AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #1 Skrevet 10. oktober 2016 Jeg er ferdig utdannet ingeniør til våren. Det ser ikke ut som det er så mange ledige jobber innenfor feltet mitt nå, og de fleste jobber krever erfaring (som jeg ikke har). Har heller ingen kontakter som kan hjelpe meg. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig, hvis jeg ikke får jobb. Har inntrykk av at hvis man går arbeidsledig i lang tid (ett år) så vil ikke arbeidsgivere ansette deg når du er ingeniør, for da har du kanskje glemt mye av det du har lært. Har ikke veldig lyst til å ta en mastergrad. Men har ikke lyst til å bruke 3 år på en ny utdanning heller. Gruer meg til våren når alt blir usikkert for meg. Er det noen her som er nyutdannet ingeniør? Tok det lang tid før du fikk jobb, eller søker du fortsatt? Eller har du begynt med noe annet, videreutdanning, ny utdanning eller en annen type jobb? Anonymkode: 973b0...07a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #2 Skrevet 10. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ferdig utdannet ingeniør til våren. Det ser ikke ut som det er så mange ledige jobber innenfor feltet mitt nå, og de fleste jobber krever erfaring (som jeg ikke har). Har heller ingen kontakter som kan hjelpe meg. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig, hvis jeg ikke får jobb. Har inntrykk av at hvis man går arbeidsledig i lang tid (ett år) så vil ikke arbeidsgivere ansette deg når du er ingeniør, for da har du kanskje glemt mye av det du har lært. Har ikke veldig lyst til å ta en mastergrad. Men har ikke lyst til å bruke 3 år på en ny utdanning heller. Gruer meg til våren når alt blir usikkert for meg. Er det noen her som er nyutdannet ingeniør? Tok det lang tid før du fikk jobb, eller søker du fortsatt? Eller har du begynt med noe annet, videreutdanning, ny utdanning eller en annen type jobb? Anonymkode: 973b0...07a Hva slags ingeniør er du?. Det er vesentlig. Det er dårlige tider i oljebransjen, men det er en del jobber i bygg og anlegg. Men konkurransen om jobbene i de fleste bransjer er stor. Dataingeniører og byggingeniører har gode muligheter på jobbmaredet. Maskin, elektro, petroleum, olje, kjemi, automatisering de sliter. Anonymkode: dd9af...582
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2016 #3 Skrevet 10. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ferdig utdannet ingeniør til våren. Det ser ikke ut som det er så mange ledige jobber innenfor feltet mitt nå, og de fleste jobber krever erfaring (som jeg ikke har). Har heller ingen kontakter som kan hjelpe meg. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig, hvis jeg ikke får jobb. Har inntrykk av at hvis man går arbeidsledig i lang tid (ett år) så vil ikke arbeidsgivere ansette deg når du er ingeniør, for da har du kanskje glemt mye av det du har lært. Har ikke veldig lyst til å ta en mastergrad. Men har ikke lyst til å bruke 3 år på en ny utdanning heller. Gruer meg til våren når alt blir usikkert for meg. Er det noen her som er nyutdannet ingeniør? Tok det lang tid før du fikk jobb, eller søker du fortsatt? Eller har du begynt med noe annet, videreutdanning, ny utdanning eller en annen type jobb? Anonymkode: 973b0...07a Ta en master og spesialiser deg. Anonymkode: e5aec...565
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #4 Skrevet 11. oktober 2016 Som andre skriver, så kommer det an på hvilken retning du går. I motsetning til personen over meg vil jeg ikke anbefale deg å ta master med mindre du virkelig brenner for fagfeltet ditt. Det er mange med mastergrad som også sliter med å få jobb, så du vil potensielt kunne havne i samme situasjon om to år hvis du velger master. Det er fortsatt en stunt til du er ferdig. Har du mulighet til å skaffe deg noe delvis relevant ved siden av studiet? Hvis du går en noe teknisk retning så kan du kanskje ta ekstra data/programmeringsfag? Jeg har en venn som er systemutvikler (master i datateknikk) og for han er det veldig enkelt å finne seg jobb. Anonymkode: 2e559...377
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #5 Skrevet 11. oktober 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags ingeniør er du?. Det er vesentlig. Det er dårlige tider i oljebransjen, men det er en del jobber i bygg og anlegg. Men konkurransen om jobbene i de fleste bransjer er stor. Dataingeniører og byggingeniører har gode muligheter på jobbmaredet. Maskin, elektro, petroleum, olje, kjemi, automatisering de sliter. Anonymkode: dd9af...582 Jeg går en av de retningene som sliter. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som andre skriver, så kommer det an på hvilken retning du går. I motsetning til personen over meg vil jeg ikke anbefale deg å ta master med mindre du virkelig brenner for fagfeltet ditt. Det er mange med mastergrad som også sliter med å få jobb, så du vil potensielt kunne havne i samme situasjon om to år hvis du velger master. Det er fortsatt en stunt til du er ferdig. Har du mulighet til å skaffe deg noe delvis relevant ved siden av studiet? Hvis du går en noe teknisk retning så kan du kanskje ta ekstra data/programmeringsfag? Jeg har en venn som er systemutvikler (master i datateknikk) og for han er det veldig enkelt å finne seg jobb. Anonymkode: 2e559...377 Jeg tror heller ikke master er så lurt, for meg. Jeg tar ekstra programmeringsfag, men jeg er ikke spesielt flink i det, og synes ikke det er så morsomt å jobbe med. Skal ta ett til ekstra fag neste semester. ts Anonymkode: 973b0...07a
OppNedPåAlt Skrevet 11. oktober 2016 #6 Skrevet 11. oktober 2016 Jeg ville absolutt anbefalt å søke alle traineestillingene som finnes. Ikke sitt og vent på finn.no, finn/lag en liste over alle selskap som kan ha ditt felt, gå inn på sidene deres og søk trainee.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #7 Skrevet 11. oktober 2016 4 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Jeg ville absolutt anbefalt å søke alle traineestillingene som finnes. Ikke sitt og vent på finn.no, finn/lag en liste over alle selskap som kan ha ditt felt, gå inn på sidene deres og søk trainee. Trodde trainee-stillinger var mest for sivilingeniører? Anonymkode: 973b0...07a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #8 Skrevet 11. oktober 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går en av de retningene som sliter. Jeg tror heller ikke master er så lurt, for meg. Jeg tar ekstra programmeringsfag, men jeg er ikke spesielt flink i det, og synes ikke det er så morsomt å jobbe med. Skal ta ett til ekstra fag neste semester. ts Anonymkode: 973b0...07a Nei, da er kanskje ikke det noe for deg. Ting endrer seg stadig i IT-verden, og de jeg kjenner programmerer mye på fritiden fordi de syns det er gøy. På den måten klarer de å holde seg oppdatert på ting. Hvis du går autmatisering/elektro så får du ikke samme problemet med at ting endres like raskt, men det er jo dumt at du ikke liker å jobbe med det. Jeg forstår godt at du føler på usikkerheten. Det er ikke noe ålreit å ikke vite hva som vil skje. Et alternativ er å dra utenlands. Jeg har lest at det er flere norske ingeniører som nå skaffer seg jobb i Sverige. Ellers vil jeg anbefale deg å begynne å søke jobber allerede nå, slik at du får god trening i søknadsskriving. Du kan også helgardere seg slik at du ikke går arbeidsledig. Du kan for eksempel ta et par fag/enkeltemner ved et studiested samtidig som du søker jobb. Jeg hadde en kamerat som gikk arbeidsledig som elektroingeniør i over et år. Han søket rundt, men fikk aldri noe napp. Så flyttet han til Trondheim og tok enkeltemner ved NTNU, og etter et par måneder fikk han jobb, sluttet ved NTNU og flytte tilbake til hjemstedet. Jeg skal jo ikke si det var fordi han hadde NTNU på CVen, men du har mulighet til å gjøre ting parallelt. Du trenger ikke ta mer enn et par emner i semesteret, samtidig som du kan skaffe deg en enkel jobb ved siden av slik at du tjener penger. En del emner har heller ikke obligatorisk oppmøte. Det betyr at du kan bo hjemme eller på et annet sted i landet, og kun dra på universitetet/høyskolen ved eksamen. Da slipper du i alle fall å få hull på CVen. Anonymkode: 2e559...377
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2016 #9 Skrevet 11. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trodde trainee-stillinger var mest for sivilingeniører? Anonymkode: 973b0...07a Min erfaring er at trainee-stillinger veldig vanskelig å få. Men det kan være lurt å fine alle bedrifter som er relevante, og sende dem en mail og spørre om du kan sende åpen søknad. Anonymkode: 2e559...377
OppNedPåAlt Skrevet 11. oktober 2016 #10 Skrevet 11. oktober 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde trainee-stillinger var mest for sivilingeniører? Anonymkode: 973b0...07a Det kan være, men ikke alle trainee man trenger å være sivilingeniør. Og der ser du kanskje at det å ta en master ikke er så dumt om man fortsatt har motivasjon. Jeg kjenner ikke flere med bachelor enn master som har fått jobb i dette vanskelige markedet.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg er utdannet byggingeniør og gikk mer eller mindre arbeidsledig et år etter endt studie etter jeg fikk jobb. Anbefaler deg å søke alle jobber du kan komme over. I hele Norge og også utlandet. Man kan ikke være kresen nå for tiden. Jeg flyttet 80 mil med et barn for jobben. Jeg jobbet på kjøkken tok diverse vikariater og tok et par ekstra fag det året jeg ikke fikk ingeniørjobb. Fikk til slutt jobb etter å ha søkt på 100 stillinger og vært på 6 intervjuer. Det er hardt mens det står på, men det ordner seg til slutt. Fikk jobb i kommunen til slutt og jeg stortrives! :-) Lykke til! Anonymkode: e3097...02a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå