Gå til innhold

Sammenheng mellom sf-mål og fødselsvekt? Livredd for gigababy..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 37+3 i dag, og skal få en gutt. Har helt siden de første sf-målene ligget over den rød streken i varierende grad. Nå på siste kontroll (36+6) var sf-målet mitt 37 cm, og ganske godt over den rød streken... Jeg begynner rett og slett å bli litt redd for å få en gigantisk baby! Dette er mitt første barn, og jeg er dermed også redd for å bli gående på overtid.  

Selv er jeg lita (160 cm) og var normalvektig da jeg ble gravid. Har altså ikke noe ekstra polstring på magen. 

Hva er deres erfaringer når det gjelder sf-mål og babyens fødselsvekt? 

Anonymkode: 1f27a...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine sf-mål var nesten av skjemaet på slutten! Jeg gikk 16 dager over tiden, og baby var 4 kg. Han var absolutt stor, men ikke sinnsykt stor. Hovedgrunnen til mitt store sf-mål var rett og slett at han lå i seteleie, og kom aldri skikkelig ned i bekkenet. Så sf-mål påvirkes av hvordan baby ligger også😊

Endret av Hennipcp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk helt utenfor det skraverte området på sf-målene mine ved andre graviditet, med fødte en helt gjennomsnittlig baby på 3,5 kg - og det selv om jeg gikk over en uke på overtid.

Anonymkode: 1d45d...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Hennipcp skrev:

Mine sf-mål var nesten av skjemaet på slutten! Jeg gikk 16 dager over tiden, og baby var 4 kg. Han var absolutt stor, men ikke sinnsykt stor. Hovedgrunnen til mitt store sf-mål var rett og slett at han lå i seteleie, og kom aldri skikkelig ned i bekkenet. Så sf-mål påvirkes av hvordan baby ligger også😊

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk helt utenfor det skraverte området på sf-målene mine ved andre graviditet, med fødte en helt gjennomsnittlig baby på 3,5 kg - og det selv om jeg gikk over en uke på overtid.

Anonymkode: 1d45d...f98

Godt å få noen beroligende svar. Målet er jo absolutt ikke å få noen liten baby, men tanken på å måtte få ut en baby på mye over 4 kg er litt skremmende... Gutten min ligger med hodet ned men har ikke festet seg enda, så det kan jo også spille inn på sf-målet da forstår jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig liten sammenheng! Last ned Symfyse-Fundus appen og legg inn målene fra jordmor. Der legger du nemlig til din vekt og høyde, slik at kurvene blir mer riktig for deg.

Anonymkode: 72ff4...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første så havnet jeg utenfor hele skjemaet ,han ble 4,1kg ,nr 3 lå bare litt over normalen,og han veide 5 kg. Spør om hvor stor den tror han er på kontroll.lykke til 😊

Anonymkode: 6b25f...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig liten sammenheng! Last ned Symfyse-Fundus appen og legg inn målene fra jordmor. Der legger du nemlig til din vekt og høyde, slik at kurvene blir mer riktig for deg.

Tusen takk for tips! :) 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med første så havnet jeg utenfor hele skjemaet ,han ble 4,1kg ,nr 3 lå bare litt over normalen,og han veide 5 kg. Spør om hvor stor den tror han er på kontroll.lykke til 😊

Anonymkode: 6b25f...47c

Takk for svar! :) Jeg spurte jordmor hva hun trodde nå sist, men hun ville ikke gi noe estimat.. Men hun sa at jeg måtte ha ligget enda en del over den rød streken for at hun skulle sendt meg på kontroll på sykehuset med spørsmål om stort barn. Krysser fingrene for en gjennomsnittlig liten klump ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten mage, men baby ser ut til å bli over gjennomsnittet stor. De mente han tok opp mye plass innvendig, hva nå det skal bety..

Anonymkode: 0d531...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har liten mage, men baby ser ut til å bli over gjennomsnittet stor. De mente han tok opp mye plass innvendig, hva nå det skal bety..

Har de sett det på ul da? Eller sier de det bare etter å ha kjent på magen? Jordmor har liksom ikke sagt noe om noe sånt til meg.. Kan de f.eks kjenne om man har mye eller lite fostervann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de sett det på ul da? Eller sier de det bare etter å ha kjent på magen? Jordmor har liksom ikke sagt noe om noe sånt til meg.. Kan de f.eks kjenne om man har mye eller lite fostervann? 

Ja, de har sett det på UL. Vet ikke om de kan kjenne om man har mye fostervann eller ikke, men de så på UL at jeg hadde normalt med fostervann. Tror de målte fostervannslommer for å finne ut av det, tror ikke de kan se det utenpå magen. Men jeg aner ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er liten selv (under 160 og normalvektig minus) og lå noe over på målet. Fikk en sønn på 4,2 til termin. Var også redd for stort barn da far var rimelig giga.

MEN det gikk helt fint!! Fødsel er så individuelt at det merkelig nok ikke må ha med størrelse på baby å gjøre. I tillegg var det betryggende at han hadde litt å gå på, alle går litt ned etter fødsel, men var ikke noe stress når han hadde litt ekstra.

Anonymkode: 74202...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har sett det på UL. Vet ikke om de kan kjenne om man har mye fostervann eller ikke, men de så på UL at jeg hadde normalt med fostervann. Tror de målte fostervannslommer for å finne ut av det, tror ikke de kan se det utenpå magen. Men jeg aner ikke altså.

Okei. Jeg har ikke vært på ul siden den ordinære i juni, så jeg aner liksom ikke hva ståa er nå. Kan ikke huske om det ble sagt noe om fostervann osv da, men babyen lå visst litt over snittet på vekt da, men det var ikke snakk om mange gram. Var det på ordinær ul de målte det til deg, eller har du vært på ul senere? 

Merkelig at svangerskap kan være så forskjellige fra kvinne til kvinne altså, finnes liksom ikke ett eneste fasitsvar på noe som helst, hehe :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger langt over kurven, men jeg følger kurven og det er visst viktig og riktig. På UL-estimering er han -2% på veksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er liten selv (under 160 og normalvektig minus) og lå noe over på målet. Fikk en sønn på 4,2 til termin. Var også redd for stort barn da far var rimelig giga.

MEN det gikk helt fint!! Fødsel er så individuelt at det merkelig nok ikke må ha med størrelse på baby å gjøre. I tillegg var det betryggende at han hadde litt å gå på, alle går litt ned etter fødsel, men var ikke noe stress når han hadde litt ekstra.

Anonymkode: 74202...576

Far her var også i godt hold (over 4 kg), mens jeg derimot var prematur og såvidt over 2 kg, så litt vanskelig å skulle spå noe på grunnlag av det. Vet jo ikke hvor stor jeg hadde vært om jeg ble født til termin.. 

Men det er sant som du sier, det er vel ikke størrelsen på barnet som avgjør hvordan fødselen blir. Men tanken på å skulle føde en baby på over 4 kg er jo allikevel litt mer skremmende enn å skulle føde en på 3-3,5 kg. Og selvfølgelig er det bedre at han har litt å gå på vektmessig. Jeg vet jo selv hvor slitsomt det var for mine foreldre med mat osv den første tida med meg.. 

Tusen takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger langt over kurven, men jeg følger kurven og det er visst viktig og riktig. På UL-estimering er han -2% på veksten.

Jeg følger også kurven jevnt, så det er jo bra. Var det pga at sf-målet var så høyt at du var på ul-estimering? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå midt på hele veien, babyen var 3,5 kilo☺ så det stemte her, hvis msn skal tolke det sånn. Ble estimert 6 % over i uke 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Lå midt på hele veien, babyen var 3,5 kilo☺ så det stemte her, hvis msn skal tolke det sånn. Ble estimert 6 % over i uke 32.

Takk for svar! :)

Hvorfor var du på vekstestimering hvis du lå helt på gjennomsnittet da egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger langt over snittet, nesten utenfor arket og babyen er nå estimert til 3400 i uke 39.

Lå laaaaaangt utenfor med nr 1 og han var 3400 14 dager på overtid. 

Anonymkode: ae242...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! :)

Hvorfor var du på vekstestimering hvis du lå helt på gjennomsnittet da egentlig? 

Måtte sjekke at morkaka hadde flyttet seg vekk fra fødselskanalen slik at jeg kunne føde normalt☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pearl2.0 skrev:

Måtte sjekke at morkaka hadde flyttet seg vekk fra fødselskanalen slik at jeg kunne føde normalt☺

Åja. Bare syns det virker som det er så mange som er på sånne vekstestimeringer, så begynte å lure på om jeg hadde "gått glipp av" noe man burde få gjort:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...