Bellymed. 😕

Hm, kan forsøke det hvis legen vil gi det!

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han ha såkalt dovegring? At han rett og slett er redd for å gå på do/potte? Hjelper det dersom dere sitter sammen med han, evt. lar han se på f.eks iPad/film mens han sitter på do?

Han hater å bæsje og det forstår jeg jo, fordi det gjør vondt for han. 😢 Jeg gir gjerne ipad for at han skal finne roen, men tror han glemmer hva han sitter det for da. Han satt f.eks. veldig lenge i dag, og jeg har på følelsen at han ikke forsøkte så hardt å presse. 

Skrevet

Laktulose skal man vel ikke gi så mye av, for da kan kroppen bli avhengig av det for å få normal avføring.

Selv blir jeg forstoppet av ris og kefir

Hva spiser han til vanlig utenom det du nevnte?

Men ja, selvsagt gå til legen, kanskje få henvisning til spesialist

Anonymkode: 7a83c...36e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laktulose skal man vel ikke gi så mye av, for da kan kroppen bli avhengig av det for å få normal avføring.

Selv blir jeg forstoppet av ris og kefir

Hva spiser han til vanlig utenom det du nevnte?

Men ja, selvsagt gå til legen, kanskje få henvisning til spesialist

Anonymkode: 7a83c...36e

Han drikker eplejuice, lettmelk og vann. Spiser skiver til frokost, lunsj og kvelds. Da grovt brød med leverpostei, baconost, makrell i tomat eller skinke. Han spiser gjerne noen cherrytomater og agurkskiver ved siden av. Han liker eple og pære, pluss blåbær og banan, men det siste vil jeg ikke gi pga magen. Til middag digger han pasta, men får ikke det hver dag. I dag spiste vi lapskaus med flatbrød. Han elsker også mais. I helgene får han litt smågodt og gjerne is.

Skrevet

Har akkurat hat det samme problemet, og vi fant en løsning på det til slutt! Dra til legen så snart som mulig å be om movicol junior, gi et glass (gjerne på morgenen) med movicol blandet med juice, brus saft eller uansett hva han liker og sørg for at han gjerne får det når du vet han er tørst! Du kan også dele opp og gi han i to omganger, men vi gir vanligvis 1 pose om dagen.. Kommer det ikke løpet av dagen kan man gi en til når det er kveld fks. Vi har prøvd alt så hadde ønsket vi oppdaget dette litt før!! Lykke til og er ganske sikker på at det blir bedre nå :-)

Skrevet

Har akkurat hatt det samme problemet, og vi fant en løsning på det til slutt! Dra til legen så snart som mulig å be om movicol junior, gi et glass (gjerne på morgenen) med movicol blandet med juice, brus saft eller uansett hva han liker og sørg for at han gjerne får det når du vet han er tørst! Du kan også dele opp og gi han i to omganger, men vi gir vanligvis 1 pose om dagen.. Kommer det ikke løpet av dagen kan man gi en til når det er kveld fks. Vi har prøvd alt så hadde ønsket vi oppdaget dette litt før!! Lykke til og er ganske sikker på at det blir bedre nå :-)

Skrevet

Eldstegutten her i huset har også vært mye plaget med treg mage fra han begynte med fast føde. En av de store synderne for han sin del var rett og slett eple i forskjellige former. Eplejuice, eple i diverse smoothieblandinger osv. Etter å ha brukt lactulose ei stund (han måtte ha større og større doser), gikk vi over til Movicol Junior. Denne er uten smak og har vært lett å få i medisinfrykteren (penicilin kurer er tortur å få i ham) her i huset. Etter å ha gitt ham en dose daglig i rundt et års tid begynte vi å trappe gradvis ned på dosene, og han har nå vært medisinfri i et halvt år, hurra! :-)

Anonymkode: 216a1...398

Skrevet

Jeg ville prøvd med mindre grovt brød/fiber en periode. Ikke alle tåler mye av det. 

Anonymkode: 029bd...e48

Skrevet

Etter et inngrep som krevde så sterke smertestillende av tarmen ble skadet, slet jeg med det samme for et par år siden. Verken klyster, piller fra apoteket eller sykesøster sine råd hjalp. Jeg måtte sove på sofaen om natta fordi jeg ikke klarte å reise meg pga. smertene.

Etter å ha gitt opp profesjonelle sine råd, fikk jeg noen til å kjøpe masse, masse salt lakris til meg + andre lakserende drops. Funket som bare julingen!

Kanskje du kan få guttungen din til å "overspise" litt salt lakris, Läkerol eller noe annet? Han synes sikkert det er mer stas enn klyster, i hvert fall :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...