frøkenduracell Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg leier en leilighet hvor husverten bor over meg. Kontrakten er kun mellom meg og han. Kjæresten er mye på besøk og jeg lurer på om jeg er pliktig til å si ifra til husverten om han kan flytte inn eller spørre om det er greit? Eller er det greit så lenge jeg betaler det som er avtalt. I forhold til hvor mye han har vært her siste året er det ikke store endringer i utgiftene heller mtp strøm og oppvarming av vann? Hva tenker dere? Setter pris på svar!
Saphyria Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/ni_kan_leier_ta_opp_andre_i_husstanden_eller_framleie.pdf
melly666 Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 Det kan være greit å si ifra så klart, for å sikre godt leieforhold men du trenger ikke utleiers godkjenning. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #4 Skrevet 10. oktober 2016 Det er fint om du sier fra, men du er ikke pliktig å betale mer. Huseier har faktisk ikke lov til å kreve det heller. Men som sagt, det er fint om du ser fra av sikkerhetshensyn. Anonymkode: e9909...569
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #5 Skrevet 10. oktober 2016 Husk forresten på at du er ansvarlig dersom kjæresten forårsaker skade på boligen. Det er ikke alle som er klar over det. Anonymkode: e9909...569
Minya Skrevet 10. oktober 2016 #6 Skrevet 10. oktober 2016 Du er pliktig å melde fra at det blir en ekstra beboer av sikkerhetsmessige årsaker, feks ved brann skal man vite om alle er reddet ut eller ikke, men sånn rent økonomisk kan ikke huseier legge på husleia før nyttår eller kontraktsnyttår (den datoen man inngikk kontrakten) og da skal du også ha tre måneders forvarsel om jeg husker riktig. Vi har samme type utleieforhold som du bor i, vi leier ut sokkeletasjen, men vi har aldri lagt på husleia så jeg husker ikke åssen det funker Hvis vann og strøm er inkludert i husleia, kan du forvente at huseier ønsker å øke leia fordi både vann og strøm endrer seg noe når det bor flere der på fulltid. Betaler du strøm selv, vil du merke forskjellen. Siden du er ansvarlig for leieforholdet, er det fortsatt du som må betale husleie. Vil du at kjæresten din skal betale for seg, gjør dere bare opp privat.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #7 Skrevet 10. oktober 2016 7 minutter siden, Minya skrev: Du er pliktig å melde fra at det blir en ekstra beboer av sikkerhetsmessige årsaker, feks ved brann skal man vite om alle er reddet ut eller ikke, men sånn rent økonomisk kan ikke huseier legge på husleia før nyttår eller kontraktsnyttår (den datoen man inngikk kontrakten) og da skal du også ha tre måneders forvarsel om jeg husker riktig. Vi har samme type utleieforhold som du bor i, vi leier ut sokkeletasjen, men vi har aldri lagt på husleia så jeg husker ikke åssen det funker Hvis vann og strøm er inkludert i husleia, kan du forvente at huseier ønsker å øke leia fordi både vann og strøm endrer seg noe når det bor flere der på fulltid. Betaler du strøm selv, vil du merke forskjellen. Siden du er ansvarlig for leieforholdet, er det fortsatt du som må betale husleie. Vil du at kjæresten din skal betale for seg, gjør dere bare opp privat. Huseier kan prøve seg, men huseier har ikke lov til å kreve det og ts er i sin fulle rett til å nekte. Anonymkode: e9909...569 4
Minya Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Huseier kan prøve seg, men huseier har ikke lov til å kreve det og ts er i sin fulle rett til å nekte. Anonymkode: e9909...569 Som du ser fra lenger opp i innlegget mitt, skal huseier gi beskjed på forhånd og kan bare øke husleia til bestemte tider. Huseier kan ikke bare legge på husleia når som helst selv om strømutgiftene øker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå