Gå til innhold

Når hun nekter kjæresten å ha venner...

bestevennen

Anbefalte innlegg

Jeg er mann som "sniker" meg inn her for å søke etter gode råd i en vanskelig situasjon.

Min aller beste venn fikk for ett år siden ny dame. Jeg oppdaga fort at hun var over gjennomsnittet sjalu og kontrollerende, men jeg ønska ikke å lage noen stor sak ut av det ettersom bestekompisen min tydeligvis var veldig forelska. Han søkte råd hvis tingene ble litt kompliserte, men jeg trodde aldri at sjalusien hennes skulle komme ut av kontroll.

For et halvt år siden dro han til henne på påskeferie (hun bor noen timer unna) og han kom aldri tilbake. Hun krevde at han flytta inn hos henne og at han avslutta studiene, ellers ville forholdet være over. Samtidig tok hun kontroll over passordene hans på sosiale medier, slik at hun kunne overvåke hundre prosent hvem han snakka med og hva de snakka om. Kompisen min godtok utrolig nok dette for å vise henne tillit. Samtidig ønska han fremdeles å ha et personlig og nært kameratforhold til meg, så han løste dette ved å kontakte meg på SMS så fort han var alene. Der kunne vi ha timelange samtaler, og så sletta han meldingene etterpå. Dette var naturligvis ikke noen god løsning for noen av oss, men det var eneste måten vi kunne få snakke i "fred" på så det ble en vane vi kunne godta.

For noen måneder siden hadde han og jeg en liten "krangel" (en bagatellmessig ting) på Facebookchatten. Dette fikk hun naturligvis med seg, og dermed hadde hun den unnskyldningen hun trengte til å gyve løs på meg. Jeg har jo skjønt at hun har mislikt meg fra første stund fordi hun vil være den eneste fortrolige vennen min har, og nå grep hun muligheten og skjelte meg ut. Etter dette hørte jeg ikke mer fra kompisen min, så jeg måtte bare sende ei melding og spørre hvorfor jeg aldri hørte mer fra ham. Da fikk jeg til svar at vi ikke skulle ha kontakt mer. Jeg antar at "forfatteren" bak denne meldinga var henne...

Jeg orka ikke å ta opp kampen og må bare respektere at kameraten min i en vanskelig situasjon måtte prioritere som han gjorde for å beholde henne (selv om man kan spørre seg om det er verdt det...) Jeg kjenner imidlertid at jeg ikke får ro før jeg får avslutta dette på en skikkelig måte. Jeg vil derfor så gjerne sende ham en lengre beskjed der jeg forteller at jeg bare må godta at ting ble som de ble, men at han skal vite at jeg fortsatt vil være her for ham dersom han skulle trenge vennskapet mitt igjen en gang i fremtida.

Problemet er at jeg ikke vet HVORDAN jeg skal få sendt ham beskjeden. Facebook og snap er uaktuelt, i og med at hun får varsel på sin telefon når han får meldinger der. SMS tør jeg ikke sende, fordi jeg ikke aner når han er alene, og jeg antar at hun også har passordet hans på mail og åpner brev han får i postkassen. Han har heller ikke kontakt med noen av sine andre kamerater lenger, så det er vanskelig å hente noen hjelp fra dem også. Er det noen som kan ha noen smarte tips til hvordan jeg kan få fortalt kameraten min det jeg trenger å si? Jeg er et følelsesmenneske uten like, så her hadde jeg satt stor pris på gode råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som han er i et forhold hvor han blr psykisk mishandlet. Dette er selvfølgelig ikke greit. har han noe familie du kan snakke med? Noen andre venner hun "godtar"?

Anonymkode: ef4f5...d0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskapen, lenge leve. Denne kompisen din må være ein superstor M. Kudos til deg som ville fortsette vennskapet selv når han ble om til ein tafatt tøffel som ikkje fikk ha venner eller være åpen venn med noen som helst andre. Eg vil tro denne heksa har full kontroll på absolutt alle fronter, så eneste måten er om du tilfeldigvis møter på han, og det er vel ikkje sannsynlig dersom han har flyttet bort. Ho har kontroll på snap, facebook, sms, telefon, epost, og går trolig igjennom posten han får også. Du kan prøve å ringe med skjult nummer eller noe, men du risikerer jo at dama tar telefonen eller lytter inn på samtalen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som han er i et forhold hvor han blr psykisk mishandlet. Dette er selvfølgelig ikke greit. har han noe familie du kan snakke med? Noen andre venner hun "godtar"?

Han har i perioder tidligere innrømmet at hun har noen trekk som slett ikke er gode, men dette er en kar som gjør alt for at forhold skal fungere og som ikke ønsker å såre kjæresten sin. Derfor ender det opp med at han utsletter seg selv. Han har vært i et par slike forhold tidligere...

I løpet av det året de har vært sammen er jeg den eneste kompisen hans hun har møtt. Alle hans venner er trusler for henne. Jeg har som deg tenkt tanken på at jeg skulle snakke med mora hans, men jeg er redd at det kan slå helt feil. At han da stikker piggene enda mer ut fordi jeg "blander meg"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, NordTroll skrev:

Ho har kontroll på snap, facebook, sms, telefon, epost, og går trolig igjennom posten han får også. Du kan prøve å ringe med skjult nummer eller noe, men du risikerer jo at dama tar telefonen eller lytter inn på samtalen.

Du må tro jeg har tenkt mye på hvordan jeg kan finne en "sikker linje." Jeg kjenner ham så godt at jeg vet at dersom det finnes bare en øøørliten mulighet for at hun får lest beskjeden eller får med seg at jeg har ringt, så blir han stressa og redd og alt blir mot sin hensikt.

Ja, han er en feiging som ikke tør stå opp for seg selv. Men samtidig er han et usedvanlig godt menneske som ikke vil såre en sjel. Derfor vet jeg at det har kosta ham mye å godta hennes krav om at han kutter all kontakt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, bestevennen skrev:

Han har i perioder tidligere innrømmet at hun har noen trekk som slett ikke er gode, men dette er en kar som gjør alt for at forhold skal fungere og som ikke ønsker å såre kjæresten sin. Derfor ender det opp med at han utsletter seg selv. Han har vært i et par slike forhold tidligere...

I løpet av det året de har vært sammen er jeg den eneste kompisen hans hun har møtt. Alle hans venner er trusler for henne. Jeg har som deg tenkt tanken på at jeg skulle snakke med mora hans, men jeg er redd at det kan slå helt feil. At han da stikker piggene enda mer ut fordi jeg "blander meg"...

Det er slik mishandlere oppererer. De isolerer, kontrollerer og bryter ned. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, bestevennen skrev:

Han har vel egentlig allerede piggene ute mot deg til en viss grad. Eller så er han muligens bare helt under hennes kontroll. Vet du hvor han jobber? Kanskje du kunne dratt dit for å prøve å snakke med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er han alltid hjemme da? Kan du ikke ringe han eller stikke innom jobben ( om han har, og det går) eller ringe når hun er på jobb? :)

Fy hvor slitsomt det må være å ha en slik kjæreste... Stakkars kompisen din.. Bra du ikke har gitt han opp, alle trenger da venner! Har hun kuttet ut sine venner også da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han har vel egentlig allerede piggene ute mot deg til en viss grad. Eller så er han muligens bare helt under hennes kontroll. Vet du hvor han jobber? Kanskje du kunne dratt dit for å prøve å snakke med han.

Han har fram til nå vært veldig flink til å fortelle meg at han setter utrolig pris på at jeg beholder vennskapet og støtter ham selv om han gjør det vanskelig. Derfor velger jeg å tro at han fortsatt tenker sånn, men at han som sagt har gjort en prioritering for å beholde henne.

Jeg vet hvor han jobber og jeg har vurdert å sende brev eller e-post dit. DER kan hun da ikke ha tilgang? Samtidig syns jeg at jeg gjør ting veldig store og kompliserte ved å oppsøke ham der. For meg handler det egentlig bare om å få en bekreftelse om at vi egentlig fortsatt er venner og få gitt ham beskjed om at jeg alltid vil være der for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, berry_c skrev:

Men er han alltid hjemme da? Kan du ikke ringe han eller stikke innom jobben ( om han har, og det går) eller ringe når hun er på jobb? :)

Fy hvor slitsomt det må være å ha en slik kjæreste... Stakkars kompisen din.. Bra du ikke har gitt han opp, alle trenger da venner! Har hun kuttet ut sine venner også da, eller?

Det gjelder bare å finne ut på hvilke tidspunkt han eventuelt er aleine, det er faktisk ikke så enkelt. Og jeg er som sagt skeptisk til om hun på en eller annen syk måte greier å finne ut at jeg har ringt - jeg vet at han ikke kommer til å fortelle henne, men likevel...

Hun har såklart beholdt sine venner, selv om de ikke kjempeofte finner på noe med dem heller. På bursdagen hans ordnet hun med selskap - og inviterte kun sine egne venner og sin egen familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Nøste~ skrev:

Hvor gamle er dere egentlig?

Jeg vet ikke om dette var ment som en sarkastisk kommentar, men vi er kommet over fjortisalderen - selv om jeg dessverre kan forstå at det ikke virker sånn... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, bestevennen skrev:

Det gjelder bare å finne ut på hvilke tidspunkt han eventuelt er aleine, det er faktisk ikke så enkelt. Og jeg er som sagt skeptisk til om hun på en eller annen syk måte greier å finne ut at jeg har ringt - jeg vet at han ikke kommer til å fortelle henne, men likevel...

Hun har såklart beholdt sine venner, selv om de ikke kjempeofte finner på noe med dem heller. På bursdagen hans ordnet hun med selskap - og inviterte kun sine egne venner og sin egen familie...

Djises, for ei dame!
Inviterte hun ikke familien hans engang da? da tenker jeg at de har det på samme måte som deg med dama hans, kan ikke være svigermors drøm hun der... Men hva skjer om hun finner ut at dere har kontakt da? Tviler på at hun dumper han av den grunn, virker jo som hun gjør alt for å ha han for seg selv, så hun gir nok ikke slipp så lett.. Hun er vel ikke stygg med han (utenom alt det stygge hun gjør mot han da, fjerner alle venner og  fremtiden hans med studiene.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, berry_c skrev:

Djises, for ei dame!
Men hva skjer om hun finner ut at dere har kontakt da? Tviler på at hun dumper han av den grunn, virker jo som hun gjør alt for å ha han for seg selv, så hun gir nok ikke slipp så lett.. Hun er vel ikke stygg med han (utenom alt det stygge hun gjør mot han da, fjerner alle venner og  fremtiden hans med studiene.....)

Hun ville ha blitt vanskelig å ha med å gjøre hvis hun visste hvor mye kontakt vi har hatt uten at hun var klar over det... Det er derfor jeg bare vil gi denne ene beskjeden og deretter godta at vennskapet enten settes "på vent" eller er avsluttet.

Som jeg har forstått så "straffer" hun ham (ved å komme med trusler og beskyldninger) hvis han går mot hennes vilje. Samtidig så belønner hun ham voldsomt når han føyer henne, så jeg tipper at han sånn sett har det greit i hverdagen. Men dette er vel et kjent handlingsmønster hos kontrollerende folk, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Sirah skrev:

Jobber han? Kan du få tak i jobbmailen eller telefonnummeret dit? Lykke til!

Takk! Det er muligens det som er det mest nærliggende alternativet akkurat nå hvis ingen kommer på en annen fantastisk måte! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, bestevennen skrev:

Jeg vet ikke om dette var ment som en sarkastisk kommentar, men vi er kommet over fjortisalderen - selv om jeg dessverre kan forstå at det ikke virker sånn... :/

Nei jeg mente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nøste~ skrev:

Nei jeg mente det.

Bra! Vel, som sagt er vi alle tre så voksne at denne type oppførsel burde være unødvendig. Men sjalusi og manipulering kjenner vel ingen alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bestevennen skrev:

Takk! Det er muligens det som er det mest nærliggende alternativet akkurat nå hvis ingen kommer på en annen fantastisk måte! ;)

Det var det første jeg tenkte på :) Siden du ikke kan kontakte han privat lissom... Håper du får tak i han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...