Gå til innhold

Delvis sykemeldt - hvor mye overskudd etter jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye overskudd mener du at noen som er delvis sykemeldt skal ha når de er ferdig med arbeidsdagen? Skal de være så slitne at de ikke orker noe og må hvilke resten av dagen, eller bør de ha nok overskudd til å klare å gjøre litt (og isåfall hva/hvor mye)? 

Anonymkode: 0ec46...5f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvile*

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye overskudd mener du at noen som er delvis sykemeldt skal ha når de er ferdig med arbeidsdagen? Skal de være så slitne at de ikke orker noe og må hvilke resten av dagen, eller bør de ha nok overskudd til å klare å gjøre litt (og isåfall hva/hvor mye)? 

For meg går jobben først og hvis jeg skulle snakke for meg selv, i dagens situasjon, ville jeg forventet av meg selv å gå på jobb selv om jeg blir "dau" på kvelden. 

Men jeg er relativt ung og jeg har ikke barn. Min mor var mye syk i min oppvekst og for de med barn vil jeg si at det er vesentlig med overskudd etter jobb. Klarer man ikke det bør man få revurdert prosenten. 

Anonymkode: fac4d...c7b

• Liker 1
Skrevet

Det tenker jeg at folk får vurdere selv, i samråd med sin lege. 

Hvis det gjaldt meg selv ville jeg ønsket en prosent som gjorde at jeg kunne leve et godt liv. DA snakker jeg både om fysisk/ psykisk og økonomisk. 

Skrevet

Jeg ville sagt det kommer litt an på situasjonen. Om jobbingen forverrer helsen vil det jo ikke gå på lang sikt. Men dersom jeg selv var delvis sykmeldt en periode og visste jeg ville bli frisk, så tror jeg at jeg hadde bitt tenna sammen. Men kommer jo litt an på hvorfor man er sykmeldt også..

Anonymkode: 2328a...899

Skrevet

Jeg tenker at når man er delvis sykemeldt bør man se både til jobb og fritid hva som kan kuttes ut. Man må justere hjemmelaget også,  tenker på oppussing, verv, fritidsaktiviteter, dugnader osv. Har man barn, må man ha litt overskudd igjen til dem. Man kan ta det lett m husvask, ha enkle måltider osv, men ikke være så utkjørt etter jobb at man er sengeliggende fram til man må på jobb igjen. 

Er enig i at tidsperspektivet spiller en rolle her. På kort sikt kan man bite tenna sammen til man er over kneika, er det mer type 'sakte tilbake etter kreftbehandling' må man ta det roligere.

• Liker 1
Skrevet

Flere?

Skrevet

Jeg tenker som de andre har nevnt her at det kommer an på hvorfor man er sykemeldt. Hvis man blir utslitt av jobb og er sykemeldt på grunn av dette bør man kanskje søke seg ned i stilling slik at man klarer å jobbe OG ha overskudd etter jobb. Hvis det er en sykdom som gjør deg sykemeldt for en avgrenset periode er det kanskje lettere å bite tennene sammen og få gjort jobben, så får man heller nedprioritere ting på hjemmebane for den perioden det står på. Men det kommer som sagt veldig an på hvorfor man er sykemeldt!

Anonymkode: 73adf...b9f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...