Gå til innhold

forslag fra Laila Dåvøy

Kipa

Anbefalte innlegg

Har jo hørt dette forslaget som er kommet fra Laila Dåvøy om at man bla ikke ska trenge utdannelse for å jobbe i bhg lenger, har desverre bare hørt litt av dette. Er det noen her inne som kan fortelle meg konkret hva dette gikk ut på. Vet det ikke er vedtatt..

Er hjemmeværende og får ikke med meg alt som skjer selv om det har med mitt eget yrke å gjøre.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett i det du sier over her. Dette er et forslag som kommer fra Dåvøy og er ute til høring.

I tillegg til dette, så kommer det flere barn inn i barnehagene.

Mange barnehager i Bergen kommune ble pålagt å ta inn 6 ekstra enheter (dvs. f.eks. 6 store barn), men fikk bare en 80% stilling i tillegg.

Normen i kommunen (og mange andre) er at det skal være 1 voksen (100%) på 6 store barn.

Dette er noe de begynner å gå vekk i fra.

På en småbarnsavd. er normen 1 voksen og 3 barn.

Avd. består vanligvis av 3 voksne og 9 barn.

Nå er forslaget 2 voksne og 7 barn. Altså ett barn mer, enn det er pr i dag.

Bare at det antagelig vil bli 12 barn på avdelingen og voksne deretter.

Det virker som at politikerne har nylig oppdaget at det er over 2000 barn i Bergen kommune, som står på venteliste for bhgplass-.

Økonomien sier at det ikke er penger til å bygge bhg, så da stuver vi flere inn i allerede eksisterende bhg.

Dette vil koste bhg penger i lønnsutgifter, grunnet økt bemanning, noe bhg ikke har penger til.

Hva skjer? Jo, bhg får ikke fulle stillinger.

En annen ting; ufaglært personale koster ikke like mye som utdannet personale. Ergo; hva er poenget med førskolelærere som styrere og pedagogisk ledere?

Grrr... jeg blir så sinna! Nå har de jobbet på spreng for å få utdannet personale i bhgene, det har også vært stor på gang for at assistentene bør ha utdannelse som barne og ungdomsarbeider.

På tirsdag er det medlemsmøte for de som er med i Utdanningsforbundet. Gleder meg noe innmari til det og jeg håper at alle førskolelærere stiller opp!

Dette må vi sette en stopper for!

Hmmm.... ble vist noe entusiastisk... *kremt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke man trenger å bekymre seg over manglende pedagogisk bemanning. Det er jo bare å finne "problemer" hos barn(f.kes at de ikke leker riktig) så får de jo tilført ekstra pedagogisk personell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke man trenger å bekymre seg over manglende pedagogisk bemanning. Det er jo bare å finne "problemer" hos barn(f.kes at de ikke leker riktig) så får de jo tilført ekstra pedagogisk personell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at "Gjest" alltid skriver så negativt og unnlater å begrunne sine kommentarer?

Hva betyr "Tvangspedagog"?

Aner ikke om det er samme person som har lagt inn innlegg som Gjest, men jeg får et inntrykk av at denne/disse personene har opplevd at deres barn har hatt et problem, men nekter å innse det.

Dermed så er denne/disse personen/-e alltid så negativ i diskusjoner ang bhg.

Det er tydelig at du, Gjest, ikke vet hvordan ting fungerer i bhg.

Det er ikke bare å finne et problem hos et barn og vips har man ekstra pedagogisk personale.

Man må søke om det og det betyr ikke at man får. Problemet må være reelt og ofte litt stort for at man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme argumentasjon om oppheving av bemanningsnorm for fagpersonell har vi sett innen eldreomsorgen og i skolen.

Begrunnelsen høyresida ynder å bruke er at de vil la det være opp til den enkelte kommune å vurdere behovene individuelt - for med en regulert norm kan man jo like godt risikere å ikke tilsette nok der det finnes spesielle behov.

Etter min mening er dette en fordekt måte å rasjonalisere og senke kvaliteten på. Det har vi sett både i skolen og i eldreomsorgen. Resultatet? Færre sykepleiere pr. sykehjemspasient og færre lærere pr. elev er i dag en realitet!

Ambi

:smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er tydelig at du, Gjest, ikke vet hvordan ting fungerer i bhg.

Det er ikke bare å finne et problem hos et barn og vips har man ekstra pedagogisk personale.

Man må søke om det og det betyr ikke at man får. Problemet må være reelt og ofte litt stort for at man får.

I mitt tilfelle så det ikke ut som noe problem å få inn ekstrapersoner, selv om problemet var forholdsvis lite.

Men jeg kommer til å be om full gransking av hele saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest! Get over it!!! Det er nok nå. At din barnehage er slik som du påstår er greit, men alle barnehager og alle pedagoger er ikke slik som dine er..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjest! Get over it!!! Det er nok nå. At din barnehage er slik som du påstår er greit' date=' men alle barnehager og alle pedagoger er ikke slik som dine er..........[/quote']

Og verden rundt deg er heller ikke den samme for alle andre! Så hvorfor er du egentlig her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så det ikke ut som noe problem å få inn ekstrapersoner, selv om problemet var forholdsvis lite.

Men jeg kommer til å be om full gransking av hele saken!

Er det du som skrev om en sak hvor barnet ble ilagt flere problemer enn det egentlig hadde?

Hadde du enda bare registrert deg med nick, så hadde det vært lettere å holde kontroll på hvem man snakker til.

Med din erfaring, så skjønner jeg svaret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest! Get over it!!! Det er nok nå. At din barnehage er slik som du påstår er greit, men alle barnehager og alle pedagoger er ikke slik som dine er..........

Synes ikke det er riktig å si "Get over it". Om dette er et reelt problem for Gjest, så må vel hun på lik linje med alle andre med div. problem, få lov til å fortelle om de?

Det er ikke bare bare å komme over slike ting.

Detsverre så er det en del barnehager her i landet, som ikke fungerer helt slik normen er og hva som står i loven.

Dette kommer av mange årsaker; eier, plassering, holdninger, økonomi...

Jeg synes at det er viktig at slike ting kommer frem i dagslyset. Som foreldre skal man ikke godta hva som helst!

Ta f.eks. Vågsøy kommune. Der er det ikke lett å få fatt i utdannet personale, hvor det skulle ha vært inn en støttepedagog. I steden tar de inn en person som aldri har jobbet i bhg før, pga av mangel på søkere.

Hva kan man eieren gjøre?

Hva kan foreldrene gjøre?

Hva slags krav kan stilles?

Man skal ikke bare se rosenrødt på bhg. Det er mye rart rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bare rosenrødt på barnehager. Jeg vet at det finnes dårlige og det finnes gode barnehager i landet.

At jeg skrev til "Gjest" at h*n skulle komme over det, er fordi denen saken er opp hver gang det dreier seg om barnehager i tråder på KG.

Gullhår, du har kanskje ikke vært her lenge nok til å ha sett dette.

Jeg har prøvd å hjelpe denne gjesten før, og h*n vet jeg er førskolelærer, og dermed så er det nyttesløst.

At barnehager blir diskutert her inne er helt greit for meg, men alle trådene penser til slutt inn på denne saken som gjest her skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tenker da kanskje på at jeg burde gi meg? Ja, tanken har slått meg, men jeg er dessverre lett å provosere og har lett for å ville hjelpe andre. Samtidig synes jeg at jeg sitter inne med mye info om barnehager og kunne jo trå til med den infoen til folk som kanskje ikke kjenner barnehager like godt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykte meg kanskje litt klønete. Mente ikke at du skulle gi deg, men Gjest.

Når man ber om råd og får svar, så må man ta et standpunkt; er dette noe jeg vil lytte til?

Ja - nei, uansett; det er de rådene vi her inne kan gi og da er det ikke noe poeng i å dra saken videre.

Kanskje til andre fora, men ikke her på samme sted, med de samme menneskene.

Jeg er ikke så kjent her inne enda, at jeg kjenner igjen skrivemåten til alle gjestene (og de er det Mange av!).

Synes KG burde sette som krav, at man måtte registrere seg før man kunne legge inn et innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Uttrykte meg kanskje litt klønete. Mente ikke at du skulle gi deg, men Gjest.

Når man ber om råd og får svar, så må man ta et standpunkt; er dette noe jeg vil lytte til?

Ja - nei, uansett; det er de rådene vi her inne kan gi og da er det ikke noe poeng i å dra saken videre.

Kanskje til andre fora, men ikke her på samme sted, med de samme menneskene.

Jeg er ikke så kjent her inne enda, at jeg kjenner igjen skrivemåten til alle gjestene (og de er det Mange av!).

Synes KG burde sette som krav, at man måtte registrere seg før man kunne legge inn et innlegg.

Innlegget er slettet, nå må gjest tenke seg litt om før h*n skriver. Remyline Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...